Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bad Dirksheim - Kleine foto update

Gestart door Dirk59 zaterdag 27 juni 2020, 14:20:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Mooi gedaan hoor. Een inspirerend voorbeeld! Dank voor het delen.
Greetz, Arjan
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Citaat van: Marc en Joeri op woensdag 05 mei 2021, 22:57:10
Gaaf! Dit heb ik nog nooit gezien om zo goed C-rails weg te werken. Zal wel veel werk zijn maar dat levert wel wat op! :thumbup:
Hoi Marc en Joeri,
is wel wat werk, maar ziet er daarna best wel goed uit. Heb dit trouwens van internet afgekeken hoor :).,

Citaat van: ramdani op donderdag 06 mei 2021, 06:14:48
mooi geballast  :favorite: ;


mvg,
Michel
Dank je Michel  :thumbup:

Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 06 mei 2021, 07:02:33
Tussen de rails (van een spoor dus) vind ik het prachtig gedaan. Ik heb wel de indruk dat het ballastbed aan de buitenzijden wat breed is. Maar dat kan ook komen door het ontbreken van kleurnuances van roest en dergelijke. Ga je daar nog iets aan doen?
De spoorstaven mogen ook roestig zijn.
Maar de plastieken look is er nu al heel fraai afgehaald!

Groet,

Peter
Hoi Peter,
was ook een beetje de opzet bij deze proef om niet alleen de beide buitenzijden van ballast te voorzien, maar juist ook ballast tussen de bielsen van de C-rails te verwerken. De buitenzijde zijn inderdaad iets te breed, ben een beetje te enthousiast geweest met het strooien en lijmen van de ballast :). Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan wat betreft het roest. Zal zo een foto maken en plaatsen.

Citaat van: Degeluidsman op donderdag 06 mei 2021, 07:31:26
Hoi Dirk,

Op deze manier maak je er wel iets moois van, ik kan me voorstellen dat het ballasten tussen de bielzen een priegel klusje is en veel tijd kost maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Hoi Peter,
is een priegel werkje dat wel, maar wel één waar je iets moois voor terug krijgt.

Citaat van: DaStig op donderdag 06 mei 2021, 08:17:36
Eey,

Ziet er inderdaad zeer goed uit.

Misschien wel een gekke vraag, maar waarom neem je de C-rails om ze dan compleet onder t ballast te verstoppen. Is het dan niet beter (goedkoper) om de K-rails te nemen ?

Grts

Dennis
Hoi Dennis,
de keuze: ivm met ruimte gebrek (bij wie niet :) heb ik op verschillende plaatsen slanke bochtwissels ipv van slanke rechte wissels gebruikt. En in het gamma van K-rails zijn die er niet. Je kunt die ook wel maken met andere merken en dan de pukostrips deze geschikt maken voor 3-rail maar daar die keuze heb ik voorbij laten gaan. Maar ook de profiel hoogte van de rail vindt ik mooier. Op de bruggen komt wel K-rails te liggen, maar dat vind ik er beter uitzien dan C-rails (ivm het railbed).

Citaat van: wimpietje op donderdag 06 mei 2021, 08:27:57
Dirk dat is mooi geballast hoor, een goeie tip voor ons
Hoi Wim,
dank je, maar dit is ook afgekeken hoor :)

Citaat van: nobody op donderdag 06 mei 2021, 08:46:13
Citaat van: DaStig op donderdag 06 mei 2021, 08:17:36
waarom neem je de C-rails
C rail = code   90 = profielhoogte: 2,3 mm
K rail = code 100 = profielhoogte: 2,5 mm
Wim, dat dus  ;)  :thumbup:

Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 06 mei 2021, 10:05:57
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=65120

De moeite waard!
Hoi William, op dat topic ben ik kort geleden ook gewezen. Is zeker de moeite waard!

Citaat van: ArjanBosman op donderdag 06 mei 2021, 10:42:11
Mooi gedaan hoor. Een inspirerend voorbeeld! Dank voor het delen.
Greetz, Arjan
Hoi Arjan,
Graag gedaan. Hieronder het voorbeeld op Youtube vanaf 00:18:30.

https://www.youtube.com/watch?v=SxG4D2dZeNc&t=1046s


Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Hallo allemaal,

Peter (BlikkenTinus) had het over ontbreken van kleurnuances van roest en dergelijke. Groen artikelen zoals gras, bosschages en dergelijk zijn nog niet in mijn bezit, dus daar kan ik het proefspoortje nog niet mee op leuken maar ik heb dus wel getracht wat roestkleur langs de rail staven weer te geven en tussen de sporen wat zwarte tonen te maken. De foto geeft het niet zo heel goed weer, maar het ziet er wel beter uit dacht ik. Dank je voor de opmerking Peter :thumbup:.



Voor het verschil: zo was het hiervoor




Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Dirk, het ziet er inderdaad nog fraaier uit, zo.
Nog zonder groen kun je ook nog een wash van verdunde donkere bruinzwarte verf over de balast heen kwasten. En om het af te maken, kan er nog een drybrush met heel lichtgrijs over de bielzen.
En hoe ouder het spoor, hoe meer roestbruin er over de ballast mag.

Dit komt helemaal goed! Het is een wat eentonig en precies klusje, maar daarmee ook wel rustgevend. Geen haast, gewoon doorstrooien en plakken.

Groet,

Peter
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Zelf twijfel ik nog altijd wat ik mooier vind:

- Een fraai geballaste C-rail;
- Een geballaste Peco Code 100 met WW-pukos.

Dus, ik blijf je volgen, eens kijken wat je ervan kunt maken. Lekker zen-werkje  ;)

Groeten,
William
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Hallo allemaal,

het ballasten heb ik even opzij gezet nu ik weet dat dit wel goed gaat komen. Het onderwerp bruggen heeft ook nog wel wat voeten in de aarde in Bad Dirksheim. Er liggen in het baanplan verschillende bruggen boven elkaar.
In het gebogen stenen viaduct (zelfbouw, dat nog in de steigers moet ;)) komt een stalen boogbrug (Kibri 39700) die over het Kreuztalviadukt (Vollmer 42550) gaat. Daar schuin naast op een niveau lager nog een vakwerk staalbrug ook van Kibri, (39702). Deze brug is pas in de verf gezet,



hoewel ik denk dat er wel een nieuw verfje op mag gezien de huidige staat :).



Ook de bouw van het Kreuztalviadukt is opgestart maar daar gaat nog een aanpassing aan komen zodat hij wat meer op het grote voorbeeld gaat lijken. De positie van de rails vindt ik nu namelijk niks, maar daar later meer over.



Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Dirk,

Mooie vorderingen laat je weer zien. De brug zou ik maar even laten inspecteren op doorroesten voordat er een verse laag verf op wordt gezet ;). Ben benieuwd wat je van het Kreuztal viaduct gaat maken.

Groeten,
Wico
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Mooie bruggen Dirk.
Vooral die op de laatste foto, dat is een bijzondere.
Geen problemen dat de pijlers zo dicht tegen de rails staan?

Henk
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
 @citaat
Henk, de brug staat daar puur alleen voor de foto ;), hij is nog in aanbouw. Op de plek waar hij moet komen ligt nu nog een tijdelijke overspanning. Op die laatste foto boven in het midden zie je een deel van die tijdelijke overspanning.
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw
Dag Dirk.

Imposante beelden van jouw modelbaan in aanbouw in bericht #172 :thumbup: :thumbup:
Een fraai overzicht van de gehele ruwbouw die er bijzonder strak bij ligt!
Ook de eerste scenerybouw belooft prachtige dingen, ik ben benieuwd :cool:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Hallo allemaal,
afgelopen week bezig geweest met kartonmallen voor de tunnelingangen. Maar dat was om een idee te krijgen hoe dat er uit kan gaan zien. De bouw hiervan staat pas later gepland (in m'n hoofd ;))
Waar ik wel druk mee bezig ben is de bruggen en dan de afgelopen dagen in het bijzonder met het gebogen stenen viaduct schuin boven de Kreuztalbrücke. Eerst van papier de mal geknipt die ik op de laptop had uitgetekend. Dit is het lange gedeelte van het gebogen viaduct, hierna komt de boogbrug en dan nog een kort gedeelte. Maar dat korte gedeelte van het gebogen viaduct is nog in de tekenfase.



Dat lijkt allemaal te kloppen dus een plaat XPS gepakt en maar snijden, knippen en plakken. Met het volgende resultaat als gevolg.


Voorzijde


Achterzijde


Totaal beeld

Dit is dan de basis die nog verder aangekleed gaat worden met 'stenen', maar nu eerst even goed drogen en daarna de schroeven eruit. Hier komt dus zeker een vervolg op.


Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Nou Dirk, dat ziet er veelbelovend uit
Heb je dat in zijn geheel uit een xps-blok gesneden/ gezaagd?
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat
Wim, het viaduct is in delen opgebouwd. De basis waar de rails op gaat komen zijn twee lagen XPS van 2 cm op elkaar gelijmd. Hier tegen aan zitten de zijkanten van 1 cm XPS gelijmd (nu nog even met schroeven erbij om het op z'n plek te houden).
Ben nu bezig met de pilaren die hier weer onder komen. Alles is van te voren uit getekend, is dus mallen printen en snijden maar.


De tekening van het lange gedeelte van het gebogen viaduct

De pijlers snij ik uit XPS dat varieert 4 tot 8 cm dik, al gelang naar dikte die nodig is. De platen XPS die ik gebruik zijn 2 cm dik, deze dus op elkaar geplakt tot de gewenste dikte ;).

Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Dag Dirk.

Hoe ga je de pilaar ter plaatse van de sporen plaatsen?
Zoals het nu op de foto staat, komt het over alsof het niet past :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Hoi Dirk,

Het wordt wel een prachtig kunstwerk wat je aan het bouwen bent  :thumbup: :thumbup:
ik blijf het fascinerend vinden hoe je dit bouwd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat @citaat
Hoi Erik,
Op de foto is het een mal met nog niet de juiste lengte van de pilaren. Aan de hand van de papieren mal kon ik exact zien waar de pilaren gaan komen en dus ook de hoogte opmeten die zij daar moeten krijgen. En met deze gegevens de mallen getekend voor de pilaren.
Deze pilaren heb ik vanmiddag uit de XPS plaat gesneden  en vanavond aan het viaduct bevestigd met kit (en wat tijdelijke schroeven). Het geheel ligt nu te drogen, maar morgen zal ik een foto maken/plaatsen van het gebogen viaduct met pilaren.

@citaat
Hoi Peter,
het gaat zeker al wat worden. Ik sta er zelf ook verbaasd van dat het nu al zo redelijk goed gaat. Is voor mij de eerste keer dat ik zo'n groot kunstwerk van XPS maakt  :).
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Zoals gisteren beloofd hieronder de foto van het gebogen viaduct met pilaren. De pijler waar de ook de stalen boogbrug op moet komen is tijdelijk bevestigd voor de foto. Aan deze pijler moet ik nog wat bijwerken in het gebied waar de steunen van de brug moeten komen.







Om de basis helemaal af te maken ga ik van het weekend de binnenzijde van de bogen proberen dicht te maken. Maar daar moet ik nog even over nadenken hoe precies :question:

Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Mooi project, Dirk  :thumbup:

Je zult straks eer van je (nog vele) werk hebben  ;)

Grtz Tony
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Citaat van: Dirk59 op maandag 24 mei 2021, 12:46:04
de zijkanten van 1 cm XPS gelijmd (nu nog even met schroeven erbij om het op z'n plek te houden).
Nooit geweten dat je XPS kunt verschroeven, zelfs al is het maar eenmalig.
Met een hele grove schroefdraad? Spaanplaatschroeven? Gipsschroeven?
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat @citaat
Hoi Tony,

Zal nog eventjes ;) duren voor dit project voltooid is. Maar hoop wel dat het een mooi geheel gaat worden. Hij komt namelijk vooraan op de tafel vol in het zicht bij de ingang van de treinkamer.

@citaat
Hoi Jan Willem,

was ook maar een proef met de schroeven omdat de zijkanten met prikkers niet bleven zitten. Te veel spanning op de bocht. Maar met een handje Spax houtschroeven 4,5 x 25 met grof schroefdraad en naaldpunt lukte het wel.



Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat Dirk: ben dus niet de enige die de XPS eerst met schroeven samenstelt.... >:-D
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat
Ik denk niet dat wij de enigste XPS schroevers zijn Wim  :D
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Hallo allemaal,

het is hier al een tijdje stil, maar ik ben nog steeds in de weer met de XPS voor de viaduchten al is het op een wat lager tempo. Vandaag het eerste XPS steentjes object afgemaakt en dat wou ik hier toch even delen, Ook om te laten zien dat de bouw hier niet stil ligt tijdens de zomer.
Hieronder de bouw van het eerste hoofdeind voor de Kreuztalviadukt in vier stappen.






Het Kreuztalviadukt is zo goed als klaar, het brugdek is voorzien van een houten basis waar de rails op gaat komen. Moet alleen nog bekijken hoe de bovenleidingmasten op de brug gemonteerd gaan worden




En het grote gebogen viaduct heeft een vervolg gekregen in het deel dat na de stalen boogbrug komt.




De stalen boogbrug is overigens ook bijna gereed. Het houten voetpad langs het spoor moet nog gefabriceerd worden.




Er is ook een nieuwe goederentrein binnen gereden op Bad Dirksheim. De 0151 043-7 van Piko met een set van 12 Märklin Erz IIId wagons. Hieronder de foto's, binnenkort zal ik een filmpje van de goederentrein plaatsen.





Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Dirk,

Het was dan wel een tijdje stil, maar je hebt vlijtig doorgewerkt :thumbup:. Wat een engelengeduld om al die XPS steentjes te snijden, maar ik vind het resultaat zeer goed gelukt. Het houten brugdek is ook mooi, maar ga je denk ik nog wat verweren? En de uitbreiding van het rijdend materieel is natuurlijk ook niet te versmaden!

Groeten,
Wico
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Hier de eerste beelden van de 0151. Momenteel is de rails op een aantal plekken weggehaald ivm de bruggenbouw. Een rondje met de 0151 zit er daarom even niet in :| . Vandaar een kort filmpje van het binnenrijden op Bad Dirksheim


Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat @citaat
Hoi Wico,

geduld, tja ben lekker bezig en het gaat redelijk vlot. Maak eerste stroken van de juiste dikte en hoogte met de warme snijdraad uit een plaat XPS. En daarna met het een hobbymesje op juiste lengte. Dit eerst ook geprobeerd met de snijdraad maar dat ging niet lekker. Regelmatig bleven er steentjes aan de draad kleven en smolten voor een deel. Daarom nu dus met een mesje  :)
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Hoi Dirk,

Fijn weer een update te zien, het hoofdeind ziet er in mijn ogen prima uit  :thumbup:

Net zoals je nieuwe loc, zo'n BR151 is een machtige machine.

Nog een vraagje, ik zag dat je op het rechte brugdeel ( waar hout op ligt ) een mooie railing hebt zitten, is dit iets wat jij zelf gemaakt hebt?

Voor mijn nog te bouwen betonnen viaduct wat rond loopt zoek ik nog railingwerk en ben me hierop aan het oriënteren.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat
Hoi Peter,
deze railing zat bij het model. Voor het gebogen viaduct die ik aan het maken ben wil ik ook dit soort railing gebruiken. Ik ga hier voor die van Auhagen gebruiken, nr 42655. (klikje doen :D)

Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Dank je wel voor de info Dirk  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Hallo allemaal,
hier volop bezig met de XPS steentjes en het grote gebogen viaduct. Het is nu bijna zover dat ook deze met de steentjes 'bekleed' kan worden. Alle gaten en grote kieren zijn weggewerkt. Eerst paar dagen op vakantie en dan kan het grote plakken beginnen. Hoewel eerst nog een paar duizend steentjes :D maken want de voorraad slinkt hard met het beplakken van de andere objecten.



Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
De andere objecten waar ik mee bezig ben zijn het maken van een aantal tunnelpoorten en brughoofdeinden uit XPS en deze voorzien van de steentjes. Afgelopen week zijn ze van een kleurtje voorzien. Zelf vind ik dat ze wel geslaagd zijn en het is gelijk een mooie oefening 'metselen' van het grote gebogen viaduct. Hieronder een paar foto's van verschillende fases van een tunnelpoort.


De basis van 1cm dikke wanden voorzien van belijning voor het 'metselen'. Hier zijn de grotere stenen van de tunnelboog al in de uitsparing geplakt.


Het tunnelportaal van alle steentjes voorzien. Even op zijn toekomstige plek gezet om te zien of het een beetje klopt.


Alles ingesmeerd met gipsplamuur. Voegen zijn nu gevuld en er zit door het insmeren met het gipsplamuur nu ook wat structuur op de steentjes.


En van een kleurtje voorzien.

Hieronder nog één van de brughoofden voor het Kreuztalviaduct.



Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Dirk, jij moet een engelengeduld hebben. Het ziet er allemaal heel mooi uit en heel origineel.

Luc
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Je geduld met die steentjes wordt rijkelijk beloond, Dirk  :thumbup:
Lekker de tijd nemen en in de toekomst eindeloos genieten van b(r)ouwsels   O:-D
Zo'n groene 151 met ertswagens rijdt hier ook weleens rond en dat slingert je zo terug naar de 60er jaren. Smullen  :P

Grtz Tony
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Dag Dirk.

Wat een erg mooi resultaat behaal je met deze techniek :thumbup:
De tunnelportalen zijn net zo geslaagd als de brugpijlers!

Enige opbouwende kritiek: bij een volgend tunnelportaal de
boogstenen wigvormig maken, opdat er rechte voegen ontstaan
(dat is waarmee de kracht van de boog wordt opgevangen).

Duidelijk te zien bij deze twee voorbeelden van Faller en Bloxxs.
Om de juiste afmetingen van het portaal te controleren,
kun je de Europese Modelspoor Norm NEM-105 aanhouden.
Wel vooraf a.d.h.v een mal, controleren met jouw materieel! :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 B) Erg leuk en mooi om je portalen op deze manier zelf te maken. :thumbup:
Geeft nog meer voldoening als de treinen er doorheen rijden. :)
De opmerking van Erik over de wigvormige steentjes was mij niet opgevallen, maar kan je eventueel bij een volgend bouwproject toepassen. :roll:
Maar al met al een erg knap stukje zelfbouw. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Dank voor de opmerkingen :thumbup:. Ben nu een paar dagen er op uit, maar als ik terug ben zal ik hier op reageren. Gaat makkelijker vanachter de laptop dan op een mobieltje :P.
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Geweldig , wat n details zeg. Daar moet je geduld voor hebben...😳
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Citaat van: lucdiels op zondag 22 augustus 2021, 08:18:35
Dirk, jij moet een engelengeduld hebben. Het ziet er allemaal heel mooi uit en heel origineel.

Luc

Luc,
het kost wel wat tijd maar dat is bij veel dingen in onze hobby. Ik vindt het ook wel rustgevend dit soort priegelwerk :).

Citaat van: Tony op zondag 22 augustus 2021, 12:18:51
Je geduld met die steentjes wordt rijkelijk beloond, Dirk  :thumbup:
Lekker de tijd nemen en in de toekomst eindeloos genieten van b(r)ouwsels   O:-D
Zo'n groene 151 met ertswagens rijdt hier ook weleens rond en dat slingert je zo terug naar de 60er jaren. Smullen  :P

Grtz Tony

Tony,
ik moet ook wel zeggen dat ik ook blij ben met het resultaat. Het is even wat werk maar dan heb je ook wat. Het ijken van deze 151 van Piko ging niet zo heel lekker soepel. Ook met de slanke gebogen wissels had hij wat problemen, daar duwde de sleper zo nu en dan het draaistel uit de rails. Opgelost door de loc andersom voor de wagons te zetten met de sleper onder het voorste draaistel. Nu rijdt hij wel lekker zo'n rondjes en dat is een mooi gezicht met de sleep ertswagons erachter.

Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 22 augustus 2021, 13:29:35
Dag Dirk.

Wat een erg mooi resultaat behaal je met deze techniek :thumbup: De tunnelportalen zijn net zo geslaagd als de brugpijlers!

Enige opbouwende kritiek: bij een volgend tunnelportaal de boogstenen wigvormig maken, opdat er rechte voegen ontstaan (dat is waarmee de kracht van de boog wordt opgevangen).

Duidelijk te zien bij deze twee voorbeelden van Faller en Bloxxs.
Om de juiste afmetingen van het portaal te controleren, kun je de Europese Modelspoor Norm NEM-105 aanhouden. Wel vooraf a.d.h.v een mal, controleren met jouw materieel! :wink:

Groeten,

Erik.

Erik,
ik heb wel wat zitten 'rommelen' om de boogstenen redelijk op hun plek te krijgen maar totaal niet aan de wigvorm gedacht, bedankt voor de tip :thumbup:.
Voor de bogen heb ik wat je aangaf de NEM 105 en NEM 103 gebruikt. De lange wagons gaan probleemloos door de tunnelpoorten.

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 22 augustus 2021, 14:47:12
B) Erg leuk en mooi om je portalen op deze manier zelf te maken. :thumbup:
Geeft nog meer voldoening als de treinen er doorheen rijden. :)
De opmerking van Erik over de wigvormige steentjes was mij niet opgevallen, maar kan je eventueel bij een volgend bouwproject toepassen. :roll:
Maar al met al een erg knap stukje zelfbouw. :thumbup:

Dirk-Jan

Dirk-Jan,
persoonlijk vind ik het mooier als iedere tunnelpoort het zelfde is maar toch net iets anders. Daarbij komt ook dat de breedte van de verschillende meersporige tunnelopeningen bij mij bijna nergens gelijk is. Met de NEM normbladen is het redelijk eenvoudig de juiste maat tunnelopening te berekenen, en dan is een goed gelijkende tunnelopening op schaal goed te doen.
En het geeft zeker meer voldoening als er een trein door zo'n zelfgebouwde tunnelpoort rijdt :).

Citaat van: wimpietje op woensdag 25 augustus 2021, 12:39:06
Geweldig , wat n details zeg. Daar moet je geduld voor hebben...😳

Wim,
de details komen van zelf, dunner/dikker, langer/korter, niet één steentje is exact gelijk. Dat kun je goed zien op de laatste foto en een beetje kleur doet ook al wat. Maar helemaal af zijn ze nog niet, dat komt pas als ze helemaal in het landschap opgenomen gaan worden (ooit :D).

Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Hoi Dirk,

Machtig mooi wat je ons laat zien  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bruggen in aanbouw: gebogen viaduct van XPS
 @citaat

en dan moet het grote project (de twee gebogen viaducten) nog gedaan worden ;).

Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Hallo allemaal,

ik heb het XPS even opzij gelegd om wat afwisseling te houden in de bezigheden. Ben nu begonnen aan de eerste vormgeving van het landschap langs het spoor dat straks het lastigste te bereiken is. Op de eerste twee foto's is het traject van ballast voorzien en de eerste contouren worden met de spanten al mooi zichtbaar. Met het mooie weer ligt het tempo niet zo hoog, maar dat hoeft ook niet, het is tenslotte geen aangenomen werk :D. Op de derde foto een klein overzichtje met tijdelijk geplaatste bovenleidingmasten en voorsein om toch een beetje een idee te krijgen hoe het er ongeveer uitkomt te zien.







Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Dirk,

Dat je wat afwisseling zoekt kan ik me voorstellen, het blijft een monnikenwerk. Maar je hebt wel eer van je werk. De ballast is mooi strak gelegd en ziet er erg goed uit , het spoor komt direct tot leven :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Ziet er mooi uit Dirk! Ga zo door!
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Hoi Dirk,

Dit geeft al een mooi idee hoe het er uit komt te zien en dat is smullen geblazen  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Dirk,

De laatste foto beloofd heel wat hoe de scenery eruit gaat zien prachtig prachtig prachtig.
Komen de pantografen in de toekomst tegen de rijdraad aan tijdens het rijden ?
Verder weer genoten van de update en de zelf gemaakte stenenmuur(tjes) zijn een lust voor het oog. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
als ik kijk naar die mooie lange getrokken bochten (bijna in het eggie) zou dit nog mooier zijn geweest als de sporen verkant waren aangelegd.
Als je dan 2 treinen (beetje) schuin in tegen gestelde richting ziet rijden en passeren is dan een plaatje
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Mooi hoor Dirk, dat shot op rails hoogte is echt super.
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Citaat van: Wico op maandag 06 september 2021, 17:34:03
Dat je wat afwisseling zoekt kan ik me voorstellen, het blijft een monnikenwerk. Maar je hebt wel eer van je werk. De ballast is mooi strak gelegd en ziet er erg goed uit , het spoor komt direct tot leven :thumbup:.

Wico,
monnikenwerk is het wel, maar je bent van de straat en het resultaat vind ik wel goed geslaagd. Ook op deze manier van ballasten is eigenlijk een monnikenwerk, je moet alle bielsen na het strooien van de ballast één voor één proberen te ontdoen van die kleine ballast steentjes, die allemaal fijn meewerken (dus niet :) ), maar het resultaat ziet er zoals je zelf al zei toch erg goed uit. Ben er wel blij mee.

Citaat van: marc-lin op maandag 06 september 2021, 19:42:54
Ziet er mooi uit Dirk! Ga zo door!

Marc,
Bedankt voor het compliment, er is nog een heel traject te ballasten, dus we gaan zeker nog wel even door :).

Citaat van: Degeluidsman op maandag 06 september 2021, 19:57:50
Dit geeft al een mooi idee hoe het er uit komt te zien en dat is smullen geblazen  :thumbup: :thumbup:

Peter,
daar deed ik het voor om al een idee van de scenery te krijgen, en hierdoor krijg je nog een meer zin om lekker door te gaan.

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 07 september 2021, 17:26:38
De laatste foto beloofd heel wat hoe de scenery eruit gaat zien prachtig prachtig prachtig.
Komen de pantografen in de toekomst tegen de rijdraad aan tijdens het rijden ?
Verder weer genoten van de update en de zelf gemaakte stenenmuur(tjes) zijn een lust voor het oog. :thumbup:

Michel,
Dank je voor het compliment. Het is wel de bedoeling dat de treinen met de pantograaf tegen de draad aan gaan rijden. Is alleen wel een nauwkeurig gepuzzel met de rijdraden in de bocht voor de Zwitserse pantografen, die hebben echt maar een smal sleepstuk.

Citaat van: Barry op dinsdag 07 september 2021, 17:49:38
Mooi hoor Dirk, dat shot op rails hoogte is echt super.

Barry,
Bedankt voor je compliment.
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Eerste landschapsvormen.
Citaat van: feniks op dinsdag 07 september 2021, 17:42:39
als ik kijk naar die mooie lange getrokken bochten (bijna in het eggie) zou dit nog mooier zijn geweest als de sporen verkant waren aangelegd.
Als je dan 2 treinen (beetje) schuin in tegen gestelde richting ziet rijden en passeren is dan een plaatje

Ruud,
al zie je het niet gelijk, de sporen zijn wel met een beetje verkanting aangelegd :). Hieronder een foto met twee wagons op beide sporen waarbij de camera waterpas staat. Maar op de tweede foto met de stalen lat is de verkanting duidelijk te zien.
De verkanting is waarschijnlijk niet helemaal op schaal, ik heb hem op bijna 2,5 mm gehouden. Dat is de dikte van twee roer houtjes, zie de groene cirkel op de derde foto.