Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Onderhoud — trix 66626 smeervet

Gestart door Robert vrijdag 26 juni 2020, 22:49:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onderhoud — trix 66626 smeervet
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Onderhoud — trix 66626 smeervet
Ik bestuur mijn baan met Windigipet en één van de ,features' is het instellen van onderhoudsintervallen van de locs.
Inmiddels zijn weer diverse locs aan onderhoud toe.

Bij controle van locdocumentatie, blijkt bij sommige locs dat er ook speerpunten zijn die met trix 66626 gesmeerd moeten worden. In voorkomende gevallen moet daarvoor in de loc ook eea gedemonteerd worden. Nu is dit niet mijn favoriete bezigheid. Voor je het weet beschadig je wat.

Hoe noodzakelijk is het smeren met dit vet en hoe vaak?

Mvrgr
Robert
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Beste Robert,

Meestal betreft dat de tandwielkasten die tussen de motor en de wielassen zit, ik doe dat één keer in de 40 draaiuren, meestal is het de kap van de lok nemen, bij Märklin niet zo moeilijk, dan kun je al vaak bij het smeergat boven in de tandwielkasten, soms moet je een print opzij schuiven, een puntje vet in het gaatje duwen is al genoeg.

Groet, Anne W
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Alleen bij wormwielaandrijvingen, toch?
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
 @citaat
Inderdaad alleen bij wormwielen. Hoewel luidruchtige tandwielen er ook van kunnen opknappen, maar dat is in mijn ogen meer een lapmiddel.
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
 @citaat

Tandwielkasten in modelspoor loks vind je over het algemeen bij motoren met de assen in de langsrichting en dan heb je een wormwiel nodig om de "draaiing" in de dwarsrichting te krijgen.

Groet, Anne W
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Citaat van: Wimdouwe op zaterdag 27 juni 2020, 00:37:11
@citaat
Inderdaad alleen bij wormwielen. Hoewel luidruchtige tandwielen er ook van kunnen opknappen, maar dat is in mijn ogen meer een lapmiddel.
Alle tandwielen kun je beter van vet voorzien olie is voor assen niet om tanden(tenzij het een dichte bak is)mee te smeren.
Het is geen lap middel maar gewoon een oplossing voor een probleem.
Er is een nadeel de interne weerstand word er wel door verhoogd maar voor DCM is dat geen probleem zwakke roco en fleischmann motortjes kun je beter niet doen en dan een vet pakken wat een lagere viscositeit heeft.
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Ik heb inmiddels een tube vet (Trix) en ga eerdaags  onderhoud aan diverse locs plegen.

Mvrgr
Robert
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Als je met de dikke tube niet direct bij een smeerpunt komt, kan je ook wat op een satéprikker doen en dat op het smeerpunt "afvegen'. Soms hoef je dan de print niet opzij te schuiven maar kan je er met die prikker wel tussendoor (ligt uiteraard aan hoe een print in een loc gemonteerd is).
Groet, Paul
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Onderhoud — trix 66626 smeervet
Thx