Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10

Gestart door Hitmaan donderdag 18 juni 2020, 15:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Henk,

Ga daar eens goed moet over na denken, fietsrijtuig is op zich niet onaardig benaamd. Maar komt dat dan niet over alsof het een rijtuig is enkel voor fietsen?
Mvg Carlo
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
 @citaat

Dat bedoel ik.
Maar ik zou nu ook niet even weten hoe het dan wel te noemen.

Henk
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
 @citaat Met fietsenafdeling?
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
 @citaat
Probleem is dat we rekening moeten houden met de lengte van het veld.
Rijtuig met fietsenafdeling wordt dan misschien wel erg veel/groot.

We maken er rijtuig met fietsenrek van.  >:-D
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Henk,
Ik denk dat dit het beste zal zijn.
Heb net contact gehad met Chef garde NMBS en het is zeer complexs, soms volledige rijtuigen, bij andere stukken van 1ste klasse die uitgebroken en veranderd waren en bij de dubbeldekkers onderste verdiep en boven toegankelijke zitplaatsen enz.... Zij noemden het pakwagen.
Mvg Carlo
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Pakwagen is prima te doen. Is tevens alleen een aanvulling.

Voor de personen die wachten op de link, Trainhenk is nog wat aan het uitzoeken mbt de testers.
Re: Database Waar staat de Waar staat de data base?- Update 21-04
Waar staat de db en hoe is ze te downloaden. Is het mogelijk bij ieder bericht over dit onderwerp een link te zetten naar de laatste versie? /Nu is het een kwestie van scrollen door de vele pagina's. Ik ben ooit begonnen met een db maar dat is geen succes geworde. dank voor de inzet. Met vriendelijke groet
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Ik heb de testers gevraagd om deze week op een mail van mij te reageren zodat ik kan afronden.

Tony zet de database d.m.v. een we transfer-link beschikbaar.
Deze link blijft een beperkte periode (een week dacht ik) beschikbaar en daarna vervalt hij.

Henk
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
 @citaat @citaat
en @citaat
De laatste link staat altijd op de eerste pagina. Werkt deze niet meer dan kun je mij natuurlijk een bericht sturen. Ik zal mits er nog wat ontwikkelingen zijn de link gaan posten.
Meestal staat de laatste link ook wel in een post die maximaal 7 dagen oud is.

Ik maak gebruik van wetransfer. Een gratis systeem. Er kleven nadelen aan, maar mits je iets anders weet om een 5 tot 19 mb database te versturen dan kom maar op met de opties.
En voor de slimmeriken, Ja Email is mogelijk, maar dat kost wel tijd en ga ik ook niet doen.
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Nog geen update?

Mvg Carlo
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 21-04
Helaas nog niet. De afgelopen weken erg druk geweest. Tijd moet je anders verdelen. Maar ik hoop binnen kort een update te plaatsen.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Heren,

Bij deze even een kleine upgrade.  Gezien de aankomende beurs in houten kun je misschien de database gebruiken.

Kleine verbeteringen zoals een tabstop en wat kleine foutjes.
Ook toevoegingen zoals als wagon namen.

Versie is geen grote update dus je kan de oude ook behouden.

Voor het transporteren van gegevens van excel etc naar database, dat loopt nog.
Heeft mijn aandacht, maar staat even op een lagere pitje.

https://we.tl/t-Qguaad0dDJ
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Sorry Heren,

Bij een extra controle een fout tegen gekomen. Zat in de wensenlijst. Mocht je die niet gebruiken dan is het niet zo erg, maar anders, hierbij een nieuwe link.

https://we.tl/t-uT5Q1Ai9Sd
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Nette service  ;) :D

Jan-Peter
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
 @citaat
@citaat
:thumbup:
Helaas nog steeds niet gestart hiermee.

Groet
Harald
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Goede service, dank je.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Harold,

Maakt niet uit hoor. Ik doe dit ook een beetje voor de fun.
En mocht iemand nog wat tegen komen dan stel gerust hier de vraag/opmerking.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Dag Tony,
Ik krijg een foutmelding bij het invullen van een 1 ste record in 'main_Wagons' veld 'Wagon type'

volgende boodschap is te zien

'The record source 'SELECT[Search_Wagon].Wagon FROM Search_Wagon;' specified on this form or report does not exist.

zoekt naar een tabel die er niet is?

Grt

Daniel
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
 @citaat

Die foutmelding klopt helemaal. Dat onderdeel is er inderdaad niet meer.
Goed gezien. En normaal valt mij dit ook niet op aangezien ik geen gegevens rechstreeks in het tabblad invul.

Tevens de tip om dit ook niet te doen. Er staan handige formulieren in de database die je kunt gebruiken. Dat werkt wel. Zal deze week nog eens een update plaatsen om deze fout er uit te krijgen.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Tony,
ik ben gegevens van een andere database aan het importeren en dan is het werken via tabellen wel handig en zo kwam ik op de fout uit  :D

grt

Daniel
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
 @citaat
Vraag, kan jij een handleiding maken hoe je dit doet. Wij zijn al een lange tijd bezig om dit goed op papier te krijgen voor andere leden. Tevens heeft mijn database verschillende versies en het zou zonde zijn dat mensen keer op keer de gegevens moeten invullen.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Hi Tony,
Ik wil dit gerust aanmaken, maar was Henk daar niet mee bezig? Het is een hele tijd geleden dat ik nog contact gehad heb met hem, de laatste keer was het mij nog altijd niet gelukt om een excell tabel te importeren en doorgegeven aan Henk maar niks meer gehoord daarover. die import ligt dus momenteel stil. ik wil wel verder proberen tot het lukt en de handleiding compleet maken.

Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
 @citaat
Met dat stuk van de import was ik inderdaad mee bezig en henk ook. Echter dit is van database naar database tenminste, ik denk dat jij dat al uitvoert.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Wat ik doe is het volgende. ik maak een export in excell van een vorige database, kopieer een kolom en plak die in de juiste kolom in de nieuwe database (tabel). Ik voeg ook extra kolommen toe in de nieuwe database om gegevens in te kopieren.
denk dat het quasi onmogelijk is om een export/import te doen van 2 verschillende databases met verschillende kolommen.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Heren,

Ik heb geprobeerd om vanuit de database een leeg excel bestand te exporteren.
Dat lukte wel.
Deze te vullen met gegevens (kopiëren en plakken) vanuit een ander excel bestand en dit weer te importeren.
Dat lukte slechts een keer.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Ik ben ook eens begonnen met een database met Access. Tabellen opbouwen en vullen ging goed, maar zodra ik er foto's aan koppelde, kon ik niets meer toevoegen. Wat een ramp! Ook de database van Libre Office was een ramp. Toen ben ik maar begonnen er zelf een te maken met php en mysql, daar wist ik precies wat ik deed. In de database hou ik bij: gegevens betreffende het model (merk, artikelnummer, railsysteem/wielen, stroomsoort, adres etc) en gegevens van het voorbeeld (maatschappij, asindeling, klasse, soort wagen/loc etc) Geen datum aankoop en zo, want weet ik niet meer. De oudste is uit 1963, Märklin 3029, bij De Wit in Zwolle, toen ben ik begonnen en zoiets vergeet je niet.
Re: Database voor modelspoor - Update 14-07
Hi All,

Zelf ben ik nog erg geïnteresseerd in deze database om alles bij te gaan houden.
Dus als iemand nog een courante versie kan delen, erg graag.
Ik zie dat er gebruik wordt gemaakt van wetransfer wat in deze niet echt handig is.
(verlopen van links e.d.)

Een mooie (gratis!) dienst is Mega.
Je kunt een gratis account hier aanmaken:
https://mega.nz/

Daarna kan je zeer grote files uploaden (zelf share ik files van 7GB+) welke je daarna kunt "Sharen". Je kunt dus een Public Download Link maken.
Net zoals Wetransfer. Echter blijft deze altijd beschikbaar i.p.v. te verlopen na 7 dagen. Wellicht interessant om hem via daar te uploaden en sharen?
Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
Hoi,

Ik ben van plan om vandaag naar de database te gaan kijken en of ik er een aantal fouten nog kan uithalen. Zal proberen weer de nieuwste versie online te zetten.
Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
Update

Ik zou vandaag de database weer uploaden, helaas moet ik jullie teleur stellen.
Al heel erg lang wou ik er een zoek knop in plaatsen. Want stel je voor je moet een wijziging aanbrengen.
Nu is dit gelukt. Echter moet ik het doorvoeren op meerdere pagina's en dat lukt vandaag niet meer.

Ook wat uiterlijke verandering voer ik even door.

De fout die hierboven staat vermeld is verdwenen.

Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
Zoeken in Access is een standaard databasefunctie, die op elk willekeurig veld of record op verschillende manieren toegespast kan worden.
Uit ervaring weet ik dat de volgende methode heel goed en simpel werkt.

1. Ga naar menuoptie "Bestand" en dan kies je opties. Vervolgens clientinstellingen en dan zoek je naar standaardmethode zoeken/vervangen waarbij je de optie
   "begin van het veld" selecteert. Zie bijlage
2. Vervolgens kun je dan in ELK veld met je cursor op het begin van het veld gaan staan en kies je het pictogram zoeken in het lint. Je kunt dan je zoekgegeven
    invullen zoals ik in onderstaand voorbeeld "goed" heb ingevuld om goederentreinen te zoeken. En voila....daar is de eerste al. Zo kun je ook een volgende zoeken.

Suc6 met het uitproberen hiervan.
Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modelspoor - Update komt er aan
 @citaat

Dank voor je bericht. En je hebt helemaal gelijk, zo kan het ook, maar.........

Mijn database is iets anders en zoals ik het heb kan het namelijk niet. Mijn vensters zijn een popup en ik heb de navigatie knoppen ook uitgeschakeld.
Echter ik heb een oplossing. Hij kan nu zoeken naar de fabrikant nummer en de eigen naam/nummer
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Bij deze de nieuwe versie van de Database.
Hou nog gewoon even de wetransfer aan.

https://we.tl/t-peoesbdPLW

Mocht je vragen hebben stel maar.
De veranderingen staan op de eerste pagina.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Hallo Tony,
Ik zag  de link net te laat. Is het mogelijk om de  We transfer link nog een keer te verversen?
Alvast heel erg bedankt!
Groeten Jens
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Hoi,

Bij deze aan je verzoek voldaan.

https://we.tl/t-IJ9PzElCfg
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Hoi Tony,
Hartelijk dank!
Groeten Jens
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Blijkbaar al weer 15x gedownload. Gaat wel hard. Geen idee allemaal door wie, qua versie is er niks anders met 2 weken terug.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
 @citaat

Op Verzoek

https://we.tl/t-hZ6VVFYSPw

Geen veranderingen.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Ben waarschijnlijk nét te laat voor het werken van de downloadlink, zoudt U zo goed willen zijn om het nog 1 keer up te loaden?
De reacties zijn dusdanig enthousiast dat ik zeer geïnteresseerd ben geraakt om me aan te mogen sluiten bij de groeiende groep gebruikers.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Dag Tony,

Heb je nog plannen om verder met de  database te gaan?
Bijvoorbeeld inlezen van excel-bestanden?
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
 @citaat @citaat
Op verzoek
https://we.tl/t-mfl5HKR458

@Henk
Het plan is er wel, maar iemand moet helpen. Dat stukje zit ook ik zelf mee.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
ik ben blij dat het niet alleen aan mij ligt.  :-)
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Excel bestanden inlezen in Access database: gewoonweg niet doen! Bijna alle informatie uit een Excel sheet kun je simpelweg met copy/paste in een Access database plakken (maar dan moet je de Access database niet helemaal gaan uitkleden voor gebruikersmogelijkheden door menuopties uit te schakelen).
Mensen die de database in Access willen gebruiken dienen gewoon eenmalig zelf de moeite te nemen om e.e.a. over te zetten. Zo simpel is het. Qua structuur, veldnamen (kolomkoppen) zijn er zoveel verschillen tussen een Excel sheet en Access dat je dat toch nooit helemaal goed krijgt en ieder Excel sheet zal anders opgebouwd zijn.
Ik zou me meer richten op hoe je de database na een update geactualiseerd krijgt.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Ik heb de dB vanmiddag ook binnen gehaald op m'n oude laptop.
Kan er nu nog even niks mee, maar mss wel op n andere pc.
In ieder geval nogmaals bedankt voor het beschikbaar stellen.
Het zou zomaar kunnen dat wanneer alles is ingevoerd, ik verrast zal zijn wat er allemaal in staat  8o 8o
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Dank iedereen voor de reactie.

De afgelopen maanden zijn er geen aanpassingen meer geweest.  Als er nog wat in moet komen te staan of er zijn fouten ontdekt dan geef het even door.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Bestr Tony, 

ik ben net nieuw op dit forum en las het draadje over je database. Klinkt allemaal erg goed. Ik ben al een tijdje uit aan het kijken naar zoiets dus ik zou het erg op prijs stellen als je weer een nieuwe download (via WeTransfer?) beschikbaar zou kunnen stellen.
Alvast bedankt

vriendelijke groet

Rene
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Beste Tony, 

hartelijk dank. Ik heb de database geopend en het ziet er erg doorwrocht uit. Complimenten. ik loop echter wel tegen een klein maar vervelend probleem aan. Ik kan op de verschillende tabbladen (Bijv. onder locomotieven) niet het hele formulier zien. De onderkant is niet zichtbaar en dus ook de invulvelden daar niet. Door met de Tab toets door de velden te lopen merk ik dat nog diverse velden zijn die ik niet zien (welke of hoeveel zie ik dus niet) en ik kan dus ook niet een evt knop voor opslag of zoiets selecteren.
Met de muis  naar beneden scrollen werkt niet en er zijn geen 'scroll-bars ' aan de zijkant van het formulier zichtbaar.

Ik werk op een laptop (15,6 inch breedbeeld onder W10). De schermresolutie staat ingesteld op 1366 x768 (is aanbevolen instelling). Dit aanpassen maakt geen verschil. Ik heb gezocht of er evt instellingen in Access zijn maar kan zo niks vinden.

Heeft iemand misschien een oplossing?

alvast bedankt

Rene
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
 @citaat
Bijzonder dat jij geen schuifbalken hebt. Misschien een persoonlijke instelling.

Als je met de rechtermuisknop op een formulier drukt en dan gaat naar ontwerpweergave dan krijg je als het goed is aan de rechterzijde een eigenschappenvenster.
Als je die niet krijgt klik dan in het tabblad bovenin op formulierontwerp en daar staat hij tussen.

In het venster bij eigenschappen en dan het tabblad Opmaak bevindt zich ergens een optie met schuifbalken. Ik dacht dat deze op verticaal stonden, maar je kunt dit aanpassen naar wens.
Daarna wel even opslaan en testen.

Bij het tabblad Overige is mogelijk ook nog een optie wat anders zou kunnen werken.
Popup. Die kan je op Nee zetten. Dan drukt het venster zich in Access zelf.

Edit:
Er zit een fout in de database. Ontwerp fout. Het formulier Locomotieven bevindt zich op het Formulier kop tekst pagina en niet op de detail pagina. Dacht dat het geen donder uitmaakte totdat jij kwam. Ik ga het wel aanpassen, maar gaat niet lukken morgen of dit weekend. Mogelijk volgende week. Ik kijk even.
Alleen dat formulier zit er in. Je kan het zelf verplaatsen als je een beetje handig bent.
Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 11-10
Beste Tony,

dank je wel voor je aanwijzingen.Bij het nalopen van de verschillende tabbladen bleek bij Modelspoor rails er ook geen verticale Scollbar zichtbaar te zijn. Je kon ookniet naar beneden scollen met de muis.Door hier onder Designview (sorry maar ik werk met een Engelse versie van Office 2021) en Propertysheet, Scroll bars op vertikaal te zetten kwam de scroll bar tevoorschijn en kun je daarna ook met de muisscrollen.

Echter onder invoeren verzameling - Locomotieven werkt deze truuk op geen enkel tabblad. Dat zal dan wrs wel aan de fout in  in het ontwerp liggen. Wat wel opvalt is dat de verticale scrollbar in Design View wel zichtbaar is maar in het uiteindelijke Form View niet.

Geen nood. Ik ga ervanuit dat je dat binnenkort wel op gaat lossen maar er is dus geen enkele haast bij. Eerst maar van de feestdagen genieten.

In ieder geval voor jou en je familie (en de andere forumleden) alvast hele pretige kerstdagen.

vriendelijkegroet

Rene

Re: Database voor modelspoor - Nieuwe Update 27-12
 @citaat

Nieuwe Versie.

https://we.tl/t-CA47N1ZLy5

Is aangepast i.v.m. fouten in schuifbalken.

Mocht je meer fouten vinden dan meld het maar.