Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Digitale motor railbus loopt aan?

Gestart door Jongslog dinsdag 23 juni 2020, 20:04:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Digitale motor railbus loopt aan?
Een ombouwprojectje. De railbus 3016 wil ik ook op de digitale baan laten rijden. Maar de nieuwe motor lijkt niet goed te passen?!

Eerst deze wiki bekeken en de spullen besteld.

De oude motor heb ik vervangen door een nieuwe met ombouwset 60943.
Een decoder uit ombouwset 60760.

De decoder werkt. Adres kunnen veranderen. Motor en lichten worden aangestuurd.
De motor loopt. Ook even geprobeerd met een 9 volt batterij. Je hoort een schurend geluid en de loc rijdt haperend.
Zonder motor werken de tandwielen van de loc prima.
Schroeven los maken van het motorschild geeft iets beter resultaat. Het lijkt er op dat het anker iets schever zou moeten zitten voor een beter resultaat.

Iemand een idee wat er mis is en hoe ik dit op kan lossen?

De foto voegt niet veel toe denk ik maar een plaatje is altijd goed :). Het motorschild zit "op de kop" maar anders past deze niet op de magneet die alleen in deze positie kan worden geplaatst.

Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Is het nieuwe motorschild niet iets dunner waardoor de schroeven te lang zijn en tegen de tandwielen aanlopen?
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Exact dat, de schroef onderin komt tegen een tandwiel. Zelf ook hier tegenaan gelopen en heb deze schroef iets korter gevijld en het probleem was weg.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Dank voor de reacties. Ik heb nog eens gekeken naar die boutjes. Die komen naar mijn idee niet in de buurt van de tandwielen maar schroeven in de metalen ombouw.

Even wat foto's. Misschien helpt dat in de zoektocht.
1 - De kale behuizing.
2 - De plaats van de boutjes. Linksonder, rechtsboven. Op de andere hoeken zitten pennetjes die de magneet op de plaats houden.
3 - Met de magneet geplaatst. Kan maar op 1 manier denk ik.
4 - Met het anker.








Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Citaat van: Jongslog op dinsdag 23 juni 2020, 20:04:31
Je hoort een schurend geluid en de loc rijdt haperend.
Zonder motor werken de tandwielen van de loc prima.
Schroeven los maken van het motorschild geeft iets beter resultaat. Het lijkt er op dat het anker iets schever zou moeten zitten voor een beter resultaat.
Wat schuurt er?  Zitten er kogellagers in? Hoe bedoel je dat met dat anker?
Foto's voegen soms niet veel toe, afgezien van schoonmaak verschillen.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Hallo

Wat me opvalt aan jouw foto's is verschillend met wiki .
Kan zijn dat het optisch bedrog is .
Maar je tandwielen die in het ankertje lopen .
Zijn precies wat versleten en krom .

En wat John schrijft kan ook .
Één van die twee schroeven die tegen een tandwiel schuurt. Meestal is dat te zien als je ze vast schroeft en kijkt naar je tandwielen. Indien het zicht verplaatst is er druk op het tandwiel.

Grts Benny 
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Het blijft zoeken.
- De tandwielen zijn niet versleten voor zover je dat met het blote oog kan zien. Dat is op de foto niet duidelijk te zien.
- De schroeven kunnen volgens mij niet tegen de tandwielen schuren. Die schroeven in de behuizing en komen niet in de buurt van de tandwielen. Er is ook geen beweging te zien bij de tandwielen bij het vastzetten.

Zonder de schroeven hoor je ook het "schurende" geluid.
Ik heb het idee dat het anker niet vrij rond draait en de magneet kan raken. Zou dat kunnen?
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Hoi Henk,

Op zich kan het kloppen dat het anker gaat schuren langs de magneet als je de schroeven los haalt. De speling tussen anker en magneet is niet erg groot maar de aantrekkingskracht daarentegen is wel best sterk. Dat merk ik nu met de ombouw van een V160.
Tevens heb ik het aardelipje teruggezet, aangezien (bij mij dan) de schroef linksboven net een fractie te lang was waardoor kennelijk er toch teveel speling in zat.

Succes met je speurtocht naar de oplossing.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Henk,

Wat doet de railbus als je de motor weer monteert, maar de koolborstels er even uit laat en de drukveren even opzij legt en hem dan met één vinger over de baan duwt?
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
@Kappa:
De motor / loc loopt niet vrij zonder koolborstels. Met aandrukken en voortbewegen hoor je het schurende geluid. De bout linksonder verwijderen lijkt iets te helpen. Nog steeds geen vrije beweging maar dan niet meer het schurende geluid. Het boutje is overigens al korter.


Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Dat geluid lijkt van de rotor te komen in het kunststof plaatje (v/d koolborstels)
Iets vet erin (zie niets zitten maar moeilijk te zien) of lagers monteren.

groet
Harald
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Pokke, wat een herrie (snerpend, schierpend, krijsend geluid)!

Citaat van: Haradigi op maandag 29 juni 2020, 14:02:29
... lagers monteren.

In dit draadje speelt iets soortgelijks met een V60.

Had al eerder een tijdje zitten kijken naar de overeenkomsten tussen de twee draadjes, met name qua geluid.
Want als het anker lijkt aan te lopen dan zijn er een paar mogelijkheden (as tekort, uitgelubberde gaten in het vaste frame, te lange schroeven, e.d.). Als je denkt dat het anker scheef beter draait dan recht, of  als je denkt dat het anker de magneet raakt, dan zul je eerder denken aan een uitgelubberd gat in het metalen frame, en dus aan lagers plaatsen, om de as weer recht te centreren.

Kappa legt in dat draadje uit hoe je lagers kunt plaatsen.
Pajomaho draagt een andere oplossing aan, benut voor zijn BR86 die ooit ook zo'n maakte.

Je kent het draadje ongetwijfeld al.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Wellicht domme opmerking, maar moet je magneet niet andersom, dus met het witte vlakje naar de achterkant van de loc ?.

Mvg Gert
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Citaat van: v200marklin op maandag 29 juni 2020, 14:59:23
andersom
Dit is de foto in de 3rail wiki:

In plaats van op het witte vlakje, zou ik me concentreren op het kleine gaatje in het witte vlak ....

Is ook maar een idéefix ...
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
@Jan22, @ Haradigi:
De overeenkomt met dit draadje wat je noemde is er zeker. De as invetten helpt wel een heel klein beetje. Ik heb de overtuiging op basis van jullie input dat lagers monteren de oplossing is. Daar heb ik niet het gereedschap voor dus ik laat het nog even bezinken. Dank voor het meedenken!
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Dit is geen lager probleem dat klinkt anders,dit klinkt als versleten tandwielen zo klonk ook een NS 1600 lok van mijn.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Ik heb mijn mijn ombebouwde 3016 exact hetzelfde probleem. Gisteren alles goed schoongemaakt, incl. wielflenzen etc. maar kom er ook niet mee verder.
Loc blijft met horten en stoten rijden, wat ik ook doe. Speurend op internet las ik wel dat deze loc heel gevoelig is voor massa.
Ik ga dus nog eens kijken of ik vanaf het chassis een extra massa aan kan leggen naar de decoder (nu alleen vanaf het aardelipje).
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Zit het veertje op de as ( verborgen onder de plek wasr het omschakelrelais heeft gezeten ) er wel goed in?
Jan
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Daarom ga ik kijken of ik het anders kan doen. Ik heb deze loc een keer zo omgebouwd gekocht en er zit helemaal geen veertje met massa aansluiting. Vandaar dat ik ga kijken hoe ik dit op kan gaan lossen.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Een goede ombouw van de 3016 is te vinden op de website http://www.converts.eu/ in de rubriek Umbaurezept en bij de Anleitungen. Heb zelf deze ombouw gedaan en werkt perfect. Geen problemen meer met slecht contact en de verlichting is meteen ook met LED.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Citaat van: Jongslog op dinsdag 30 juni 2020, 22:27:41
@Jan22, @ Haradigi:
De overeenkomt met dit draadje wat je noemde is er zeker. De as invetten helpt wel een heel klein beetje. Ik heb de overtuiging op basis van jullie input dat lagers monteren de oplossing is. Daar heb ik niet het gereedschap voor dus ik laat het nog even bezinken. Dank voor het meedenken!


LS

Mijn vraag in deze is of de 3016 analoog wel goed liep ?

Verder mijn tip voor niks.
Kijk eens in het gat motorhuis binnenzijde ,dus waar het ankerasje in rust of dat gat niet is uitgeslagen , want dan komt nm je anker dieper in het motorhuis te liggen met aanlopen als gevolg. Wat je trouwens makkelijk kunt controleren door even naar de ankerwikkelingen te kijken of deze niet zijn beschadigd. Ook kan, als het gat niet meer centrisch is, het anker gaan aanlopen omdat het niet meer recht zit.

Groet Koos
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Recent had ik ook zoiets.
En dat was nog niet eens een nieuwe/andere motor, maar schoonmaken en het plaatsen van kogellagertjes.
Alles weer in elkaar......wat is daar bijzonder aan!
Maar niet lopen......
Vervolgens heb ik de decoder losgehaald en direct 9V op het motortje gezet.
Niet lopen dus.
Vervolgens de schroefjes gelost.......tatareta.....lopen.
Uiteindelijk bleken de 2 schroefjes iets verschillend in lengte te zijn. Verwisseld en goed zo.
Ook in het verleden met de ESU-magneten, bleek nogal eens dat de motor niet liep.
Maar daar was er sprake van teveel speling van de koolborstelhouder t.o.v. de magneet en verder het motorhuis.
Door deze tussen duim en wijsvinger te verschuiven, kun je ook de gunstigste plek vinden.
Daarna de schroefjes weer vast, enz.
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Citaat van: joske3 op maandag 27 juli 2020, 15:44:13
Uiteindelijk bleken de 2 schroefjes iets verschillend in lengte te zijn. Verwisseld en goed zo.
Je moet er maar op komen. Heb ik met een Chinese Apple gehad.
Er zaten 26 ogenschijnlijk gelijke schroeven in, maar ze pasten allemaal alleen in hun eigen gat.  :D
Re: Digitale motor railbus loopt aan?
Zitten in chinese appels dan schroefjes? man dat is slecht voor jouw tanden .  :?