Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Beste manier om naar "onderen" te gaan

Gestart door Hoeksema1975 woensdag 01 juli 2020, 22:34:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beste manier om naar "onderen" te gaan
Ik zou graag wat advies willen hebben hoe ik het beste naar beneden/onder de tafel kan gaan. hoe lang t gat moet zijn wat met de decoupeerzaag eruit gehaald moet worden bijvoorbeeld..
Kan ik het t beste in een bocht doen ? (ik gebruik Marklin C-Rails) Moet ik mij houden aan de 4graden max ? Of via spiraal naar beneden .. geen idee... Zou heel graag wat advies hier over willen hebben..
Had gezocht maar... heel lastig te vinden..

alvast bedankt !

Re: Beste manier om naar "onderen" te gaan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Beste manier om naar "onderen" te gaan
Zelf hanteer ik een spiraal van 12 bochten, waarbij ik klim in de buitenbocht en daal in de binnenbocht. Je zou ook een J constructie kunnen doen waarbij je een kwart of een halve boog hebt en een recht stuk. bij een railsamenstelling van 12 rails heb je voldoende vrije hoogte om onder de tafel verder te gaan.
De totale daal//stijg constructie bestaat uit vier complete cirkels, dan is de totale vrije ruimte 48cm.
Een spiraal heeft de diameter van 12 bochten als vrij gat nodig, de J constructie de breedte van 2 sporen.
Cees
Re: Beste manier om naar "onderen" te gaan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Beste manier om naar "onderen" te gaan
De foto's in je voorgaande topic laten voldoende ruimte veronderstellen voor een voor niet-analoge locomotieven aanbevolen stijgingspercentage van max. 3 %  dwz 3 cm op 1 m spoorlengte  zonder klimspiraal.
Door het ene spoor te laten stijgen en het andere te verlagen, verlaagt het stijgingspercentage en heb je geen 3 m spoor nodig om 9 cm hoogteverschil te creƫren.
Rechte rails geven minder wrijving dan gebogen spoor.
Re: Beste manier om naar "onderen" te gaan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Beste manier om naar "onderen" te gaan
Voor de klimspiraal gebruikte ik R1 en R2 bochten zoals Cees beschrijft. Als de eerste ronde goed ligt met de stijging is het verder simpel stapelen van rondjes waarbij de tussenruimte (hoogte voor rails en loc) minimaal 8 cm moet zijn, liever iets meer.
Ik smokkel altijd met de 3% norm. Steiler lukt ook wel als je met niet al te lange slepen rijdt. En rechtuit geeft minder weerstand dan de bocht maken voor de locomotief.
Je hebt ook wat lengte nodig om geleidelijk de stijging in te zetten naar 3% ook bovenaan ook weer geleidelijk de stijging afvlakken naar 0% zodat je geen knikken in de rails krijgt want dat ziet er niet uit en dan haken je wagons los.
Plaatje ter inspiratie.