Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Vraagje: Blok verdeling/terug melding.

Gestart door RoCoMaDu-26 donderdag 09 juli 2020, 21:36:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Hallo mede spoorliefhebbers,

Vanaf volgende week wil ik mijn testbaantje afbreken om met de "echte" baan te gaan beginnen.
Ik heb al een railplan maar ik zit nog even met de blok/terugmeld indeling.


Niveau -2


Niveau -1


Niveau 0

1- Heb ik zo de blok/terugmeld indeling goed ingedeeld?
2- Heb ik voor deze baan één of meerdere boosters nodig?

Ik heb c-rail en een EcoS, de wissels worden via een aparte trafo gevoed.(voor de verlichting van huisjes en dergelijke komt ook een aparte trafo).

Groet Ron.

Bijlage: spoorplan in AnyRail bijgevoegd.
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Hoi Ron,

Het ziet er naar uit dat je de meeste blokken met 3 meldsecties hebt uitgevoerd. Dat is prima maar met twee melders kom je er ook wel. Het is maar wat je wilt.
De heel korte turquoise stukjes aan de rechterkant van de baan hebben als blok weinig zin. Je kunt ze wel als melder gebruiken zodat je weet waar de trein is tussen de echte blokken in. Een melder extra kan van pas komen, ook om een actie uit te voeren als het geven van een locfluitsignaal of het aanzetten van verlichting.
Of het nodig is boosters te gebruiken, hangt er vooral van af of je de wisseldecoders inbouwt in de wissels of dat je extern gevoede meervoudige decoders gebruikt. .
Qua treinverkeer valt het stroomverbruik wel mee, denk ik. Zou je meer dan drie treinen tegelijk aan het rijden krijgen? Ik heb de indruk van niet. Ze zullen eerder om de beurt rijden en dat is trouwens prima. Al dat gejakker is best heftig.

Groet,

Peter
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Hallo Peter,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb inderdaad meervoudige DCC wisseldecoders van RoSoft.
Ook wil ik alles via een PC (nuc) met koploper laten rijden.
Dan denk ik dat er al snel 5 of meerdere treinen tegelijk gaan rijden. (vandaar mijn vraag over de booster).
Wat dat betreft ben ik een leek.   8o

Groet Ron.
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Hoi Ron,

Op je ecos kun je gemiddeld 6 a 7 treinen laten rijden, op mijn oude baan reed ik alleen met de ecos en dat ging prima.
Je kunt het eerst zonder booster doen, maar eventueel wel de scheiding ergens in je baan aanbrengen.
Beide stroom aansluiten koppel je dan aan je ecos, mocht het nodig zijn een extra booster te gebruiken dan haal je de twee stroom aansluitingen weer los bij je ecos.

Daarna zet je een aansluiting op je ecos en de andere op de booster.

In je ecos kun je overigens zien hoeveel stroom hij leverd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Dank je Peter,

Dat is inderdaad een goede oplossing.  :thumbup:

Groet Ron.
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Al die korte blokjes zoals 40. Weglaten. Dat behoort gewoon tot je wisselstraat. 
Je kunt wel een bezetmelder doen om daar het voorgaande deel mee vrij te geven. 
Experimenteer met zo een kort stukje in je testbaan. Vooral het vrij geven van een deel van je wisselstraat.


Blok 41 twee melders geven. Nu heb je geen start stop punt.
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op donderdag 09 juli 2020, 21:36:57
2- Heb ik voor deze baan één of meerdere boosters nodig?
Hangt die vraag niet af van het aantal treinen dat tegelijkertijd op de baan staat, dan?
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
 @citaat @citaat
Hallo Robin,
Als ik het goed begrijp zeg jij dat ik Blok 16, 18, 23, 32 en 40 weg kan laten maar wel een melder geven?
En blok 17, 38 en 41 twee melders geven?

Ik denk er over om rechts te gaan rijden.
Als ik dan uit bijvoorbeeld blok 9 kom gaat hij niet naar blok 16 maar gelijk naar blok 17, 19 en 20?
Als ik dan uit blok 9 naar 17 rijd komt hij melder 2.10, 2.12 en ? .?? (n.t.b. als ik blok opdeel) tegen?

Heb ik het zo een beetje goed begrepen :help:

Groet Ron.
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
 @citaat
Hallo Jan Willem,

Zoiets had ik al uit het antwoord van Peter (Degeluidsman) begrepen.

Evengoed bedankt.

Groet Ron.
Re: Vraagje: Blok verdeling/terug melding.
Citaat van: RoCoMaDu-26 op vrijdag 10 juli 2020, 21:26:52
Heb ik het zo een beetje goed begrepen :help:

Een railstuk tussen twee wissels zul je nooit stoppen. Daar is een melder een optie. Of je die zinvol kan benutten moet je op je testbaantje  proberen. Of ombouwen tot je deze situatie krijgt.
Je kunt dan met de melder als vrij komend in gebruik een deel van je wisselstraat vrijgeven op het moment dat de trein eroverheen is.
Maar eigenlijk kan ie dat ook automatisch doe als je op lengte rijd.
Dat moet je dus voor jezelf beslissen of je die melders wel nodig vindt.

Het iets langere stuk "Blok 41" Daar kan ik me voorstellen dat je vanaf links een loods uitrijd en daarna verder wil rijden. Op dat stuk rails is het wel handig dat je dan een inrij en stop melder hebt.
17 heeft alleen zin als los blok als je daar naar links rijd en de sleep over het wissel in dat stukje blijft staan.
38 Is voor mij wissel straat tenzij je daar een lok wil stoppen en de andere richting op je rangeer terreintje op rijdt.

Anders bereid twee  punten voor. Je kunt ze altijd bij elkaar in een melder stoppen.