Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop

Gestart door pitsar donderdag 18 juni 2020, 16:59:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
dag,

zoals de titel van dit draadje aangeeft ben ik benieuwd naar opvattingen over verschillende H0 Mat64/Apekop-modellen die er zoal rondrijden. Ik zou er graag eentje aanschaffen. In mijn zoektocht telt sterk mee dat de kwaliteit van het model hoog is (optisch, technisch). Een model mag dus ook uit het duurdere segment komen.

Ik zou zeggen: de vloer is vrij (zo lang het over Mat64 gaat dan hè   :D  ).

Bij voorbaat dank en groet, Patrick
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Het Roco model is realistisch en 1/87 maar de fleischmann past beter bij de andere modellen sprinter koploper kwa grote +- 1/100.
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Hoi,
Heb diverse sprinters en groene en gele plan V van Fleischmann,  prima combi met inderdaad de koploper zoals Mark aangaf.

Wel problemen gehad met snel loslaten van bedrading (stekker verbinding) tussen de beide bakken. Opgelost door stekkerverbinding te vervangen door permanent gesoldeerde dunne draden (van print naar print).
De groene en gele voorzien van poppetjes en ledstrip tbv binnenverlichting.
Mooie modellen die bijna dagelijks hun rondje doen over mijn baan.

Verder geen technische problemen gehad met de beide plan V modellen.
Modellen zien er optisch mooi uit. Had de plan V al in bezit voordat Roco er mee uitkwam, waar ik overigens geen ervaring mee heb.

Gr Matje
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Ik ben nog steeds enthousiast van de fleischmann plan-V.
Alleen jammer dat het altijd bij een 2-delige is gebleven.
En dan natuurlijk goed ombouwen.
Marklin motor er in, incl draaistel. En dan heb je de rijeigenschappen van een motorpost. Genoeg kracht om nog 2 dummy's mee te voeren. Plan-V's zijn onderling gekoppeld dmv symoba kk mechanisme. Enig nadeel is dat je daarom ook weer de frontschorten moet aanpassen. Maarja, volgens het koppelsysteem van Fleischmann worden ze niet eens teruggeplaatst en spartaans gekoppeld... Geen idee hoe andere merken dit oplossen.
En zo rijdt deze al bijna 10 jaar rond bij een hele tevreden forumgenoot in zeeland.
Verder kan ik de voor- of nadelen niet echt benoemen omdat ik alleen ervaring heb met de fleischmann plan-V. De fleischmann heeft wel een metalen chassis.

Mvg. Marcel
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Hier een door mij omgebouwde plan-V met printen van Martin(flyerman) nadeel van deze ombouw zijn de kosten per treinstel heb je 2 decoder plux22 nodig plus de printen van Martin welke gelukkig niet zo duur zijn maar alles bij elkaar word de apekop 2 x zo duur.
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Citaat van: hmmglaser op donderdag 18 juni 2020, 23:33:25
Het Roco model is realistisch en 1/87 maar de fleischmann past beter bij de andere modellen sprinter koploper kwa grote +- 1/100.

Koop je ook een auto die goed bij je oude past? Dit is toch geen argument?! In plaats van achterom kun je ook naar voren kijken. Roco heeft namelijk aangegeven ooit weer met Plan T/V te komen. De sprinter van Flm heeft zijn langste tijd gehad. Daar koop je dus geen nieuwe trein bij omdat het beter past.
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Het lijkt me dat iedereen dat zelf wel kan bepalen.
Ik heb ervaring met beide modellen in tweerailuitvoering.

Ik vind de Fleischmann nog altijd een goed gelukt model. Oogt goed en behoorlijke rijeigenschappen. Waarom iemand de rijeigenschappen van de Märklin motorpost zou willen ontgaat mij, maar ook dat moet iedereen vooral zelf weten.  :) Het model is dacht ik nooit digitaal voor drierail geleverd, dus het is altijd (laten) ombouwen. Is niet heel moeilijk.

De Roco is van deze tijd: op schaal, gedetailleerder en met soepele cardanaandrijving. Ik begrijp dat steile klimspiralen een dingetje kan zijn, maar die heb ik niet. En Roco heeft/had ook de plan T natuurlijk.

Hier rijden alleen de Roco's nog, twee keer plan V en een plan T. Van de Fleischmann heb ik alleen nog een compleet verbouwd stel (groen met correcte bakindeling voor een groen stel) die ik om nostalgische redenen niet weg doe.

Maar ik vind beide modellen nog altijd aanraders, waarbij je aan de hand van de beschrijvingen zelf kan bepalen welke versie het best bij jouw wensen past. Nieuw zijn de modellen momenteel niet of slecht te vinden. De Fleischmann komt er ook niet meer en Roco roept al jaren dat er een herproductie komt, maar nooit wanneer.  :)
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Citaat van: Dirkkie_84 op zaterdag 20 juni 2020, 08:03:29
Citaat van: hmmglaser op donderdag 18 juni 2020, 23:33:25
Het Roco model is realistisch en 1/87 maar de fleischmann past beter bij de andere modellen sprinter koploper kwa grote +- 1/100.

Koop je ook een auto die goed bij je oude past? Dit is toch geen argument?! In plaats van achterom kun je ook naar voren kijken. Roco heeft namelijk aangegeven ooit weer met Plan T/V te komen. De sprinter van Flm heeft zijn langste tijd gehad. Daar koop je dus geen nieuwe trein bij omdat het beter past.
Dit is zeker wel een punt om naar te kijken het gaat om verhoudingen bijna alle NL treinstellen hebben de lengte maat 1/100 verzin dit niet zelf maar heb het al in meerdere topic gelezen.
Wat jij hier mee doet moet je zelf weten maar om dit geen argument te noemen ontgaat mij even.
Ik denk dat je bij Piko meer kans hebt op nieuwe NS modellen dan bij andere fabrikanten.
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
7 jaar geleden zat ik met hetzelfde dilemma.
Uiteindelijk heb ik voor de Roco gekozen.

Lees hier de argumenten;
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=37582.msg786034#msg786034


Nu koop ik uitsluitend nog maar treinen in de lengteschaal 1:93 en 1:87

Gr Richard
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
 @citaat
en iets verderop de foto's

Alles op de foto's is inmiddels verkocht, Plan T (niet op de foto's) nog beschikbaar ;).
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 20 juni 2020, 23:24:18
Citaat van: Dirkkie_84 op zaterdag 20 juni 2020, 08:03:29
Citaat van: hmmglaser op donderdag 18 juni 2020, 23:33:25
Het Roco model is realistisch en 1/87 maar de fleischmann past beter bij de andere modellen sprinter koploper kwa grote +- 1/100.

Koop je ook een auto die goed bij je oude past? Dit is toch geen argument?! In plaats van achterom kun je ook naar voren kijken. Roco heeft namelijk aangegeven ooit weer met Plan T/V te komen. De sprinter van Flm heeft zijn langste tijd gehad. Daar koop je dus geen nieuwe trein bij omdat het beter past.
Dit is zeker wel een punt om naar te kijken het gaat om verhoudingen bijna alle NL treinstellen hebben de lengte maat 1/100 verzin dit niet zelf maar heb het al in meerdere topic gelezen.

Nou, 1:87 begint toch wel de overhand te krijgen. De lengteschaal 1:100 vind je bij oudere modellen die meestal niet nieuw meer zijn te vinden: Fleischmann Sprinter en plan V, Lima IRM en de op de Lima gebaseerde Rivarossi VIRM bijvoorbeeld. Recente ontwikkelingen van Piko (Hondekop), Roco of Artitec (plan U, Hondekop) zijn keurig op lengte. Voor rijtuigen geldt hetzelfde.

Ik heb zo ongeveer alles wel en las zo nu en dan een 1:100 baanbezetting in. Ook leuk.  ;)
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Citaat van: henkv op zondag 21 juni 2020, 08:49:04
Ik heb zo ongeveer alles wel en las zo nu en dan een 1:100 baanbezetting in. Ook leuk.  ;)
Kun je ook meer op je baan kwijt   ;)
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Allen erg veel dank voor de tips en afwegingen (ook naar het oudere topic, instructief)! Erg fijn  :thumbup: . Ik heb mijn keuze gemaakt voor de Roco en ben inmiddels zelfs voorzien. Groet! Patrick
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Hè, jammer dat je je keus al gemaakt hebt, de Trix was ook nog een mooi alternatief geweest:
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Alleen wil Pitsar geen  Hondekop.
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Aanschaf-advies gevraagd voor Mat64/Apekop
Oeps, je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Henk.