Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Oude Loc gekregen, werkt niet ??

Gestart door Hoeksema1975 woensdag 24 juni 2020, 23:57:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Goedenavond
Ik heb van familie een oude doos gekregen met daarin een analoge Märklin treintje(zie bijlage), de C rails knappen hoekjes links en rechts af (droog/fout batch?)
Mijn vragen:
Kan ik de voeding doormeten of deze nog werkt met een multimeter ? Zo ja waar en hoe moet ik de multimeter pennen op zetten van de voeding (zie bijlage)
en er zit een printje (zie bijlage) bij hoe sluit ik deze op de voeding aan en kan ik em dan doormeten ?

Aangezien mij eerste probeerbrouwsel van t geheel niets deed bij de loc ;)

Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
* De rails zijn kennelijk idd. van een oude batch waarvan het plastic bros geworden is. Je kunt ze wel blijven gebruiken, als je ze maar niet te vaak in- en uit elkaar klikt. En er bestaat een kans op slechte elektrische verbindingen.
* Zie voor uitleg van het printje de 3rail wiki.
* De trafo moet tussen geel en bruin 16 volt AC geven, tussen rood en bruin idem maar dan regelbaar met de grote knop.
Als de loc niet rijdt kan de trafo óf de loc zelf stuk zijn. Of de dipswitches in de loc (op de Delta-decoder) staan niet allemaal op "off", dat is nl. wel nodig om op een analoge trafo te kunnen rijden. Zie hier, tweede foto.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Bij een oude locomotief zou het best eens kunnen dat hij aan een onderhoudsbeurt toe is. Zie Onderhoud en reparatie in de wiki.

Een analoge locomotief kun je ook eerst nog even testen op de baan die je met je Mobile Station bestuurt. Terwijl de baan op STOP staat, zet je de locomotief op de rails met een flink stuk vrije baan aan beide kanten, dan pas van STOP afhalen. De locomotief krijgt dan zo'n 18 V wisselspanning. Als hij er als een raket vandoor gaat, is hij in orde. Afremmen gaat niet, om te stoppen druk je weer op de STOP knop.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Tussen geel en bruin meet je ca 22v
Is gelijk aan de ompolingspuls.

Mvg. Marcel
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Hallo Martijn,

Het setje wat je heb gekregen is van rond het jaar 1999/2000.
Dit was voor toen de tijd een veel verkochte set.
De set heeft nummer 29177.

De lok die je laat zien is een oudere delta lok.
Je kan eens kijken of de dipswitch allen op off staan. En kijk ook even of je de wielen iets kan bewegen.

De rails in die set zijn inderdaad van een heel slecht jaar, en daar breken de stukken uit.
Is ook een heel stuk over geschreven in de wiki.

M.vr.gr. Erwin

Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Super bedankt zover! Ik ga het allemaal proberen bedankt!
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Het lijkt niet te zijn vermeld, of 1 oog zat dicht of zo:

De print plaat is een ontstorings plaat die onder je rails moet worden aangesloten. Is verplicht voor analoge locs. Anders ga je mogelijk problemen krijgen.
De loc is inderdaad een delta model en de switches moet inderdaad dan of off staan. Vanaf fabriek af is hij ooit zo ingesteld gezien de loc uit een startpakket komt. Als de familie lid een uitgebreide baan had dan even nakijken inderdaad.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Leuk locje!

Als de loc een tijd stilgestaan heeft, dan zal misschien de olie opgedroogd zijn.  Het beste haal je hem dan even uit elkaar, en maak je de motor schoon met wasbenzine.  Vooral de grote tandwielen zijn erg gevoelig voor "plakken".

Succes :)
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Citaat van: loc1200 op donderdag 25 juni 2020, 06:43:40
Tussen geel en bruin meet je ca 22v
Is gelijk aan de ompolingspuls.

Onzin. Tussen geel en bruin meet je nominaal 16 volt, de omschakelpuls is nominaal 24 volt!!! (In de praktijk vallen die waardes hoger uit.)
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Citaat van: Erik Baas op donderdag 25 juni 2020, 16:15:33
Onzin.
Ik begrijp de tegenwerping: het gaat de heren om wat je "wel of niet op correcte wijze meet" aan een Märklin-trafo.
Er bestaan analoge locs die alles boven 16,9 volt accepteren om de rijrichting om te schakelen.
Dat staat uiteraard los van een meting aan de trafo zelf.



Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
@citaat aan deze :offtopic: informatie heeft de topicstarter toch helemaal niets? Het gaat hier duidelijk om een Marklin-beginset van iemand met (nog) weinig ervaring in modelspoorland, waarom dan gaan zeveren over de omschakelspanning van sommige HAG-loc's? Voegt niets toe (behalve dan mogeliike verwarring).

:warning: EDIT: ondanks dat Jan22 zijn bovenstaande reactie totaal heeft herschreven voegt het nog steeds niets toe en is 100% :offtopic:. Bovendien maakt dit soort aanpassingen een topic onleesbaar omdat de daarop volgende reacties onbegrijpelijk worden.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Ik begrijp de verwarring, die ik zaai, door in te gaan op eerder meet-gezever.
Als een gegeven paard niet werkt, kijk je eerst naar de trafo, dan naar de rails en tenslotte naar de loc zelf.
Als het dan nog niet werkt, wordt het tijd om het paard in de bek te kijken, en z'n tanden te poetsen.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Mond, een paard heeft een mond.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Nou ik heb t werk-paard even in zijn bek gekeken (blijft toch een beest ;) ) enniehoe...  de Lok gewoon op t digi-spoor gezet en al een malle ervandoor... zoon vind t geweldig...
Ik denk jammer dat ik em niet kan besturen met MS3... en als ik em dan ombouw... nee nee dan wil ik ook gelijk goed geluid en stoom eruit laten komen uit zo'n nostalgisch apparaat... B)

wat moet ik ermee... apart spoor in turbo modus laten lopen of ergens een iets op de kop tikken en het in ere houden..
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
 @citaat Als je loc op digitaal er als een raket vandoor gaat, staat je delta decoder zeer waarschijnlijk op analoog.
Met de dipswitches kun je hem een adres geven en hem met je mobile station besturen.
De adressen kun je hier vinden; https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Delta_Control#:~:text=Delta%20adressen,-Positie%201&text=Met%20een%20Delta%20locomotief%20kun,15%20en%2080%20adressen

Grtz Tony 
 
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
@citaat kijk, daar hebben we wat aan! :thumbup:
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Ja, daar hebben we wat aan, want nu pas komt voor mij de aap uit de mouw:
Het gaat om MS3-aansturing. Niet zo zeer om de analoge trafo of de rails.

Citaat van: Erik Baas op donderdag 25 juni 2020, 00:07:24
Als de loc niet rijdt kan de trafo óf de loc zelf stuk zijn.
Of de dipswitches in de loc (op de Delta-decoder) staan niet allemaal op "off",
dat is nl. wel nodig om op een analoge trafo te kunnen rijden.

De dipswitches staan kennelijk inmiddels allemaal op "off",
en daarom gaat de loc er als een speer vandoor op de MS3.
En dus moeten die nog even ingesteld worden.

Alleen op MS3-gebruik of moet de delta-loc daarna ook
op de analoge trafo kunnen rijden?

Misschien zijn anderen helderziend,
maar ik had deze ontwikkeling echt niet zien aankomen,
gezien de vraagstelling.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
2 adressen ingesteld via de dipswitches.. nou.. helaas geen verbetering.. eehm geen controle over t oude locje

Ik neem aan dat ik met mijn MS3 Loc toevoegen doe : eigen adres opzoek (wat ingesteld is via DipSw, en dan niet de DELTA 1t/m4 dipsw settings)

kansloos of ?




Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Geen idee, hoe dat kan  :?
Maar dat de loc kan rijden, is een ding dat zeker is.
Hier zal vast wel iemand zijn, die weet hoe het op te lossen is.
Succes !

Grtz Tony
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Waar woon je ongeveer. Misschien is er iemand in de buurt die kan helpen.
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Hallo,
Je zult je MS eerst moeten vertellen (programmeren) dat je lok op adres XX ( door jou ingesteld met de dipswitches)
Zie de handleiding van de MS.
De MS kan geen oude delta loks herkennen!
digibert
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Oude Loc gekregen, werkt niet ??
Deze zwart/blauwe Br 74 met nr 34 komt uit de set 29175, 29176, of 29177.
Ik denk dat je in de MS3 een Motorola lok kan aanmaken vanuit de database.
Zoek dan de 29175, 29176, of 29177 en voeg deze toe aan de loklijst.
Zet dan de dipswitches op de decoder op 78 (78 is het default delta adres voor een stoomlok).
Kan is groot dat de loc dan werkt.