Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Dr4018 wisselt poortnummers

Gestart door jfve woensdag 24 juni 2020, 14:40:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dr4018 wisselt poortnummers
Lid sinds: 2018

offline
Dr4018 wisselt poortnummers
Beste allemaal,
Ik ben in het bezit van een Intellibox Basic, 3 maal dr4018, die samen 15 wissels schakelen en een Marklin 52VA trafo. Ik merk dat de dr4018 af en toe hun poortnummers wisselen. Dan hangt plotseling wissel 3 aan poort 4 in plaats van poort 3 waar die eerst logisch aan gekoppeld was.
Nu heb ik meer draadjes gelezen over dit hernummeren waarbij er gewezen werd naar de stroombron.

Denken jullie dat de configuratie zoals ik deze heb beschreven, te groot is voor mijn 52Va trafo en dat de dr4018 zich zo gedraagt omdat er onvoldoende vermogen is?

Dank voor jullie reactie,
Groeten
Jan
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Begrijp ik goed uit dit verhaal dat je voor alles één 52VA trafo gebruikt??

Groetjes.
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Ja, dat klopt... is dat onvoldoende?
Dank voor je reactie..
Groeten
Jan
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Mijn ervaring met die digitale componenten, zo veel als mogelijk hun eigen voeding.....via de voeding heb je anders de meest vreemde fouten....
Succes
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
De Intellibox kun je het beste met 16V 70VA voeden en de wisseldecoders e.d. met de 16V 52VA.

Dat is wat het basis advies is.

Als je nu met 3 of 4 treinen rijdt blijft er weinig tot geen energie over voor de wissels.

Groetjes.
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Beste Jan,

De DR 4018 waren/zijn gevoelig voor spanningsdippen in de voeding, dus een sterke voeding is gewenst, ze bevelen zelf minimaal 3 A aan.

Groet, Anne W
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Dat had te maken met daarop de processor was aangesloten. Er zaten in eerdere versies 2 voedingen in de 4018. De eerste zat op de C1 t/m C4 en de tweede op C5 t/m C8 (tussen uitgang 1 en 2 zit C1, tussen 3 en 4 C2 enz.), in eerdere revisies zat de processor op de tweede groep aangesloten. Bij de nieuwere versies heeft de processor een eigen gekregen waardoor spanning schommelingen op de tweede groep  uitgangen niet meer de processor beïnvloeden. De oplossing bij oudere versies is om de tweede voeding niet meer te belasten. Dit doe je door C5 t/m C8  niet meer te gebruiken maar door i.p.v. de common draad welke normaal op C5 aangesloten zou worden, bij C1 aan te sluiten (2 draadjes dus op C1, de originele en degene welke normaal gesproken op C5 zou aangesloten zou worden). De draad van C6 komt dan op C2, C7 op C3 en C8 op C4. Hierdoor belast je alleen nog de eerste voeding en blijft de spanning naar de processor stabieler.

In de handleiding wordt inderdaad gesproken over minimaal 3A (bij 12V) voeding, en dat is voor 1 DR4018. Je hebt er 3 op aangesloten waardoor er bij teveel schakel activiteit te weinig stroom beschikbaar is. (52VA / 16V = 3.25A). Nu hangt het er een beetje vanaf hoe je je baan bestuurd (handmatig of computer gestuurd), maar het blijft (te) krap. Bij handmatig zou je langzamer wissels omzetten, dus stuk voor stuk met tussenpozen. Maar dan nog loop je het risco dat het niet helemaal goed gaat. Je zou het bovenstaande kunnen proberen op de decoder welke het probleem laat zien, misschien een oudere versie maar ik weet niet hoe lang geleden je de DR4018 hebt gekocht. Als je extra transformatoren overweegt kijk dan ook eens naar DC chassis voedingen. De DR4018 kan worden gevoed door een AC voeding, maar een DC voeding is een betere keuze (in mijn optiek). Een 12V 3A DC of meer wordt aangeraden in de handleiding aangezien de DR4018 op gelijkspanning werkt (voor AC zit er een gelijkrichter ingebouwd op er DC van te maken).
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Lid sinds: 2018

offline
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Dank jullie wel voor deze informatie. Voor mij is het inmiddels wel duidelijk dat ik met mijn 52VA trafo te krap zit.
Deze trafo sluit ik aan op de drie dr4018 en ga op zoek naar een minimaal 70 Va trafo. Hebben jullie nog een idee waar ik die het beste kan aanschaffen? Is Conrad daar de plek voor?
Dank in ieder geval.
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dr4018 wisselt poortnummers
 @citaat

Heel goed, beter te veel vermogen als te weinig, groet,  Anne W
Re: Dr4018 wisselt poortnummers