Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Dirksheim - Kleine foto update

Gestart door Dirk59 zaterdag 27 juni 2020, 14:20:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Dirksheim
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Dirksheim
Dat ziet er weer imposant uit.

groet
Harald
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Begonnen met het maken van de landhoofden voor de eerste brug. Ik ga deze landhoofden volledig van XPS proberen te bouwen. Eerst een flink aantal steentjes geproduceerd in twee verschillende afmetingen en de basis samengesteld van de 2cm dikke plaat. Op deze basis begonnen de losse steentjes daarop te gaan plakken. Het begin is er en het valt mij niet tegen. Maar er moeten na het plakken van de steentjes nog meer gebeuren, iets met plamuur en verf  ;).


De steentjes in twee formaten


Het begin is gemaakt, geeft een mooie oppervlakte structuur

Als dit gaat straks goed gaat uitpakken dan worden waarschijnlijk ook de tunnelpoorten op deze manier gebouwd en het grote gebogen viaduct dat straks hoog achter Bahnhof Bad Dirksheim langs gaat komen
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Hoi Dirk,

Net jou filmpje bekeken en genoten van de beelden vanaf de bok, ook in jou baan zit een grote hoeveelheid draadstangen wat een uitvinding  :thumbup: :thumbup:

Afstellen gaat er super mee, in mijn spiralen heb ik op deze manier gewerkt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
 @citaat

Hoi Peter,

zo vanaf de bok krijg je een heel andere kijk op de treinbaan. Was eigenlijk een uitprobeersel maar geeft toch een redelijk beeld. Dus er zullen nog wel meer filmpjes gaan volgen in de toekomst.
Het overgrote deel van de treinbaan staat op draadstangen. Alleen het station Bad Dirksheim zitten houten staanders onder. Hrt is zeker handig voor het afstellen van de hoogten, maar ik vind ook dat je zo een beter zicht onder de oppervlakte heb en een beter bereikbaarheid in wat anders misschien lastige plekken worden. Daar bij komt bij mij ook nog de spaghetti-hoek van door elkaar stijgende en dalende sporen. Dat is op deze manier, vind ik handiger te bouwen.
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Ondertussen is het eerste proef landhoofd gereed wat betreft de steentjes plakken. Nu eerst goed drogen en dan de volgende stap, dat wordt dan bewerken met gips om de voegen te vullen en structuur op de steentjes te krijgen.
Hieronder het resultaat tot nu toe.



Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Het ziet er veelbelovend uit. Moeilijk te zien hoe groot het nu precies is. Maar het zal hoe dan ook een priegelig geduld klusje zijn geweest! 

Groet,

Peter
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
 @citaat

Hoi Peter,

even voor de beeldvorming. De hoogte van het landhoofd is 19 cm. Breedte en diepte ongeveer:  9,5 x 8cm.
Hieronder een foto van de grote van de steentjes :smile:



Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Hoi Dirk,

Dat is een imposant bouwwerk om zo de bruggenhoofden te maken.
zelf ben ik een viaduct aan het bouwen waarin ik al de steentjes dien in te krassen, dit is een hele klus, maar de bouwmethode van jou dat vergt volgens mij nog veel meer tijd en geduld.
Ik kijk graag naar het vervolg ervan, en ben tevens benieuw hoe je het zal aanpakken met de gips om alle voegen te vullen en de structuur erin aan te brengen.
Petje af.

Grts Freddy
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Deze manier van bouwen heb ik nog niet eerder gezien. Meestal is het muurtjes krassen in het schuim. Je kunt zo wel meer het effect van de losse gemetselde stenen tonen. Benieuwd hoe dit verder gaat.
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
 @citaat @citaat
Hoi Freddy,
door het volgen van jouw bouwvordering in je draadje over je gebogen viaduct kwam ik via de YouTube link daarin uit op een filmpje van deze bouwwijze. Het is wel wat arbeidsintensiever, maar we hebben de tijd. En mocht deze manier niet gaan lukken (op een filmpje lijkt het vaak makkelijk te doen), dan gaan we het op jou manier proberen  ;).

@citaat
Hoi Henk,
ik wist ook niet van deze manier van bouwen, maar heb dit pas geleden gezien op YouTube en leek mij wel iets om eens uit te proberen. Of het gaat worden zoals de bedoeling is, zullen we van het weekend gaan zien.
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Een prutswerk maar het oogt wel goed zo, en is het stevig?
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
 @citaat

Hoi Wim,
het kost wat tijd en geduld, maar het gaat denk ik wel een leuk effect geven. Stevig is het wel, eigenlijk is het één blok XPS (drietal lagen van 2cm aan elkaar gelijmd) waar de steentjes dan opgeplakt worden. Het gewicht is natuurlijk ook maar minimaal wat er op komt te liggen.
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Aah, ok. Nou heb ik m 😂🤗
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Dag Dirk,

Ik liep vanavond tegen je topic aan en heb het doorgenomen.

Ik ben onder de indruk van je baan en je bouwwijze.

Hartstikke mooi!

Ik blijf je volgen.

Henk
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
 @citaat

Hoi Henk,
dank voor je compliment :)
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Weer bezig geweest met het proef object; het landhoofd voor de bruggen. Gisterenavond het landhoofd bewerkt met gips met hieronder het resultaat na een nachtje drogen.


XPS voorzien van laagje gips


Vandaag het landhoofd in de eerste laag verf gezet. Een mix van zwart, wit, en een beetje bruin. Dat zag er aan het eind van de middag, toen het goed droog was zo eruit:


Het landhoofd voorzien van een kleurtje


Zojuist een aantal steentjes in verschillende tinten geverfd, nu afwachten hoe dat er morgen uitziet. Wordt vervolgd ;)

Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Nou, dat ziet er goed uit! Zo van heel dichtbij lijken mij de stenen wat verder uit te steken dan nodig. Maar het effect is op een afstandje misschien juist goed. En anders hier of daar nog een beetje gips erbij?
Maar de stenen staan wel heel fraai gestapeld.

Groet,.

Peter
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
en hier het vervolg van mijn proef object. Vanochtend het resultaat aanschouwd van de gekleurde steentjes, is wel heftig, maar volgens het YT filmpje wordt dat een stuk minder als de donkere wash erop gestreken is.


De gekleurde steentjes :O

Dus maar snel de donkere wash erop gezet en dat scheelde al wel een stuk :) .


Het landhoofd met de donkere wash

Nu hij goed gedroogd is vind ik eigenlijk dat hij wel erg donker geworden is. Op de foto ziet hij er wel lichter uit dan hij eigenlijk is.


Het landhoofd, wel wat donker

Dat wordt dus nog een keer een proefje maken :), maar eerst verder met de baan. De aansturingen voor de servo's zijn zaterdag binnengekomen, die gaan we deze week aansluiten en het kleine schaduwstation verder afmaken.
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Geen verkeerd resultaat hoor. Moeilijk om de kleur te beoordelen op de foto's. Het lijkt mij een te bont met de kleuren. Maar als 'ie in het echt donkerder is valt dat misschien juist wel mee. Misschien is een soort white wash een idee? Dan wordt het lichter en egaler.
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Je hebt een mooie baan opgebouwd. Goed bezig. En die pijler begint ook mooi te worden.
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Zelfbouw landhoofden van hardschuim
Citaat van: Jongslog op woensdag 24 maart 2021, 07:24:00
Geen verkeerd resultaat hoor. Moeilijk om de kleur te beoordelen op de foto's. Het lijkt mij een te bont met de kleuren. Maar als 'ie in het echt donkerder is valt dat misschien juist wel mee. Misschien is een soort white wash een idee? Dan wordt het lichter en egaler.
Hoi Henk,
het bont van de kleuren valt in 't echhie wel mee, maar had iets minder gekund. De tip van de white wash gaan we uitproberen :thumbup:, daar was tenslotte om begonnen voor als ik met de ''juiste' landhoofden begin; kijken hoe het eruit gaat zien.

Citaat van: Hitmaan op woensdag 24 maart 2021, 10:26:55
Je hebt een mooie baan opgebouwd. Goed bezig. En die pijler begint ook mooi te worden.
Hoi Tony,
dank voor je compliment. Nog één nivo te gaan dan zitten we op het hoogste punt wat rails betreft.

Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat verder, bouwfase III
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - De bouw gaat verder, bouwfase III
Hallo allemaal,

de bouw van de treinbaan was even op een laag pitje gezet ivm de nodige voorjaars werkzaamheden in de tuin  :). Door de paar warmere dagen die we gehad hebben vliegt alles uit de grond. Nu de lentedagen op winterdagen lijken ben ik weer in de treinkamer te vinden, waar de bouw van Bad Dirksheim verder gaat. Het kleine schaduwstation is nu van kurk voorzien, valbescherming aangebracht en volledig aangesloten. omdat ook de Switch Pilot servo V3 decoders zijn gearriveerd konden alle servo's voor de wissels eindelijk aangesloten worden. Hieronder de bouw tot nu toe.





Nu op naar het laatste niveau waar Bahnhof Petragarten komt te liggen. Dat gaat nog een uitdaging worden, de oostelijk toegang gaat via een gebogen viaduct gebeuren over de mangaten heen. Daar moet ik nog even op broeden hoe ik dat gaat aanpakken.


Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Hallo allemaal,

het is een paar weken stil geweest, dat wil dan niet zeggen dat de bouw van Bad Dirksheim stil ligt. In tegendeel, het complete railplan is gerealiseerd. Alle sporen zijn van terugmelding voorzien en aangesloten, ook in iTrain is de basis nu klaar.


iTrain scherm Bad Dirksheim

Het bouwen over de mangaten heeft wel even wat voeten in de aarde gehad, maar terwijl je bezig bent gaat vaak opeens dat bekende lichtje aan :idea:. Dat lampje heeft er wel voor gezorgd dat er een paar maal een constructie weer afgebroken werd, maar zoals het nu gebouwd is ben ik er goed tevreden mee. Ook de hoek met de spaghetti aan klimmende/dalende sporen is goed gelukt hoewel het toch wel even puzzelen was hoe en waar de draadeinden te plaatsen.


De spaghetti sporen van achteren gezien


De spaghetti sporen van voren gezien

Daar waar de vier bruggen moeten komen ligt nu ter ondersteuning van de K-rails een MDF-plankje. En van het gebogen viaduct is alleen de basis van XPS onder de rails klaar. Deze wordt nu tijdelijk ondersteund door wat simpele steunen van MDF .
Hieronder foto's van de huidige situatie, want die zeggen toch meer dan woorden.


Op de voorgrond Bhf Bad Dirksheim


Het gebogen viaduct in aanbouw


Het gebogen viaduct in aanbouw met de eronder door kruisende Kreuztalbrücke


Rechts het bovenste station Petragarten


Bhf Petragarten van de andere toegangszijde gezien

Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Hallo Dirk,

Heel indrukwekkend, erg mooi gemaakt! :thumbup:

Ik vind het zo eigenlijk wel af! Treinen er op en dan maar rijden. Niets meer aan doen dan kun je goed zien hoe deze baan, eigenlijk een geautomatiseerde machine, werkt. Laat je dus niet verleiden om sporen te verstoppen onder gips of sculptamold! O:-D

Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Indrukwekkend Dirk!  :thumbup:
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Wouw wat een stellage en sporen.

groet
Harald
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Hallo Dirk,

Mooie hout constructie bedacht en netjes gebouwd.

Is er nog een op het forum die dat heeft gedaan Tilly.
Ga zo door.

Gr Einte
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Het is de moeite om hier naar te kijken Dirk. Wat een spaghetti:-). De preiser machinisten zullen een training in de gyroscoop kunnen gebruiken om hun gevoeligheid voor G-krachten te testen.

Ik ben benieuwd naar het bijhorende landschap.

Luc
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Prachtig Dirk :thumbup: :thumbup:

Dat je tijdens het bouwen ineens een ingeving krijgt is mij niet vreemd, uiteindelijk wordt het resultaat beter en daar gaat het toch om.

Zoals de andere aangeven, treinen erop en rijden  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Erg mooi en heel knap. Ik dacht dat ik ooit een spaghettibaan had gemaakt maar jij kunt er ook wat van! Hopelijk kun je overal goed bij als er iets ontspoort :)
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Citaat van: narwal op zondag 02 mei 2021, 17:57:15
Hallo Dirk,

Heel indrukwekkend, erg mooi gemaakt! :thumbup:

Ik vind het zo eigenlijk wel af! Treinen er op en dan maar rijden. Niets meer aan doen dan kun je goed zien hoe deze baan, eigenlijk een geautomatiseerde machine, werkt. Laat je dus niet verleiden om sporen te verstoppen onder gips of sculptamold! O:-D.


Marcel, het heeft wel wat zo, dat klopt. Maar ik denk toch wel dat een aantal sporen gaan verdwijnen onder gips of ander materiaal :).

Citaat van: Trainhenk op zondag 02 mei 2021, 17:59:23
Indrukwekkend Dirk!  :thumbup:
Dank je Henk :thumbup:.

Citaat van: Haradigi op zondag 02 mei 2021, 18:06:11
Wouw wat een stellage en sporen.

groet
Harald
Je moet ergens heen met de sporen Harald, en als je de breedte niet heb dan maar de hoogte in :).

Citaat van: Einte op zondag 02 mei 2021, 18:28:48
Hallo Dirk,

Mooie hout constructie bedacht en netjes gebouwd.

Is er nog een op het forum die dat heeft gedaan Tilly.
Ga zo door.

Gr Einte
Einte, ik probeer het steeds redelijk overzichtelijk te houden met bouwen. En de baan van Tilly is zeker ook een voorbeeld voor mij.

Citaat van: lucdiels op zondag 02 mei 2021, 18:49:54
Het is de moeite om hier naar te kijken Dirk. Wat een spaghetti:-). De preiser machinisten zullen een training in de gyroscoop kunnen gebruiken om hun gevoeligheid voor G-krachten te testen.

Ik ben benieuwd naar het bijhorende landschap.

Luc
Tot nu toe kunnen de preiser machinisten de G-krachten nog aan. Dus laten we de snelheid van de treinen maar niet te hoog oplopen ;).

Citaat van: Degeluidsman op zondag 02 mei 2021, 18:57:20
Prachtig Dirk :thumbup: :thumbup:

Dat je tijdens het bouwen ineens een ingeving krijgt is mij niet vreemd, uiteindelijk wordt het resultaat beter en daar gaat het toch om.

Zoals de andere aangeven, treinen erop en rijden  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
De treinen hebben hun eerste rondjes al gereden Peter. Zal zo een filmpje plaatsen welke ik vandaag heb gemaakt.

Citaat van: Jongslog op zondag 02 mei 2021, 19:58:30
Erg mooi en heel knap. Ik dacht dat ik ooit een spaghettibaan had gemaakt maar jij kunt er ook wat van! Hopelijk kun je overal goed bij als er iets ontspoort :)

Deze spaghetti is redelijk overzichtelijk en over de bereikbaar is nagedacht hoor Henk :). Er zijn twee grote mangaten en de tafel is alle kanten op te rijden zodat ik er van elke kant ook goed bij kan.
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Hier de bewegende beelden nu bouwfase III van Bad Dirksheim is voltooid.
Zoals jullie eerder aangaven; treinen erop en rijden  :D.
Veel kijk plezier.

https://youtu.be/1Sxtbst0HpE

Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Ik heb er van genoten Dirk, erg leuk om naar te kijken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Indrukwekkend! Een soort Zwitsers uurwerk...
Ik ben erg benieuwd hoe je dit landschappelijk gaat inpassen. Wordt dat fase IV?

Groet,

Peter
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Schitterend ingeregeld: netjes optrekken, afremmen en stoppen. En een mooie snelheid. Chapeau!!
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Fantastisch! Een hele kunst om het zo probleemloos te laten rijden met zoveel hoogteverschillen. Mijn tip: maak er nog veel video's van. Later is een groot deel van de baan verstopt onder de scenery en zie je dit mooie vakwerk niet meer. Ik spreek uit ervaring want ik heb zelf maar weinig goed beeldmateriaal van deze fase van de bouw van mijn baan en dat vind ik nog steeds jammer.
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Dirk,

Met veel plezier naar het filmpje gekeken. Complimenten voor al het werk dat verzet is. Mooi om te zien dat alles soepel rijdt. Weet door de lopende bouw van mijn eigen (eenvoudiger) baan hoeveel werk er in zit. En ook hoe de voldoening voelt als alles goed werkt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Eey,


Dat heb je mooi en netjes opgebouwd. En ook de bedrading proper in kabelgeleiders weg gestoke ... toppie.


Wel jammer om dit allemaal onder een laag scenery te verstoppen, dus zoals Jongslog al zei, zorg voor genoeg foto's en filmkes voordat je dit allemaal onderstopt.


Ga dit draadje zeker volgen, kan hier zeker inspiratie uithalen voor mijn nog te bouwen baan. Ik ben momenteel nog aan t plannen en schetsen ... maar hopelijk kunnen we snel (of ooit) gaan bouwen.


Grts


Dennis
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Nou nou zeg, dat is heel indrukwekkend hoor, respect 👌
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Dirk,

Met veel plezier naar de 11,08 minuten naar je bouwerk kunstwerk gekeken. :P
En ja ik kreeg er een mooie glimlach van op mijn gezicht wat rijd het allemaal mooi en netjes.
Het treinenaanbod is zeer mooi en veelzijdig. :thumbup:
Ga zo door en laat mij en iedereen heerlijk meegenieten van de verdere update's.

Groet Michel
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - Bouwfase III voltooid.
Citaat van: Degeluidsman op zondag 02 mei 2021, 21:46:59
Ik heb er van genoten Dirk, erg leuk om naar te kijken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Peter, fijn dat de het filmpje in de smaak is gevallen.

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 03 mei 2021, 00:08:42
Indrukwekkend! Een soort Zwitsers uurwerk...
Ik ben erg benieuwd hoe je dit landschappelijk gaat inpassen. Wordt dat fase IV?

Groet,

Peter
Peter "een Zwitsers uurwerk" dat is wel veel eer hoor.  Maar het rijdt wel lekker soepel :). Hoe het landschap eruit moet gaan zien zit allemaal al wel in m'n hoofd, maar om dat dan ook zo op de baan te krijgen gaat nog wel een dingetje worden.

Citaat van: Dibbes op maandag 03 mei 2021, 06:53:28
Schitterend ingeregeld: netjes optrekken, afremmen en stoppen. En een mooie snelheid. Chapeau!!
Was wel even werk hoor Jos om de treinen zo te krijgen, maar dan ziet het er wel goed uit. Hoewel ik denk dat het nog beter kan.

Citaat van: Jongslog op maandag 03 mei 2021, 07:35:36
Fantastisch! Een hele kunst om het zo probleemloos te laten rijden met zoveel hoogteverschillen. Mijn tip: maak er nog veel video's van. Later is een groot deel van de baan verstopt onder de scenery en zie je dit mooie vakwerk niet meer. Ik spreek uit ervaring want ik heb zelf maar weinig goed beeldmateriaal van deze fase van de bouw van mijn baan en dat vind ik nog steeds jammer.
Dank je Henk, maar iTrain doet het meeste werk ;). Video's en foto's worden volop gemaakt. Maar ik wil jullie niet "vervelen" met super korte video's :). Maar zo nu en dan een wat langere moet wel gaan lukken.

Citaat van: Wico op maandag 03 mei 2021, 10:40:46
Dirk,

Met veel plezier naar het filmpje gekeken. Complimenten voor al het werk dat verzet is. Mooi om te zien dat alles soepel rijdt. Weet door de lopende bouw van mijn eigen (eenvoudiger) baan hoeveel werk er in zit. En ook hoe de voldoening voelt als alles goed werkt :thumbup:.

Groeten,
Wico
Wico, fijn dat je heb genoten van het filmpje. Na ander half jaar bouwen het dan zo te zien rijden geeft zeker veel voldoening.

Citaat van: DaStig op maandag 03 mei 2021, 11:48:01
Eey,


Dat heb je mooi en netjes opgebouwd. En ook de bedrading proper in kabelgeleiders weg gestoke ... toppie.


Wel jammer om dit allemaal onder een laag scenery te verstoppen, dus zoals Jongslog al zei, zorg voor genoeg foto's en filmkes voordat je dit allemaal onderstopt.


Ga dit draadje zeker volgen, kan hier zeker inspiratie uithalen voor mijn nog te bouwen baan. Ik ben momenteel nog aan t plannen en schetsen ... maar hopelijk kunnen we snel (of ooit) gaan bouwen.


Grts


Dennis
Dank voor je compliment Dennis. Veel 'afgekeken' hier op het forum hoe andere dingen bouwen en oplossen. Heb daar ook de tijd voor gehad want alleen de ontwerpfase duurde al enkele jaren, mede doordat er geen ruimte in huis beschikbaar was :).

Citaat van: wimpietje op maandag 03 mei 2021, 12:37:46
Nou nou zeg, dat is heel indrukwekkend hoor, respect 👌
Dank je Wim, is dan ook een hele constructie geworden.

Citaat van: h0_miessie op maandag 03 mei 2021, 18:19:43
Dirk,

Met veel plezier naar de 11,08 minuten naar je bouwerk kunstwerk gekeken. :P
En ja ik kreeg er een mooie glimlach van op mijn gezicht wat rijd het allemaal mooi en netjes.
Het treinenaanbod is zeer mooi en veelzijdig. :thumbup:
Ga zo door en laat mij en iedereen heerlijk meegenieten van de verdere update's.

Groet Michel
Michel, fijn dat deze kunst jou kan plezieren. Zit hier in de treinkamer zelf ook met een brede smile als ik naar het 'kunst'object kijk. Het treinen aanbod moet nog wel uitgebreid worden, maar daar moet de financiële afdeling nog van overtuigd worden ;).

Ben gestart met een proef om de C-rail te ballasten. Dat wordt dus binnenkort de volgende update.
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Hallo allemaal,

afgelopen  paar dagen bezig geweest met een proef om de C-rails te ballasten.
Is even wat werk maar ik geloof dat het voor een eerste keer het er toch niet verkeerd uitziet.



Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Om tot bovenstaand resultaat te komen heb ik de volgende stappen door lopen:

-Eerst een proefplankje met een deel enkel spoor en een stukje dubbelspoor gemaakt. Tussen het dubbelspoor een extra laagje kurk om daar niet te veel ballast kwijt te raken om de diepte tussen beide sporen op te vullen.




- Beide zijde van de C-rails voorzien van een acrylkit rand voor een minder steile kant van het rail bed. Hier wordt dan ook gelijk de rails mee gefixeerd.




- Zowel de ondergrond als de volledige C-rails geverfd met de kleur burnt umber gemengd met een beetje burnt sienna. Wel gelijk na het verven de rails en puko's van verf ontdaan.




- Hierna het ballast van Minitec aangebracht langs de rails en tussen de bielsen. Dit was dus wel een dingetje om te zorgen dat de bielzen niet onder de ballast verdwenen.




- De ballast vastgelijmd met de een oplossing van boekbinderslijm gemengd met water, verhouding 1:2.





En zie hier het resultaat met een standaard C-rails erbij voor het verschil ;):


Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Gaaf! Dit heb ik nog nooit gezien om zo goed C-rails weg te werken. Zal wel veel werk zijn maar dat levert wel wat op! :thumbup:
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
mooi geballast  :favorite: ;


mvg,
Michel
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Tussen de rails (van een spoor dus) vind ik het prachtig gedaan. Ik heb wel de indruk dat het ballastbed aan de buitenzijden wat breed is. Maar dat kan ook komen door het ontbreken van kleurnuances van roest en dergelijke. Ga je daar nog iets aan doen?
De spoorstaven mogen ook roestig zijn.
Maar de plastieken look is er nu al heel fraai afgehaald!

Groet,

Peter
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Hoi Dirk,

Op deze manier maak je er wel iets moois van, ik kan me voorstellen dat het ballasten tussen de bielzen een priegel klusje is en veel tijd kost maar dan heb je ook wat  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Eey,

Ziet er inderdaad zeer goed uit.

Misschien wel een gekke vraag, maar waarom neem je de C-rails om ze dan compleet onder t ballast te verstoppen. Is het dan niet beter (goedkoper) om de K-rails te nemen ?

Grts

Dennis
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Dirk dat is mooi geballast hoor, een goeie tip voor ons
Re: Bad Dirksheim - C-rails Ballasten
Citaat van: DaStig op donderdag 06 mei 2021, 08:17:36
waarom neem je de C-rails
C rail = code   90 = profielhoogte: 2,3 mm
K rail = code 100 = profielhoogte: 2,5 mm