Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort

Gestart door LievenL maandag 22 juni 2020, 21:45:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Dag,
recent kocht ik mij een set bordeaux kleur M2 rijtuigen van Märklin 43545.  Bijzonder mooi (persoonlijk) en ik was heel blij hiermee.  Echter merkte ik dat het stuurstandrijtuig ontspoort zowel in bochten als op rechte stukken.  Ik vond een beschrijving van dit probleem op de website cooltrain.be (https://www.cooltrain.be/index.php/kleine-treinen/modelbesprekingen/marklin/marklin-m2-rijtuigen#Overzicht_Marklin_productie).  Ik denk dat dit de reden is.  Mogelijks zijn er nog andere, dat weet ik niet?   Er staat uitgelegd hoe dit te verhelpen is, maar ik begrijp dit niet goed.  Ik ben pas terug ingestapt in de modeltreinhobby en ben op dit moment niet in staat om dit zelf te verhelpen.  Kan er iemand dit beter toelichten of dit voor mij verhelpen of is het raadzaam om deze wagon door een Märklin dealer te laten herstellen.
Ook had ik graag tips gehad om de kap van dit rijtuig los te maken.  De erg beknopte handleiding die bij dit rijtuig zit, helpt me niet verder.  Opnieuw, ik begin van scratch terug met deze hobby en ben erg voorzichtig (ik wil deze rijtuigen niet beschadigen door mijn eigen onkunde).
Ik kijk uit naar feedback.
Lieven
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Wat ontspoort er dan? Het stuurstand zelf, maar welk draaistel? Is dat met het stuurstand getrokken of geduwd?
Onspoort het voorste draaistel: De stuurstand heeft met de richting wisselende verlichting. Marklin kennende doen ze dit met een soort van schakelcontact op de as. Als dit zorgt dat de as te zwaar draait dan kan ik mij voortstellen dat als het stel geduwd wordt de  locomotief de stuurstand de rails uit kan duwen.
Onspoort het achterste draaistel: Misschien blijft de sleper steken op de rails?
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
@citaat
Citaat van: LievenL op maandag 22 juni 2020, 21:45:41
De erg beknopte handleiding die bij dit rijtuig zit, helpt me niet verder.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Raar, ik heb van dezelfde set 2 stuks die nog niet aangepast zijn en rijden hier getrokken of geduwd zonder problemen rond op k Rails .
Ben wel op de hoogte van het omgedraaid staan van de draaistellen maar ben er gewoon nog niet toe gekomen dit te veranderen.
ik vermoed dat je probleem ergens anders zit.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Citaat van: NL-modelspoor op dinsdag 23 juni 2020, 18:43:59
@citaat
Citaat van: LievenL op maandag 22 juni 2020, 21:45:41
De erg beknopte handleiding die bij dit rijtuig zit, helpt me niet verder.

Dat begrijp ik maar al te goed, Johan.  Ik zou zeggen, laat het M. Göppingen weten... (helaas, gedetailleerde handleidingen opstellen kost ook weer tijd en geld).

Willy
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Citaat van: Ludwig op dinsdag 23 juni 2020, 18:50:30
Raar, ik heb van dezelfde set 2 stuks die nog niet aangepast zijn en rijden hier getrokken of geduwd zonder problemen rond op k Rails .
Ben wel op de hoogte van het omgedraaid staan van de draaistellen maar ben er gewoon nog niet toe gekomen dit te veranderen.
ik vermoed dat je probleem ergens anders zit.

Ik had deze ook en reed bij mij perfect.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Dag,
aan de hand van jullie feedback/vragen nog eens testritjes gedaan (op een bloedhete zolder).  Ik ervaar de problemen met het stuurstandrijtuig (met neus) het meeste in trekstand.  Het is vooral het eerste wielstel (zonder railcontactsleper) dat als eerste ontspoort.  Soms ontspoort wat later ook het achterste wielstel met contactsleper.  Dit ontsporen gebeurt in diverse snelheden.  In duwstand zijn er minder problemen.
ik heb nog garantie.  Ik rij op C-rails. 
De idee dat de sleper blijft steken op de rails is een mogelijkheid.  Indien zo, hoe dit te verhelpen?
Andere ideeën... ?

grtn
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Asmaat correct?
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort

beste Lieve,

Ontspoort het rijtuig vaak,/altijd op dezelfde plekken? Of op identieke wissels of bochten?
Misschien kun je een kort videootje uploaden?
Ik had het op een zelfde plek regelmatig met Leichtstahl SBB wagens. Na lang bestuderen en testen, bleek het de bochtverkanting te zijn waardoor een draaistel tegen een miniem randje van de kap kwam en niet meer verder kon uitdraaien. Draaistellen (onzichtbaar) bijgewerkt en opgelost! Die rijtuigen vinden klaarblijkelijk R2 niet heel fijn!
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
 :offtopic:
Citaat van: Lotschberg op zondag 09 augustus 2020, 13:17:55
(...)Leichtstahl SBB wagens. (...) Draaistellen (onzichtbaar) bijgewerkt en opgelost!
Die rijtuigen vinden klaarblijkelijk R2 niet heel fijn!
Besef dat 't ander draadje zou moeten zijn.

In het verleden had ik dezelfde ervaring met Liliput Leichtstahl SBB wagens, op K-rails R2 wissels (K-rails standaardwissels). Voor mij toen een reden om die wissels (dat waren er maar 2) eruit te gooien, en uitsluitend te gaan voor R9-wissels (zogenaamd 'slanke'). Toch was er maar 1 wagon van de 10 die er last van had.
Ik ben wel benieuwd wat ik bij het draaistel weg had moeten halen.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Bij duwen niet, en trekken wel... mm.. Zou het kunnen dat je koppelingen de buffers raken in bochten? Deze NEMschachten hebben de neiging om iets te zakken bij duwende lok waardoor ze beter vrij draaien onder de buffer door. Is ook een vaker voorkomend probleem bij Marklin. Ik heb alle rijtuigen voorzien van Roco universeelkoppelingen die ietsje lager zijn dan de Marklin kortkoppeling en nooit meer ontsporingen sindsdien.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Ook de Fleischmann Profikoppelingen zijn vlak van boven, andere mogelijkheid is de buffers aan de onderkant wij bij te vijlen met een sleutelvijl.

Groet, Anne W
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Citaat van: Leo Koolmees op dinsdag 18 augustus 2020, 15:40:49
Bij duwen niet, en trekken wel... mm.. Zou het kunnen dat je koppelingen de buffers raken in bochten? Deze NEMschachten hebben de neiging om iets te zakken bij duwende lok waardoor ze beter vrij draaien onder de buffer door. Is ook een vaker voorkomend probleem bij Marklin. Ik heb alle rijtuigen voorzien van Roco universeelkoppelingen die ietsje lager zijn dan de Marklin kortkoppeling en nooit meer ontsporingen sindsdien.

Ik heb er nu ook overal Roco opzitten. Op de testbaantjes die al gemaakt heb (mijn baan is nog in ontwerpfase), heb ik nooit problemen ondervonden.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Gewoon voor de zekerheid: ik zou ook maar even controleren of het wiel wel goed vrij ronddraait! Ik heb het ook wel eens gehad en het bleek gewoon dat 1 wielas uit zijn sponning omhoog geduwd zat zodat het wiel blokkeerde.
Zie gebruiksaanwijzing. Bij heel veel M* rijtuigen (en zo te zien ook bij deze) kun je de kap eraf halen door EERST de "rubber balgen" aan de zijkanten eraf te halen. Aan de zijkanten pakken en voorzichtig lichtjes naar binnen duwen. Dan zouden ze los moeten komen en kun je ze eruit nemen. Vervolgens kun je dan de kap voorzichtig omhoog trekken. Soms helpt een kleine schroevendraaier hierbij wel.....
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
De vraag die ik nog niet heb gelezen is,ligt je baan goed vlak kleine knikjes zijn al goed voor ontsporingen of spontaan ontkoppelen.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
 @citaat zeker ook een goed punt maar het ontsporen gebeurd ook op rechte stukken. Dat maakt het zo vreemd.....
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Als er een knik in zit en de rails liggen tenopzichte van elkaar ook iets scheef heb je een grote kans op ontsporing,zelf bij op een recht stuk.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lieven laat het forum lekker kletsen sinds eind juni terwijl de oplossing van zijn vraag in zijn openingspost staat: KLIK.

Gr, Ben.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Als dat zo is, dan had ie het ook niet hoeven posten.....beroep doen op garantie en zelf niets aan doen dan.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
als dat artikel van cooltrain rustig wordt gelezen weet je wat te doen.Al de rest is bijzaak.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Citaat van: Adjebelle op woensdag 19 augustus 2020, 17:12:20

Als dat zo is, dan had ie het ook niet hoeven posten.....


Dat is aan hem. Respect voor de vraagsteller is het motto hier, het levert heel veel duimpjes op. Dat de helpers regelmatig in de kou staan telt minder, op z'n best wordt dank je wel gezegd maar zelfs dat komt er vaak ook niet van.

Gr, Ben.
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Gaat het daar nou echt om....duimpjes krijgen....? Zielig hoor.....
Re: M2 rijtuig Märklin 43545-04 ontspoort
Och, kijk eens op Facebook zou ik zeggen..... :D