Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Faller bouwinstructie

Gestart door LordSinclair zondag 21 juni 2020, 10:50:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2018

offline
Faller bouwinstructie
Ik ben bezig met een model van Faller in elkaar aan het lijmen. Model 130 300:



Nu loop ik tegen een instructie aan in de handleiding die je op twee (drie) manieren kan lezen.

Eerst dacht ik dat ik iets moest snijden, maar dat lijkt niet het geval.
Daarna dacht ik dat het iets met de schuine kant te maken had en dat lijkt het juiste spoor. Maar hoe Faller het heeft afgebeeld kan je het nog steeds op twee manieren interpreteren, dus dat helpt mij niet echt.

Ik weet het dus niet zeker of dit de juiste interpretatie is:


Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Faller bouwinstructie
zoals ik het zie moet je de stukjes 3/9 op maat snijden uit een ander lang stuk .  3/8 moet vermoedelijk in vorm geplooid worden op de inkeping
Re: Faller bouwinstructie
Volgens mij niks op maat snijden. De plaatjes die er 'mes-achtig' uitzien, zijn uitvergrote detsils. Daar moet inderdaad een onderdeel met een schuine zijde gemonteerd.

Groet,

Peter
Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Faller bouwinstructie
inderdaad.Zou ook kunnen dat ze er de schuine kant mee bedoelen.Is typisch faller om die tekeningetjes zo te maken.Met hun fabrieken,kolenmijn enzo is dat ook het geval.Je moet in elk geval dan de juiste onderdeeltjes op een raat terugvinden in de juiste maat.
Re: Faller bouwinstructie
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Faller bouwinstructie
Peter heeft helemaal gelijk.
Het uitvergrote detail lijkt wel op een afbreek mesje maar is gewoon het onderdeel dat daar bevestigd dien te worden.

Veel succes en plezier met de bouw van deze fraaie woning.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Faller bouwinstructie
Allen bedankt zo ver, het gaat inderdaad om de schuine kant. Maar de tekening maar het niet duidelijk welke kan de schuine kan op moet zitten. Hij kan op twee manieren met de schuine kant aan die kant gemonteerd worden.
       _______
___/_______dakrand

of zo:
       ___________
____\__________dakrand
Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Faller bouwinstructie
Symbool voor inkorten ziet er inderdaad anders uit echt als een mes.
Ze proberen inderdaad op die manier te laten zien waar de schuine kant moet. Weet je het niet zeker zet een onderdeel dan eerst tijdelijk vast met bijvoorbeeld houtlijm totdat je zeker weet dat het goed zit.
Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Faller bouwinstructie
aan de tekening te zien bij 3/9 schuine kant naar boven en de andere 2 schuine kant naar beneden. Kijk eens wat erbovenop komt.Mss zie je het dan wel hoe het juist past.
Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2008

offline
Re: Faller bouwinstructie
Citaat van: LordSinclair op zondag 21 juni 2020, 12:13:21
Allen bedankt zo ver, het gaat inderdaad om de schuine kant. Maar de tekening maar het niet duidelijk welke kan de schuine kan op moet zitten. Hij kan op twee manieren met de schuine kant aan die kant gemonteerd worden.
       _______
___/_______dakrand

of zo:
       ___________
____\__________dakrand

Je moet het doen volgens jouw bovenste rekeningetje. Dan komt de schuine kant van deze steunbalkjes voor het overstekende dak, recht tegenaan de
gevel te zitten, en lijkt het dus alsof ze vanaf de nok helemaal doorsteken.
Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Faller bouwinstructie
Je moet ook niet ieder tekeningetje als een op zich staande instructie zien. Eerst het geheel bestuderen en de samenhang en opbouw van het geheel begrijpen. Daarna worden de individuele tekeningetjes al veel duidelijker.
Als je de hele opbouw begrijpt en kunt visualiseren is het ook veel leuker en makkelijker om wijzigingen en andere, afwijkende, details aan te brengen.
Re: Faller bouwinstructie
 @citaat Ik heb ook al verder gekeken, maar nergens wordt het duidelijker in de instructies. We gaan bellejt's manier proberen. Die klinkt logisch.
Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2018

Build Your Dreamworld

offline
Re: Faller bouwinstructie


Zo is het wat beter te zien waar welk onderdeel hoort. Het nieuwe artikelnummer van dit bouwpakket is 191719. Je kunt op de website van Faller van alle artikelen die erop staan, de bouwbeschrijving als PDF downloaden. Verder tijdens het bouwen altijd kijken hoe muur en dakplaten e.d op elkaar aansluiten. Dan is het vaak al te zien hoe de kleine losse onderdelen hier op gemonteerd worden. Deze moeten ook weer naadloos aansluiten.

Succes met de bouw verder
Re: Faller bouwinstructie
 @citaat

Wow alsof ik opeens een bril op heb  8) Goed dat alles nog niet vast zit want ik dacht het precies andersom 😅

Netjes dat Faller de instructies duidelijker heeft gemaakt.
Re: Faller bouwinstructie
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Faller bouwinstructie
Citaat van: Hendrik_marklin op zondag 21 juni 2020, 23:11:10
Het nieuwe artikelnummer van dit bouwpakket is 191719. Je kunt op de website van Faller van alle artikelen die erop staan, de bouwbeschrijving als PDF downloaden.

Bedankt voor de tip!
Ik heb voor vaderdag een molen van Faller gekregen (zie mijn topic) en zojuist de PDF gedownload.