Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Op hol slaande roco 68428

Gestart door Paulwillem1982 woensdag 08 juli 2020, 21:17:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Op hol slaande roco 68428
Paulwillem1982
gast

Op hol slaande roco 68428
Zo en nu ga ik in deze sectie ff een probleem neerleggen.

Ik rijd een aantal roco's en een aantal marklin locs op mijn c-rails aangestuurd met behulp van de z21. Alle locs werken perfect op een na. Op sommige secties van mijn baan vertraagd hij ineens (en niet op de zelfde plekken), en soms zijn er momenten dat hij er als een, tja ik ga hem toch inkoppen, trein vandoor gaat en nergens meer op reageert. Ik heb al bepaalde railstukken vervangen, ik kreeg al als tip om minder aansluitingen te gebruiken dus heb nog maar 1 aansluiting. En er werd me verteld dat ik de analoge besturing uit moest zetten. Ik weet niet precies hoe ik dit doe aangezien ik pas net een paar maanden "gedigitaliseerd" ben, maar ik heb de loc via de z21 gereset.

Het probleem is, dat het probleem blijft bestaan bij mij meest favoriete locomotiefje van het stel.
Kan iemand mij helpen? Gr. Paul
Re: Op hol slaande roco 68428
Paul,


Luistert de Loc wel naar je centrale, of niet ?, zo niet ,dan moet je via de centrale in de CV's van de loc zijn, en daar moet je de analoge herkenning uit zetten, heb je geen boekje bij de loc ?.
Verder het advies om maar 1 aansluitpunt te maken, slaat helemaal nergens op, om de 1,5 meter een aansluitpunt is prima en beter dan 1 !, je maakt dan een zgn ringleiding.

Mvg Gert

Re: Op hol slaande roco 68428
Paulwillem1982
gast

Re: Op hol slaande roco 68428
Hallo Gert,

Bedankt voor je reactie,

Hij luistert zeker wel, tot op zekere hoogte. De eerste stuk reageert hij op al mijn commando's; sein, stop, richting enzo...maar daarna kan ik van alles doen, maar dan blijft hij gewoon doorgaan. Ik weet niet of dat met de cv's te maken heeft, maar ik zal dat morgen zeker even proberen. Ik ga eerst even een Nederlandse handleiding zoeken. Hopelijk word ik daar ook wat wijzer uit.

Gr. Paul

Re: Op hol slaande roco 68428
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Op hol slaande roco 68428
Beste Paul,

Inderdaad in de lok de zgn. analoog herkenning uitzetten, ik weet niet of dat bij jouw decoder ook zo is, maar bij de bekende Esu decoders is dat CV29

Groet, Anne W
Re: Op hol slaande roco 68428
Paulwillem1982
gast

Re: Op hol slaande roco 68428
Dank je wel Anne,

Ik ga dat even uitzoeken. Hopelijk bij Roco net zo  :)

Gr. Paul
Re: Op hol slaande roco 68428
CV 29 is een standaard cv. Die zou dus moeten kloppen.
Als je daar toch gaat kijken .Check gelijk de snelheids stappen.
In de decoderkun je kiezen uit 14 en 28. Aangezien je de besturing verliest nadat je gas geeft. Zou dit ook fout kunnen staan.
Ik weet niet wat voor decoder je hebt gekozen in je z21

mvg,Robin
Re: Op hol slaande roco 68428
Goed,

Wat ook wil helpen is het uitzetten railcom op de Z21 / z21 / z21start. Zeker als je die toch niet gebruikt. Instellen via de maintenance-tool van de Z21. Analoge herkenning via CV29 uitzetten wil vaak ook helpen. Meerdere punten om de baan te voeden is zeker goed. Daar niets aan veranderen  :)

Groet Ronald.
Re: Op hol slaande roco 68428
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Op hol slaande roco 68428
Misschien een domme vraag of voorstel: maar heb je hem al eens op een aparte baan (testspoor) met een andere centrale getest? Ik had onlangs ook zoiets gelijkaardig voor: een nieuwe (2de handse) loc gekocht met Delta decoder, trein op de sporen en trein weg. Ik kreeg 'm maar niet in orde via de CS3+. Even op een andere kleine baan gezet met de MS2 en daar wel kunnen toewijzen aan een adres (de schakelaartjes van de decoder stonden al goed). Blijkt dat dit niet altijd werkt met de CS3+. Ik kan me dus best voorstellen dat het de Roco Z(z)21 ook zo is.
Re: Op hol slaande roco 68428
Paulwillem1982
gast

Re: Op hol slaande roco 68428
Ik heb de cv 29 inderdaad nu uitgeschakeld. Nog steeds blijft het probleem bestaan. Railcom stond ook uit. Helaas kan ik het niet proberen met een andere station. Er zit een uhlenbrock decoder in. Nog meer tips? Het kan haast niet anders zijn dat het aan de decoder ligt. Iedere andere loc rijdt het parcours gewoon netjes uit en reageert overal op.

gr. Paul
Re: Op hol slaande roco 68428
Paul,

je weet zeker dat het een Uhlenbrock decoder is ?, staat er n.l. 1 te koop in Vlaardingen MTE met een MFX decoder.

Mvg Gert
Re: Op hol slaande roco 68428
Paulwillem1982
gast

Re: Op hol slaande roco 68428
voor Bijna 100% zeker. Zo is hij mij wel verkocht.

Re: Op hol slaande roco 68428
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Op hol slaande roco 68428
Misschien kan je een foto van de decoder plaatsen?
Dan is eea uit te sluiten.

Mvg. Marcel
Re: Op hol slaande roco 68428
Paulwillem1982
gast

Re: Op hol slaande roco 68428
Zo, het probleem is opgelost. Heeft iemand een idee waar ik een handleiding kan vinden mbt cv's? en hoe dat precies in zn werk gaat? Ik kom er net achter dat de volgorde van de bits heel belangrijk is. Als je op de z21 bij cv programeren kijkt, dan staam er 8 bits, 0-7. Maar niet wetende dat je van rechts naar links moet lezen en niet andersom, zoals wat je normaal gewend bent. Ik dacht in eerste instantie dat ik alles had uitgezet maar nadat ik dat gedaan had begon de loc rare dingen te doen, dus toen alles weer terug gezet. Uiteindelijk kwam ik ergens een hele beperkte handleiding tegen en daar werd verteld dat je de bits van recht naar links moet lezen. Dat gedaan en nu rijdt de loc als een zonnetje. Gelukkig. Mag ik jullie heel hartelijk bedanken voor het meedenken? Soms is het best frustrerend dat er een probleem in is geslopen, maar het geeft enorm voldoening als het probleem, met name door hulp van anderen, opgelost kan worden. Ik zal vast nog wel ergens een vraag gaan plaatsen dus tot de volgende keer.
Re: Op hol slaande roco 68428
 :thumbup:
Re: Op hol slaande roco 68428
Paul Willem,

Dat zal wel een manco van je z21 zijn. Ik hoor het voor het eerst.

Bij je Roco loc zit onder het piepschuim van de doos de decoderhandleiding met cv lijst.

Normaal geven al je bits een totaal waarde aan. De cv waarde.
of per bitje zet je een functie aan/ uit. Dan staat of het bit nr erachter of de waarde die die regel heeft.

Dat tel je op en schrijf je in je decoder.
Meer is het hele cv verhaal niet.

Ik ben wel benieuwd wat je nu allemaal uit hebt gezet.
Re: Op hol slaande roco 68428
 @citaat2 in de Roco Maintenance Tool om decoders te programmeren met de z/Z21 staan de bits omgekeerd,is geen fout in de centrale zelf :arrow:
Re: Op hol slaande roco 68428
Tja, software programmeurs en hun eigenaardigheden........

Ik kan me voorstellen dat je daar intrapt.
Een fout mag ik het eigenlijk niet noemen. Eigenaardigheid van de software dan maar.

Mvg Robin
Re: Op hol slaande roco 68428
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Op hol slaande roco 68428
Citaat van: Hero op vrijdag 10 juli 2020, 19:51:54
Eigenaardigheid van de software dan maar.
:offtopic:
Bij Oracle noemen ze dat een feature ....  :thumbup:
Re: Op hol slaande roco 68428
Paulwillem1982
gast

Re: Op hol slaande roco 68428
Ja dat is denk ik ook een valkuil voor menig modelspoorder die ,net als ik, van analoog naar digitaal overstapt. Dit soort dingen kunnen er voor zorgen dat je snel de lol in je hobby verliest. Best jammer. Maar de bright side is dat ik weer wat geleerd heb over het digitale wereldje!!!
Re: Op hol slaande roco 68428
Blausee-Mitholz
gast

Re: Op hol slaande roco 68428
Ik ken het niet anders ook esu werkt zo

Mvg Johan
Re: Op hol slaande roco 68428
Citaat van: ramdani op vrijdag 10 juli 2020, 16:49:56
@citaat2 in de Roco Maintenance Tool om decoders te programmeren met de z/Z21 staan de bits omgekeerd,is geen fout in de centrale zelf :arrow:

Ze staan helemaal juist MSB..LSB
En MSB staat in dit geval voor BIT7 en LSB staat voor BIT 0
Helemaal juist dus.

Groetjes.
Re: Op hol slaande roco 68428
Zoals decimaal eerst de duizendtallen, dan de honderdtallen, dan de tientallen en laatst de eenheden staan. Binair tel je altijd van 0 tot 1 en decimaal van 0 tot 9. Voor de rest is het toch precies hetzelfde?
Re: Op hol slaande roco 68428
Kennelijk gesneden koek voor bèta's... Maar voor mensen met een andere opleiding en/of werkervaring, die ze niet voor niets gevolgd, respectievelijk verkregen hebben, is het wel eens flink puzzelen met de techniek.
En waar de een virtuoos is met de decoupeerzaag en de bovenfrees, tovert een ander een paar levensechte bomen uit schijnbaar niets.
Maar waar het om gaat is dat we van elkaar kunnen leren en elkaar op weg helpen!

Groet,

Peter
Re: Op hol slaande roco 68428
Ik werk vrijwel wekelijks met een app. om dipswitches te adresseren.
Zowel de app als de apparaten beginnen met waarde 1 op links en lopen dan naar rechts met de hogere waardes.
Dus bit 0 naar 7  vandaar mijn verbazing over de volgorde.
Maar wiskundig gezien hoort het inderdaad naar links te lopen.