Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3

Gestart door Hoeksema1975 zaterdag 27 juni 2020, 01:11:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Hoeksema1975
gast

ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Iemand ervaring ermee om zoiets in te bouwen en te programmeren ? Heb wel iets in t spaans gezien op YouTube..
Als iemand dit vaker heeft gedaan houd ik me aanbevolen voor links.. of live te zien...
ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Beste Martijn,

In je titel staan al 2 verschillende Märklin decoders benoemd, mSD3 is met geluid, mLD3 is geen geluid. Wat heeft je voorkeur. In een ICE 2, bij de DB serie 402, Märklin 36712 (?), is al een decoder aanwezig met Mfx technologie. Ook de wat oudere ICE 2 29785 had een delta decoder. Wellicht bedoel je deze?
Alles is om te bouwen en aan te passen, altijd naar behoefte en eigen wensen.

Groeten Wim

Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
We hebben idd de 36712, met een paar geluidjes erin. Maar deze is vast niet uit te breiden met extra geluiden toch ? Dan moet er een nieuwe msd3 in of niet ?
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Aan deze ICE 2 valt niet veel om te bouwen.
Je trekt de bestaande decoder eruit en prikt er een mSd3 in.
Maar je wilt natuurlijk het geluid van een ICE 2 er in.
Dan kun je best eerst hier even de mDT3 (Märklin Decoder Tool) downloaden.
En de laatste soundbibliotheek downloaden en kijken of het geluid van d ICE 2 hier in zit.
ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Is inderdaad het beste, en dan bij een bevriende relatie die oftewel de Lokprogrammer heeft of een CS3+ alle geluiden uploaden en in de decoder zetten.
In de huidige geluidsbibliotheek staan veel verschillende geluiden voor een ICE 2.
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Ik weet niet wat je verwacht aan geluiden.
De ICE 1/2 zijn gelijk.
Je zou eens kunnen kijken wat het extra opleverd als je de ICE geluiden van bv de 37702/3 vergelijkt met die van de 36712.
Je kan ook nog bij esu kijken.
Maar ik vind het verschil niet zo groot tov de 36712.
Belangrijkste is dat je de stationaire geluiden, bijkomen van ventilatoren bij aanzetten (wegrijden) ed hoord.
Daarnaast is deuren sluiten aankondiging (piepen) en abfahrt aankondiging wat je het meeste zal gebruiken.
Ik zou zeggen: maak eens een lijst met wat de sounddecoders onderling te bieden hebben.
Op YouTube staan diverse filmpjes van diverse vertrekkende ICE's.
Bv:

(Bron loc1200)
Mvg. Marcel
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Ik heb even gekeken in de soundbibliotheek van de MDT3 en de ICE2 zit er in.
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Ik heb even naar het model gekeken ik vermoed dat hier een geluidsprintje in zit met alleen geluid van een toeter en omroeper ook is de stuurwagen verlichting niet uit te schakelen deze word ongeschakeld door een wielschakelaar.
Er zijn zeker wat ombouw mogelijkheden van simpel alleen de decoder vervangen tot een functie decoder en stroomvoerende koppelingen tussen de wagens of zelf alles via één decoder sturen door middel van polariteits verandering via de verlichtingsbedrading.
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
Hoi Martin
De 36712 is idd voorzien van de aan de print gesoldeerde motor, waaraan ook via bedrading een geluidsprint is gesoldeerd. Dus hobby met beperkte sound. (Stationsomroep en hoorn)
Je kan volgens mij wel dmv soldeerbruggen een ander geluid oproepen.
De 29792 heeft wel een mfx fullsounddecoder aan boord. Deze trein is echter 3-delig.
Mvg. Marcel
Re: ICE2 inbouwdecoder mSD3/mLD3
bedankt tot zo ver, ik zal overwegen om er een nieuwe geluids decoder in te prakken ;)