Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

plan voor kleine baan

Gestart door frank-wouters vrijdag 19 juni 2020, 21:28:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
plan voor kleine baan
frank-wouters
gast

plan voor kleine baan
Hoi.
nu de verhuizing achter de rug is wil ik de hobby weer oppakken. na alleen kijken wil ik nu ook wel gaan rijden. wie kan mij helpen met een banenplan.
ik rij drie rail digitaal.
ik heb de ruimte van 3 mtr. breed met een diepte van 80cm. aan de rechterkant kan de 2.25mtr worden met een diepte van 60cm . dus krijg je een soort L vorm.
graag zou ik de locloods van Marklin gebruiken die ik heb. deze is geschikt voor die locs. en wil ik graag een kleine kole mijn plaatsen.
zelf ben ik totaal niet thuis op de computer, en heb ook al verschillende keren geprobeerd op of met een programma een plan te maken. tot dat ik het bijna allemaal zou verkopen toe.
is er iemand voor wie het niet veel moeite is en die het leuk vindt om te doen die mij wil helpen?

mvg
Frank
Re: plan voor kleine baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: plan voor kleine baan
Hallo Frank,

Gebruik je C rails en welke locloods bedoel je?
Heb je wat meer info over de wensen tav de baan die je in gedachte hebt?

Mvrg
Robert
Re: plan voor kleine baan
Een eerste aanzet, de te gebruiken oppervlakte en de beperkingen: op het deel van 80cm diep kun je maximaal een bocht met de kleinste C-radius leggen, op het deel van 60cm breed dat zelfs niet, dat is enkel bruikbaar voor opstelsporen of een kopstation.
Maar daar kunnen dan nog oneindig veel varianten op gemaakt worden, heb je nergens een voorbeeld van iets dat je aanspreekt?

Re: plan voor kleine baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: plan voor kleine baan
Op een lengte van 3 meter kun je met een helling van 3% een hoogtverschil van 9cm creeëren. Dat is niet veel maar net gnoeg om over, of onder,  een ander spoor door te gaan. Op een breedte van 80cm kun je, zoals reeds gezegd, net een boog R1 leggen. Dat houdt dus ook niet over.
Op de door jou voorgestelde ruimte kan op de brede poot een ovaal met klein stationnetje en op de smalle 60cm poot de locloods met klein BW een plaats vinden. Met veel fantasie zou je dan nog op de brede poot ergens een industrie  (kolenmijn) aansluiting kunnen maken. Dan wordt het wel erg vol maar als jij het mooi vind....
Re: plan voor kleine baan
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 21 juni 2020, 06:04:15
Op een lengte van 3 meter kun je met een helling van 3% een hoogtverschil van 9cm creeëren.
Dat kun je al halen op 1m50 ook, het ene spoor laten stijgen en het andere dalen, ik denk niet dat hoogteverschillen op deze oppervlakte een beperking kunnen zijn.
Re: plan voor kleine baan
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: plan voor kleine baan
 @citaat

Helemaal waar. Echter zitten daar wel beperkingen aan. Je kunt bijvoorbeeld een station, een Bw of een rangeer/industrie terrein niet op een helling maken. Dat moet op een horizontaal vlak.

Een ander ontwerp zou kunnen zijn:
Een kopstation aan de achterkant van de lange poot, kop links, in/uitrijden rechts met aansluiting naar BW op de smalle poot. In/uitrit met een 180 graden boog naar de voorzijde. Paradebaan met daling onder de kop door dalend naar schaduwstation op -20 cm onder het BW. Dan een keer driehoek onder achter de paradebaan om treinen weer in de goede richting terug te laten komen. Op deze manier kun je een leuk treinbedrijf maken met lokwissels en kopmaken in het station. Loks keren en verzorgen in het BW. Treinen komen terug vanwaar ze naar vertrokken zijn.
Eventueel kun je het station nog uitbreiden met rangeersporen en een goederen losplaats. Voor industrie is bij deze layout redelijkerwijze geen plaats.