Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

3393 & 34883

Gestart door mcs51 zaterdag 04 juli 2020, 13:50:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
3393 & 34883
Hallo,
Om 3393 en 34883 te moderniseren denk ik volgende componenten te gebruiken
motor: Märklin 60941
decoder: Esu 53611

Is dit de juiste keuze?
Ik twijfel voornamelijk aan de decoder omdat op de site van Esu een hele lijst motorfabrikanten staat maar Märklin staat daar niet tussen ?!?


Alvast bedankt voor jullie inputs!
Alain
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3393 & 34883
Hi Alain,

ESU decoders zijn totaal geen probleem, ik gebruik ze al jaren.

groet
Harald
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
 @citaat  :thumbup:
Dank u wel Harald!
Alain
Re: 3393 & 34883
N.Nessie
gast

Re: 3393 & 34883
Citaat van: mcs51 op zaterdag 04 juli 2020, 13:50:32

Is dit de juiste keuze?


Het kan, mits U DCC rijdt maar dat terzijde. Maar het zou mijn keuze niet zijn en de vorige spreker heeft vast niet gekeken wat een 53611 is: een beperkte en inmiddels achterhaalde LokPilot Standaard. "For a few euro's more" koopt U een Esu V5 DCC decoder: 59620.

Daar kunt U bijvoorbeeld ook een rokertje voor in Uw schoorsteen op aansluiten of een elektrische koppeling aan de tender om Uw karretjes automatisch achter te laten. De V5 heeft ook meer functie uitgangen en mogelijkheden en een uitgebreide motorregeling waarmee lastige Marklin motoren mee zijn aan te sturen.

Maar als gezegd: het kan met een 53611..... ;)

Mvrgr, N.Nessie.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3393 & 34883
Alain,

Het motorschild van de 60941 ondersteboven monteren, anders past de kap niet meer.
En verder moet het lampje dat nu gesoldeerd zit op de de DELTA decoder (in de tender), straks na inbouw van de nieuwe decoder op een andere manier bevestigd worden.

Willy
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
Goede morgen en bedankt voor de aanvullingen!
Inderdaad "DCC only" is ok en bijkomende toeters & bellen hoef ik ook niet daar ik de locs zo origineel mogelijk wil houden op de aandrijving na.
Bedankt voor de tips Willy, ik hou het in mijn achterhoofd ... ...
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2014

offline
Re: 3393 & 34883
DCC only houd meestal ook in dat de lok niet geschikt is voor analoog wisselstroom gebruik.
Ik snap dan meestal ook niet de keuze van 3rail rijders om een DCC only te gebruiken,want neem je je lok ergens mee naar toe waar een analoge of MM/MFX aansturing is kun je niks met de lok.
Ik zou als 3rail rijder gewoon altijd een multi protocol adviseren dan kun je overal rijden tenzij het natuurlijk 2rails ;)
Re: 3393 & 34883
N.Nessie
gast

Re: 3393 & 34883
Citaat van: hmmglaser op zondag 05 juli 2020, 23:45:49

Ik snap dan meestal ook niet de keuze van 3rail rijders om een DCC only te gebruiken....


Meestal niet?

"Meestal niet" is feitelijk hetzelfde als "soms wel". Een post van U waar de lezertjes dus niet zo veel aan hebben.

Het is een keuze. En elke keuze heeft voor en nadelen. Bij de keuze voor DCC only wegen de voordelen - geen gesodemieter met protocollen die elkaar in de weg zitten en meestal "uit" gezet worden evenals "analoog herkenning" - ruimschoots op tegen het vermeend nadeel: Uw lokomotief niet meer kunnen meenemen naar "ergens" waar ze zich kennelijk ook niet hebben gehouden aan "multiprotocol rijden" want ze hebben geen DCC voorhanden?

Snapt U Uw eigen verhaal nog? Raar forum dit, ik laat het er maar bij..... :)

Mvrgr, N.Nessie.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3393 & 34883
Op mijn ECoS II staat DCC als prioriteit 1, en daarnaast staan ook mfx/M4 en MM aan, maar geen Selectrix.

RailCom+ staat ook ingeschakeld, dus een locomotief met een mulit-protocol decoder wordt automatisch door RailCom+ ingelezen en opgeslagen.

Locomotieven met andere protocollen hebben geen problemen tijdens het rijden, behalve wanneer er eentje is uitgerust met de eerste generatie Märklin 6090 decoder heeft.  In dat geval gebeurt het wel eens dat RailCom de decoder met MM1 "stoort", i.e. de motor maakt wat lawaai of in zeldzame gevallen gaat de locomotief zelfs heel langzaam rijden.  Misschien is dit een bug die ESU moet oplossen want de Märklin combinatie DCM + 6090 geeft m.i. behoorlijke rijeigenschappen al valt er aan de decoder slechts adres en max/min snelheid in te stellen.

En verder, we zitten hier natuurlijk op een 3-rail forum, en overheersen Märklin producten en dus ook protocollen MM1, MM2 en mfx/M4, en DCC / RailCom+ een stuk minder.  Wel goed is dat Márklin nu ook DCC levert in de nieuwe decoders.
Vervelend is wel dat decoders van diverse fabrikanten vaak of niet meer te programmeren zijn met programmeerapparaten en -software van andere fabrikanten.  In het beste geval kunnen wel de CV's uitgelezen en gewijzigd worden.  Maar een vriendelijke gebruikersinterface ontbreekt.


Willy

Willy
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2014

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: N.Nessie op maandag 06 juli 2020, 09:10:57
Het is een keuze. En elke keuze heeft voor en nadelen. Bij de keuze voor DCC only wegen de voordelen - geen gesodemieter met protocollen die elkaar in de weg zitten en meestal "uit" gezet worden evenals "analoog herkenning" - ruimschoots op tegen het vermeend nadeel: Uw lokomotief niet meer kunnen meenemen naar "ergens" waar ze zich kennelijk ook niet hebben gehouden aan "multiprotocol rijden" want ze hebben geen DCC voorhanden?
Laten we beginnen dat dit geen taal forum is en dat ik mijn berichten niet altijd na lees ;)
Ik ben een hoofdzakelijk Marklin rijder geen 3rail rijder en ervaar geen van de nadelen van multiprotocol op een uhlenbrock decoder die ik ooit had na.
En iedereen die met een CS1 of eerder rijdt heeft geen DCC ondersteuning,en verweg de meeste issues worden veroorzaakt door het gebruik van verschillende merken door elkaar.
Verder krijg ik het idee dat je mijn punt niet begrijpt of wilt begrijpen.
Ik heb meer dan genoeg topics gelezen om te beseffen dat het overgrote deel van storing terug te leiden valt naar keuzes van de gebruiker en niet aan slecht werkend materiaal.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2018

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: hmmglaser op maandag 06 juli 2020, 12:50:20
Laten we beginnen dat dit geen taal forum is

Maar dat mag geen vrijbrief worden om met de pet te gaan gooien naar spelling en alle interpunctie maar overboord te gooien. Het gaat hier om communicatie, en dat lukt alleen als we allemaal dezelfde taal schrijven.

Citaat van: hmmglaser op maandag 06 juli 2020, 12:50:20
en dat ik mijn berichten niet altijd na lees ;)

Dat zou je wel moeten doen, tenminste als je wilt dat je berichten gelezen (blijven) worden.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: nmbssncb op maandag 06 juli 2020, 12:14:27
..... misschien is dit een bug die ESU moet oplossen .....

Hi Willy,

Zover ik weet is dat geen bug maar waarschijnlijk niet goed ingestelde CV's.

groet
Harald
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 3393 & 34883
Beste Harald,

Bij een oude Märklin 6090 decoder, die met schakelaartjes voor het adres en mogelijk potmetertjes voor de max snelheid en de optrek en afrem vertraging, valt helemaal niets met CV's in te stellen.

Meestal is een "DCC only" decoder slechts een Hollandse bezuiniging, die willen wel eens iets goedkoper zijn als de decoders die èn DCC èn Motorola kunnen.

Het komt bij Nessie nog steeds "rottig zijn strot uit".

Groet, Anne W
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2014

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: Erik Baas op maandag 06 juli 2020, 12:57:14
Citaat van: hmmglaser op maandag 06 juli 2020, 12:50:20
Laten we beginnen dat dit geen taal forum is

Maar dat mag geen vrijbrief worden om met de pet te gaan gooien naar spelling en alle interpunctie maar overboord te gooien. Het gaat hier om communicatie, en dat lukt alleen als we allemaal dezelfde taal schrijven.

Citaat van: hmmglaser op maandag 06 juli 2020, 12:50:20
en dat ik mijn berichten niet altijd na lees ;)

Dat zou je wel moeten doen, tenminste als je wilt dat je berichten gelezen (blijven) worden.
Ach ja wat zal ik er van zeggen,wie wat heeft aan mij tips die neemt het mee en anders negeer je het toch gewoon ;)
Verder ga ik niet meer op in ik heb zo mijn mening over dit soort reacties.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
Hallo,
De werkzaamheden zijn begonnen...
Vraagje ivm de condensatoren.
De oude motor (links) heeft er twee: 1 tussen de borstels en 1 naar de massa.
De nieuwe motor (rechts) heeft er slechts 1, die tussen de borstels.
Noch het instructieblaadje in de set noch de wiki spreekt over die 2de condensator.

Dus om zeker te zijn de vraag of die condensator naar massa inderdaad vervalt met de nieuwe motor.

Bedankt voor jullie inputs!
Vriendelijke groeten
Alain
Re: 3393 & 34883
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3393 & 34883
Ja die vervalt.
En plaats tevens je motorschild andersom, deze moet namelijk op dezelfde manier zitten als deze zat. Anders krijg je kortsluiting met de kap.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 09 juli 2020, 17:02:28
En plaats tevens je motorschild andersom, deze moet namelijk op dezelfde manier zitten als deze zat. Anders krijg je kortsluiting met de kap.

Had ik toch vermeld in mijn Post #4, Alain... en toch niet in je achterhoofd blijven zitten blijkbaar  ;)

Willy
Re: 3393 & 34883
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: mcs51 op donderdag 09 juli 2020, 16:58:22
Dus om zeker te zijn de vraag of die condensator naar massa inderdaad vervalt met de nieuwe motor.
Ja, anders sluit je het PWM signaal van de decoder naar de motor kort.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
Bedankt voor de info rond de condensator!

En euh Willy, ik heb het motorschild "andersom" geplaatst!
Bij de originele motor stonden de aansluitingen onderaan (zoals op de foto); dus "andersom monteren" is toch met de aansluitingen bovenaan ?!!?
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2012

offline
Re: 3393 & 34883
Het motorschild moet in dit geval inderdaad op z'n kop en daarbij kon die condensator met z'n lange poten wel eens in de weg gaan zitten. Voor zover ik weet zitten die pootjes tegenwoordig niet meer gesoldeerd, maar gepuntlast (of iets dergelijks) en is los solderen dus onmogelijk. Afknippen dus en opnieuw - nu wel solderen - vastzetten. Neem daarbij die op het oude motorschild als voorbeeld.
Succes, Hans.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2010

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: mcs51 op donderdag 09 juli 2020, 19:45:16
Bedankt voor de info rond de condensator!

En euh Willy, ik heb het motorschild "andersom" geplaatst!
Bij de originele motor stonden de aansluitingen onderaan (zoals op de foto); dus "andersom monteren" is toch met de aansluitingen bovenaan ?!!?

Het is maar net hoe je het leest.  Omdraaien of omgedraaid tov normaal monteren.
Nee , Met de aansluitingen naar beneden zit je goed.
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
 @citaat
Inderdaad, ondersteboven, omgekeerd, omgedraaid, noem maar op... ... tov waarvan?
... ...normaal... ...
Zeg dan maar eerst wat normaal is  O:-D

Maar bon, die 3393 heeft wel een reuze volume als cabine, zal het toch maar eens proberen met de condensator bovenaan.
Niets komt boven de motor uit, niet breder dan de originele motor
Als veiligheid toch best isoleren hier & daar

Wordt vervolgd...
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
De 3393 is klaar met motorschild in zelfde positie als origineel  :P.
Geen probleem met de "lange" poten van de capaciteit.
Gewoon C overplooien, geen probleem
Kruipt perfect zelfs aan 5km/h (real world).

Op naar de 34883... ...


Iemand onderdelen nodig?
Decoder ging nog wel maar met3* motor was kruipen meer schokken dan wat anders.
Daarom deze ombouw met de goedkoopste Esu decoder  B)
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: mcs51 op donderdag 09 juli 2020, 19:45:16
Bedankt voor de info rond de condensator!

En euh Willy, ik heb het motorschild "andersom" geplaatst!
Bij de originele motor stonden de aansluitingen onderaan (zoals op de foto); dus "andersom monteren" is toch met de aansluitingen bovenaan ?!!?

Ik had het wel over de 34883... met de 3393 heb geen ervaring.

Willy
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 04 juli 2020, 17:28:28
En verder moet het lampje dat nu gesoldeerd zit op de de DELTA decoder (in de tender), straks na inbouw van de nieuwe decoder op een andere manier bevestigd worden.

Willy

Hallo Willy,
Gewoon een stukje "gaatjesprint" gemaakt met dezelfde afmetingen als die van de originele decoder.
Daaronder een stukje IC-voetje gekleefd.
Dan overschot-led uit wagon-verlichting voorzien van component-draadjes.
Deze dan omgeplooid zodanig dat de led mooi voor de lichtgeleider staat.

VrGr
Alain
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2007

offline
Re: 3393 & 34883
Mooie, inventieve oplossing, Alain.

Willy
Re: 3393 & 34883
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3393 & 34883
Alain,

Citaat van: mcs51 op zondag 26 juli 2020, 11:07:29
Gewoon een stukje "gaatjesprint" gemaakt met dezelfde afmetingen als die van de originele decoder.
Daaronder een stukje IC-voetje gekleefd.
Dan overschot-led uit wagon-verlichting voorzien van component-draadjes.
Deze dan omgeplooid zodanig dat de led mooi voor de lichtgeleider staat.
Vergeet de voorschakelweerstand niet. :important:
Re: 3393 & 34883
Lid sinds: 2019

offline
Re: 3393 & 34883
 @citaat
Bedankt voor de info Ad, maar electronica ben ik al +35 jaren mee bezig.
Dus een led correct aansluiten moet wel lukken.
Maar goed om dit te vermelden voor mensen die mijn ervaring niet hebben en dit draadje zouden lezen  :thumbup:

VrGr
Alain