Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin SDS Motoren/Elektronica

Gestart door Anne W zondag 21 juni 2020, 17:03:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Märklin SDS Motoren/Elektronica
Van de 19 loks/treinstellen die op mijn baan rijden zijn er 8 uitgevoerd met een Märklin SDS motor en de bijbehorende elektronica, over 6 stuks ben ik erg tevreden, komen ook uit de tijd dat Märklin en Esu samenwerkten, 1 stuks is van na die periode en rijdt op Motorola 27 (halve) stappen en dat is te merken in het optrekken en afremmen en 1 stuks is vanuit de periode dat Märklin er een zootje van begon te maken.

Van één stuk is in de loop der jaren een diode van de decoder "ontploft", nieuwe Esu sound decoder er in en rijdt al weer vele jaren, een andere is de VT 04.5, de 37772, hieraan moet wel eens wat gerepareerd worden.

Repareren?????, kan dat dan aan het SDS systeem?????, jawel bij deze wel, de motor zit in het Jacobsdraaistel en moet dus flexibel verbonden zijn met de print met de elektronica, die flexibiliteit hebben ze gerealiseerd door 8 draadjes te maken/solderen tussen een printje op het draaistel en de elektronica print





Die verbindingen zijn wel flexibel maar op de lange termijn niet duurzaam, zo nu en dan breekt er een draadje af, zoals te zien op de foto, het laat zich makkelijk weer solderen, maar als het heel frequent gaat gebeuren dan denk ik dat ik de draadjes moet gaan vervangen, geen grote klus, wel een zorgvuldige klus, een verwisseling betekent dat het draaiveld niet meer klopt.....

De andere loks met SDS hebben geen flexibele verbinding nodig, motor en elektronica zitten vast in het frame, dan voldoet het bandkabeltje, desondanks is er uit mijn werk één ding te leren: als er één verbinding los is, dan draait de SDS motor nog wel maar je moet hem even een duwtje geven.

Als één van de draaivelden niet werkt, dan staan de permanente magneten van de rotor in een "dood magnetisch veld", als je hem daar even door heen helpt, dan draait hij weer, het lijkt me een goede methode om vast te stellen of de motor of de elektronica kapot is, of dat de verbinding, het bandkabeltje niet goed meer is.

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Gekleurde draadjes gebruiken en nummeren i.p.v. zwarte ?
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
bandkabel word juist gebruikt voor flexibele verbinding,de reden voor de losse draden zal ruimte gebrek zijn en meestal word zwart toegepast als er iets zichtbaar is van de draden zwart valt dan minder op ;)
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Mark,

Het beweegt natuurlijk constant en dan vraag ik me af of die bandkabel fleixibel genoeg is, qua breedte had het wel gekund, maar dan moet er ook nog een 90 graden "kering" in van horizontaal naar vertikaal

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Bij bijvoorbeeld een laptop tusse nhet scherm en de laptop,  of een wat oudere gsm met klapscherm, en wat denk je van het laser mechaniek uit een CD speler kom je ook bandkabel tegen. Dat beweegt ook regelmatig. Zolang het niet knel komt te zitten of wordt uitgerekt dan is bandkabel waarschijnlijk een stevigere oplossing.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Solderingen kunnen er niet goed tegen om zo vaak heen en weer te bewegen.  Je zou dus kunnen proberen om hem mechanisch te ontlasten, bijvoorbeeld door er wat lijm om te doen, of te klemmen.  Jammer dat Märklin dit niet gedaan heeft, die electronica is al zo kwetsbaar...
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Draadjes opnieuw solderen en dan wat warmtelijm over de solderingen aanbrengen, zodat de draadjes niet direct achter de solderingen kunnen bewegen.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Ad,

Wat bedoel je met warmtelijm?

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
hotmelt :important:
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Citaat van: Anne W op maandag 22 juni 2020, 23:21:14
Wat bedoel je met warmtelijm?
Anne, dat is lijm waar je vrouw haar kerststukjes in elkaar plakt. :-)
Zie ==>Klik
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Ad,

Ik dacht het al wel, maar wou het zeker weten, ik heb zo'n pistool (nog) niet en ik denk dat ik eerst de draden nog een keer zodanig op het printje moet solderen dat er altijd een stukje "ongesoldeerde" draad op de print ligt, zou het ook gaan met ouderwetse "velpon"?

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Ik gebruik een product dat elastisch blijft

klik hier
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Da's gewoon kit op een polymeer basis zelfde als bvb polymax van bizon er zit wel een duidelijk verschil in de flexibiliteit tussen kleuren.
Wij gebruiken op het werk de MS kitten van würth in de kleuren zwart wit en transparant,de transparante is de meest flexibele en blijft ook zachter dan wit of zwart.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
meer dan keuze genoeg! :)
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Smeltlijm verschuift het probleem, lost het niet op, de draad zal dan inwendig afbreken waar de smeltlijm ophoudt.
Beweeglijke draden of draden die bloot staan aan trillingen worden met een varkensstaartje aangesloten, dan smeer je de buiging uit over een veel grotere lengte.


Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
@citaat alleen is er niet altijd ruimte voor en moet je het doen met the next best thing.
En soms ligt het ook aan de kwaliteit van het gebruikte draad.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Hier is duidelijk ruimte genoeg, de verschillende varkensstaartjes mogen gerust op elkaar liggen.
Draadkwaliteit speelt nauwelijks rol als je de buiging uitsmeert over zo een grote lengte. Bekijk maar eens het filmpje.
Industrieel zie je dit overal, in speelgoedland bijna nergens.
't Vraagt nauwelijks moeite, draad iets te lang en slagje rond schroevendraaier of asje winden en dan vastsolderen en je bent gerust voor eeuwig en een dag.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Anton,

Als ik op een gegeven moment over moet gaan tot het vernieuwen van deze 8 draden zal ik aan de varkensstaartjes denken, ik word er ook aan herinnerd: vroeger zat er een varkensboer in de straat achter ons huis, die is later weggekocht door de gemeente, er is een heel klein woonwijkje op gebouwd, de varkensboer is het "veld" in gegaan en zijn nageslacht hebben nu een florerende biologische varkensboerderij, waar de varkens buiten lopen en wroeten, ik fiets daar geregeld langs.

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Citaat van: antonv op woensdag 24 juni 2020, 19:29:10
Smeltlijm verschuift het probleem, lost het niet op, de draad zal dan inwendig afbreken waar de smeltlijm ophoudt.
Het punt net achter de soldering waar de verschillende aders niet meer aan elkaar gesoldeerd zijn is veel kwetsbaarder dan de draad verderop.
Doordat de draad beweegt komen alle krachten op dit punt, waar de draden overgaan van bewegelijk naar star (in de soldeer).
Kans op breken is hier het grootst.
En daar breken ze dan ook.
Met wat warmtelijm verplaats je dit punt verderop in de draad, waar de adres ten opzichte van elkaar nog kunnen bewegen en kans op breuk vele malen kleiner is.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Dat komt doordat soldeertin tijdens het afkoelen een beetje krimpt en zodoende de dunne koperdraadjes enigszins afknelt. Als een gesoldeerde draad afbreekt is het dan ook vrijwel altijd precies op het randje van het soldeertin.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
En weer kreeg ik een verlaatmelding van meneer Raptor over deze trein, en weer was er een draadje los, nu maar besloten om de trein uit dienst te nemen en alle draadjes te gaan vervangen.

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Begonnen met het "noteren" en losmaken van alle draadjes "waar", gelukkig hebben ze de acht draadjes tussen de elektronica en de motor netjes op volgorde gemonteerd, dus dat is makkelijk.

Nu die draden weg zijn kan ik de motorbedrading doormeten, weet kent iemand het schema van puur de motorbedrading of kent iemand de principes van de SDS motor, o.a. hoeveel polen heeft het draaiveld?

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Een antwoord op Uw vraag: de stator heeft 9 spoelen, de rotor heeft 12 magneten. Maar wat wilt U met mijn wijsheid, het doormeten van de spoelen heeft niet zo veel zin als het probleem van Uw treinstel beperkt is tot het afbreken van de zwarte draadjes. Het filmpje van Franky kan U helpen bij het leggen van de 8 nieuwe draadjes: zorg dragen voor trekontlasting.

Mvrgr, N.Nessie.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Nessie,

Hartelijk dank, het nut van het doormeten is "check, check", toevallig ook kennis hoe één en ander aangesloten is op die 9 spoelen?

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
De reparatie gaat waarschijnlijk niet lukken, ik dacht het al, ik had het los gegane draadje vast gesoldeerd, maar de motor draaide niet meer, ik verwacht dat bij het afbreken het draadje een "buurcontact" heeft geraakt of de lokmassa en dat dat ergens in de "draaiveld elektronica" iets ontregeld heeft.

Jammer, maar het is een bekend gegeven dat loks met SDS motoren/elektronica een stadium kunnen bereiken wat de Engelstaligen noemen "beyond repair" en het lijkt er op dat dat met mijn Vt 04.5 het geval is.

Ik kan met SB-Modellbau in de slag, maar omdat in de trein de originele Märklin/Esu MFX decoder met sound zit, zal ik een Märklin programmer moeten hebben om de decoder in de juiste afstelling te brengen, daarnaast nog uitvinden waar de nieuwe motor op moet worden aangesloten.

Ik moet daar eens flink over nadenken......

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Citaat van: Anne W op zondag 21 juni 2020, 17:03:51
een andere is de VT 04.5, de 37772, hieraan moet wel eens wat gerepareerd worden.
Ik begrijp nu dat je eerder een zelfde probleem had met dat zwarte draadje (2014) (toen is je dat kennelijk gelukt), en dat je inderdaad de Märklin 37772 bedoelt (en niet een omgebouwde Trix 22025).

Ik heb nog een tijdje doorgebracht, zoekend naar het grootspoor-voorbeeld van deze SVT04 501, want ik kon 'm eerst niet thuis brengen. Geen wonder, hij reed ooit ver weg van mijn geliefde richting.

De wikipedia bekeken: nooit geweten, een omgebouwd en omgenummerd DR-model dat ooit dienst deed als FDt (Ferndurchgangsschnelltriebzug). Toch denk ik dat het om dezelfde gaat. Al vertelt Märklin een heel ander verhaal over de geschiedenis, en over de lijn waarop deze diesel reed.

CiteerAb 1. Juli 1935 wurden die Triebwagen auf der Strecke Berlin-Stadtbahn–Hannover–Köln eingesetzt. Dafür hatte die DR am 15. Mai 1935 die neue Zuggattung FDt (Ferndurchgangsschnelltriebzug) eingeführt. Am 15. August folgte die Verbindung Berlin Anhalter Bahnhof–Leipzig–Erfurt–Frankfurt/Main.

CiteerDie bei der Deutschen Bundesbahn verbliebenen fünf Züge wurden bis 1950 durch die U.S. Army, teilweise als Lazarettzug, genutzt. Der 137 227 (VT 04 105) bekam 1950/1951 eine hydraulische Leistungsübertragung (Achsfolge B'+2'+B') und wurde als VT 04 501 bezeichnet

Ik heb ook nooit geweten wat de Montan-Express was
Citeer
Der Fernschnellzug Montan-Express ging zwei Jahre nach der Gründung der Montanunion, einer Vorläuferorganisation der Europäischen Union, Zum Winterfahrplan 1955 wurde der Montan-Express aufgegeben.

Zuggattung Fernschnellzug versus Fernzug
CiteerZum Sommerfahrplan 1951 führte die Deutsche Bundesbahn die Zuggattung Fernschnellzug wieder ein. Sie erhielten die Zuggattungsbezeichnung FD bzw. ab 22. Mai 1955 verkürzt zu F für Fernzug.

Jij hebt deze trein dus je zult het wel al weten.

Ik denk met je mee, en ben ik blij dat ik 'm niet heb (DR/DB <> SBB).  :D
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Jan,

In totaal lopen er 8 draadjes en die braken de laatste tijd stuk voor stuk af, dus toen er weer één ging, besloot ik ze te vernieuwen, maar ik nam dat besluit te laat, er was inmiddels schade aan, waarschijnlijk, de elektronica.

Het SDS systeem van Märklin is gebaseerd op het draaistroomprincipe, waarbij, in tegenstelling tot het grootbedrijf in draaistroom (draaistroom rechtstreeks uit het net),  het draaiveld gemaakt moet worden uit gelijkspanning en ook nog voor "Märklin" analoge spanning met omschakelpulsen en dat was te veel gevraagd, reden waarom Märklin stopte met het SDS systeem.

Ik heb er nog een aantal rijden, de oudste, een BR 64 met sound, is nu meer dan 10 jaar oud, is bij de MSG/Den Bosch twee maal van de modelspoortafel afgereden, hij rijdt nog steeds goed, hij "waggelt" alleen een beetje.

Ik heb nu een diesel "pendel" trein te weinig op mijn bergspoor van St. Niklaus via Darligen naar het Hoofdstation, dus daar moet nog wat anders voor komen, wellicht zoek ik op de markt naar een nieuwe Vt 04.5.

Er is een Vt137 die als Museumtrein in Leipzig dienst doet, misschien ben ik wel leip genoeg om het model te kopen bij mijn adres in Waalwijk en hem als als museum/gebruikstrein trein te gebruiken op de lijn St. Niklaus Hoofdstation v.v., de rit heen- en terug duurt minstens een kwartier en daarna heeft hij minstens een kwartier rust.

Overigens heeft dit model geen SDS systeem meer, maar wat mij tegenhoudt is het feit dat er een Märklin decoder in zit die nog geen DCC kan en dan ben ik weer overgeleverd aan Motorola 27 stappen, dat is twee stappen harder en gelijk één trap terug, modus 27A in de Tams handleiding en dat is zichtbaar als je er op let.

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Hallo

Er komen 3 kleine draadjes uit het motortje. Dat zijn de veldspoelen.
De andere 5 zijn van de Hall-sensoren die de positie van het anker bepalen.

Bart
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Bart,

Uit de motor komt een bandkabel die via een connector naar 8 soldeerpadjes gaat waaraan 8 draden zitten met dezelfde diameter, als ik naar de bandkabel kijk dan zie ik drie brede banen, dat kunnen de door jou bedoelde 3 veldspoel draadjes zijn, kan dat kloppen?

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Vandaag alle andere draden op hun plek gesoldeerd, nog een keer de 8 draden en de bandkabel naar de motor gecontroleerd, de boel in elkaar gezet (zonder de interieurs, hou ik even apart), getest: alle led's en de sound werken, ook de lichtwisseling en het remgeluid, maar draaien doet hij niet meer, in doos gedaan en verhuisd naar de vliering.

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Was het maar waar dat alles 5 polig is...

Men kan ook een Motraxx sf135 erin zetten.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
De motoren worden idd in China gemaakt maar het merk is Duits en de kwaliteit is in verhouding met de prijs prima.
Motraxx motoren lopen mooier en stiller dan de Marklin hobby serie motoren welke minimaal 2x zo duur zijn.
Verder bedoel je denk ik klokanker motoren als je het over SB motoren hebt welke 8 tot 10 maal zoveel kosten,die vervolgen maar 2 tot 3 maal zo lang mee gaan of zelfs minder.
Het is een kwestie van keuzes.

Voor de SDS geldt dat deze simpel weg te duur is,zeker als men een bedrijf weer winstgevend wil maken.
Dacht ook dat bij de overname door de Fam Sieber de stekker uit de SDS motor is getrokken.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Acts, (of heb je nog een andere naam om mee aan te spreken),

Hartelijk dank voor je informatie, maar je hebt één zaak niet goed geïnterpreteerd of begrepen, er zit een standaard Märklin/Esu decoder in die geen DCC kent, ik heb geen CS of Märklin Lokprogrammer dus moet ik die decoder programmeren met de "6021 methode" en volgens mij is de kans dat ik de decoder/motor combinatie dan "mooi rijdend" krijg, niet zo groot.

Natuurlijk kan ik er een Loksound en een Esu lokprogrammer tegen aan gooien, geld is niet het probleem, maar het past niet in mijn "tijdspad" de komende jaren, ik heb mezelf beloofd de baan af te bouwen, dus voorlopig maak ik mijn ETA nu klaar voor de dienst tussen St. Niklaus en het hoofdstation en zal ik wel een Oostenrijks dieseltreinstel aan schaffen, mijn tweede experiment met Roco, de eerste is niet goed bevallen.....

Nog wat over het SDS concept, met de decoders ontwikkeld door Märklin/Esu reed en rijdt het nog steeds prima, het is fout gegaan na de scheiding tussen Märklin en Esu, of Märklin is gaan hobbyen of Esu was eigenaar van de "kennis".

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Ben wel met je eens Anne. Een naam klinkt wat vriendelijker en persoonlijker ook al zou het een andere naam zijn dan het werkelijk is.  ;)
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Jawel ACTS.zuid, hoe ik met de 6021 programmeren moet weet ik wel, maar wat ik niet weet zijn de "Motorola" registers en de waardes die daarin moeten om bijvoorbeeld de vergelijkbare DCC CV's 51 t/m 56 te wijzigen, de kans dat een SB motor exact dezelfde waardes nodig heeft als een Märklin motor..

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
 @citaat

Vertel, groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 07 augustus 2020, 14:35:42
Oja: niks programmer nodig. Geef de decoder een reset dan heb je ook de motorregeling weer terug.
Dat is helaas niet het geval als de decoder nog de originele is van een SDS loc.
Na een reset staat de motorregeling uit en staan vaak AUX3 , of 4 actief in alle 4 rijstanden, afhankelijk van het loctype/catalogusnummer.
Als dit namelijk niet zo zou zijn, zijn een eigenaar van een SDS loc een niet werkende loc overhouden, nadat deze de decoder heeft gereset.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
 @citaat Ik denk niet dat je begrijp waar ik op doel.
Je schijft dat na vervangen van de SDS motor (draaistroommotor) door een SB motor (DC motor) je eenvoudigweg de decoder een reset geeft en de motorregeling beschikbaar is.
Het topic waar je overigens naar verwijst is een geval waar de SDS motor niet werkt, dat kan heel veel oorzaken hebben.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Trouwens,
what's in a name ?
ACTS zuid bestaat niet, west wel  O:-D
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Citaat van: Anne W op zaterdag 25 juli 2020, 22:21:27
Vandaag alle andere draden op hun plek gesoldeerd, nog een keer de 8 draden en de bandkabel naar de motor gecontroleerd, de boel in elkaar gezet (zonder de interieurs, hou ik even apart), getest: alle led's en de sound werken, ook de lichtwisseling en het remgeluid, maar draaien doet hij niet meer, in doos gedaan en verhuisd naar de vliering.
Hi Anne,

Op de beurs in Rijswijk kwam een man naar onze stand met een 37772 (VT 137), waarbij alles werkte, behalve de motor.
Na een korte analyse bleek dat we het op de beurs niet konden oplossen.
Ik heb de man aangeboden het treinstel mee te nemen en er thuis een rustig naar te kijken.
De decoder was in orde, deze werkte prima in een andere SDS loc.
Al snel bleek dat de FET op de SDS print waarmee de 5 Volt voor de processor werd geactiveerd, defect was en heb ik deze vervangen, maar hj reed nog steeds niet.
Na vele uurtjes meten op de SDS print, vergelijken met een andere SDS print en uitpluizen van de schakeling op de SDS print, bleek dat de processor "dood" was.
Eigenlijk zou dit einde oefening zijn voor de SDS, maar in overleg met de eigenaar had ik een SDS print op ebay op de kop getikt en de processor daarvan overgezet op de SDS print van de VT 137.
En dit had effect, want de VT 137 reedt haar rondjes weer.
Die processoren zijn blijkbaar niet zo ESD proof.
Je kunt ze dan ook het beste op een antistatische mat reparen.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beste Ad,

Nee, ik begin niet aan die exercitie, ik begin hooguit aan een SB motor met al dan niet een nieuwe Loksound, maar dat is nog heel ver weg.

Beste ACTS,

Wil je een link van de desbetreffende handleiding hier publiceren?

Groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Beide heren hartelijk dank, ik ben er nog niet aan toe gekomen, groet, Anne W
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Momenteel ben ik bezig met een Marklin Railbus 39980 weer tot leven wekken.  :)

De decoder op de decodertester van Esu wees al snel uit dat de originele Marklin decoder (Esu Loksound 3.0 MFX 'OEM') defect is. Direct kortsluiting op de Lokprogrammer en/of centrale. De diodes doorgemeten en die geven vreemde waarden. Misschien kan de decoder nog gereanimeerd worden door de diodes te vervangen, maar dat is voor later.

In de voorraad lag nog wel een Esu Loksound 4.0 21Mtc. Van belang is dat de luidspreker dan wel wordt vervangen! De Loksound 3 maakt gebruik van een 100 ohm luidspreker, bij de 4.0 serie moet deze tussen de 4 en 16 ohm liggen. Gelukkig heeft de standaard bijgeleverde luidspreker van de 4.0 hetzelfde formaat als die in de railbus.

Aangezien de Railbus uit elkaar lag; even een wasbenzinebadje gegeven om met een schone lij te beginnen. Vervolgens voorzien van nieuw smeersel en de locomotief weer opgebouwd.

De motor draait perfect, zolang het interieur niet bevestigd is. Het interieur drukt namelijk de 'flat-cable' naar beneden. Met het interieur erop slaat de motor vast en begint de verlichting aan alle kant te knipperen. Wel blijkt de SDS-elektronica nog in een werkende staat.  :)

Wat blijkt nu? In de 'flat-cable' zitten waarschijnlijk een aantal breuken in de printbaantjes, precies op de 'vouw' bij de motor. Doordat sommige polen geen connectie meer hebben werkt de motor zich zelf dus tegen. Dit trekt ongetwijfeld een hoge stroom en verklaart de defecte decoder.

Nu maar eens proberen de flat-cable te repareren, defect is ie toch al. Lukt het niet, dan wordt het een nieuwe motor bestellen.

Toevoeging 25-08-2022:
De reparatie en oorzaak heb ik omschreven in een nieuw topic zodat deze ook gemakkelijk terug wordt gevonden, bijvoorbeeld via Google.
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
 @citaat
Kijken/meten welke onderbroken is.
Daarna gewoon een soepel en dun draadje naast de flatkabel leggen.

groet
Harald
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Märklin SDS Motoren/Elektronica
rechtse baan ziet er onderbroken uit