Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ecos 2 met Koploper

Gestart door Manus donderdag 25 juni 2020, 10:38:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos 2 met Koploper
Manus
gast

Ecos 2 met Koploper
Heb onlangs een Ecos 2 aangeschaft omdat mijn oude 6021 +interface waren overleden maar nu heb ik wel communicatie met koploper maar hoe kan ik de wissels aansturen. Ik dacht eigenlijk dat deze het zelfde doet als die van Marklin daar vergis mij in denk ik.
Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies zit.
Alvast dank,

Herman
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Ecos 2 met Koploper
Beste Herman,

Bedoel je de wissels aansturen vanuit Koploper of via de Ecos 2?

Groet, Anne W
Re: Ecos 2 met Koploper
Hallo Anne,

ik bedoel vanuit koploper.
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Ecos 2 met Koploper
Beste Manus,

De bedoeling van mijn vraag was dat duidelijk te hebben zodat de juiste collega met Koploper en Ecos ervaring kan antwoorden.

Groet, Anne W

Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Juiste schakelprotocol voor de wissels ingesteld in de Ecos /
Wissels aangemaakt in de Ecos ?

Cees
Re: Ecos 2 met Koploper
Hallo Cees

Oké dus zoals ik het begrijp moet ik de baan die ik in koploper getekend heb ook in de Ecos maken en vanuit daar de wissels invoeren + contacten voor decoder s 88.

Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
je hoeft helemaal niks aan te maken in de ecos.Gewoon wel netjes het aantal terugmeld modules S88 instellen en best het standaard protocol voor je wissel/seindecoders instellen.Al de rest gebeurd door koploper want je ecos is gewoon een doorgeefluik.Wel zal koploper vragen om alle ste syncroniseren (locs)
Re: Ecos 2 met Koploper
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ecos 2 met Koploper
Beste Herman,

Twee mogelijkheden.

1- je maakt wissels aan in de ECoS en geef het juiste protocol mee (ik jou geval Mororola)

2- stel bij instellingen magneet artikelen als default "Motorola" in, dan zal het werken ik Koploper.

Ik adviseer het eerste want dan kun je ook een schakeltableau maken in de ECoS immers de wissels zijn aangemaakt.

Mvg, Johan.

P.s. het werkt nu niet omdat waarschijnlijk de instelling default op DCC staat dus Koploper stuurt de wissels met DCC aan ipv Motorola
Re: Ecos 2 met Koploper
Hallo Johan,

Dank voor je antwoord.

Dit alles alleen in de Ecos instellen of moet ik ook nog wat in Koploper invullen.
Heb eerder de CS 3 gehad daar kwam al helemaal niet uit en deze heb ik weer in kunnen inruilen voor een Ecos.

Alvast dank

Herman
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Ecos 2 met Koploper
Beste Herman,

Heel logsich, het CS3 en Koploper spreken verschillende talen die ze niet kunnen vertalen, dus CS3 en Koploper gaat niet samen.

Groet, Anne W
Re: Ecos 2 met Koploper
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ecos 2 met Koploper
Hallo Herman,

Ik begrijp dat het een beetje nieuw voor je is, hier wat tips en hints.

Heb je al communicatie tussen ECoS en PC? zo niet let even op het volgende.
Communicatie gaat via LAN en IP adressen tussen ECoS en PC moeten correct staan.

Let op aansluiting via een router gaat via de normale LAN kabel (PC -> router -> ECoS)
Sluit je de ECoS rechtstreeks op de PC aan, dat kan alleen via een LAN Cross kabel (gewone kabel werkt niet) (PC -> ECoS)

Als ik een ECoS voor het eerst aansluit met een PC zoek ik altijd eerst verbinding met een browser en ECoS
Hoe je die verbinding tot stand brengt staat in de handleiding van de ECoS beschreven. Let op dat de IP adressen goed staan.
(Uit mijn hooft is voor de ECoS het laatste cijfer 1 hoger dan in de PC). Via de browser kun je up-daten en back-up maken.

Heb je de browser werkend met de ECoS dat werkt Koploper ook, daar hoef je dan niet meer te doen dan in Koploper aan te geven dat je met ECoS werkt.

Nog een tip.
Maak je treinen (lokken) aan in de ECoS.
In koploper moet je synchroniseren, dan leest Koploper de locomotieven in, in Koploper (dus niet locomotieven aanmaken in Koploper)
Heb je de lokken er nog instaan in Koploper toen je werkte met de 6021? Locomotieven in Koploper eerst leeg maken en dan synchroniseren.
Dat is belangrijk omdat de ECoS met slots werkt en door te synchroniseren weet Koploper welk slot bij welk locomotief hoort.

Als het niet meteen lukt, geen paniek, gewoon vragen. Koploper en ECoS werken prima samen, niks mis mee.

Succes!

Mvg, Johan
Re: Ecos 2 met Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Zijn er eigenlijk al modules bij esu waarbij je met bestaande "ouderwetse" boosters toch de lok kan aanmelden op de ecos?
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Hallo Olav,

Nee, die zijn er niet. De ouderwetse booster is éénrichting verkeer, vanuit de centrale via de booster naar de baan.

Wat je beschrijft zou een soort sniffer zijn die de MFX/Railcom data weer kan uitlezen, en naar de Ecos sturen.
Als functie is de ECoSDetector RailCom terugmelder, die voor bepaalde blokken in de baan de terugmelding doet via de CAN-bus. Maar dit werkt alleen met de Railcom functie.

Jan-Peter
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Johan,

Gedateerde info.
Bij de huidige pc's is voor de directe verbinding met de Ecos geen cross- over kabel meer nodig.
Alleen nog met verouderde pc's wel.
Zie paragraaf 8.6 blz. 13 van de Handleiding.
Wanneer je in paragraaf 24.21 verder leest kun je zien dat de Ecos over een interne DHCp server beschikt.
Wel jammer dat in dit -maar ook andere topics- goedbedoelde maar deels onjuiste of gedateerde adviezen worden gegeven.
Dat klemt te meer indien die adviezen worden gegeven door mensen die niet over dezelfde combinatie Ecos-Koploper beschikken, die de topic-starter gebruikt.
Voor hem nog de volgende raad: in de handleiding vint je veel terug. Ook de manier waarop wissels (magneetartikelen, dus ook seinen en een draaischijf) aanmaakt in de Ecos. Paragraaf 13 en 14 maken dat duidelijk.
Wanneer de handleiding in de Duitse of Engelse Taal wat lastig te lezen valt, dan vindt je er hier een in onze eigen taal:
http://www.loksound.be/manual/

Cees
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
met de huidige software van ecos en koploper moet je de locs niet echt aanmaken in de ecos.Koploper aansturen en er wordt vanzelf gevraagd om te syncroniseren.Koploper geeft dan alle loc info door aan de ecos. Wel moet er ergens een vinkje gezet worden daarvoor.Ben helaas vergeten waar.
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Olav

Vanzelfsprekend is het meest simpele om plompverloren op dit forum een vraag te stellen in plaats van zelf enig "onderzoek" te doen.
Raadpleeg de website van ESU en stel zelf vast dat het verschil ligt in het vermogen: 7A tegenover 4A.

Groetjes van een geïritteerd forumlid
Cees

P.S. Evenals Lokje23 & Nobody wacht ik op de ban.
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
niet helemaal juist Pt : ECoS 2.1 central unit, 6A   :) :thumbup:
Re: Ecos 2 met Koploper
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ecos 2 met Koploper
Mensen Herman is niet gebaat met dit gekissebis.
Ik werk al jaren met ECoS 1 , verschilt niet met de ECoS 2 en spreek uit ervaring.
Ik heb enkele malen de boel door elkaar gehad omdat het mis ging met tussentijds synchroniseren van loks en werden slots door elkaar gegooid.
Back-ups van ECoS en Koploper heeft mij gered anders kon ik alles opnieuw instellen.

Maar goed ieder zijn mening en irritatie zo te lezen, ik hoop dat Herman de juiste info er uit pikt, zou zonde zijn dat hij ook af haakt met de ECoS terwijl het prima werkt.

Dat nieuwe PC geen cross kabel nodig hebben is mij niet bekend maar dat zijn nieuwe ontwikkelingen met PC's en niet met de ECoS.
Velen zullen de trein besturing op een oude PC draaien (hier een ieder geval wel en ken vele anderen)

Mvg, Johan
Re: Ecos 2 met Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 26 juni 2020, 17:27:37
Olav

Vanzelfsprekend is het meest simpele om plompverloren op dit forum een vraag te stellen in plaats van zelf enig "onderzoek" te doen.
Raadpleeg de website van ESU en stel zelf vast dat het verschil ligt in het vermogen: 7A tegenover 4A.

Groetjes van een geïritteerd forumlid
Cees

P.S. Evenals Lokje23 wacht ik op de ban.

Van wie? Kom op zeg, niet zo snel geïrriteerd zijn. Is nergens voor nodig  ;)

Heb mijn vraag al weggehaald
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2006

Sinds de AOW meer tijd dacht ik

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Ik heb van Tams een boosterlink onder de baan zitten
Dit werkt prima met mijn Edits booster.
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
Johnny

Excuus, vanuit de irritatie 6A verward met 7 inch TFT scherm.

Voor allen:
irritatie ontstaat onder meer door twee oorzaken:
a. menig keer blijkt uit de vraagstelling dat men de handleiding van het betreffende apparaat niet / onvoldoende gelezen heeft  en
b. forumleden die reageren vanuit de veronderstelling "ik denk", "waarschijnlijk"  "het zou lunnen" en dergelijke , zonder ervaring met het apparaat in combinatie met het besturingsprogramma
Ook uit de reactie van de topicstarter op mijn vragen blijkt dat hij de handleiding onvoldoende gelezen heeft.
Met gekissebis heeft dat niets te maken.

Prettig weekend
Cees


Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
 @citaat
Soms komen de vragen ook nadat men wel de handleiding voldoende heeft gelezen, maar men dan dat wat men heeft gelezen niet kan omzetten in de praktijk.

Sommigen zien en snappen het direct, anderen doen daar wat langer over en weer anderen kunnen zich het geheel niet voorstellen.
Dan helpt het vaak om voorbeelden of hulp te vragen.
Ik meen dat menig "expert" hier, wanneer iemand zich voorstelt, aangeeft dat men gewoon vragen moet stellen wanneer men iets niet begrijpt.

Op school is het niet anders, ook wanneer men daar de lesstof goed heeft gelezen, blijven er vaak vragen omdat het begrip niet altijd direct daar is.

Zo'n 30 jaar geleden heb ik op de Hogeschool Rotterdam & Omstreken op de avondopleiding lesgegeven (examenjaar) en
dat zijn opleidingen waar men vaak al meer ervaring heeft en gemotiveerder is dan op het dagonderwijs.
Ook daar dacht ik wel eens "heb je het niet gelezen of begrijp je het niet" en dan probeer je via andere invalshoeken begrip te kweken.

Onvoldoende gelezen of onvoldoende begrepen: twee verschillende dingen met gelijke uitwerking die beide leiden tot vragen.
Antwoorden krijgen, deze verwerken en omzetten levert dan de nodige ervaring.

6A verwarren met 7 inch TFT kan de besten overkomen, overigens even een verkeerde gedachtensprong maken is zo gebeurd, wat de oorzaak dan ook is.

Re: Ecos 2 met Koploper
Hallo allemaal het is precies zoals Eric Paul beschrijft, dat ik al een aantal keren de handleiding heb doorgenomen maar ik kom er gewoon niet uit.
Heb wel communicatie ( cross over kabel en een oude computer) met koploper en deze kan ik opstarten maar er werkt gewoon niets.
Ik weet niet waar ik mijn wissels moet invoeren zoals eerder beschreven door Johan, of ik lees er overheen of het is onkunde dat kan ook.
Ik rij al zo lang als koploper bestaat en heb nooit problemen gehad tot dat ik ging verhuizen en mijn interface kapot ging anders had ik nooit overgestapt naar   iets anders. Het rijdt verschrikkelijk mooi en ik kan er uren naar kijken als het goed werkt maar zoals nu voel ik me erg onbeholpen zal ik maar zeggen.
Ben blij dat ik hier mijn vraag kan stellen en met jullie antwoorden zal ik er best uitkomen maar op dit moment is het gewoon niks.
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Ecos 2 met Koploper
komt wel in orde hoor.Desnoods bel je maar ff met gsm (mobieltje) en wordt je zo geholpen.Instellingen tussen ecos en koploper zijn heel eenvoudig als je het goed doet.Heb er nog cursus in gegeven en kan je dus gerust helpen.Je mag zelf langskomen om uitleg want ik heb het zo niet meer op die forumdagen door eerdere trubbels.
Re: Ecos 2 met Koploper
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Ecos 2 met Koploper
Beste Herman,

We gaan er van uit dat het programma, in jouw geval Koploper, de treinen en de baan moet besturen, om dat te doen hebben ze terugmelders nodig en een doorgeefluik (centrale) om hun instructies in het juiste formaat op de baan te zetten.

Dat doorgeefluik (centrale) moet eigenlijk een dom ding zijn, instructies doorgeven en terugmeldsignalen teruggeven, nu is het jammere dat de grote "centrale fabrikanten" hier anders over denken en ook een kunstmatige intelligentie inbouwen in hun centrales en ook nog liever geen bemoeienis hebben van een ander bron als een computerprogramma.

En dat is waar jij nu tegen aanloopt: Koploper en Ecos moeten op elkaar afgestemd worden en "vriendjes" worden

T.a.v. het CS3 en Koploper nog de opmerking dat, als je de vraag op het Koploper Forum had gesteld je een duidelijk antwoord had gehad: nee, niet mogelijk.

Sterkte met het leerproces, groet, Anne W
Re: Ecos 2 met Koploper
Hallo allemaal,
Het werkt eindelijk en daar ben ik blij mee en daarom wil ik jullie heel erg bedanken voor jullie hulp en reacties.
Kan nu weer rustig verder bouwen en langzaam de Ecos leren kennen.
Fijn weekend allemaal en tot horens.

Mvg Herman
Re: Ecos 2 met Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Ecos 2 met Koploper
Hoi Herman,

Misschien kun je hier nog even kort uitleggen wat je gedaan hebt om de boel weer rijdend te krijgen?  ;)
Dan kan voor andere lezers, met een soort gelijk probleem nuttig zijn.
Re: Ecos 2 met Koploper
Het probleem bij mij was dat het draad van de ecos naar de baan verkeerd om zat en dat van de s88 decoder er nog een aansluiting voor de massa aangesloten moest worden en daarbij nog wat aanvulling in de ecos inplaats van dcc naar motorola.