Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.

Gestart door Knuller vrijdag 19 juni 2020, 20:53:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Beste forumgenoten,

Ik zit hier met een Marklin e-loc die niet wil rijden, ik test de loc op 3 stukjes c-rail met een delta decoder het voorlicht licht wel op naarmate ik meer voltage geef maar de loc beweegt niet. Ik heb de rails gereingt en de contact wielen ook. Ik heb het met een andere loc geprobeerd en dat is geen probleem, beide locs hebben adres 72.  ik heb ook andere vaste adressen geprobeerd zoals 24 60 78.
Ik heb handmatig de dipwitch zo ingesteld op de BR120 dat het adres 72 is op de andere loc kan dat niet eens die kwam in de doos met de voeding en rails. Ik ben teleurgesteld naar de lokale treinwinkel gegaan en hem gevraagd wat ik fout doe.  Hij zei dat ik de dipswitch ff goed moest gebruiken zodat de contactjes in de switch weer zouden werken, thuis gekomen heb ik daar wat mee lopen spelen maar het geeft geen resultaat. Als ik miljonair zou zijn kocht ik 3 nieuwe locs uiteraard. Dus repareren is voor mij prima maar het mag alleen onderdelen kosten.
Daarnaast ben ik niet zo bekend met treinen, ik heb deze Lion king Editie trein zonder doos zonder papieren gekocht op Catawiki deze maand, de trein is getest en zou moeten rijden.

Dus wat doe ik fout ?
Waar kan ik beginnen met meten of de trein uberhaupt stroom ontvangt ?
Kan ik de decoder omzeilen en vol gas de trein testen.
Ik kan op internet helemaal geen Lion King Editie treinset vinden ... wie heeft er ooit van gehoord of gezien ?




Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Heb je ook naar de motor gekeken, want als je zegt de loc rijdt niet dan hoeft het niet perse de decoder te zijn (gezien je zegt dat voorlicht wel werkt, vraag is dan wel of licht aan de andere kant ook werkt), maar kan het ook de motor zijn.
Zover ik weet is deze loc niet in Lion King uitvoering uitgeleverd door Marklin, dus misschien door iemand zelf zo gespoten, maar ik ben zelf geen kenner van alle br120's die marklin heeft uitgebracht.
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Loc is niet door Marklin in deze uitvoering uitgebracht, voor zo ver mijn kennis reikt. Ik vermoed dat als origineel de 33531/2/3/4/5 is gebruikt. Zo op het ook netjes gedaan, en de prijs lijkt ook redelijk. Was catawiki niet duidelijk vwb model?
Deltadecoder is Moterola II voor zover ik het kan zien.
Ik vermoed dat de motor vast staat. Breng een klein druppeltje wasbenzine aan op de motoras aan beide kanten, als je de motor (voorzichtig met een cocktail prikkertje) niet kan draaien. Even inweken en nogmaals proberen. Je verlichting brandt wel, en licht sterker op naarmate je de rijregelaar draait. Wisselt je verlichting ook na het omschakelen van de rijrichting? Dan is de decoder in orde.
Als motor wel draait, controleer dan loc op losse draad (blauw of groen)
Nog een klein puntje: je bedrading is goed aangesloten? Dus rood op middenleider en
Bruin op spoorstaaf? Want de eerste generatie deltadecoder is hier ook gevoelig voor.
Succes

Marcel
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Beste Loony en loc1200,

Bedankt voor jullie moeite mee te denken, ik zal wat toelichtingen geven omtrent de aangeschafte Marklin starter set 29235 ( vorige maand aangeschaft via MP voor 80 eu) waarop of waarmee ik de BR120 probeer te testen.
Toen ik die baan voor het eerst had opgezet wou de Marklin V60 niet rijden ook dat lampje brandde wel. Ik heb toen het traject ingekort de baan schoon gemaakt en toen reed hij wel.
Omdat loc1200 vroeg of de BR120 ook van verlichting wisselt als ik omschakel van rijrichting ging er een lampje branden in mijn hoofd. Want de 29235 set doet maar wat, de trein rijd die kant op waar hij zin in heeft. Daarnaast heeft mijn Delta een draaiknop die maar 1 kant op kan. Nou had ik begrepen dat hij wel 2 kanten op kan rijden maar als ik de draaiknop terug draai naar 0 Volt dan stopt de trein. Draai ik hem weer open dan is het nooit zeker welke kan hij op zal rijden. Dit irriteerde mij al direkt.
Dus antwoord op vraag loc1200 is: Nee de BR120 heeft nog niet gewisseld van lampje aan van voorzijde naar achterzijde, de BR120 heeft geen mm gereden in welke richting dan ook.
Ja de V60 doet dat wel maar ik heb dat niet in de hand de Delta decoder bepaalt welke richting hij kiest.

Loc1200  heeft vermoeden dat de motor vast zit, ik wil hierop vermelden dat de motor wel bromt of zoemt zodra ik de Deltadecoder open draai, als ik de BR120 een zetje geef gebeurt er niets, terwijl de V60 dan probeert te rijden. Ook de V60 doet het niet 100% zoals het zou horen vermoed ik.
Loc1200 heeft het over de spoorstaaf en de middengeleider, oef .... geen idee wat dat betekent. Maar onder de decoder verdwijnt een zwarte draad door het chasis en lijkt richting de metalen wielen tegaan zonder bandjes. bruin en grijs lopen mee naar het lampje. De rode draad loopt vanaf de decoder naar het midden van het chasis en zit daar vast op een plaatje. ok fotos dus ...
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
ok ik heb 3 foto's geplaatst, ik ga morgen uitzoeken hoe ik die motoras kan vinden en ik zal deze dan is wat druppeltjes was wasbenzine geven. Ik heb geprobeerd de assen te draaien maar dat lukt niet, maar goed dat lukt ook niet met de V60. Ik ben een benzine junk dus ik heb geen enkele ervaring met electromotoren. ik was in de veronderstelling dat ook een electromotor moet kunnen ronddraaien als ik deze met de hand forceer een rondje te draaien.

Ok nu de laatste vragen en opmerkingen van loc1200; Was catawiki niet duidelijk vwb model?
Wat betekent vwb ?
De trein kwam met 4 wagons in een doos met kranten vanuit duitsland, de dipswitch was in de stand dat alle 4 switches naar beneden stonden, er zaten geen boekjes bij.
De treinwinkel in Geldermalsen kon niet bepalen welk serienummer of identificatienummer de trein had zodat ik informatie kon opzoeken.  Dus ik ga NU kijken wat dit nummer doet: 33531/2/3/4/5
Het is zeker niet lelijk gespoten maar ik twijfel of de spuiter ooit de  Lion King film heeft gekeken want geen 1 van hoofdrol spelers worden afgebeeld en elanden lopen niet op de Serengeti.
Juistem Loc1200 dit was mijn vermoeden ook al ... de kerst trein uitvoering is omgetoverd naar de Lion King versie, dit is allemaal goed nieuws .. nu kan ik de spec opzoeken en hoe ik de trein onderhoud en demonteer. [img]https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bestand:M%C3%A4rklin-33531.jpg[\img]

Hij moet alleen nog ff rijden en dan beide kanten die ik zelf bepaal, dan een mooie strakke rode lak met een overload aan DB decals.
maar dat wordt natuurlijk een nieuwe topic !!
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Ok meer foto's het was even fijn te internetten zonder 2 krijsende kinderen !! Die kleine meid ligt er net weer in dus pappa gaat nog 2 uurtjes slapen en dan is het TOET TOET !!
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Hieper de piep hoera !!!

Hij rijdt !! Al is het niet de kant op die ik wens ..... dat is een probleem voor later.
Ik heb het volgende gedaan:
Inlezen op dit forum, inlezen op de wiki met name motor onderhoud, vastgelopen ankers en wasbenzine.

Ik heb de motor gedemonteerd en een slinger gegeven aan de assen en voila deze gingen draaien zonder ernstige bijgeluiden.
De BR120 op de c-rail gezet, draaiknop open gedraaid en toet toet de trein vertrekt !!!

Dus probleem 1 is opgelost nu moet ik die Delta Decoder gaan uitpluizen want ik vrees dat die niet goed werkt.
Het is toch spijtig dat mensen hun spullen verkopen en er gewoon bij vertellen dat alles goed werkt. Terwijl ze er volledig bewust van zijn dat ze troep verkopen.
Van de marktplaats is dat te verwachten maar van catawiki vind ik het echt erg slecht.

Nou ik wens iedereen een fijne dag !!

En bedankt voor jullie steun, zonder jullie zou ik nog steeds in zak en as zitten.

Groetjes van pappa en Luka.
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Moet je voor rijrichting wisselen de snelheids regelaar niet voorbij "0" draaien (dus verder naar links) tot je klik hoort? Zo gaat het bij veel andere Marklin regelaars ook.
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Alex bedankt ik had het al uit gevonden, dus het rijrichting probleem is ook opgelost. Het is tijd om te vertrekken !! toet toet
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Mij advies aan jou kijk naar een MS2 dan kun je niet alleen je lojs beter aansturen maar bvb op een later moment ook loks aanpassen snelheid optrek en afrem vertraging.
En als je nog wat verder bent decoders verder aanpassen.
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin BR120 E-loc wil niet rijden, newbee vragen en issues.
Natuurlijk, een MS2 is een hele stap voorruit.
Maar ik denk dat het beter is om eerst maar even de basis onder de knie te krijgen.

Mvg Marcel