Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

BEMO Glacier Express H0 of H0m ?

Gestart door Swiss-fan donderdag 04 juni 2020, 10:35:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Goedemorgen.

Ben een beetje aan surfen naar de Glacier Express, mooooiiii
Natuurlijk in mijn spoormaat H0.
Zie ik toch bij een aantal verkopers wanneer ik een rijtuig vind dat H0 is dat er ergens in de tekst ook H0m gebezigd wordt.
Wat zouden ze daar toch mee bedoelen ?

Groet
Dolf
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
De Glacier Express is een trein die op het Rhätische Bahn netwerk rijdt (onder andere). De Rhätische Bahn is smalspoor met een spoorbreedte van 1m.
Om de schaalmodellen ook realistisch te maken is de spoorbreedte h0m(eter) geïntroduceerd. Dus als de rijtuigen h0m wielen hebben passen ze niet op h0 spoor (schaal van 1,44m).
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
In aanvulling, bemo heeft deze mooie trein zowel in ho als in Hom uitgebracht.

Succes

Ik zelf heb ook recent mn eerste hom treibwagen hier rijden.

Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Heren.
Dank.
Geeft bij mij wel de nodige verwarring als er in het verkoopverhaal bij een rijtuig H0 ook H0m staat :?
Grt
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
hoi,

Het is ook schaal H0 (1:87) maar dan smalspoor om precies te zijn: meterspoor. H0m = 12mm, dan heb je ook nog 750mm en dat H0e = 9mm. Bemo heeft inderdaad de Glacier Express voor H0 "normalspur" uit gebracht: Glacier-Express H0 "normaalspur". En voor heel veel ander materieel en Glacier Express in H0m Bemo Schweizer Bahnen H0m. Railmateriaal is er onder andere van Bemo en Tillig. Zelfs met een derde rail erin dat je dus met een smalspoortrein over het normale spoor kan rijden. Erg leuk allemaal.

Je hebt ook nog H0f dat is nog iets smaller en dat wordt ook wel veldspoor genoemd.

Wil je het juist doen dan zou ik voor de H0m versie gaan. Met een apart spoor voor deze trein.

Groet Ronald.
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Hallo

Haal dit onderwerp toch nog ff aan, maar dan over type aanduiding van de rijtuigen.
Kom ze als volgt tegen

- Ap      is 1e klasse
- Api     is ook 1e klasse, maar wat is het verschil ?

- Bp      is 2e klasse, en daar zie ik weinig andere type aanduidingen anders dan deze.

- WRp   is de servicewagen, meen dat ik deze ook wel eens gezien heb als de WRs?, maar daar kan ik mij in vergissen ;)

Grt.
Dolf
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Ap  = 1e klas passagiers
Api = 1e klas passagiers met invalide toegang.

Bp = 2e klas passagiers (en blijkbaar hebben ze geen tweedeklas rijtuigen met invalide toegang).

WRp = WR van Wagon Restaurant, p van Passagiers, die p lijkt wat overbodig, maar goed, zo werken standaarden.

De WRs versie die ken ik niet. De kleine s staat namelijk voor stuurstand.

Hieronder heb ik het verschil aangegeven tussen de Ap en de Api. Bij de Api is de eerste ruit vanaf de deur nog een klein stuk zwart, dit omdat er een grotere WC in zit dan de Ap rijtuigen.
En daaronder de indeling getekend weergegeven. Ik heb er voor het gemak de wagon type codes bijgezet. De originele afbeelding is van: https://zermattbahn.weebly.com/glacier-express-2006.html

Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Sjoerd

Erg bedankt voor deze aanvulling :thumbup:

Zit ik net even met de gedachte, i staat voor invalide toegang.
De wagens zijn van Duits talige makelij.
Invalide is in duits behindert, en in internationaal bijv. Engels is het disabled
Hoe komen ze aan de i ?

Groet
Dolf
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Die i was een soort Sherlock Holmes, door deductie, want ik kan hem nergens als officiële letter terugvinden voor rijtuig classificaties.
Die letters zijn bedacht door de UIC om alle rijtuigen binnen Europa makkelijk met elkaar te kunnen vergelijken.

Hier is er wat meer leesvoer: https://en.wikipedia.org/wiki/UIC_classification_of_railway_coaches
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Zit net de BEMO site te vergelijken.

Vraag me af of het verhaal opgaat mbt de Api in combinatie met het geblindeerde stukje van de vensters :?
De H0 rijtuigen artikelen 3589 102 en 3589 115 zijn beide 1e klasse, echter de ene Api en de ander Ap.
In beide afbeeldingen van de rijtuigen wordt de doorgetrokken blindering getoond?

Of zou het een vergissing zijn bij BEMO 8)
Vrees 't laatste.
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Dat is wel bijzonder ja, als ik hier kijk is het nummer van de wagon op de foto anders dan het nummer dat ze verkopen als tekst. Dus dat match ook niet.

Op deze website klopt het weer wel :-)
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Fabrikant zou toch leading moeten zijn 8o
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Ik keek op de verkeerde website. Maar ook op de Bemo website staan bij verschillende nummers dezelfde foto (als je inzoomt kan je het nummer op de wagon lezen).

Dus ze hebben heel makkelijk de foto's geplaatst denk ik. Ook in andere schalen dan H0 kloppen de foto's niet met de teksten.  :?
Re: BEMO Glacier Express H0 of H0m ?
Klopt, zo was ik er ook achter gekomen :thumbup:
Maakt 't allemaal lastiger wat en welke wagen nu het juiste artikelnr heeft.
Zal eens een vraag uitzetten bij BEMO.