Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10

Gestart door Hitmaan donderdag 18 juni 2020, 15:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Koen,

Citaat van: 3railkoen op zondag 28 maart 2021, 00:01:07
hi, nice initiatief! Wat is de gedachte mbt content en updates op de data ? Moet je dan die hele datase opnieuw importeren ? Of komen er incrementals ?  ? Of een cloud versie zodat je niet zelf hoeft te installen ? Of snap ik het niet kan ook

Sterkte !

mvg koen

Van Tony heb ik begrepen dat de database splitsen, wat dan moet gebeuren, mogelijk is maar dat forumleden met een wat oudere versie van Access zouden moeten upgraden naar een recentere versie.
Ik had dit ook al bij Tony aangekaart maar het is de database van Tony en Tony bepaalt.

Alhoewel het zijn de kosten ook niet.
Ik heb recentelijk Microsoft Office Professional 2019 (met Access) voor drie tientjes via het internet aangeschaft.

Henk
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Cris

Citaat van: Crispr op zondag 28 maart 2021, 13:35:36
Dit is een heel mooie database hoor. mooi initiatief en vele uren werk, maar het resultaat mag er absoluut zijn. Wat ik graag nog zou toevoegen zijn extra velden voor foto's.
Nu ga ik kijken hoe ik mijn eigen oude database gegevens kan overzetten naar de nieuwe. grt

Je kunt bij het opvoeren van een locomotief over de diverse tabbladen verdeeld drie foto's opvoeren en desnoods gebruik je de mogelijkheid van de grootspoorfoto.
oude database gegevens kun je mogelijk overzetten door in je oude database een export naar excel te maken en deze in de nieuwe database te importeren.
We horen graag of dat lukt.
Mij is het niet gelukt om een excelbestand te importeren maar Tony is daar nog naar aan het kijken.

Henk
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 @citaat
Het importeren instructie wordt nu aangewerkt. Het kan wel, maar het vergt mogelijk wel kleine aanpassingen aan een Excel formulier.
Foto's kunnen niet worden omgezet.

Ook aan alle. Het kan zijn dat je sommige objecten mist zoals Decoder protocollen. In de Database bevindt zich een handleiding hoe je iets kan toevoegen aan de Search_ tabellen.
Het moet te doen zijn.

Ter info:
Splitsen van de database is niet handig en kan namelijk ook niet werken. Daarvoor zou je een netwerk moeten hebben. Echter omdat deze database via het internet wordt verspreid blijft het lastig.
Er zijn misschien vast mogelijkheden, maar dit gaat dan heel erg diep. Zo diep dat mijn kennis ook niet goed is.
Ook zal ik moeten denken aan andere mensen met geen of zeer weinig kennis. De leeftijden die varieert van 18 tot 80 a 90 jaar.  Iemand van 18 is mogelijk wat vaardiger met computers dan iemand op latere leeftijd. Maar er zijn daar ook weer uitzonderingen in.

Access heeft zijn tekortkomingen. Excel heeft het ook en eigenlijk alles wel. Wat je nu ziet is wat je nu krijgt.

@Cris
Gezien er 3 foto's zijn te plaatsen. Welke foto's zou je nog meer willen plaatsen dan.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
hi, heb um ff gedownload en zie nu de bedoeling..
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
ik zie een klein foutje:
bij geen speciale lok staat een punt voor

Voor de rest ben ik er druk mee bezig
Gr Ed
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Ik werk zelf op een Mac en dan heb je applicaties nodig zoals: virtual machine, parallels desktop, bootcamp (van apple), etc.
Daarnaast moet je een windowslicentie hebben met access geïnstallereerd.
Er zijn wel viewers zoals "MDB ACCDB Viewer" beschikbaar voor een Mac, maar de naam zegt het al: een viewer.

Zelf werk ik met parallels met windows (incl acces) en dat werkt als een trein op een mac
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 @citaat  @citaat

Het klopt dat er een punt voor staat. Dit is een bewuste keuze en waarom zal ik je ook uitleggen.

Alles werkt met alfabetische volgorde. A t/ Z en 1 t/m 0
Als ik een rapport zou uitvoeren dan zou de tekst Geen speciale loc in het midden van het formulier/rapport uitkomen.  Gezien dit de grootste lijst zal zijn is het lastig om het te lezen en om dingen op te zoeken. 
Nu dat ik er een punt vooraan neer zet dan blijft het kopje bovenaan staan.  In alfabetisch volgorde ziet access een punt als eerste regel.
Voer maar eens een rapport uit.
Daarom dus.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Hi, het ziet er leuk uit maar vraag me af of het hebben van een rdbms voor bijhouden van een paar loks en wagens echt nodig is om je verzameling in kaart te brengen. Ik hou het wel bij excel kan ik alle kanten mee op..

Wat ik me wel voor kan stellen is dat er een database aangelegd wordt met alles van marklin erin oid..  (zelf op marklin.de hebben ze niet alles erin) .. en dat je die dan gebruikt om ook je eigen aantallen daarvan bij te houden.
En dan zou dit ook mooi bv via een cloud dienst kunnen draaien etc..Hoef je alles maar 1 keer vast te leggen.  Maar zoals ik het nu begrijp was dit niet het doel van dit project.

IIg nice initiatief en leerzaam voor de developer lijkt me.

mvg koen
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Citaat van: Trainhenk op zondag 28 maart 2021, 14:48:17

Ik heb recentelijk Microsoft Office Professional 2019 (met Access) voor drie tientjes via het internet aangeschaft.

Henk

Dat ga ik ook s doen, denk ik.
Ik zie die pakketten langskomen voor minder dan €20.
Das te doen...
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Citaat van: robkop op zondag 28 maart 2021, 18:58:42
Dat ga ik ook s doen, denk ik.
Ik zie die pakketten langskomen voor minder dan €20.
Das te doen...
Volgens mij kan dit geen officiële versie zijn, maar een illegale versie.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Citaat van: pphjed op zondag 28 maart 2021, 17:42:36
Ik werk zelf op een Mac en dan heb je applicaties nodig zoals: virtual machine, parallels desktop, bootcamp (van apple), etc.
Daarnaast moet je een windowslicentie hebben met access geïnstallereerd.
Er zijn wel viewers zoals "MDB ACCDB Viewer" beschikbaar voor een Mac, maar de naam zegt het al: een viewer.

Zelf werk ik met parallels met windows (incl acces) en dat werkt als een trein op een mac

Programma's om virtueel Windows te draaien op een Mac zijn mij bekend, maar ik zou willen proberen om deze database in Libreoffice te openen. Daarin zit ook een databaseprogramma dat vergelijkbaar zou moeten zijn met Access en Libreoffice werkt gewoon onder OSX.
Maar goed dit draadje is geen computerhulplijn, dus ik zoek en probeer zelf wel verder.
Mocht ik de oplossing vinden dan meld ik die hier wel.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lang gewacht stil gezwegen maar nu gedownload.

Dank voor het vele werk heren.

Groet Wolfgang.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dag winus,

Citaat van: Annemia op zondag 28 maart 2021, 19:28:30
Citaat van: robkop op zondag 28 maart 2021, 18:58:42
Dat ga ik ook s doen, denk ik.
Ik zie die pakketten langskomen voor minder dan €20.
Das te doen...
Volgens mij kan dit geen officiële versie zijn, maar een illegale versie.

Ik heb inmiddels 3 of vier keer een officepakket en twee keer een Windows 10 pakket op deze manier aangeschaft en alles zonder problemen bij Microsoft kunnen valideren.
Krijg ook keurig alle updates binnen.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Inmiddels heb ik met hulp van Tony een excelbestand met locomotieven kunnen importeren.

Ben mij nu op de wagons en rijtuigen aan het richten maar ik moet nog wel het nodige in mijn excelbestand aanpassen.


Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Even weer de download link er bij gepakt gezien dit pagina 6 is.

https://we.tl/t-PmVlC1lttB

Edit: In bijna 24 uur is de database 53 x gedownload.
Geef nog steeds even een gil als je wat ziet. Alle opmerkingen zijn welkom.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Beste Tony,
Alvast bedankt weer voor de aanpassing van de database. Wat ik graag nog wil veranderen is idd enkele velden met extra foto's. Graag zou ik ook nog een tabel willen toevoegen ivm 'Verkoper'.
Nu is de vraag of ik de database zelf aanpas en zo verder ga of kan dit gedeeld worden met iedereen en kan u dit aanpassen?
Gezien de hoge download v/d database heb je veel tevreden gebruikers gemaakt :-) top hoor.
grt
Crispr

Het importeren van mijn oude database moet ik nog uitvoeren. het is ook de eerste keer dat ik dat ga doen, weet dus nog niet op welke belemmeringen ik ga botsen. hou je op de hoogte.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 @citaat
Bij deze even een vraag mbt jouw toevoegingen.
Je kan 3 foto's plaatsen in de database en zelfs de grootspoor foto gebruiken voor een 4e.
Wat laat je eigenlijk op de foto's zien???

Tevens meld je een tabel voor Verkoper. Wat moet ik mij hierbij voorstellen. Wat van informatie zou er in moeten gaan staan.
waarvoor dient de tabel.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
En in het formulier locomotieven kun je als bijlages ook heel veel foto's toevoegen.....
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Best Tony,

bij het aanmaken van een record, download ik foto's van bepaalde sites, meestal catawiki, 2dehands of andere. Bij momenten is er maar 1 foto beschikbaar en bij andere heel veel, bv. alle aanzichten van een lokomotief + eventueel documenten die erbij horen of de doos, maakt niet uit. daarom dat ik een hoofdfoto neem en daarna in een kleiner kader de overige. laten we zeggen 6 foto's in totaal.
Dan weet ik graag van wie en vanwaar ik de verzameling of individueele stukken gekocht heb met daarbij een prijs. het kan gaan om een verzameling waar men xxx € voor betaald heeft, maar behoren deze artikels bij deze verkoper. men kan ook geen aankoopprijs linken aan deze artikels vermits het om een verzamelprijs gaat. men kan wel de marktwaarde of andere waardes eraan koppelen. lijkt misschien wel te ingewikkeld?
Alvast bedankt om mee te denken.
grt

Crispr
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 @citaat
Ik kan eens gaan nadenken over een extra pagina waarop meerdere foto's kunnen.

ER is al wel een mogelijkheid om een prijs op te geven en om op te geven waar je deze had vermeld. Tevens is een website link ook voorradig dus je kunt je verkoper er bij vermelden.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Ja, lijkt me een goed idee om een aparte tab pagina te voorzien van de nodige foto's met eventueel commentaar veld.

De verkoper, de prijzen staan idd in de hoofdtabel. ik ga het nog bekijken of ik een extra tabel zou toevoegen.

Dank.

grt

Crispr
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Reeds 97 x gedownload en eigenlijk geen reacties. Of de database is zeer goed of iedereen heeft problemen met het toetsenbord van een invoer apparaat.

Edit 16:34: Nu 99 keer
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 @citaat reacties gaan wel komen na vandaag omdat het dan een stuk kouder en natter wordt...... :-)
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 @citaat
Ik ga het merken

Bij deze even een nieuwe versie na opmerkingen over de foto's.

https://we.tl/t-mfoCPgYSVZ

Wat er recent in zit is wat Search_ tabellen aangepast.  Meer kleuren toegevoegd en andere centrales en nog wat extra dingen.

Mocht je geen extra foto's willen dan kan je gewoon de oude download blijven gebruiken. De rest is puur ter aanvulling geweest.
De versies die ik in de toekomst ga posten zitten wel de recente updates bij in.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Citaat van: Hitmaan op donderdag 01 april 2021, 15:02:40
Reeds 97 x gedownload en eigenlijk geen reacties. Of de database is zeer goed of iedereen heeft problemen met het toetsenbord van een invoer apparaat.

Edit 16:34: Nu 99 keer

Wel gedownload maar heb geen access, wel openoffice en libreoffice, onder linux via omweg wel te in te lezen maar niets mee te doen.

Kan er dus niets over zeggen.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
VIJF TESTERS GEVRAAGD!

Heren,

Ik heb een handleiding voor het importeren van een excelbestand met locomotieven gemaakt en wil deze graag getest hebben voordat ik de handleiding wil vrijgeven.

Daarvoor zoek ik vijf forumleden die die voor mij willen doen.
De testers mogen niet teveel ervaring hebben met Access.
Forumleden zoals Adjebelle en Crispr zijn dus bij voorbaat van deelname uitgesloten.  B)

Wil en kun je meedoen?
Stuur mij dan even een email (géén persoonlijk bericht) zodat ik je de handleiding (Word) kan toesturen.

Henk
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Hi Tony,
Dank voor het aanpassen om extra foto's toe te voegen.
Dit is top!
grt
Crispr
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Heb net een test gedaan om de gegevens van mijn zelf ontworpen database over te zetten naar Excel, de data van tabellen kopieren naar een export Excel van de nieuwe database en dan deze Excellijst terug importeren in de nieuwe database. helaas niet gelukt.
Ik heb geen wijzigingen aangebracht in de kolommen. gewoon data toegevoegd, geen foto's.
De boodschap die ik telkens krijg is 'Veld Plaats Hier je foto van je locomotief bestaat niet in doeltabel Main_locomotief. Het veld kan niet worden toegevoegd'

Iemand een idee?
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dag Tony,
heb geprobeerd om een extra tabel 'Algemene Staat'  toe te voegen. De tabel is aangemaakt, maar kan de gegevens niet zien in de form van 'Lokomotieven' op de form heb ik een veld toegevoegd 'Algemene staat', maar daar loopt het mis. ik zie wel een lege lijst en kan eruit selecteren, maar zie de tekst niet. Wanneer ik naar de tabel ga van Lokomotieven is de waarde wel te zien.
Blijkbaar is mijn kennis van Access toch niet zo groot, lol
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dag Crispr,

Bij deze ben je bevorderd tot tester van de database!
Wil je mij een email sturen met je gegevens? (voor- en achternaam en zo).

Dan kunnen we kijken of het met mijn handleiding wel lukt.

Andere meelezers, ik kan nog een paar testers gebruiken.

Henk
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dag Crispr

Jij hebt dus een nieuwe tabel aangemaakt genaamd algemene staat.  In die tabel staan dus gegevens van goed slecht, normaal, prima, uitstekend. Zoiets ten minste.  Als je dat hebt gedaan dan is dat prima. Dit is dus een zoek tabel. Er staat maar 1 gegeven in en je wilt dat de tabel/formulier er naar gaat zoeken.

Nu open je de tabel van locomotieven (ontwerpweergave )en voeg je een naam toe van algemene staat. Gegevens type zal zijn korte tekst. Klik op de pijl van korte tekst en klik dan op wizzard opzoeken.
Selecteer in de wizzard jouw opzoek tabel. Volg verder de wizzard.
Nu is dat stukje klaar.

Ga nu naar het formulier van locomotieven in de ontwerpweergave en voeg en klik op het tabblad ontwerp. Klik dan op bestaande velden invoegen en zoek naar jouw veld. Sleep dit veld in het formulier.
Maak aanpassingen aan het layout van het veld en je bent klaar.

Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
ok, probeer ik morgen uit. ik hou je op de hoogte.q
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Zoals hierboven werd vermeld, testers gevraagd. Wij hebben nog te weinig. Gezien er meer als 100 mensen hebben gedownload moet het mogelijk zijn om er nog 2 a 3 te vinden.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Hallo Hitmaan,

Mooi product je access-database. Chapeau. Zit veel werk in.
Ik heb al heel lang ook een access-databse in gebruik voor mijn treinen, maar zie bij jou heeeeele mooie mogelijkheden.
Bijvoorbeeld de treinsamenstellingen.
In mijn eigen database zitten meer dan 300 objecten met plaatjes (in de database overigens)
En die 300+ objecten wil ik erg graag overzetten.
Dan neem ik maar voor lief dat ik de plaatjes opnieuw moet zoeken.
Dat overzetten doe ik met een query in mijn eigen database (copy) in combinatie met een query op jouw database (paste).
Dat lukt vrij aardig met één uitzondering: ik heb nogal wat fabrikantnummers waar letters in voorkomen en die worden geweigerd in jouw veld fabrikantnummer. Nu heb ik gekeken of ik het type kon veranderen van numeriek naar tekst, maar daarbij stuit ik op een relatie met een andere tabel.
Ik heb wel even in het relatie-plaatje gekeken, maar dat is niet zo erg overzichtelijk!

--> Weet je of ik het type in beide tabellen kan veranderen zonder weer andere dingen overhoop te gooien?

Als je verwacht dat het mogelijk is, ga ik verder spitten.
Zo niet, dan laat ik het er voor nu even bij.
Hoe het ook zij, als ik opnieuw zou beginnen zou ik jouw databse zonder meer aanraden
Ik hoop dat het aanpasbaar is.

Met vriendelijke groet,
Lex van der Loo
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Citaat van: lexvanderloo op dinsdag 06 april 2021, 22:28:43
ik heb nogal wat fabrikantnummers waar letters in voorkomen en die worden geweigerd in jouw veld fabrikantnummer.
Daar zullen er heel veel tegenaan lopen, zelfs Märklin gebruikte vroeger letters en cijfers.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
In de tabellenzijn de fabrikant artikelnummers zijn zowel voor locomotieven, wagons, treinsets, etc. allemaal als numeriek veld benoemd, vandaar dat cijfers niet in te vullen zijn.
Vanuit die tabellen zijn vele tientallen relaties naar andere tabellen gemaakt om de database te kunnen laten werken zo die nu is, waarbij juist vaak dat artikelnummer het sleutelveld is....
En dat is ook meteen het probleem.
Je kunt een veldtype van numeriek(alleen cijfers) naar alfanumeriek (cijfers en letters) alleen wijzigen door eerst ALLE relaties naar artikelnummer te verwijderen en dan de relaties naar het alfanumerieke veld opnieuw te definieren.
En dat dus voor alle tabellen waar artikelnummers gebruikt worden.

Een megaoperatie dus, wat eigenlijk concreet inhoudt dat de database in zijn geheel herschreven moet worden. Dit is in elk geval niet zomaar eventjes aan te passen dus......

Het is uiteraard aan Tony om te bepalen of hij hier iets aan gaat doen, maar dan weten jullie alvast dat je er niet vanuit moet gaan dat dit zomaar even kan.

Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Hallo Ad (en Tony begrijp ik!),

Ik heb nu even verder gekeken en een overzcht gemaakt van de relaties in de database.
Het zijn 38 relaties op het veld [Fabrikant nummer]
Tja, dat is inderdaad niet zo maar even gedaan.
Als de impact zich beperkt tot het volgene stappen, is het geen complete redesign van de database en valt het wat mij betreft wel te overzien:
* 38 relaties verwijderen
* veldtype aanpassen in 38 tabellen
* 38 relaties weer herstellen
Daar ben je al gauw een paar uur mee bezig.
Ik zou wel een poging willen wagen, maar de vraag is of het dan goed gaat in de query's, forms en reports.
Kan een van jullie daar een inschatting van maken?
Ik kan helaas geen PDF uploaden met een overzicvht van de "getroffen" relaties.

Een workaround zou kunnen zijn om alleen het numerieke deel van het fabrikantnummer op te slaan in dat veld en het hele nummer inclusief de letters en leestekens in het veld [versie]. Dat zou in mijn database maar een paar problemen opleveren doordat er echt een onderscheid is door de toegevoegde letter. En de nummers van Artitec met twee punten erin kunnen dan ook opgelost worden. Maar ik ben eigenlijk een tegenstander van dit soort workarounds; je gaat velden gebruiken waar ze niet voor bedoeld zijn en vroeg of laat gaat dat fout.

Met vriendelijke treingroeten,
Lex van der Loo
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Datzelfde geldt ook voor de art.nummers van wagons, treinstellen, etc
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Veel plastic... ook de 'cirkelrail' en tandwielen van de draaischijf?

Willy
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Citaat van: Adjebelle op woensdag 07 april 2021, 10:53:32
Datzelfde geldt ook voor de art.nummers van wagons, treinstellen, etc
Ik kan geen PDF sturen.
Hier een link met alle relaties van [Fabrikant nummer] naar wetransfer om die te downloaden:
https://we.tl/t-4ZAdCnsmFv
Lex.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dank je Lex. Het zijn er dus echt heel wat. Een megaklus om het aan te moeten passen en weer goed werkend te krijgen hoor. Ik zal er ook nog even goed naar kijken vanmiddag.

Er speelt nog iets mee om het aan te passen. De tabellen "main locomotieven"; "main wagons", etc. zijn veelal (door Access automatisch-) gesplitst in de relaties naar andere tabellen. Als ik alleen al kijk naar wagons zag ik daar alleen al zeker 10 tabellen voor. Ik vrees dat ook die dus met hun relaties allemaal opnieuw opgetuigd moeten worden als je het artikelnummer alfanumeriek wilt maken.

@Tony: ik denk dat je mijn database ook nog wel ergens zult hebben. Ik heb wel alle artikelnummers op "korte tekst staan". Mogelijk dat je daar nog wat mee kunt om de database opnieuw aan te vullen/aan te passen met jouw tabellen, samenstellingen, rapporten, etc. etc.


Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Ad, Tony,

Ik heb inmiddels alle velden aangepast.
En het werkt allemaal gewoon!
Als jullie die versie (gebaseerd op de gedownloade versie van 1-4-2021) willen hebben, hoor ik het wel.
Stuur maar een email naar [lex at vanderloo punt info], dan stuur ik de database wel op.
Gezipt is die 1,5 Mb

Met vriendelijke groet,
Lex van der Loo
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dag Lex,

@citaat
Ik heb je toegevoegd als tester.

Ik hoop dat er zich nog een paar aanmelden.

De discussie over de letter in het veld Fabrikantnummer (catalogusnummer).
Ik heb in de 40 jaar dat ik modelspoorliefhebber ben van Marklin nog nooit een catalogus gezien waar in het nummer een letter stond.
Maar, ik kan mij vergissen of wat over het hoofd hebben gezien (of beiden  :O).
Wat ik wel weet is dat er onder de lokomotieven een "code" staat die uit cijfers en een letter bestaat.
Weet iemand wat dit nummer aangeeft?
Is dit een uniek registratienummer?

@ Tony,
In mijn bestand in kolom G staan die nummers.

Nu ben ik geen databasespecialist maar ik begrijp wat jullie zeggen en ik zit aan het volgende te denken:
Kunnen we een nieuwe tabel toevoegen en die als tekst opmaken met de naam lok registratienummer.
De tabel Fabrikantnummer herbenoemen naar Frabrikantnummer_1 of zo.
Vervolgens de tabel lok registratienummer kopiëren en herbenoemen naar Fabrikantnummer. 

Dit zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn maar mijn vraag is of de relaties e.d. dan nog in stand blijven.

De tabel lokregistratienummer kan m.i. wel blijven bestaan voor de eerder genoemde code onder op de lok namelijk voor verzekeringsdoeleinden (waar de database in eerste instantie voor bedoeld was) en zal aan de diverse rapporten toegevoegd moeten worden.
Zeker als het een uniek identificatienummer is.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Tony,

De merken Minitrix en Philotrain mogen nog toegevoegd worden.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
@iedereen.

Dank voor het meedenken en zoeken naar een oplossing. Had niet gedacht dat er dus letters in voorkwamen.
Even 10 minuten werk mee gehad en het is aangepast. Zo kort, ja zo kort maar, even uitleggen waarom.

Fabrikant nummer heeft geen enkele bewerking in codes staan. Relaties zijn automatisch aangemaakt door Acces en niet door mij.
Waar Fabrikant nummers voor worden gebruikt is voor de tabel treinsets, wagonssets, treinsamenstelling. 
Waarom deze een relatie met elkaar moest hebben, dat mag Joost weten. Gezien ik geen Joost ken heb ik ze gewoon verwijderd.
Van nummeriek naar tekst ingesteld en aangepast in de tabellen waar het moest. Even een test uitgevoerd en ik kan alles weer doen.

Merk Philotrain was al toegevoegd en Minitrix er bij ingezet.

@Henk, @ Anderen
Moet ik de status van een locomotief er nog bij inzetten. Dus goed, slecht, prima, uitstekend. ETC

Ik kan de database morgen wel weer online zetten. Maar misschien was er nog wat meer.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Citaat van: Trainhenk op woensdag 07 april 2021, 19:02:17
De discussie over de letter in het veld Fabrikantnummer (catalogusnummer).
Ik heb in de 40 jaar dat ik modelspoorliefhebber ben van Marklin nog nooit een catalogus gezien waar in het nummer een letter stond.
Maar, ik kan mij vergissen of wat over het hoofd hebben gezien (of beiden  :O).
Dus jij hebt nog nooit gehoord van een CE800, CM800, CSS800, DA800, DB800, DL800, SEWH800, SK800, TM800, RM800, RSM800 en noem maar op? Nochtans allemaal origineel Märklin :(
Kijk eens in dat draadje en je bent weer helemaal mee ;)
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Anton,
@citaat
Zoals ik al schreef: Maar, ik kan mij vergissen of wat over het hoofd hebben gezien (of beiden  :O).
Je link heb ik bekeken

Citaat van: Hitmaan op woensdag 07 april 2021, 20:03:43
@Henk, @ Anderen
Moet ik de status van een locomotief er nog bij inzetten. Dus goed, slecht, prima, uitstekend. ETC

Lijkt mij een goed plan:
Vitrinemodel
Zeer goed
Goed
Matig
Slecht
Zeer slecht

Andere suggesties/voorstellen zijn welkom.

Citaat van: Hitmaan op woensdag 07 april 2021, 20:03:43
Ik kan de database morgen wel weer online zetten. Maar misschien was er nog wat meer.

Ik stel voor om even te wachten en eerst de resultaten van exceltest af te wachten.
Vanavond stuur ik de uitnodiging met de handleiding rond.

Citaat van: Trainhenk op woensdag 07 april 2021, 19:02:17
Wat ik wel weet is dat er onder de lokomotieven een "code" staat die uit cijfers en een letter bestaat.
Weet iemand wat dit nummer aangeeft?
Is dit een uniek registratienummer?

@ Tony,
In mijn bestand in kolom G staan die nummers.
De tabel lokregistratienummer kan m.i. wel blijven bestaan voor de eerder genoemde code onder op de lok namelijk voor verzekeringsdoeleinden (waar de database in eerste instantie voor bedoeld was) en zal aan de diverse rapporten toegevoegd moeten worden.
Zeker als het een uniek identificatienummer is.
Komt/kan deze info nog in de database?

Verder zag ik in de railhobby nog merken die toegevoegd mogen worden:
ACME
Weinert
ESU (lokomotieven)
Pullman (onderdeel van ESU produceert wagons en rijtuigen)
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Hallo Tony,
Ik wist niet dat de relaties niet nodig waren.
Ik ben wel benieuwd hoe dat dan door access gegenereerd wordt, maar dat terzijde.

Ik had mijn treinen inmiddels ingelezen, maar draai dat nu terug en zal nu eerst de export/import-test van Henk uitvoeren.
Dan wacht even op je nieuwe versie met opnieuw inladen, zodat ik mee kan blijven doen met de "officiële" versie.

Puik stukje werk.

Ik ben geen Märklin-rijder, maar een 2-rail DC-rijder.
En bijvoorbeeld Roco had vroeger letters in de fabrieksnummers.
Artictec heeft nu twee punten in zijn nummer staan.
Dus het komt mooi uit dat dat nu mogelijk is.

Ik heb nog wel een behoefte: veel van mijn treinen zitten nog in dozen.
En die hebben een nummer.
Dus als het mogelijk is zou ik ook zoiets als doosnummer bij treinen en wagens willen hebben.
Geen halszaak van het kan ook bij de opmerkingen.

Dank,
Lex van der Loo
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Ik wist werkelijk niet dat relaties tegenwoordig in Access automatisch gemaakt worden. "Vroeger" moest je dat nog allemaal lekker handmatig aanpassen. Ik ben echt blij dat het zo simpel op te lossen viel in elk geval want deze database is het zeker waard! Bedankt voor alle moeite en aanpassingen.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dag Tony,
denk dat iedereen wel interesse heeft om de status of een staat van een locomotief, wagon enz... in te voeren.
Als dit veld extra kan toegevoegd worden?
grt
Crispr