Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omlaag

Auteur Topic: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger  (gelezen 21805 keer)

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
« Reactie #250 Gepost op: woensdag 08 september 2021, 16:48:14 »

Het is wel de bedoeling dat de treinen met de pantograaf tegen de draad aan gaan rijden.
:thumbup:
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

feniks

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • doe maar een treintje
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
« Reactie #251 Gepost op: woensdag 08 september 2021, 17:57:35 »

 @citaat @citaat
Inderdaad zie je de verkanting op de detailfoto en zoals je al aangaf waarschijnlijk niet op schaal.
Op m'n nieuw baantje hoop ik ook zulke mooie bochten te kunnen realiseren maar dan wel met een grotere verkanting en op schaal schat ik dan in 6 tot 7 mm.
hopelijk kan ik dan zo'n foto hier laten zien  :)

mvg,

Ruud
Gelogd
alle spulletjes in verhuisdozen

basjuh1981

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
« Reactie #252 Gepost op: woensdag 08 september 2021, 17:57:52 »

De verkanting is waarschijnlijk niet helemaal op schaal, ik heb hem op bijna 2,5 mm gehouden. Dat is de dikte van twee roer houtjes, zie de groene cirkel op de derde foto.
In principe is 1 à 1,5 mm voldoende voor verkanting en dan netjes de hoogte opbouwen.

Het ziet er in ieder geval netjes uit bij jou :thumbup:
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
« Reactie #253 Gepost op: woensdag 08 september 2021, 20:54:32 »

 @citaat @citaat
Hoi Ruud,
Deze bochten zijn opgebowd met 24912 (R is 1114,6) dus nemen flinke ruimte in. Bij mij gaat hij in de tunnel al vlot over in 24330 binnen- en 24430 buitenbocht. Anders had ik een muur moeten uitbreken 😅.  En bij zo'n verkanting die jij aangeeft van 6mm of meer heb je ook nog een flinke lengte nodig om een mooie overgang te krijgen zodat de boel niet ontspoort. Dat is veel ruimte.
Het zichtbare gedeelte van deze bocht is bij mij ongeveer 120 cm, maar de overgang aan beide zijde is samen ongeveer van de zelfde lengte (2x 70 cm). Ik geef het maar even aan dat er flinke lengten mee gepaard gaan om een trein soepel door zo'n bocht te laten rijden 😉.
Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
« Reactie #254 Gepost op: woensdag 08 september 2021, 21:01:30 »

Het ziet er in ieder geval netjes uit bij jou :thumbup:

Het was wel even werk om een mooie soepele overgang te krijgen. Daar had ik me eigenlijk een beetje op verkeken, toch een aantal ontsporingen gehad voor het goed ging. Moet echt geleidelijk zijn, vooral voor de langere reizigerswagons.
Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #255 Gepost op: zondag 12 september 2021, 20:25:43 »

Hallo allemaal,

dit weekend bezig geweest om met het uitdenken van een voor mij makkelijke panto-vanger. Ik wilde eigenlijk geen aparte constructie hiervoor maken maar iets aan de laatste/eerste mast in de tunnel die voor de opvang van de pantograaf zorgde. Het is het volgende geworden, een eenvoudige constructie aan de mast met behulp van inelkaar gesoldeerde stukjes rijdraad. Hieronder de foto's die het één en andere hopelijk wat duidelijk maken.


1 - Begonnen met een draad van 6 cm lengte, en daar een oog aan gebogen welke aan de mast komt. Deze draad ligt gebogen zodat hij zo'n 18 mm omhoog buigt. En een tweede draad van ruim 10 cm ook voorzien van een oog en daaarna deze draad in een hoek teruggebogen.



2 - De draad die in een hoek gebogen is aan het bovenste deel van de uitlegger met het oog vastgeklikt en het schuine deel vastgesoldeerd.



3 - De tweede draad aan het onderste deel van de uitlegger geklikt en de andere zijde vast gesoldeerd aan de eerder daar boven gemonteerde draad.



4 - De complete panto-vanger vanuit een andere zichthoek.


Ik zal zometeen ook nog een filmpje plaatsen, wat ik vanmiddag heb gemaakt van de eerste testrit ;)
« Laatst bewerkt op: zondag 12 september 2021, 20:29:31 door Dirk59 »
Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #256 Gepost op: zondag 12 september 2021, 20:42:54 »

Hier het filmpje van de eerste rit op een stukje spoortraject dat onder de draad zit, met aan beide zijde een panto-vanger.




Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #257 Gepost op: zondag 12 september 2021, 20:57:55 »

Dat is een prima oplossing Dirk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Wimdouwe

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Bakkie koffie? Lekker!
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #258 Gepost op: maandag 13 september 2021, 11:12:29 »

Mooi gedaan die pantovanger. Vind je het erg dat ik het afkijk  ;)
Gelogd

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #259 Gepost op: maandag 13 september 2021, 12:17:47 »

Mooi pantograaf opvanger Dirk. :thumbup:

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #260 Gepost op: maandag 13 september 2021, 12:53:36 »

 @citaat @citaat
Wim kopieer/kijk zo veel af als je wilt  :D, daar zijn we hier toch ook voor. En als er iets niet duidelijk is, laat maar weten.
Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Has-bls

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)
    • Wederopbouw zwitserse baan
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #261 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 08:32:12 »

@citaat @citaat
Wim kopieer/kijk zo veel af als je wilt  :D, daar zijn we hier toch ook voor. En als er iets niet duidelijk is, laat maar weten.

Ik denk dat ik je idee ook maar eens meepik!! Heel mooi opgelost!

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #262 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 08:44:22 »

Henk, leuk dat jij het ook gaat toepassen. Ik kan zeggen dat het bij mij goed werkt. Zelfs met flink hogere snelheid uitgeprobeerd wordt de panto goed opgevangen :)  Overigens rijden ze bij mij niet boven de 100km schaal snelheid.

« Laatst bewerkt op: woensdag 15 september 2021, 10:09:50 door Dirk59 »
Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Marklinbaan.nl

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Youtube Marklinbaan
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #263 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 10:17:26 »

Hallo Dirk,

Er viel mij iets op in het filmpje.
Je hebt eerst een vangconstructie gemaakt om onder het hout door te komen en vlak daarna vang je de panto nogmaals op voor je bovenleiding.
Waarom heb je er niet voor gekozen om een draad te spannen tussen je balkenvanger en je eerste mast in plaats van 2 keer vangen vlak achter elkaar?

Ik vind het trouwens erg mooi om te zien dat je echt met je panto’s tegen de draad gaat rijden.
Dat vind ik toch wel het ultieme!! Ik wil het ook gaan proberen op mijn spoorbaan!

Groeten Martin
Gelogd

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #264 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 15:51:33 »

Hallo Dirk,

. . . . . Waarom heb je er niet voor gekozen om een draad te spannen tussen je balkenvanger en je eerste mast in plaats van 2 keer vangen vlak achter elkaar?
. . . . .

Groeten Martin


Hoi Martin,
twee maal de pantograaf achter elkaar opvangen was eigenlijk niet de bedoeling, maar dat kwam nu zo uit. Met het bouwen van de baan was het nog niet helemaal duidelijk of ik het stukje dubbel spoor in het zicht zou leggen  zoals nu, of dat het een tunnel trace zou worden. De pantovanger onder de balk moest echter gelijk gebeuren bij de opbouw omdat ik daar nu nIet meer bij kan om dat aan te passen,. Vandaar nu tweemaal een pantovanger dicht na elkaar.

Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Marklinbaan.nl

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Youtube Marklinbaan
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #265 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 16:18:55 »

Hallo Dirk,

Dat is een hele bekende verklaring. En zolang het werkt!!
Hoef je Viessmann bovenleiding niet af te spannen?
Sommerfeldt moet je afspannen om te voorkomen dat de pantograaf de bovenleiding hard omhoog drukt.

Groeten Martin
Gelogd

Dirk59

  • Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2014
  • Niets laat meer sporen na dan een trein.
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #266 Gepost op: woensdag 15 september 2021, 17:06:19 »

Hoi Martin,
de Viessmann bovenleiding is 'stijf' genoeg, die heeft geen afspanning nodig.

Gelogd
met vriendelijke groet, Dirk

ECoS II, iTrain, SwitchPilot Servo, DCC, Rosoft, C-rails.



Bouw van Bad Dirksheim

Trainhenk

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: Bad Dirksheim - Constructie van een pantovanger
« Reactie #267 Gepost op: donderdag 16 september 2021, 20:46:07 »

Dag Dirk,

Wat een mooie oplossing en nog belangrijker hij werkt goed!
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]
Pagina's: 1 ... 4 5 [6]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.105 seconden met 25 queries.