Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aansluiten faller-led's

Gestart door Markieboom dinsdag 30 juni 2020, 21:59:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiten faller-led's
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Aansluiten faller-led's
Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring met het aansluiten van Faller knipperende leds?
Zie artikel: https://www.faller.de/gb/en/Products/Model-layout-construction/Electronics/pid.14.17.91/agid.1115/atid.24224/ecm.at/5-self-flashing-LEDs-red.html

Tot mijn grote schrik waren het alleen de leds zonder aansluitdraad.

Bedankt voor jullie reactie.
Re: Aansluiten faller-led's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten faller-led's
lang been is + en kort been is - .Wel een weerstand voor zetten afhangend van de gebruikte spanning
Re: Aansluiten faller-led's
Volgens de specificaties van Faller werken ze zonder serie weerstand op een voedingsspanning van 3 tot 4 V.
Re: Aansluiten faller-led's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluiten faller-led's
De 3-4 Volt dat klopt. (hogere spanning dan normaal +/-1,5V er zit een knipper IC in de LED).
Maar wil je een hogere spanning gebruiken dan moet er wel een weerstand tussen.

groet
Harald
Re: Aansluiten faller-led's
't Verschil met een gewone led is dat die nooit zonder serieweerstand kan werken, in de knipperleds zit gewoonlijk behalve de knipperelektronica ook een spanningsregelaar en dan gedraagt zich dat helemaal niet meer als een gewone led met serie weerstand.
Re: Aansluiten faller-led's
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Aansluiten faller-led's
Klopt helemaal maar er moet nog steeds een weerstand in serie bij een hogere spanning.

groet
Harald
Re: Aansluiten faller-led's
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Aansluiten faller-led's
 @citaat @citaat

Dat is niet helemaal waar. Ik test al mijn leds zonder serieweerstand. Je moet er alleen op letten dat de stroom beperkt blijft tot wat de LED kan dissiperen. Daarvoor gebruik ik een gestabiliseerd voedingsapparaat waarbij zowel de spanning als de stroomsterkte ingesteld kan worden. Zodoende kan ik onbekende LED's testen door eenvoudig alles op nul te beginnen en dan langzaam open draaien tot er voldoende licht uit komt. Dan de waardes van V en A noteren voor het toekomstig gebruik in modellen. De meeste LED's kun je overigens zonder weerstand op 2,8 á 3V laten werken. Met vier LED's in serie kun je deze zonder weerstand op 12V aansluiten. Het is niet echt aan te raden maar het kan wel.
Re: Aansluiten faller-led's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Aansluiten faller-led's
goed lezen is ook belangrijk   @citaat : een weerstand in serie bij een hogere spanning.Als hij die faller gaat aansluiten op 12 volt zonder serieweerstand zal hij er veel mogen kopen :)