Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(18 feb laatste update!)

Gestart door joostboudewijns woensdag 13 februari 2008, 18:15:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(18 feb laatste update!)
 
bouwverslag steenboogbrug

Je begint met een leegte, een gat dat moet worden overbrugd omdat het spoor er niet omheen kan. Normaal leg ik mijn rails op een ondergrond van vezelplaat of multiplex. Ik leg dit gewoon ook over de plek die moet worden overbrugd, dan kan ik in ieder geval al vast rijden.

Mijn kloof

Ik maak met een paar blokken piepschuim een talud aan weerszijden van de brug. De stukken piepschuim zijn met snelgips aan elkaar geplakt, dan ben je in en paar minuten klaar. Het kan ook met b.v. witte houtlijm maar dat duurt veel langer omdat je de lijm niet gelijkmatig kunt verdelen. Het piepschuim is nu eenmaal niet vlak en dus kun je de lijm niet ertussenuit persen. Daar deze foto's nu ongeveer 14 jaar oud zijn en alles nog steeds goed en stevig aan elkaar zit is de methode om piepschuim met gips aan elkaar te lijmen dus een goede.



Zoals sommigen al zullen herkennen moet hier een model van het Landwasser viaduct bij Filisur komen.

Het origineel

Hier een foto van het overbekende Landwasser viaduct, vanuit een ongebruikelijke positie genomen. Goed te zien is het verschil in breedte van de pijlers t.o.v. de boog van de brug. De pijlers "verjongen" behoorlijk omdat de brug in een scherpe bocht ligt, daarom het verloop. Het "verjongen" geeft de pijlers een grotere omvang onderaan dan bovenaan waardoor er meer zijdelingse sterkte is.
Dit heeft een grote invloed op het maken van de mal voor de modelbrug omdat je nu de zijkanten niet uit 1 stuk kunt maken.



De holtes opvullen

bij het maken van een mal voor een boogbrug maak je een negatief van de brug, je maakt dus eerst alles behalve de brug zelf. Daar waar straks de openingen van de bogen moeten komen maak je eerst stukken piepschuim in de vorm van de boog.
Ik heb hier het hout waar de rails op lag laten zitten om alles uit te lijnen. Hierdoor heeft de boog een bepaalde dikte en blijven de stukken piepschuim goed op z'n plek totdat ze goed vast zitten.
Ik heb de stukken piepschuim wederom aan de ondergrond vastgemaakt met snel drogende gips.



Houten railbedding weghalen

Als tweede stap kan de houten railbedding weg worden gezaagd.
De stukken piepschuim zitten nu goed op hun plek waardoor dit hout niet meer nodig is.



Eerste opbouw

Na het weghalen van het hout kan de mal verder worden opgebouwd. Als eerste zet ik hier de zijkanten van de bogen aan de blokken vast. Hiervoor had ik de bovenkanten van de eerste blokken iets smaller gemaakt. Dit is tevens nodig omdat de bogen aan de onderkant iets smaller zijn dan de pijlers. dat heeft te maken met het verjongen van de pijlers, zie ook de foto van het origineel, hierboven. De pijlers zitten voorlopig met een metalen klamp aan elkaar voor extra stevigheid. Dit is gewoon elektriciteitsdraad van 1,5 mm



De situatie van de vorige foto uit een ander perspectief.



Bewapening

Als volgende stap heb ik de zijkanten van de pijlers aan de binnenkant van de bocht dicht gemaakt met 1 enkele plaat piepschuim per pijler (vergelijk ook de foto hierboven)
Nu maak ik bewapening, een metalen versteviging van kippengaas in de bogen en in de pijlers. Buig het gaas tot kleine kokers van 1 bij 2 cm om een stevige constructie te krijgen. Uit deze kokers knip ik stukken ter lengte van de bogen en ter hoogte van de pijlers en maak de eindjes aan elkaar. Hier hoeft niets gesoldeerd te worden, gewoon de eindjes om elkaar heen draaien is genoeg.


Bewapening

Een overzicht van de bewapening in de gehele brug.



Bewapening

Close-up van de verbinding tussen de bewapening in de pijler en in de bogen. De onderkant van de bewapening is in het piepschuim van het landschap gestoken zodat de brug nog steviger vast staat.



Reling aanbrengen

Nadat de bewapening klaar is kun je gelijk de reling van de brug aan de bewapening vast maken. Bij dit voorbeeld heb ik dat zelfde kippengaas ook voor de reling gebruikt, dat zou ik niet weer doen want ik vind het niet mooi genoeg. Beter is het om een stuk kippengaas in de brug aan te brengen tot onder de reling. Hieraan kun je dat de echte reling vast maken. Die reling kan het beste gemaakt worden van 1,5 mm T-profiel met daar doorheen op 7 mm van de bovenkant een stuk 0,7 mm koperdraad. boven langs kun je ook zo'n stuk koperdraad maken maar ook zie je wel relingen met een platte bovenkant. In dat geval maak je bovenop een stuk plat metaal van 1,5 bij 0,5 mm. Zo'n metalen reling is altijd soldeerwerk. Ook het vastmaken aan de bewapening kan alleen maar met soldeer of een lijm. Pas op voor de piepschuim buitenkant van d brug, die kan snel verdwijnen door zowel de soldeerbout als de lijm.

Let ook op de bovenrand van de burgmal, hierin heb ik een uitsparing gemaakt in de lengte richting. Die is ongeveer 8 mm breed en 3 mm diep. onder in deze uitsparing heb ik kleine inkepingen gemaakt met een soldeerbout. Na het gieten zijn dit de steunbalken waar de bovenrand van de brug op rust. Ik heb ze niet geheel tot de buitenrand gemaakt, dan steekt de bovenste steenrand ietsje uit.



Hieronder nog 2 tekeningen met een schematische weergave van de mallen en de bewapening met reling.





Ontpoppen

Als de reling er aan beiden kanten opzit is het een kwestie van vol laten lopen met gips. Ik gebruik hiervoor een mengsel van snelgips en roodband. Als je dat 1 op 1 mengt dan is het mengsel langer te gebruiken en is ook nog wat sterker als gewoon gips. Voor een brug als deze heb je wel een paar liter gips nodig, koop dus niet 1 pakje van 2,5 Kg, 5 Kg van beide soorten is meer in de richting. Beter iets te veel als te weinig. Tijdens het volgieten is het verstandig om licht te kloppen op de mal of een trilstaaf in de mal te laten zakken (b.v. een boormachine met een niet al te recht stuk ijzerdraad), dat voorkomt luchtbelletjes.



Als het gips is uitgehard kan de mal worden verwijderd. Je hoeft niet te wachten tot alles is opgedroogd, in de mal duurt dat weken. Na een paar uur is het gips hard en kan de mal eraf.  Pel hiervoor eerst een buitenkant voorzichtig eraf. In dit geval, pijler voor pijler de buitenbocht er eerst af halen. Bij een rechte brug maakt het niet uit welke kant je als eerste doet. Nadat de buitenkant eraf is moet de boog uitgehold worden. Ik gebruik hiervoor een elektrische verfbrander. Hiermee verwarm ik het piepschuim van een afstandje zodat het niet te veel gaat stinken. Het krimpt dan snel en er blijft een dunne schil over langs de brug. Zorg hierbij voor voldoende ventilatie!! Deze dunne schil kan er makkelijk uitgetrokken worden. Zo moet de hele bug worden ontdaan van piepschuim.



Nog lang niet klaar

De brug vanaf de binnenkant van de boog. Het lijkt al heel wat maar de brug is nog lang niet af, er zit nog geen steen op.



Steen motief aanbrengen

Met behulp van een los ijzerzaagje is het vrij makkelijk om de horizontale voegen in het gips te "krassen". De verticale voegen zijn veel meer werk. Deze heb ik met een freesje in een 12 volt boormachine gedaan. I.p.v. een frees is een staafje staal met een aan beide kanten schuin afgevijld uiteinde ook vaak goed. Denk hierbij aan een dikte van 1 mm staaldraad.
Nu nog in de juiste kleur brengen.



Gebruikte technieken en materialen

Voor het maken van de blokken piepschuim heb ik een zelfgemaakte piepschuimsnijder gebruikt.
Hier zal ik kort uitleggen hoe dat in zijn werk gaat.

Elektrische piepschuimsnijder

Om makkelijk piepschuim in de juiste vorm te kunnen snijden heb ik op een plaat hout een elektrische snijder gebouwd. Als steunen 2 draadeinden van 8 mm. daaromheen 2 moeren met daartussen een pen met een gat. Ik heb met 2 veren uit een fietszadel de draad gespannen door de 2 verstelbare pennen. Deze pennen kan ik met de moeren in hoogte verstellen over de 2 draadeinden. Dit zorgt ervoor dat ik links en rechts onafhankelijk van elkaar een hoogte kan instellen en dus ook scheve stukken kan snijden. Als draad heb ik weerstandsdraad gebruikt. Je moet een stroomsterkte bereiken van ongeveer 4 Ampère, dan snijdt het goed. Als je draad 0,5 meter lang is en je spanning 12 volt, dan heb je draad van 12 / 4 / 0,5 = 6 ohm per meter nodig. Heel belangrijk is dat je stevig draad gebruikt anders knapt het zo. Mijn draad is ongeveer 0,8 mm dik en dat is veel dikker als de weerstandsdraad die je in de meeste winkels koopt. De bevestiging van de veren aan de onderplaat is verstelbaar omdat anders de veerspanning wel erg hoog wordt als je de draad op grote hoogte afstelt. Ik kan tot ongeveer 18 cm dikte snijden.





Mallen voor het snijden

Voor het maken van de bogen zaag ik deze vorm eerst 2 maal uit uit een stuk triplex of hardboord. Boor daarin een paar gaten (minimaal 3) om deze stukken later op piepschuim vaste zetten met een paar spijkers. Ik heb 2 mm dikke spijkers gebruikt dus dan de gaten ook 2 mm dik boren.

Zo'n mal is ook een optie voor b.v. een tunnelportaal.



Mal bevestigen

Met 3 spijkers prik ik de mal op een stuk piepschuim.
Om te zorgen dat het recht staat gebruik je gewoon de vloer.




   

2de mal aftekenen

Weer via de vloer teken ik een lijn naar de andere kant van het piepschuim om de 2de mal uit te richten.

TIP:
Je kan hier ook een andere hoek kiezen als de rechte hoek wanneer de onderdoorgang niet haaks op de rails moet komen. Dit komt zelden voor maar is b.v. het geval bij de bovenste Meien-Reus brug bij Wassen in de Gotthard spoorbaan.

Hierna moet de 2de mal aan de andere kant worden geprikt, precies op de lijn.

Nu kan de boog worden uitgesneden met de warme draad langs het triplex.



dat was het dan alweer!


Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!)
Joost,

foto's zijn niet zichtbaar
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!)
ooooooooww... en ik ben zo benieuwd...
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!)
Ja ik ook bij mij doen de foto`s het ook niet..
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!)
hoi joost

nu doen de foto's het bij mij ook niet

gister avond toen jij het stuurde toen wel

gerard
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!)
Ik zie mooie rode kruisjes
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!)
de landwasser brug is met een bocht toch? :shock:
gaat dat je lukken?
lijkt me wel heel leuk om het te volgen.

groeten davy schouw
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
foto's werken weer!
Citaat van: davyschouw op donderdag 14 februari 2008, 19:50:14
de landwasser brug is met een bocht toch? :shock:
gaat dat je lukken?
lijkt me wel heel leuk om het te volgen.

groeten davy schouw
laten we hopen van wel maar ik heb zoeen voorgevoel dat het wel lukt want hij is 14 jaar geleden gebouwd zoals je kunt lezen :D
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Hoi Joost,

Leuke foto's maar heb je ook foto's van een iets meer gereed product.
Er is in  die 14 jaar toch nog wel wat gebeurd toch

Groetjes Bert
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 14 februari 2008, 21:50:17
Hoi Joost,

Leuke foto's maar heb je ook foto's van een iets meer gereed product.
Er is in  die 14 jaar toch nog wel wat gebeurd toch

Groetjes Bert
EDIT:''Om jullie bij de les te houden".(zoals een wijze man ooit zei)
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 14 februari 2008, 22:05:24
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 14 februari 2008, 21:50:17
Hoi Joost,

Leuke foto's maar heb je ook foto's van een iets meer gereed product.
Er is in  die 14 jaar toch nog wel wat gebeurd toch

Groetjes Bert
EDIT:''Om jullie bij de les te houden".(zoals een wijze man ooit zei)

was je wel een vlotte en schrandere baby dat je op je 1ste gestart bent Joost
Maar hoe staat het er nu dan mee. Geef een verlossende reactie met of zonder foto
Is geen dwangmatige handeling :wink:
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 14 februari 2008, 23:12:26
Citaat van: joostboudewijns op donderdag 14 februari 2008, 22:05:24
Citaat van: baureihe 103 op donderdag 14 februari 2008, 21:50:17
Hoi Joost,

Leuke foto's maar heb je ook foto's van een iets meer gereed product.
Er is in  die 14 jaar toch nog wel wat gebeurd toch

Groetjes Bert
EDIT:''Om jullie bij de les te houden".(zoals een wijze man ooit zei)

was je wel een vlotte en schrandere baby dat je op je 1ste gestart bent Joost
Maar hoe staat het er nu dan mee. Geef een verlossende reactie met of zonder foto
Is geen dwangmatige handeling :wink:
bert....geduld is een schoone zaak maar vanmiddag zal ik een puntje van de ijsberg prijsgeven.
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Sorry guys maar ik zie toch echt alleen maar rode kruisjes..  :(
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Ome Laurus , waarschijnlijk iets met de settings van je internet browser .
Ik zie mooie foto's en wacht dan ook in spanning af hoe het verder gaat , als het maar geen 14 jaar gaat duren  :lol: :lol: :wink: :wink:
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!14 feb)
Nou Joost gooi die schoolboeken in je kluisje ren naar de fiets/tram/bus en ga die verlossende foto's eens plaatsen!


Bas
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
hebbum door.. de server waar de fotootjes staan zit hier op de zaak in de blacklist.. ga ik lekker thuis kijken.. :lol:
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Ome Laurus , als je even wacht zie je misschien het eind ook meteen . Wij wachten al een tijdje in spanning .
Maar het ziet er mooi uit .
vrgr Riender en Max
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
ik kan weer de laatste 4 foto's zien
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Ikke niet sommige foto`s kan ik niet meer zien.
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
boehoe  :( zie ik eindelijk foto's, missen alsnog de laatste 4.. de eerste paar foto's zijn veelbelovend !!  :shock: 8)
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: OmeLaurus op vrijdag 15 februari 2008, 21:59:31
boehoe  :( zie ik eindelijk foto's, missen alsnog de laatste 4.. de eerste paar foto's zijn veelbelovend !!  :shock: 8)

Ik zie nu best wel veel kruisjes (gelukkig nog geen roze olifanten) Joost kan je de laatste foto's zichtbaar maken voor ons alle foto verslaafden

Groetjes Bert
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Ziet er goed uit op de foto's die ik nu allemaal zie. Perfect, ben benieuwd naar de update.

fpv
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
vreemd.. als ik de properties van de foto's opvraag en de link daaruit kopieer dan krijg ik de foto ineens wel te zien..
maar ik heb ze nu gezien  8) .. ben zeer benieuwd hoe het verder gaat..
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Hallo


Ik deed precies het zelfde als ome laurus
en inderdaad dan zie je ze wel

Je was me net voor ermee Laurus....

maar ben benieuwd naar de update zeg maar


mvg Frans

Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
soms... heeel soms... ben ik zo onvoorstelbaar snel  :D
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Hoe ik het ook doe ik blijf de laatste foto's alleen als kruisje zien
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
wat gek dat de foto's het weer niet doen :(
ik ga het meteen fixe.
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 16 februari 2008, 21:37:55
wat gek dat de foto's het weer niet doen :(
ik ga het meteen fixe.

Joost je bent een heer.
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: baureihe 103 op zaterdag 16 februari 2008, 21:43:03
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 16 februari 2008, 21:37:55
wat gek dat de foto's het weer niet doen :(
ik ga het meteen fixe.

Joost je bent een heer.
zien jullie ze weer?
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
nopes joost ik zie er nog een paar niet :?

Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: Marklin-Tim op zaterdag 16 februari 2008, 21:46:41
nopes joost ik zie er nog een paar niet :?




Ik ook nog niet  :(
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
welke?
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
CiteerBewapening

Als volgende stap heb ik de zijkanten van de pijlers aan de binnenkant van de bocht dicht gemaakt met 1 enkele plaat piepschuim per pijler (vergelijk ook de foto hierboven)
Nu maak ik bewapening, een metalen versteviging van kippengaas in de bogen en in de pijlers. Buig het gaas tot kleine kokers van 1 bij 2 cm om een stevige constructie te krijgen. Uit deze kokers knip ik stukken ter lengte van de bogen en ter hoogte van de pijlers en maak de eindjes aan elkaar. Hier hoeft niets gesoldeerd te worden, gewoon de eindjes om elkaar heen draaien is genoeg.



Bewapening

Een overzicht van de bewapening in de gehele brug.



Bewapening

Close-up van de verbinding tussen de bewapening in de pijler en in de bogen. De onderkant van de bewapening is in het piepschuim van het landschap gestoken zodat de brug nog steviger vast staat.



Reling aanbrengen

Nadat de bewapening klaar is kun je gelijk de reling van de brug aan de bewapening vast maken. Bij dit voorbeeld heb ik dat zelfde kippengaas ook voor de reling gebruikt, dat zou ik niet weer doen want ik vind het niet mooi genoeg. Beter is het om een stuk kippengaas in de brug aan te brengen tot onder de reling. Hieraan kun je dat de echte reling vast maken. Die reling kan het beste gemaakt worden van 1,5 mm T-profiel met daar doorheen op 7 mm van de bovenkant een stuk 0,7 mm koperdraad. boven langs kun je ook zo'n stuk koperdraad maken maar ook zie je wel relingen met een platte bovenkant. In dat geval maak je bovenop een stuk plat metaal van 1,5 bij 0,5 mm. Zo'n metalen reling is altijd soldeerwerk. Ook het vastmaken aan de bewapening kan alleen maar met soldeer of een lijm. Pas op voor de piepschuim buitenkant van d brug, die kan snel verdwijnen door zowel de soldeerbout als de lijm.

Let ook op de bovenrand van de burgmal, hierin heb ik een uitsparing gemaakt in de lengte richting. Die is ongeveer 8 mm breed en 3 mm diep. onder in deze uitsparing heb ik kleine inkepingen gemaakt met een soldeerbout. Na het gieten zijn dit de steunbalken waar de bovenrand van de brug op rust. Ik heb ze niet geheel tot de buitenrand gemaakt, dan steekt de bovenste steenrand ietsje uit.



Hieronder nog 2 tekeningen met een schematische weergave van de mallen en de bewapening met reling.

Die foto`s zie ik niet  :(

De rest wel...
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Yep zijn bij mij de zelfde die ik niet zie.
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
als ze het nu niet doen word ik gek(er) :shock:
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Nou dat wordt je maar gek Joost ze doen het niet bij mij... :?
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
ik wel en meer kan ik er niet aan doen.
een alternatief is om ze hier te bekijken
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: joostboudewijns op zaterdag 16 februari 2008, 22:07:38
ik wel en meer kan ik er niet aan doen.
een alternatief is om ze hier te bekijken

Heb je foto's gezien zelf nog geprobeerd het adres te kopieren maar zoals je kunt zien lukt dat ook niet.
Gek dat dat niet wil bij die foto's en bij de eerste serie wel.

Groetjes Bert
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Ik heb ook de foto`s gezien en ze zien er toppie uit... Ben benieuwd hoe het verder wordt en ga het ook zeker verder volgen!!! Veel plezier verder met je brug en ik hoop dat het wat moois wordt!!

Greatz Tim
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Hallo Allen,


Misschien zijn de laatste foto's nu wel te zien hier.
Ik zie ze teminste nu wel.   :D
Ik hoop jullie ook nu.

Joost ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het even gedaan / geprobeerd heb voor je.


kruisje 1



kruisje 2



kruisje 3



kruisje 4



voor alle dan nu ......... veel kijk plezier.


mvg Frans


Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: some one op zondag 17 februari 2008, 01:15:50
Hallo Allen,


Misschien zijn de laatste foto's nu wel te zien hier.
Ik zie ze teminste nu wel.   :D
Ik hoop jullie ook nu.

Joost ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het even gedaan / geprobeerd heb voor je.




voor alle dan nu ......... veel kijk plezier.


mvg Frans



dank je ik weet niet of de andere het nu ook zien.
en ik snap het probleem ook niet ik kan ze wel zien :?
ik heb ook al geprobeerd ze op een andere site te zetten maar hetzelfde probleem.
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Ziet er goed uit, dit wordt dus gewapend beton maar dan op schaal!!! :)
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Hallo Joost.
Alle foto's zijn nu prima zichtbaar!
Hele mooie serie foto's om alle handelingen voor het maken van dit viaduct goed te laten zien.
Ook de wapening van het beton ziet er heel goed uit (wat een vlechtwerk hè?) wel jammer dat dit straks allemaal ingestort zit! :(
Maar, dan hebben wij altijd de foto's nog! :wink:  :lol:
Ben heel benieuwd naar het eind resultaat, aan de voorbereidingen zal het zeker niet liggen, ziet er allemaal heel goed uit.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Yepz!! alle foto's nu gezien.. ik moest ook meteen aan een echte betonconstructie denken..  :)

Hoe ga je het doen als het gips erin gegoten en uitgehard is?
Ik begreep uit je tekst dat je het piepschuim 'lijmt' met gips, maar blijft het dan straks niet teveel 'plakken'?
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: OmeLaurus op zondag 17 februari 2008, 19:44:48
Yepz!! alle foto's nu gezien.. ik moest ook meteen aan een echte betonconstructie denken..  :)

Hoe ga je het doen als het gips erin gegoten en uitgehard is?
Ik begreep uit je tekst dat je het piepschuim 'lijmt' met gips, maar blijft het dan straks niet teveel 'plakken'?
straks? :D :D
ik stel voor dat iedereen terug gaat naar het begin van het verhaal en dat nog eens goed leest :D
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Hoi Joost,

Spectaculaire bouwmethode is er bedacht voor de brug.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.

Groetjes Bert
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
Citaat van: joostboudewijns op zondag 17 februari 2008, 20:49:22
straks? :D :D
ik stel voor dat iedereen terug gaat naar het begin van het verhaal en dat nog eens goed leest :D

Maak het dan ook niet zo spannend! :evil:
Laat dan ook gelijk het eindresultaat eens zien! :roll: :wink: :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Doe maar rustig aan dan blijft het nog even spannend!
Re: bouwverslag:Hoe maak je een steenboogbrug van gips(updated!15 feb)
 :? soms.. heel soms.. ben ik zo ontzettend traag  :?

dit bruggetje staat al 14 jaar..

*shame*