Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Uhlenbrock decoder

Gestart door GTIBert dinsdag 30 juni 2020, 11:06:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock decoder
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Uhlenbrock decoder
Ik heb een decoder liggen van Uhlenbrock.
Maar nu weet ik niet welk type of nummer deze is.
Kan het mij iemand vertellen?

Ik hoor het graag.
Re: Uhlenbrock decoder
Lid sinds: 2016

offline
Re: Uhlenbrock decoder
Ik denk een Intellidrive Comfort (76320) of Piko decoder (56122). De gekleurde stippen op het 'grote' IC geven de firmware versie van de decoder aan, rood/groen is v5 (CV7 uitlezen). Versie 5 heeft CV107 nog niet waarmee je het gedrag van front/sluitlichten kunt configureren.

De handleiding:
https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/handbook/de/Bes76320.pdf

Komt overeen met de "Piko" handleiding die ik bij de vergelijkbare decoders heb. :)
Re: Uhlenbrock decoder
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Uhlenbrock decoder
Alex.

Bedankt voor je reactie.
En wat is dat stekker busje dan wel voor iets?
Re: Uhlenbrock decoder
Lid sinds: 2016

offline
Re: Uhlenbrock decoder
Die kleine connector is de SUSI interface. Hier kan b.v. een geluids module aan. De decoder die jij hebt is volledig bestukt en op de rechthoekige soldeerpad boven die met de groene kabel is nog een extra AUX aansluiting te bedraden. Is hier door Piko beschreven (rechts onder "Möglichkeit 3"):
https://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=1&vw_name=download&vw_id=15709

Heb even een pijltje in je foto getekend. :) De Plux12 versie die Piko soms gebruikt met kabel/connector is eigenlijk de zelfde decoder, daar zitten dus alleen de extra draden gelijk aan voor de extra AUX aansluitingen.

Deze decoders zijn hier op het forum niet heel populair (en op Stummi ook niet). Ze zijn niet zo verfijnd met wegrijden en zelfs met de wegrijd spanning op de laagste waarde gaan veel locs er nog relatief hard vandoor. In materieel met een lange tandwiel verhouding (veel motor toeren en weinig toeren na de overbrenging) werken ze vrij goed. Heb een Roco stoomloc met de Plux16 versie van deze decoder voorzien en dat gaat best goed. Heb nog genoeg Piko's waar ze in zitten en in blijven. De Piko Vectron's b.v., ik zet de optrek/afrem vertraging op waarde 16 en dan rijden ze gelijk een stuk gelijkmatiger zonder schokken. Met een LokPilot v4 kreeg ik het niet beter dan wat deze decoders doen (alleen héél langzaam rijden gaat beter met de ESU).