Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

stootblok met led

Gestart door wee donderdag 25 juni 2020, 22:35:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stootblok met led
Lid sinds: 2019

offline
stootblok met led
Hallo allemaal,

Ik gebruik C-Rail een DR5000 centrale en Traincontroller. Ik wil een stootblok
met led art: 24978 van Marklin installeren. Ik wil graag wanneer de train
achteruit rijdt richting het stootblok dat de led gaat knipperen totdat de trein
tot stilstand is gekomen. Aan het stootblok zit een zwarte draag gesoldeerd, en een
draad vanaf de led met een geel stekkertje. Kan ik dat losse draadje aan een andere
rails vastmaken voor stroom en met Traincontroller het knipperen van de led instellen?
Of heb ik voor dat knipperen een decoder nodig?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.

Wil
Re: stootblok met led
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: stootblok met led
 @citaat
Wat jij eigenlijk wil is het volgende:
Bij het achteruit rijden, dus contact hebben met een bepaalde lengte van rails dat dan het lampje op de stootblok wordt getriggert om te gaan knipperen.

Je moet dus bepalen vanaf welke spoor lengte het lampje actief moet worden. Dit betekend dus detectie instellen op het spoor. Die detectie moet een module gaan benaderen die vervolgens het lampje laat knipperen.

Lastig: Het lampje is niet gebouwd om te knipperen en ik vraag mij af of je zonder een extra decoder of zoiets het kan regelen met je traincontroller.
Tevens doe ik een aanname dat je al detectie in je spoor hebt om je systeem te laten weten waar je treinen zich bevinden. Het stuk bij het stoot blok dient dan 2 dingen te doen namelijk bezet melding en en knipper melding.

Afgezien van het feit dat je de werkelijkheid wilt benaderen, het is H0 schaal dus valt het dan wel op. Lijkt leuk in het begin, maar naarmate de tijd verstrijkt is het ........
Om het te realiseren is wel wat kennis voor nodig schat ik en je moet ook kosten maken voor extra draad, print plaat etc.
Re: stootblok met led
Lid sinds: 2016

offline
Re: stootblok met led
Ergens moet het niet zo moeilijk zijn, maar ik ben niet bekend met Traincontroller.
Je kunt vast een overweg met knipperlicht met dit uitgebreide programma aansturen. Tony's opmerking dat het lastig zou zijn zowel bezetmelding als iets anders te laten gebeuren, geloof ik daarom niet. Kun je vast ergens definiëren.
De Digikeijs 4024 kent presets om overwegbomen en knipperlichten aan te sturen. Je hebt alleen het laatste nodig.
En een lampje niet gemaakt om te knipperen? Dat kan toch elke lamp of led? Mits het ding maar de juiste stroom(puls) krijgt.
Bedenk mij al schrijvend dat modelbouwleds.nl misschien ook wel iets heeft. Bij hun stands op Rail of Eurospoor knippert er zoveel!

Groet,

Peter


Re: stootblok met led
Lid sinds: 2011

offline
Re: stootblok met led
Knipperen kun je door een macro af te laten gaan. Deze kan een decoder aan/uit zetten gedurende n keren. Je moet wel de gold versie hebben.
Re: stootblok met led
Lid sinds: 2019

offline
Re: stootblok met led
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb idd preset 3 gebruikt in de DR 4018 om de lampjes te laten knipperen. In Traincontroller
heb ik een aan/uit knop gebruikt. Aan bij het achteruit rijden, uit bij het vooruit rijden.

Wil