Ik kan hier eindeloos over door zeveren: je hebt de Busch 5740 of 5994 absoluut niet nodig.
Die zijn ook veel te duur, maken het onnodig ingewikkeld, en het kan echt veel goedkoper, zelfs voor een absolute leek,
(meer dan € 10,- tot € 12,- ex porto) zou je in totaal niet kwijt mogen raken (zonder decoder).
Er zijn twee uitersten van benadering van je probleem:
a. De bijna analoge aanpak:
Trein wordt door detectie op de overweg gespot. Daardoor trekt een monostabiel relais aan.
Dat relais stuurt dan de knipperlichtmodule aan.
Zodra het relais afvalt (geen trein), stopt de knipperlichtmodule.
Zo deden de meeste 3-railers het tot dusverre.
De te detecteren rails op de overweg stuurt het relais rechtstreeks aan,
en is dus niet zo lang als de maximale lengte van de langste trein aan weerszijden
van de overweg (zoals bij Busch), maar net zo lang als de overweg zelf.
b. De bijna computer gestuurde digitale aanpak
Trein wordt door S88-detectie op de overweg gespot, detectie meldt dit centraal.
De software zet via een decoder een bistabiel relais in werking dat de knipperlichtmodule aanzet.
Zodra de detectie wegvalt (overweg vrij), schakelt de decoder (via de software) het relais af,
en stopt daarmee de knipperlichtmodule.
Zo werkt men b.v. in dit
Koploper draadje.
Die beide uitersten kun je zelf bouwen met genoeg elektronicakennis.
Mis je die, dan weet je wat je nodig hebt: een knipperlichtmodule, een relais en eventueel een decoder.
Dit is de kern van mijn gezever: volg de handleiding van Busch niet op.