Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

scenery maken vraag

Gestart door DA79 zaterdag 04 juli 2020, 14:02:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
scenery maken vraag
Lid sinds: 2020

offline
scenery maken vraag
Hallo iedereen,

Ik ben net nieuw op dit forum alhoewel ik al regelmatig aan het kijken en lezen ben.
Na een hele lange periode 25+ jaar samen met de kinderen 3 en 4 weer begonnen met deze hobby.

Maar nu wil ik er voor mij zelf een luchtig "realistisch" heuvellandschap maken.
Ik heb een frame gebouwd met een 18mm plaat van 1.22 bij 3,6meter en voor de kinderen een eigen baan van 1.22x2.44 (plaatmaat)
Daarop heb ik van de onder matten voor laminaat gelegd, en daar boven op komt mijn landschap.
Ben nog niet tevreden met die onder matten, werkt goed tegen geluid maar is een crime om wat op vast te zetten om weer verder te borduren en het snijd lastig met een mes.

Ik heb al een "heuvelberg" gemaakt van houten framewerk en alu gaas met daarover gipsmatten, en daarover nog tegellijm zodat het wat steviger wordt en niet gelijk stuk gaat als de kinderen er aan zitten.

Nu wil ik het landschap wat realistischer maken d.m.v. gras te strooien met een statische begrasser.
Maar;

Wat is een handige ondergrondkleur voor gras? De ene gebruikt groen de andere zwart/bruin?

wat zijn de basiskleuren om een landschap te schilderen?   bruin/zwart voor ondergrond gras? - zwart-wit-bruin voor bergen?  weet iemand de ral of naam? 


En welk type acrylverf is redelijk goed en betaalbaar? want heb wat schilder/hobby acrylverf gekocht maar kan daar niet echt aan wennen, dekt niet echt in vergelijking tot gewone potjes van revel.

Vooral de acrylverf, ik wil deze gebruiken i.v.m. dampen en kinderen. Maar wat ik nu heb van een hobbyzaak lijkt meer op dat verf wat wij eerder op de basisschool hadden :?
het acrylverf van de bouwmarkt die ik nog had staan dekt weer veel beter daar in tegen.
Ik heb de potjes van noch gezien, maar kant en klaar merk is vaak prijziger.

Ik las ook iets voer latex?   bedoeld men sous/muurverf als ondergrond?

Wie kan mij op weg helpen met wat uitleg van basis begrippen "tips and tricks" om een redelijk gelukt landschap te maken.
Want nu kom ik soms mijzelf weer tegen met dingen die ik weer anders wil doen omdat het, het net niet is.



Re: scenery maken vraag
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: scenery maken vraag
Eén van de leuke dingen van deze hobby vind ik het zelf uitvinden en uitproberen van nieuwe technieken. Maar dat zal wel niet voor iedereen gelden.
De ondergrond kleur voor een grastapijt verschilt van wat voor grastapijt je wilt uitbeelden. Een strak gazon, een weide of een open stuk in een bos bijvoorbeeld. In het eerste geval neem je een geheel groene ondergrond. En dat kun je dan voor de andere voorbeelden afwisselen met meer of minder bruine vlekken. Tevens kun je spelen met de kleuren van de grasfasers. Door het mengen van verschillende tinten groen en geel kun je eindeloos veel variaties maken. Net zoals in de natuur.  De verf waarmee ik mijn ondergrond behandel is gewone plakkaatverf. Die heb ik in zes kleuren. Door deze te mengen kun je ook weer eindeloos veel variaties creëeren. Je kunt het met de kwast gewoon dik of dun dekkend aanbrengen. Je kunt ermee drybrushen, maar ook met de airbrush verwerken. Dan wel goed verdunnen. Gewoon op een stuk karton uitproberen wat je het beste bevalt.
Re: scenery maken vraag
Lid sinds: 2020

offline
Re: scenery maken vraag
Ik had acrylverf gekocht wat wel wat heeft van plakkaatverf.
Plakkaatverf staat er niet op behalve dan "acrylverf" wat denk ik bedoeld is voor het schilderen op doek.
Eens 1 potje bestellen voor het proberen.

Ik ben terpentine basis en emaille gewent en deze acryl verf wat ik heb is veel transparanter en dekt slecht.
Heb ook maar een potje acrylverf van noch gekocht, die dekt dan weer gewoon goed.
Maar in vergelijking tot de hoeveelheid wat ik nodig heb niet echt goedkoop.

En natuurlijk ben ik het met je eens dat zelf ontdekken van technieken leuk is, maar ben zelf meer iemand van het eerst goed afkijken en dan zelf proberen :D
Scheelt een hoop frustratie :D
Zoals; Ik had een licht groen als ondergrond voor het gras gebruikt, wat je er later weer door heen kon zien op sommige plekken.
Daarom dacht ik ook aan bruin/zwart?   in het echt zie je ook de donkere aarde onder het gras?
Verder;
Had op internet gezien dat je met do and dry klei ook gevels kunt maken, en dat kwam goed uit omdat ik van mijn 25 jaar oude tunnelpoort set 2 zijkanten miste.
Dus vandaag even een uurtje kleien met de kids :D
En met dat klei van ongeveer anderhalve euro kun je best veel metsel geveltjes kleien.

Maar ik ga een tube van dat plakkaat verf proberen, misschien heb ik de verkeerde acrylverf gekocht
Re: scenery maken vraag
Lid sinds: 2011

offline
Re: scenery maken vraag
Gewoon de "ouderwetse" acryl verf gebruiken, de grote flessen die ze op basis scholen gebruiken.
Deze kun  je kopen bij iedere hobby zaak ( pippo's, of een schilder/ knutsel zaak)
Ook action heeft deze maar dan in tubes.

Hiermee kun je behoorlijk kliederen (dekkend) zonder dat het de hoofdprijs kost.

Zelf schilder ik alles bruin/ zwart voor gras oppervlaktes, schijnt het gras nog door krijg je het idee dat er aarde onder zit.

Succes!

MVG Stephan
Re: scenery maken vraag
Lid sinds: 2010

offline
Re: scenery maken vraag
hoi,

Er zijn zat draadjes met voorbeelden :) Hier op het forum maar zeker ook op andere fora. Je zal wel even moeten zoeken. Neem eens kijkje in deze draadjes Poggendam: Geknoei met Groen, Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche,"Glen Moddle, de bouw", Wolf's Peak, Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn.

Citaat van: DA79 op zaterdag 04 juli 2020, 21:26:00
Daarom dacht ik ook aan bruin/zwart?   in het echt zie je ook de donkere aarde onder het gras?

Zwart als basis. Zelf heb ik bruin als basis (action) maar dat maakt niet zo heelveel uit. Ik gooi er ook toch ook nog turf / bosgrond over heen. Kijk goed rond in de natuur.

Groet Ronald.