Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Station Kleve, sporen uit het verleden

Gestart door Bas zondag 21 juni 2020, 12:55:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Station Kleve, sporen uit het verleden
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Station Kleve, sporen uit het verleden
Dag 3-railers,

al weer een tijdje terug dat ik wat foto's uit het echt heb geplaatst.

Gister in Kleve geweest, vrouw naar de DM en ik naar het station. Daar niet zo gek veel meer te zien maar bij de oude lijn richting Nederland nog wat sporen uit het verleden gezien. Zowel de brug als kraan doet denken aan bladeren in de Pola-catalogus in de 70-er jaren als kind. De donderbus is momenteel voor de naastgelegen Biergarten in dienst. Op een deel van die lijn kan je nu met een draisine-fiets op stap.

Groetjes,

Bas
Kleve, nog wat details
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Kleve, nog wat details
Deel 2 van de sporen uit het verleden in Kleve. Wat details van de donderbus en de "Wiad-grijper"  ;)  ,best een groot ding als je er 1:1 naast staat i.p.v. h0 in je hand. Van de draisine nog de fiets, het lijntje met kilometersteen en de speciale overgang: automatisch voor de voetgangers en fietsen en voor de draisine sleutelbediend.
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Ik heb een paar jaar geleden met een aantal oud-collega's zo'n fietstocht van Groesbeek naar Kranenburg gemaakt. In Kranenburg kun je desgewenst het tweede deel naar Kleve maken.

Een bijzondere belevenis! Een paar sfeer foto's

groet,
Roel
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Leuk voor een dagje uit: https://grenzland-draisine.eu/de/
Je hebt wel conditie nodig.

Ik heb ooit nog Nijmegen - Kleve met de trein gedaan, het internationale treinkaartje moet nog ergens in het archief zitten.
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Tip : als je in Groesbeek begint ga je heuvelaf :P en je kunt met de bus terug
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden

Vroeger toen mijn vrouw en ik langs het spoor liepen (nog net geen biels-hoppen) van Groesbeek (SBB-camping) naar Kranenburg, om in Kranenburg eventjes te shoppen, toen had je al die versperringen nog niet.

Moet je die openen als je met de draisine erlangs wil, of moet je ermee sleuren over 't grind?

In die tijd was het emplacement bij Kranenburg nog niet overwoekerd, maar het seinhuis stond er wel al verlaten bij.
Groesbeek bouwde z'n nieuwe raadhuis zo ongeveer met de spoorstaaf als grens. Op heropening van de lijn zaten ze daar duidelijk niet te wachten. 
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Jan-Willem,

Als je bij zo'n overweg komt, moet je op een knop drukken. Daardoor gaan de lichten voor het wegverkeer branden.
De bomen moet je zelf omhoog doen. Op de foto zie je aan de linkerkant een scharnier. De rechterkant til je heel gemakkelijk omhoog.
Op de draisine zit je niet alleen, dus de andere gasten kunnen doorfietsen en aan de andere kant van de weg even op je wachten.

groet,
Roel
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden

Het oogt net alsof er iemand hier puntstukken heeft verzameld.
Bedoeld om de draisines op het rechte spoor te houden opdat ze niet in het kreupelhout belanden?
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Jan,

Puntstukken zijn een relatief duur onderdeel van een wissel, en dat geldt zeker als ze van Mangaanstaal zijn. Daarom worden vaak, ook in Nederland, wissels buiten dienst genomen door allereerst het puntstuk er uit te halen en te vervangen door een gewoon stukje spoorstaaf.

Overigens, op het drassige traject lagen ook nog complete wissels. De drainages hebben geen probleem met het puntstuk.

Groet,
Roel
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Nooit geweten, van dat mangaanstaal. Niet gejat dus, maar er bewust uit gehaald!
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
Vandaag via DHL ook vanuit Duitsland mij thuis binnengekomen, kan de foto's wel bij nieuwe aanwinsten plaatsen maar bij dit draadje past het ook toch voor een retour Kleve naar Nijmegen vv met de Karlsruher Kopf? Een modelbespreking volgt nog van de Marklin nummers 4255 en 4257. Groeten, Bas