Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Station Kleve, sporen uit het verleden
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Station Kleve, sporen uit het verleden  (gelezen 1488 keer)

Bas

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Pukos sind ok!
    • U baan met kopstation en veldbaan
Station Kleve, sporen uit het verleden
« Gepost op: zondag 21 juni 2020, 12:55:47 »

Dag 3-railers,

al weer een tijdje terug dat ik wat foto's uit het echt heb geplaatst.

Gister in Kleve geweest, vrouw naar de DM en ik naar het station. Daar niet zo gek veel meer te zien maar bij de oude lijn richting Nederland nog wat sporen uit het verleden gezien. Zowel de brug als kraan doet denken aan bladeren in de Pola-catalogus in de 70-er jaren als kind. De donderbus is momenteel voor de naastgelegen Biergarten in dienst. Op een deel van die lijn kan je nu met een draisine-fiets op stap.

Groetjes,

Bas
Gelogd

DB Epoche IVa, K-rail, MS-2, h0f

Bas

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Pukos sind ok!
    • U baan met kopstation en veldbaan
Kleve, nog wat details
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 juni 2020, 13:08:32 »

Deel 2 van de sporen uit het verleden in Kleve. Wat details van de donderbus en de "Wiad-grijper"  ;)  ,best een groot ding als je er 1:1 naast staat i.p.v. h0 in je hand. Van de draisine nog de fiets, het lijntje met kilometersteen en de speciale overgang: automatisch voor de voetgangers en fietsen en voor de draisine sleutelbediend.
Gelogd

DB Epoche IVa, K-rail, MS-2, h0f

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 juni 2020, 15:42:36 »

Ik heb een paar jaar geleden met een aantal oud-collega's zo'n fietstocht van Groesbeek naar Kranenburg gemaakt. In Kranenburg kun je desgewenst het tweede deel naar Kleve maken.

Een bijzondere belevenis! Een paar sfeer foto's

groet,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Schienenbus2012

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Kees Hulstein
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 juni 2020, 18:29:25 »

Leuk voor een dagje uit: https://grenzland-draisine.eu/de/
Je hebt wel conditie nodig.

Ik heb ooit nog Nijmegen - Kleve met de trein gedaan, het internationale treinkaartje moet nog ergens in het archief zitten.
Gelogd

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #4 Gepost op: maandag 22 juni 2020, 21:38:36 »

Tip : als je in Groesbeek begint ga je heuvelaf :P en je kunt met de bus terug
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 21 juli 2020, 17:42:58 »


Vroeger toen mijn vrouw en ik langs het spoor liepen (nog net geen biels-hoppen) van Groesbeek (SBB-camping) naar Kranenburg, om in Kranenburg eventjes te shoppen, toen had je al die versperringen nog niet.

Moet je die openen als je met de draisine erlangs wil, of moet je ermee sleuren over 't grind?

In die tijd was het emplacement bij Kranenburg nog niet overwoekerd, maar het seinhuis stond er wel al verlaten bij.
Groesbeek bouwde z'n nieuwe raadhuis zo ongeveer met de spoorstaaf als grens. Op heropening van de lijn zaten ze daar duidelijk niet te wachten. 
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 juli 2020, 12:37:07 »

Jan-Willem,

Als je bij zo'n overweg komt, moet je op een knop drukken. Daardoor gaan de lichten voor het wegverkeer branden.
De bomen moet je zelf omhoog doen. Op de foto zie je aan de linkerkant een scharnier. De rechterkant til je heel gemakkelijk omhoog.
Op de draisine zit je niet alleen, dus de andere gasten kunnen doorfietsen en aan de andere kant van de weg even op je wachten.

groet,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 06 augustus 2020, 17:28:57 »


Het oogt net alsof er iemand hier puntstukken heeft verzameld.
Bedoeld om de draisines op het rechte spoor te houden opdat ze niet in het kreupelhout belanden?
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 06 augustus 2020, 18:36:36 »

Jan,

Puntstukken zijn een relatief duur onderdeel van een wissel, en dat geldt zeker als ze van Mangaanstaal zijn. Daarom worden vaak, ook in Nederland, wissels buiten dienst genomen door allereerst het puntstuk er uit te halen en te vervangen door een gewoon stukje spoorstaaf.

Overigens, op het drassige traject lagen ook nog complete wissels. De drainages hebben geen probleem met het puntstuk.

Groet,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 06 augustus 2020, 20:13:09 »

Nooit geweten, van dat mangaanstaal. Niet gejat dus, maar er bewust uit gehaald!
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Bas

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
  • Pukos sind ok!
    • U baan met kopstation en veldbaan
Re: Station Kleve, sporen uit het verleden
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 07 november 2020, 17:39:39 »

Vandaag via DHL ook vanuit Duitsland mij thuis binnengekomen, kan de foto’s wel bij nieuwe aanwinsten plaatsen maar bij dit draadje past het ook toch voor een retour Kleve naar Nijmegen vv met de Karlsruher Kopf? Een modelbespreking volgt nog van de Marklin nummers 4255 en 4257. Groeten, Bas
« Laatst bewerkt op: zaterdag 07 november 2020, 18:17:59 door Bas »
Gelogd

DB Epoche IVa, K-rail, MS-2, h0f
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.035 seconden met 23 queries.