Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

wisselaandrijving MTB MP1-V2

Gestart door Hank donderdag 18 juni 2020, 19:41:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselaandrijving MTB MP1-V2
Lid sinds: 2009

offline
wisselaandrijving MTB MP1-V2
Hallo,

de wissels op mijn baan (industriespoor Hofkamp) worden bediend door de bekende wissel aandrijvingen van Marklin c-rails.
alle eindschakelaars zijn door verbonden. De decoders zijn van Rosoft(WDD).
Nu wil ik op twee wissels, die moeilijk te bereiken zijn als er een aandrijving kapot zou gaan, de wissel aandrijving gaan gebruiken van MTB MP1-V2.
de schakel tijd van de WDD staan op 250ms.
die schakel tijd is te kort om de MTB te schakelen.
maar als ik de schakeltijd zou verlengen, wordt die tijd te lang voor de wissel aandrijvingen van Marklin.
(zitten allebei op de zelfde decoder)
dit zou dus betekenen dat ik voor de MTB aparte decoder moet installeren waarvan ik de schakel tijd langer van kan maken dan de 250ms.
dit kost dus een extra decoder of zie ik wat over het hoofd

groetjes Hank
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Citaat van: Hank op donderdag 18 juni 2020, 19:41:18
de schakel tijd van de WDD staan op 250ms.
die schakel tijd is te kort om de MTB te schakelen.
Ik pak ze er even bij:
MP1
MP5

De handleidingen zeggen niets over de schakeltijd die je nodig hebt.
Dat is interessant.

Als ik het goed begrijp heeft een MPx-wisselmotor ofwel een korte schakeltijd, waarna het omleggen start, of een duratief signaal zolang de motor bezig is met het omleggen van een wissel: Gedurende de omlegtijd, is voor d.c. en voor a.c. -aansturing ongeveer 150 mA nodig. (Dat staat althans in de handleiding).

Hoe stuur je 'm aan met die WDD? En hoe werkt dat dan?
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
hoi,

de WDD wordt aan gestuurd door een ESU centrale.
als ik een omschakel command geeft loopt de MTB mooi om maar niet ver genoeg om de eindschakelaar te halen.
geef ik dan weer een omschakel command dan loopt hij door tot de eindschakelaar is bereikt.

groet
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Beste Hank,

Stuur een mailtje aan Wim Ros van Rosoft, wellicht heeft hij een oplossing van dit probleem.

Groet, Anne W
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
De WDD decoder is bedoeld voor het schakelen van magneetspoelen en geeft een puls af. Een wisselmotor moet iets anders aangestuurd worden, maar misschien kan het met een relais ertussen?
Mogelijk heeft Rosoft de oplossing maar het zou zomaar kunnen dat je voor de motorische aandrijvingen een andere decoder moet gebruiken.

Groet,

Peter
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
De MTB-MP1 aandrijving is nu juist bedoeld om met een normale wisseldecoder voor magneetspoelen aan te sturen.

De schakeltijd is bedoeld voor alle 4 de aansluitingen. Oftewel voor de gehele WDD.

Er zijn 2 opties voor Hank, de 2 aansluiten op een eigen WDD of nog 2 MTB-MP1 aandrijvingen erbij, dan is de decoder voor alle 4. Dan de tijd op 500ms en dan gaan ze betrouwbaar om. Werkt perfect.

Groetjes.
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Sprinter,

zoals ik al dacht.
bedankt voor je heldere antwoord.

groet,
Hank
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Ik gebruik de wisselmotoren van Hoffmann, die adviseren een schakeltijd tussen de 1 en 2 seconden.
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
ik heb de hoffman hier egwoon op een K83 zitten met tussenschakelingetje van 2 transistoren en schakeltijd van 250 mS .Werkt perfekt
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Citaat van: flyerman op woensdag 24 juni 2020, 00:16:39
Ik gebruik de wisselmotoren van Hoffmann, die adviseren een schakeltijd tussen de 1 en 2 seconden.

De vraag is toch niet wat jij gebruikt, de vraag gaat of de MTB-MP1 en de schakeltijd van een bepaalde decoder.
Op die vraag heeft Hank het juiste antwoord gekregen, dus de vraag is beantwoord het draadje kan worden gesloten.

Groetjes.
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Ik geef aan dat een ander merk een langere schakelpuls adviseert. Maar dat mag geloof ik niet.
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Hallo,

vandaag de nieuwe Rosoft decoder geplaatst en de schakelpuls op 0,75 sec gezet.
werkt nu perfect.
de schakelpuls van 0,5 sec was nog te weinig.
als ik dit allemaal eerder had geweten, had ik al mijn wissels wel met een MTB willen hebben.
maar goed al doende leert men.

groet,

Hank
Re: wisselaandrijving MTB MP1-V2
Ik heb ook een paar MTB motoren besteld in te proberen. De fabrikant adviseert, heb het nagevraagd bij MTB, minimaal 2 seconden puls duur.

Net zoals Hoffmanb1,5 tot 2 seconden.