Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rocrail met digitale centrale in de software.

Gestart door Anne W zondag 28 juni 2020, 23:44:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail met digitale centrale in de software.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Rocrail met digitale centrale in de software.
Zoals velen van jullie weten rijd ik al vele jaren met grote tevredenheid met de Raptor, maar ik moet er rekening mee houden dat "hij" er mee stopt, vandaar dat ik in een ander topic het volgende schreef:

Er was eens iemand die een modelspoor computer programma had geschreven, echter hij liep geregeld tegen problemen op die ontstonden door wijzigingen in computers en digitale centrales, toen besloot hij een digitale centrale te bouwen waarin het computer programma opgenomen was.

Resultaat: nooit problemen tussen de verschillende apparaten/programma's, ik rijd er naar grote tevredenheid mee, maar jammer genoeg is de beste "iemand" overleden.

Wat hij kon, kan van een andere kant af natuurlijk ook, breidt het computerprogramma uit met de software van een digitale centrale, ontwerp een booster/terugmeldinterface en klaar is kees, ook nooit "heibel", lijkt me een mooie taak voor de Rocrail gemeenschap.

Ik kreeg hier het antwoord op dat in Rocrail zo'n configuratie bestaat en dat er hardware voor is van Peter Gilling.

Natuurlijk interesseert mij dat, maar omdat ik ook wat wantrouwend ben stap ik er niet zo maar in, ik lees mee op het Nederlandse Rocrail forum en vind wat ik lees vaak ietwat te "computertaal technisch" en te weinig "modelspoorbedrijf technisch", natuurlijk begrijp ik wat de Raptor doet perfect en wat er op het Koploper en iTrain forum wordt geschreven kan ik ook min of meer volgen.

Ook heb ik al nagedacht over een opvolgend systeem, ik denk dan aan een Tams Redbox of een Roco Z21 met Koploper als programma, die benadert de automatisering van de Raptor het dichtste.

Mijn "eisen" op een rijtje:

nu 19 loks/treinstellen in dienst, de meerderheid rijdt op Motorola 28 stappen (oude Märklin/Esu MFX sound decoders), een aantal rijdt op Motorola 27 stappen (Tams 27A voor de duidelijkheid) en een aantal heeft Esu decoders en rijdt op DCC.

nieuwe loks/treinstellen zullen altijd op DCC kunnen rijden

de wissels en armseinen worden bestuurd door Edits en Viessmann wisseldecoders op Motorola, lichtseinen door LDT seindecoders, die ingesteld kunnen worden op Motorola of DCC.

toekomstige wissel- en seindecoders kunnen op DCC geselecteerd worden.

de terugmelding geschiedt door eenheden van Edits, dit zijn klonen van de aloude Märklin terugmeldeenheden en zijn gebaseerd op "massa detectie", diodebruggen zijn geïnstalleerd.

het zijn in totaal 7 eenheden van 16 punten, aangezien de baan niet groter zal worden komen er geen eenheden meer bij, er is geen continue melding, elk blok heeft een melder aan het begin liggen en een melder voor het uitrij- of blok sein, het enkelsporige bergspoor heeft hier en daar 3 melders liggen (bij Raptor kan een melder meerdere functies hebben), verder zijn er nog een paar melders met een speciale functie (afsluit, rood en stuurmelders).

er worden geen loks omgebouwd naar DCC en er worden ook geen nieuwe wissel- en armseindecoders aangeschaft.

Dit is het basis "programma van eisen", de vraag aan de Rocrail gebruikers is of het systeem met de  digitale centrale in de software kan voldoen aan deze eisen.

Groet, Anne W
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op zondag 28 juni 2020, 23:44:46
Wat hij kon, kan van een andere kant af natuurlijk ook, breidt het computerprogramma uit met de software van een digitale centrale, ontwerp een booster/terugmeldinterface en klaar is kees, ook nooit "heibel", lijkt me een mooie taak voor de Rocrail gemeenschap. Ik kreeg hier het antwoord op dat in Rocrail zo'n configuratie bestaat en dat er hardware voor is van Peter Gilling.

Niet helemaal. Je hebt altijd "heibel" als een besturingssysteem wijzigt of juist het programma wijzigt met nieuwe functies. Veranderingen in software (besturingssysteem, drivers, andere programma's en treinbesturingsprogramma / digitale softwarecentrales) geven altijd mogelijkheden voor fouten / problemen / storingen. Kijk maar naar je eigen ervaring met de windows update en je printer die opeens niet meer werkt.

Citaat van: Anne W op zondag 28 juni 2020, 23:44:46
Dit is het basis "programma van eisen", de vraag aan de Rocrail gebruikers is of het systeem met de  digitale centrale in de software kan voldoen aan deze eisen.

Als het programma van eisen in beton gegoten zijn dan valt RocRail met digitale centrale in de software af. Dit omdat de ingebouwde centrale geen motorola ondersteund. Zie ook DCC232 voor meer informatie. Daarnaast mag je een los S88-koppeling naar de PC regelen want de PC koppeloplossing van Peter Gilling heeft daar geen mogelijheid toe.

Citaat van: Anne W op zondag 28 juni 2020, 23:44:46
Ook heb ik al nagedacht over een opvolgend systeem, ik denk dan aan een Tams Redbox of een Roco Z21 met Koploper als programma, die benadert de automatisering van de Raptor het dichtste.

Goed, even advocaat van de duivel spelend: Waarom Koploper willen gaan gebruiken? Waarom een programma kiezen dat net als bij jouw eigen centrale geen ontwikkelaar meer kent? Waarom zou je dan niet voor RocRail met een Tams Redbox of een Roco Z21 / z21 kiezen?

Iets anders gedacht: Is een reserve raptor geen oplossing? Zag laatst JanStuif een Raptor te koop aan bieden. Dat je een tweede raptor als "backup" hebt voor het geval dat deze Raptor overlijdt? Of kan je niet simpel een backup maken van de ene raptor naar de andere Raptor?

Groet Ronald.
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Beste Ronald,

Laat ik met je laatste opmerking beginnen: ik heb als minder jong mens een onbegrensd vertrouwen in bewezen producten, dat is één van de redenen waarom ik voor Koploper zou kiezen, voldoet waarschijnlijk voor mijn bedrijf, werkt goed en er wordt niets meer in gewijzigd.

Dezelfde redenering geldt ook voor de software van de Raptor (sorry Wim, die naam komt een paar keer langs) dus daar is en gaat niets fout mee, wat er fout kan gaan is dat deel wat door gebruik onderhevig is aan slijtage: de hardware, foute bediening ook, maar daar weet ik van welk "buffer" IC ik moet vervangen.

Andere Raptor kopen, ja ik weet er ook nog een paar te koop en ik ken nog een ongebruikte bij een club in de goede uitvoering, testers hebben werk aan het testen maar ook voordelen: ik ben in het bezit van de laatste firmware (en ook nog een test-firmware, maar daar zitten fouten in), dus er is geen urgentie om over te schakelen op iets anders.

Dan je eerste opmerking: natuurlijk is er altijd heibel bij wijzigingen in de computer of "Windows", maar het lijkt me logisch dat de kans op heibel kleiner is als twee "zaken", automatisering en digitale centrale door één systeem, laptop met Windows, wordt uitgevoerd.

De zaak met de printer is natuurlijk gewoon een communicatie fout van mijn leverancier Microsoft, die had een algemene boodschap moeten rondsturen dat er een fout in die update zat, als ik destijds zoiets bij mijn klanten had uitgehaald, had me dat zeker omzet of, erger nog, klanten gekost, maar ja de consumenten markt is een hele ander markt als de zakelijke markt.

Dan de hoofdzaak, je tweede opmerking: ja de eisen zijn in beton gegoten, in ieder geval de digitale "soorten", als de software alleen DCC kan leveren, dan is Rocrail in deze vorm voor mij over en uit.

Na de door jou gegeven linken bekeken te hebben, denk ik dat dat niet het door mij beoogde doel is, het DCC signaal wordt niet in de laptop gegenereerd maar er buiten.

Maar ik wacht het antwoord van de Rocrail Community af, er hangt me bij dat Rocrail een soort freeware gebeuren is, waarbij programma's ontworpen mogen worden en na goedkeuring ingevoerd, Duitsland is groot in modelspoor en "Märklin" en dus Motorola ook, er lijkt me een markt voor om Motorola naast DCC te gaan toepassen, Raptor deed in het begin Motorola, DCC, Selectrix en FMZ, dus het is niet onmogelijk en ook niet zo moeilijk, wat een oude Philips microcontroller met de juiste software kan, kan een laptop natuurlijk ook.

Groet, Anne W
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
hallo Anne,

Citaat van: Anne W op maandag 29 juni 2020, 23:30:36
Na de door jou gegeven linken bekeken te hebben, denk ik dat dat niet het door mij beoogde doel is, het DCC signaal wordt niet in de laptop gegenereerd maar er buiten.

Nog maar eens goed de links doornemen  ;) Want de DCC232 is de software die het signaal regelt. De ORD3 is een versterker die het signaal op de baan zet. Het is een zelfde principe als softwarecentrale, zoals MrDirect of DDX.

groet Ronald.
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Wat is het verschil met een werkend systeem bestaande uit Koploper op een oude laptop en een betrouwbare centrale?
Als dat naar tevredenheid werkt - en dat doet het hier - dan hoef je daar toch nooit iets aan te veranderen?
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Citaat van: henkv op dinsdag 30 juni 2020, 09:56:55
.......... dan hoef je daar toch nooit iets aan te veranderen?

Nooit ?

groet
Harald
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
hoi,

Citaat van: henkv op dinsdag 30 juni 2020, 09:56:55
Wat is het verschil met een werkend systeem bestaande uit Koploper op een oude laptop en een Lenz-centrale. Als dat naar tevredenheid werkt - en dat doet het hier - dan hoef je daar toch nooit iets aan te veranderen?

Helemaal mee-eens Henk. Je kan de computer van het internet houden en puur alleen als "stand-alone" gebruiken is er niets aan de hand. Dat werkt  :thumbup:  En je hoeft dan ook niets te veranderen. In het geval van Anne W ging het vooral om dat hij interesse had in RocRail oplossing met software centrale. RocRail is nog niet "uitontwikkeld" dan heb je de kans dat er iets mis kan gaan als je een update van het programma krijgt.

Groet Ronald.
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Zover mij (als RR-gebruiker) bekend is, is het met ddx i.c.m een (Delta-)booster prima mogelijk om ook met Motorola te rijden.
Echter ondersteund Rob zelf niet meer de verdere ontwikkeling van ddx.
Dat geldt overigens ook voor het p50-protocol dat o.a. door de 6050/6051 (en de klassieke IB650) wordt gebruikt

Als je persé MM wilt blijven gebruiken, dan moet je een andere (van de vele mogelijke) echte centrales moeten kiezen.

Tenslotte Rocrail is geen freeware of shareware. Het is een vrij bruikbaar programma, waarvoor je een supportsleutel kunt kopen. Daarmee steun je de verdere ontwikkeling. Rocrail is compleet, maar wordt dagelijks geüpdate met kleine verbeteringen, verbeteringen op verzoek van gebruikers en bugfixes.

John (VT601)
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Citaat van: Haradigi op dinsdag 30 juni 2020, 10:15:08
Citaat van: henkv op dinsdag 30 juni 2020, 09:56:55
.......... dan hoef je daar toch nooit iets aan te veranderen?

Nooit ?

groet
Harald

Niet vaker dan bij de integratie van centrale en software in één apparaat. Dat wil Anne graag en ik begrijp niet goed waarom. Hij noemt het probleem dat apparaten en computers voortdurend veranderen. Maar voor zoiets eenvoudigs als de besturing van een modelbaan hoef je je daar niks van aan te trekken. Mijn laatste upgrade was de vervanging van een (nog prima werkende) laptop onder Windows 95 naar een laptop onder Windows XP een paar jaar geleden. Daarbij heb ik ook de toen actuele versie van Koploper geïnstalleerd. Die kan al veel meer dan ik ooit zal gebruiken.

Kortom, met een uitontwikkelde centrale (hier Lenz LZV100) en uitontwikkelde software kan je jaren vooruit. Dat is anders wanneer je telkens het nieuwste wil, maar dat is bij een geïntegreerd apparaat precies zo.
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Citaat van: Anne W op zondag 28 juni 2020, 23:44:46

Dit is het basis "programma van eisen", de vraag aan de Rocrail gebruikers is of het systeem met de  digitale centrale in de software kan voldoen aan deze eisen.

Groet, Anne W

Hoi Anne,
Om een lang verhaal kort te maken: het antwoord is 'Nee'. De Software centrale in Rocrail en de hardware van Peter Giling ondersteunen alleen het DCC protocol.

Hartelijke groeten,
Albert Grit.
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Tjaaa, dat was in het vorige topic ook al aangegeven.
lijkt een beetje overbodige bladvulling dit allemaal.

Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rocrail met digitale centrale in de software.
Beste Hans,

Van "vriendelijke" opmerkingen word ik altijd opstandig, ik had aangekondigd dat ik, om het andere draadje niet te vervuilen, een apart topic zou starten, het wordt gelukkig maar een kort topic.

Mijn conclusie is dat er software is geweest waarmee zowel DCC als wel Motorola "gemaakt" kon worden, om moverende redenen van de ontwerper is Motorola uit het systeem gehaald, omdat ik ook Motorola wil is hiermee mijn vraag negatief beantwoord.

Als ik DCC gereden zou hebben dan was ik ook tegen een groot bezwaar aangelopen: het voldoet niet voor 100% aan de NMRA DCC Standaard en dat vind ik ook belangrijk om problemen met decoders te voorkomen.

Marketing blijft geen sterk punt bij modelspoor hobbyisten: bij de woorden over de DCC232 software staat een foto van een stuk hardware, dus een snelle kijker denkt oh, er hangt wat aan de computer.

Beste Henk,

Het is niet alleen de communicatie tussen programma en centrale, programmeurs verzuchten nogal eens twee dingen: een centrale moet niet meer zijn als een doorgeefluik en waarom luisteren de makers van centrales niet naar ons?

Een van de uitdagingen is dat het programma wil dat er op een bepaald moment "links af gegaan wordt", waarop de centrale zegt "ik ga eerst rechtsaf, daarna kom jij weer aan de beurt", één van de andere zaken die handig is als de programmeur de software voor de automatisering en de digitale centrale kan schrijven is het bepalen van het moment waarop herhalingsopdrachten voor de lok-decoders op de baan worden gezet, nu bepaalt de centrale dat en dat is niet de meest efficiënte methode, immers de capaciteit van het digitale systeem heeft een beperking, dat is de tijd die één opdracht nodig heeft maal het aantal opdrachten, het totaal is in tijd gelimiteerd door de snelheid van elektronen.

Goed, mijn nieuwsgierigheid naar de (on) mogelijkheden van een in principe vergelijkbaar systeem als de Raptor, maar dan op een laptop, is bevredigd, ik blijf bij mijn oplossing in geval van directe nood: een Z21 of een Redbox centrale met Koploper als programma.

Groet, Anne W