Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe centrale

Gestart door wee donderdag 02 juli 2020, 21:39:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe centrale
Lid sinds: 2019

offline
Nieuwe centrale
Ik ben op zoek naar een nieuwe centrale. Het gaat om 3 rails systeem
C-Rails Marklin. Ik wil mijn baan met PC en Traincontroller besturen.
Ik heb reeds loconet modules zoals 2 boosters DR 5033 en een terugmeldmodule
massadetectie DR4088LN. Ik heb wat op internet gezocht en zie een Intellibox
met standaard loconet aansluitingen. Dus hier zou ik mijn loconet modules kunnen
gebruiken. Ik zag ook de ESU Ecos wel wat duurder maar goede ervaringen van
gebruikers. Ik kon niets negatief vinden over de Ecos. Maar de Ecos heeft geen
loconet. Is het mogelijk om de 2 boosters DR5033 en de terugmeldmodule DR4088LN
aan te sluiten op de Ecos of gaat dat problemen opleveren.

Ik hoor graag jullie mening. Ikzelf neig naar de Ecos.

Bij voorbaat dank.

Wil
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nieuwe centrale
Hi Wil,

Gebruik al jaren een Intellibox en sinds kort met Traincontroller.
Ook bij StOMM hebben we een baan met TC en een Intellibox werkt erg goed.

groet
Harald
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Volgens mij is op de Ecos Loconet niet standaard mogelijk, ter informatie: elke fabrikant moet betalen voor het gebruik van Loconet., kijk ook eens naar de Roco Z21, maar......ook de DR5033 is ongeschikt voor massa detectie (denk ik)

Groet, Anne W
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe centrale
Ik gebruik al jaren de ib met traincontroller en loconet.  Werkt allemaal prima.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe centrale
Goed,

De intellibox is werkt het Common Ground principe. Daar kunnen je DR5033 niet tegen:

Citeer
Belangrijk! Omdat Uhlenbrock® volgens het Common Ground principe werkt, mag de spooruitgang DR5033 nooit worden gebruikt met de spooruitgang van de centrale op hetzelfde circuit. Zelfs een spoorscheiding aan beide zijden is niet voldoende!

De ECoS kent inderdaad geen locoNet. Er is een converter beschikbaar maar die werkt mogelijk niet met je versterkers.  De Z21 (met hoofdletter Z) heeft wel locoNet.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe centrale
 @citaat

Maar Z21 en MFX gaan dan weer niet samen, als ik het goed heb? Motorola echter wel. Dus het zal ook van je decoders afhangen of dit voor jou werkbaar is.

Groeten,
William
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe centrale
@citaat dit zal waarschijnlijk geen probleem zijn omdat de topic starter in eerste instantie een DR5000 wou gebruiken.
Maar nu word het een gevalletje je dacht goedkoop uit te zijn maar omdat je niet goed bent voorgelicht heb je nu apparatuur die slecht of niet samen gaat.
De centrale is een onderdeel waar je goed over na moet denken wat je er nu mee wilt en in de toekomst elk merk heeft zo zijn plus en min punten.
Bvb als je met alleen Marklin materiaal gaat rijden heeft een CS3 meer waarde dan een Ecos 2 je kunt decoder updaten en van sound voorzien tevens bied de CS3 de speelwereld mogelijkheid wat de ene geweldig vind maar de andere waardeloos.
Re: Nieuwe centrale
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe centrale
Hier al meer dan 12 jaar een ECoS in gebruik en die heeft me nog nooit in de steek gelaten.
Ook ben ik in het bezit van een Esu loconet adapter en dat werkt  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuwe centrale
Bedankt weer voor jullie reacties.

Ik heb idd ook gedacht aan een Marklin CS3 aan te schaffen.
Voordeel is natuurlijk lijkt mij dat het voor 3 rail gebouwd
is. Ik moet dan wel kijken of de 3 Apere voldoende is voor mijn
baan anders moet ik een booster kopen en die van Marklin zijn
niet goedkoop zag ik. Ik wil dan ook de DR4088LN voor de massadetectie
vervangen door een terugmeld module van Marklin.

Ik heb dan nog wat vragen over de Marklin CS3. Ik heb alleen maar DCC locdecoders
in mijn locs zitten. Zoals ik begrepen heb kunnen de CV's zonder probleem gelezen
en geschreven worden met de CS3. Klopt dit?

Kan ik mijn andere schakeldecoders 2 x ESU Switchpilot en 2 x schakeldecoders van
Digikeijs DR4018 zonder problemen blijven gebruiken met de CS3?

En de laatste vraag is: Is de combinatie CS3, eventueel met Marklin booster, terugmelder
voor massadetectie van Marklin, ESU Switchpilot en DR4018 schakeldecoders een goede
combinatie voor 3 rail met massadectie en traincontroller.

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Alvast bedankt.
Wil
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe centrale
Alleen dcc decoder in je locs ?
2 xESU switch pilot ??
Koop de nieuwste Ecos die zet 6 Amp op je baan !
Geen booster nodig.
Heb zelf een Ecos 50200, en vele mfx, motorola en dcc locs, alles functioneert zonder problemen, inclusief het aanpassen van cv's.l

C
Re: Nieuwe centrale
antonv
gast

Re: Nieuwe centrale
Citaat van: wee op vrijdag 03 juli 2020, 20:33:08
Ik heb idd ook gedacht aan een Marklin CS3 aan te schaffen.
Voordeel is natuurlijk lijkt mij dat het voor 3 rail gebouwd
is.
Is dat dan met 3 draadjes naar de rails?
Re: Nieuwe centrale
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Nieuwe centrale
Wil, een centrale maakt het niets uit of er een 2 of 3 rail baan aangesloten is daar zit namelijk geen verschil in.

Als je veel DCC  decoders hebt zou ik nooit voor een Marklin centrale kiezen, ja hij kan met DCC overweg maar zijn hart ligt toch bij MFX en MFX+

Ik weet niet uit welke buurt je komt maar ga eens kijken welke centrale je makkelijk vind bedienen, wellicht is er iemand bij jou in de buurt die jou op weg kan helpen.

Verder ben ik het volledig eens met mijn voorganger ( reactie 9 ) :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Wil,

Als je die Dr5000 al in je bezit hebt en je rijdt alleen maar met DCC decoders, dan ruil je de DR4088LN in voor de DR4088OPTO en je bent klaar, een computerprogramma vraagt eigenlijk om een simpel "doorgeefluik" als centrale, een grote centrale als het CS en ook de Ecos is overdaad en ze zijn eigenlijk, in de ogen van het computerprogramma, ook te "eigenwijs".

Het CS is helemaal te overdadig, is gebouwd voor MFX en Spielewelt, twee dingen waar je niets aan hebt als je op DCC rijdt.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Anne,

Ik had begrepen dat de DR5000 en mijn boosters DR5033
geen goede combi is met massadetectie.

Digikeijs heeft mij destijds de DR4088LN voor massadetectie aanbevolen?

Ik hoor het graag
Alvast bedankt
Wil
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe centrale
Ik blijf me toch altijd maar weer verwonderen over het verheiligen van de Ecos je moet verder kijken dan dat een Marklin CS kan net zo goed over weg met DCC als een Ecos of DR5000 dat maakt allemaal niet uit het is een optel som van alles bij elkaar.
Soms kunnen kleine dingen de beslissende keuze zijn,en je moet kijken waar je heen wilt,de toekomst gaat gewoon 2 weg communicatie worden maar of dat MFX of een ander protocol word ja dat weet niemand.
Ik lees zo vaak bij nieuwe leden dat ze een Ecos en lopi of loso moeten hebben maar niet waarom? Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden om je baan digitaal aan te sturen de beste optie verschilt gewoon per persoon.

Ga voor vragen over welke apparatuur samen werkt en welke niet gewoon in gesprek met de fabrikant daar hebben ze een helpdesk of klantenservice voor.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Wil,

Eén ding is zeker, de DR5000 en de DR5033 werken alleen samen met decoders op massadetectie op "straffe des doods", dus dat niet doen.

Je hebt me verleid om naar de handleiding van de DR4088LN te kijken en daaruit blijkt dat je info niet compleet was, je moet nog vertellen of je een DR4088LN GND hebt of een CS of een Opto?

Voor de duidelijkheid: Loconet gaat over de manier hoe de status van de terugmeldeenheid (de 1-tjes en 0-tjes dus) de DR5000 bereiken, het gaat dus niet over de methode van de detectie.

Je rijdt Märklin C-rails, dus is massadetectie de beste weg, maar met de DR5000 en de DR5033 moet het dan wel de uitvoering worden met optocouplers, dus de DR4088LN-Opto, staat overigens in rood aangegeven in de handleiding.

Overigens ben ik geen Digikeijs gebruiker, en ook geen Loconet gebruiker, dus over het nut van Loconet kan ik je weinig vertellen.


Groet, Anne W
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Anton, waarom zou 3 rail met 3 draadjes zijn. 3rail gebruik gewoon 2 draadjes maar heeft tussen de rails ook nog puntcontacten vandaar de naam 3 rail. Vroeger had Märklin inderdaad 3 rails in plaats van 2 rails en in het midden puntcontacten..
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe centrale
 @citaat: Dat van alle personen jij niet het sarcasme van de vraag van Antonv herkent .....

Citaat van: wee op vrijdag 03 juli 2020, 22:54:51
Ik had begrepen dat de DR5000 en mijn boosters DR5033 een goede combi is met massadetectie.

Dat klopt helemaal. Dat is geen lekkere combinatie. Dat staat ook in de handleiding tegenwoordig.

Citaat van: wee op vrijdag 03 juli 2020, 22:54:51
Digikeijs heeft mij destijds de DR4088LN voor massadetectie aanbevolen?

Ik hoop dat je dan net wel de goede versie gekocht hebt. En niet juist de verkeerde. Zie het rijtje van Anne W.

Citaat van: wee op vrijdag 03 juli 2020, 20:33:08
Ik heb idd ook gedacht aan een Marklin CS3 aan te schaffen.Voordeel is natuurlijk lijkt mij dat het voor 3 rail gebouwd is.

Voor een digitale centrale maakt het niet uit waar deze op aangesloten is. Bij Märklin centrales is het meer dat je er gratis de volledige ondersteuning voor MFX er bij krijgt. En je betaalt vooral meer voor het naamplaatje met het de merknaam. Niets meer en niets minder.

Citaat van: wee op vrijdag 03 juli 2020, 20:33:08
Ik moet dan wel kijken of de 3 Apere voldoende is voor mijn baan anders moet ik een booster kopen en die van Marklin zijn niet goedkoop zag ik.

Tja... Je kan ook gewoon een zwaardere voeding gebruiken. Märklin levert gewoon een voeding waarmee je 5A op je baan kan zetten. Officieel geven ze aan dat het dan voor spoor 1 is. Goed, al jaren zijn er centrales die 5A of meer kunnen leveren (Lenz LZV 100 / 200, Zimo centrales) nog voor dat Märklin daar over nadacht. Daarnaast is de vraag: Hoeveel treintjes rijden er tegelijk over je baan? Er kunnen meer treintjes tegelijk rijden dan je zelf denkt zonder dat je een versterker nodig hebt.

Citaat van: wee op vrijdag 03 juli 2020, 20:33:08
Kan ik mijn andere schakeldecoders 2 x ESU Switchpilot en 2 x schakeldecoders van Digikeijs DR4018 zonder problemen blijven gebruiken met de CS3?

Geen probleem.

Citaat van: wee op vrijdag 03 juli 2020, 20:33:08
En de laatste vraag is: Is de combinatie CS3, eventueel met Marklin booster, terugmelder voor massadetectie van Marklin, ESU Switchpilot en DR4018 schakeldecoders een goede combinatie voor 3 rail met massadectie en traincontroller.

Tja wat is een goede combinatie? Het moet geen problemen geven. Het is alleen apart dat je eerst voor een centrale (DR5000) die meer voor het rijden met PC bedoeld is kiest. Bij die centrale is het eigenlijk meer de bedoeling dat hem gebruikt als doorgeefluik voor een PC-programma. De CS3 van Märklin is echt bedoeld om te rijden met de centrale met een paar regelaars, groot aanraakscherm, uitgebreide software in de centrale. Het koppelen met een computer is eigenlijk bijzaak. Het zijn twee uitersten.

Er zijn best wel mensen die de DR5000 gebruiken in combinatie met 3rail. Ook in combinatie met computerbesturing en terugmelding. Alleen je moet je wel weten waar je mee bezig bent.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe centrale
 @citaat Johnny, volgens mij weet Anton dat wel!
Intussen was Ronald me voor... En voegt onderstaande niet zoveel meer toe, al vind ik Anton niet sarcastisch, eerder mild ironisch.


Ironie is niet altijd voor iedereen ineens te vatten, maar de opmerking waar Anton op reageert, dat de CS-en van Märklin speciaal voor 3 rail zijn, die klopt inderdaad niet. Zo'n CS kan ook prima 2-rail aansturen. Alles heeft maar twee draadjes en er is ook geen verschil meer in stroomsoort AC of DC. Alleen de protocollen verschillen, maar op welke rails die staan, maakt niet meer uit.
Zet een mfx decoder in een 2rail loc en hij rijdt op mfx op oude 'gelijkstroomrails': zonder sleepcontact, mits aangestuurd door een centrale met mfx aan boord!

Groet,

Peter
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Nieuwe centrale

Is dat dan met 3 draadjes naar de rails?
[/quote]

[Bullshitmodus]6 Toch? 1 naar de middengeleider om aan te voeren, 1 naar de middengeleider om af te voeren, 1 naar de rechtse rail (maar ja, hoe weet je dat het rechts of links is?) om stroom aan te voeren en eentje aan de rechtse rail om stroom af te voeren en hetzelfde aan de ander ander kant (maar ook hier weer, hoe weet je dan dat het links is?). Bij sommige modellen nog een draadje om de loc over de baan te trekken... heel vervelend als je met meerde loc's rijdt... dan kom je in de knoop. [/Bullshitmodus]  >:-D :o)
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe centrale
Citaat van: wee op donderdag 02 juli 2020, 21:39:45
Ik ben op zoek naar een nieuwe centrale. Het gaat om 3 rails systeem
C-Rails Marklin.

Wil

Hoi Wil,
Wat denk je te winnen met een nieuwe centrale? Wat zijn voor jou de voordelen?
Ik las dat je alleen locomotieven hebt met DCC decoders. Daar is de DR5000 prima geschikt voor en hij heeft ook loconet aansluitingen.
Voor het vermogen hoef je het niet te doen aangezien je ook al 2 boosters bij je centrale hebt.
Je kunt dit prima met C-rails gebruiken mits je de juist terugmelders hebt, dus met de aanduiding OPTO.

Groeten,
Albert.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe centrale
Citaat van: Anne W op zaterdag 04 juli 2020, 00:04:27
......
Je hebt me verleid om naar de handleiding van de DR4088LN te kijken en daaruit blijkt dat je info niet compleet was, je moet nog vertellen of je een DR4088LN GND hebt of een CS of een Opto?
.....
Overigens ben ik geen Digikeijs gebruiker, en ook geen Loconet gebruiker, dus over het nut van Loconet kan ik je weinig vertellen.


Groet, Anne W

Het klopt dat de handleiding van de DR5000 niet alles vermeld en dat je hiervoor aangewezen bent op de handleiding van de overige producten. Om massa detectie te doen met de DR5000 ben je inderdaad verplicht om een OPTO terug melder te gebruiken. Qua LocoNet, elke LocoNet melder heeft een toegewezen adres, hierdoor raakt je terug meld systeem niet ontregeld als er een melder ontbreekt (immers elk blok heeft een eigen adres). Bij S88 heb je geen vast adres en wordt deze bepaald door positie van de melder de string van terug melders. Beide systemen werken prima en is een persoonlijke keuze wat je wilt.
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2019

offline
Re: Nieuwe centrale
Allereerst weer bedankt voor jullie reacties.

Ik heb eens goed gekeken op mijn DR4088LN en er staat een stip achter GND dus de verkeerde
blijkt nu voor massadetectie. Beginnersfout zullen we maar zeggen.

Ik ga een DR4088LN OPTO aanschaffen en kijken hoe dat werkt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Wil
Re: Nieuwe centrale
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe centrale
Beste Wil,

Succes, verder nog een advies: studeer even op het "programmeren" van Loconet terugmelders, het is in het werk flexibeler als een niet-Loconet terugmeldeenheid, maar je moet het programmeren even "in de vingers krijgen".

Groet, Anne W