Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2

Gestart door mcs51 woensdag 24 juni 2020, 19:20:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Om even verder te kunnen brainstormen over onderstaande reactie van Peter in DIT draadje zonder het origineel draadje te bezoedelen dit nieuw draadje  B)


Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 12 november 2019, 00:12:37
Maar hoe dan ook, het in Rocrail zetten van een mfx loc vergt een iets andere aanpak dan 'gewoon' MM of DCC. Daar kun je gemakkelijk het adres overnemen. Ik vroeg mij ook nog af of het bij de eerste aanmelding van een mfx loc nodig is Rocrail ook te draaien. Ik heb nu eerst de aanmelding gedaan op het CS2 en toen  heb ik Rocrail pas gestart. Misschien was dat niet goed.
Enfin. Het is uiteindelijk gelukt. En dank voor je reactie tot dusver, net als alle overige moeite die je doet om het programma onder de aandacht te brengen. Ik blijf het mooi vinden dat het er is.

Mag ik vragen hoe het uiteindelijk gelukt is?

Verleden week eigenlijk van alles meegemaakt met een paar mfx locs.

Maar eerst deze vraag voor Peter:
Wat gebruik je om de MS2 aan de PC te verbinden?
Want dat gaat toch niet zonder extra hardware, right?


De loc van treinset 26928 heeft volgens mij een adressen complex.
Bij aanleggen baanspanning met het lampje in Rocrail (RR) zie ik boodschappen in de "Controller" window voorbij komen die, de ene keer spreken over "loco 7", de andere keer over "SID 808".
Dus die loc reageert de ene keer op adres 7, de andere op 808 ?!!?
Voor alle duidelijkheid, er was slechts één loc op de sporen.


Een andere loc, een B VI, ook met mfx die komt nooit tevoorschijn in de loclijst van RR.
Echter perfect aanstuur baar met de MS2.
In het Controller venster zie ik dan "loco 1" bij commando's vanaf de MS2 voor die loc.
Dus zelf maar een loc aangemaakt in de loclijst van RR met adres 1 en protocol "mfx" en alles werkt.


Nog een andere loc waarin ik ooit een Esu LokSound5 decoder plaatste die doet het nog anders.
Via de MS2 "Loc herkenning" gedaan, in RR komt er een loc bij in de lijst met Id 5, op de MS2 echter melding "Geen loc!" met knipperend kader "mfx".
In RR staat het adres op 5, protocol op "mfx" en Interface Id is leeg.
Die heb ik aangepast naar "CC-Schnitte" en alles wekt prima via RR maar via de MS2 kan ik dus niet aan die loc.


Tussen Rocrail, de CC-Schnitte, de MS2 en natuurlijk de decoder in de locs is het quasi onmogelijk om te zeggen waar de communicatie verkeerd/stroef verloopt.
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Even voor de helderheid: ik heb geen MS2, wel een CS2 en die hangt aan de pc met RocRail erop.
En hoe die mfx loc eindelijk met RocRail aangestuurd kan worden? Eigenlijk weet ik niet waarom het niet ging. Volgens mij moet het locadres ingevuld worden dat het CS weergeeft na aanmelding. Maar RocRail had eerst geen enkele invloed.
En na het afsluiten en weer opstarten van alle apparaten, werkte het wel.
Ik denk dat ik een volgende keer ook meteen het CS en RR opstart en dan een nieuwe mfx loc aanmeld om die daarna ook in RR te zetten.
Nu was de pc nog uit bij de aanmelding. Misschien maakt het een verschil.

Succes,

Peter
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Bedankt voor je antwoord en sorry voor de verwarring M/C..S2
Maar wanneer ik het goed begrepen heb is een CC-Schnitte een CS2 (of 3) zonder toeters en bellen zijnde scherm & bediening.
Ik heb altijd al alles opgestart hardware & software alvorens baanspanning aan te leggen.
Lijkt mij het meest logische, neen?
Zeker als je weet dat ik de baanspanning altijd aanleg via RR.
Dit week-end nog maar wat proberen... ...
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Het is het meest logisch om alles aan te zetten voordat je de baanspanning inschakelt. Maar ja, ik wilde de pc niet opstarten; gewoon even gauw die nieuwe aanwinst op de rails! Meldde zich keurig aan, dus ik dacht vervolgens de machine wel simpel in RR te kunnen zetten op een later moment.
Dat liep niet mooi. Dus, loc eraf, misschien zelfs uit CS2 gewist, alles inschakelen en opnieuw laten aanmelden. Toen heb ik de gegevens in RR gezet en werkte het.
Ik kan de logica niet helemaal ontdekken, want op zich doet RR niets met in het CS opgenomen machines. Je moet ze echt handmatig in RR zetten. En als je alles dan goed instelt, zou het moeten werken... Uiteindelijk ging het ook en is het blijven functioneren.

Groet,

Peter
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
 @citaat

Is iets van twee kapteins die proberen een schip te besturen, gaat ook niet tenzij ze van te voren iets afspreken, maar alle computerprogramma's zijn niet helemaal "tevreden" met de kapteins in de Ecos en het CS.

Groet, Anne W
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Ik heb zelf een MS2 met een printplaatje er in zodat het de SRSEII wordt, zie dit topic: Klik.
Ik ben er nog niet uit hoe Rocrail en de MS2 nu synchroniseren, want dat doen ze wel. Op het Rocrail forum zijn daar ook verschillende topics aan gewijd.
Een loc met een MM/DCC decoder kun je gewoon in Rocrail aanmaken. Als je zowel in Rocrail als in de MS2 hetzelfde adres gebruikt dan werkt het.
Als ik het goed heb dan moet voor loc's met een MFX decoder de naam van de loc in de MS2 en Rocrail dezelfde zijn. Ook hier is mijn ervaring dat ze soms wel synchroniseren en soms niet.
Door de MS2 in slave mode te zetten kun je loc's uit Rocrail inlezen: Klik.

Succes,
Albert.
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
 :thumbdown:Frustrerend, echt frustrerend  :thumbdown:
Gisteren bezig geweest met snelheid kalibratie van een paar locs, vandaag de rest, had je gedacht... ....
Vandaag willen MS2, CC-Schnitte en Rocrail totaal niet meer samenwerken.
Ofwel timeout meldingen in de Server window
Timeout on serial read[com8] 12 of 13 read.[rc=0] tries=3

Ofwel bij opstart van CC-Schnitte met MS2 wanneer Rocrail reeds opgestart is "Unknown device type"
bootloader response uid=AAC5450B version=58.1 typeid=0x41FF (unknown device type)

Maar gisteren werd alles wél perfect herkend.

Merk op dat de MS2 ook niet opstart wanneer ik de hardware onder spanning zet als Rocrail al draait
Wanneer eerst alle HW opgestart wordt en pas dan Rocrail starten, dan start de MS 2 wel.

Van alles geprobeerd
Eerst dit aan dan dat en/of omgekeerd
Niets aan te doen

Alles de vuilbak binnen, dat wordt het, want ik wil die miserie niemand aandoen!
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Oei, dat klinkt niet best! Zulke slechte ervaringen heb ik met mijn combinatie aan spullen nog nooit gehad.
Een oplossing heb ik ook niet zomaar, want de combinatie MS2, CC-schnitte en PC heb ik niet.
Of je laat het MS2 eruit. PC en Rocrail zonder handbediening door een regelaar, moet ook werken, toch?
Eventueel kun je je mobiele telefoon als handregelaar inzetten met Androc.

Succes,

Peter

Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Er was eens iemand die een modelspoor computer programma had geschreven, echter hij liep geregeld tegen problemen op die ontstonden door wijzigingen in computers en digitale centrales, toen besloot hij een digitale centrale te bouwen waarin het computer programma opgenomen was.

Resultaat: nooit problemen tussen de verschillende apparaten/programma's, ik rijd er naar grote tevredenheid mee, maar jammer genoeg is de beste "iemand" overleden.

Wat hij kon, kan van een andere kant af natuurlijk ook, breidt het computerprogramma uit met de software van een digitale centrale, ontwerp een booster/terugmeldinterface en klaar is kees, ook nooit "heibel", lijkt me een mooie taak voor de Rocrail gemeenschap.

Groet, Anne W
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
 @citaat
Dat is er al lang. Rocrail heeft een eigen DCC centrale aan boord en de hardware applicaties worden door Peter Giling ontworpen en als bouwpakketjes geleverd.
De laatste loot aan de stam is het WIO systeem waarbij alles draadloos met elkaar communiceert
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
@MCS51,
Heb je de CC-Schnitte misschien op een andere USB-poort aangesloten? Grote kans dat Windows dan een andere COM poort toewijst waardoor Rocrail geen verbinding meer kan maken.

Groeten,
Albert
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Dat is idd het irritante van Windows, het gooit regelmatig de USB compoort toewijzing door elkaar. Beter is de ethernet poort te gebruiken, deze doet dat niet
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Wat bedoel je met
Citaat van: RocnetHans op zaterdag 27 juni 2020, 11:49:43Rocrail heeft een eigen DCC centrale aan boord
beste Hans?
Een "centrale" is toch iets waar een digitaal signaal uit komt die men aansluit op de baan.
Dat komt niet uit mijn portable hoor... ... ...

Ik heb een Arduino Mega met BaseStation software waarmee ik locs kon aansturen en melders inlezen.
Altijd goed gewerkt maar natuurlijk niet voor mijn mfx locs.
Daarom overgeschakeld naar de CC-Schnitte, leek mij de eenvoudigste manier.

Let op, de Arduino Mega is er ook nog, maar enkel voor de melders.
2 USB poorten Com5 en Com8 nooit hardwarematig omgeschakeld op de PC daar die PC voor niets anders gebruikt wordt.
Mag dit het antwoord zijn op uw vraag Albert?

Ik kan Anne W geen ongelijk geven, teveel intelligenties hier en daar die verondersteld zijn met elkaar te werken / communiceren.
Gisteren was dat blijkbaar geen  probleem, vandaag : totaal geen zin  :-(

Zopas alles weer eens opgestart: same s**t!
Ga maar uitzoeken wie er van vandaag Chinees spreekt ipv binair CAN-bus  :warning:
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Het is off-topic maar ik reageer even op de opmerking van Hans:
Voor mijn eerste ervaring met Rocrail had ik alleen een ORD-3 booster. Rocrail had toen een DDX centrale ingebouwd waarbij de PC het DCC of MM signaal genereert, dat dan vervolgens door de booster versterkt wordt.
Video van mijn eerste treinbaan met Rocrail: https://youtu.be/LsSs9064Uso
De DDX centrale is inmiddels vervangen door de DCC232 centrale die alleen het DCC protocol ondersteunt.
Meer info over de DCC232: https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dcc232-en

Ik hoop dat je er alsnog uitkomt met de CC-Schnitte.
Ik raad je aan een incident melding te uploaden op het Rocrail forum.

Groeten,
Albert.
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
hallo ???

een centrale is idd iets waar een digitaal signaal uitkomt, maar er zijn ook software centrales.
de DCC232 is zo'n centrale, het zet een digitaal signaal op een seriële uitgang.
vergelijkbaar met DDW of MRdirect maar dan beter met alle rijstappen en 28 functies.

deze seriële uitgang kan de oude RS232 poort zijn (vandaar de naam) maar ook diverse USB-converters (voorbeelden staan op de site)
zijn toepasbaar. Daarna nog wel een booster nodig om dit signaal versterkt op de baan te zetten.


https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dcc232-en
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
 @citaat

Beste Hans,

Ik kom er op terug in een apart topic.

Groet, Anne W
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
De wonderen zijn de wereld nog niet uit  O:-D
Deze morgen alle kabels tussen CC-Schnitte, MS2, Gleiss-box, Arduino Mega, voedingen & computer uitgetrokken.
Dan alles terug aansluiten erop lettend om dezelfde fysieke USB poort van de PC te gebruiken voor CC-Schnitte & Arduino.

Voeding aan
Rocrail opstarten en
???
??
?
Alles ok, geen foutmeldigen en Rocrail 100% operationeel  :o)

Zal het probleem zich morgen, volgende week of volgende maand terug voordoen?
Wie weet... ...

Info van Rocrail forum: HIER
Info van CAN_digital-Bahn forum: HIER
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Rocrail - CC_Schintte - (zwarte) MS2
Nou, gezien de laatste opmerking van Rob Versluis zou dat zo maar kunnen...

CiteerI cannot recommend this kind of fragil communication.