Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10

Gestart door Hitmaan donderdag 18 juni 2020, 15:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Ik lees hier over dat programma downloaden en ben ook kandidaat maar is dat downloaden voldoende of hoord er nog wat bij ?
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Als je geen access hebt dan kun je met een runtime de database wel openen en gebruiken. Echter aanpassen naar je eigen wensen kan helaas dan niet.

https://support.microsoft.com/nl-nl/office/microsoft-365-access-runtime-downloaden-en-installeren-185c5a32-8ba9-491e-ac76-91cbe3ea09c9

Bron: MS
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Hoi Tony, wanneer komt de link weer terug?

gr
mark
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Controle wordt vandaag nog even uitgevoerd. Er waren nog kleine dingen. Trainhenk heeft nog wat info gestuurd. Toch even aan hem laten zien mbt meldingen en fouten.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Heren,

Mocht je een oude database hebben van mij en ik breng weer een nieuwe uit dan kun je vanuit je oude database een export maken naar de nieuwe.
Test het eerst even uit voordat je grotere tabellen gaat exporteren. En maak altijd eerst een Back-up.

Doe dit vanaf Main_ tabel
Klik daarop met de rechtermuisknop en klik op exporteren. Klik nu op Access
Selecteer de nieuwe database.
Klik op Opslaan en klik op OK
Kies voor Definitie en gegevens
Klik op Ok
Klik Ja voor vervangen.
Klik op Sluiten

Ik weet niet wat het doet met grotere veranderingen in de database zoals kolommen, maar daar kom je vanzelf achter

Bovenstaande staat ook op de eerste begin post.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Werkt deze database alleen onder Windows of zou je deze ook op een iPad kunnen draaien ?
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
 @citaat
In theorie moet het kunnen als je access kan draaien op je ipad. Maar besef wel dat je moet denken aan back-up mogelijkheden en aan je opslag. Een paar foto's er in en heel wat gegevens en dat ding gaat uitpuilen met data.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Thx, ik ga me 's oriënteren op de mogelijkheden.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Voor iedereen die wacht op de database of geïnteresseerd is in de volgende versie.

Ben nu bezig met een soort van herziening van de database. Hij blijft wel redelijk gelijk op een paar dingen na, maar onderliggend krijgt hij heel veel codes.
Het invullen van de database wordt dan iets makkelijker gemaakt. Ook voor de mensen die analoog rijdenof analoge spullen hebben zal je een verbetering zien.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Ik ben benieuwd!!! Ga em voor eerste keer downloaden dan :) Veel positieve dingen over gelezen.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Citaat van: Hitmaan op donderdag 04 februari 2021, 20:21:20
Voor iedereen die wacht op de database of geïnteresseerd is in de volgende versie.

Ben nu bezig met een soort van herziening van de database. Hij blijft wel redelijk gelijk op een paar dingen na, maar onderliggend krijgt hij heel veel codes.
Het invullen van de database wordt dan iets makkelijker gemaakt. Ook voor de mensen die analoog rijdenof analoge spullen hebben zal je een verbetering zien.


Dag , eens de database downloadbaar is , mag deze dan vrij gebruikt worden ?
Ik kijk er naar uit .
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
 @citaat
De database mag vrij gebruikt worden, echter is het niet de bedoeling dat je deze commercieel verspreid onder je eigen naam of wat dan ook. 
Ook enige verdienste wordt niet geaccepteerd.

Ik heb deze puur gemaakt voor de hobby en om anderen een plezier mee te doen. Want er zijn niet veel mogelijkheden om het anders te doen zonder daarvoor in de buidel te tasten. En de hobby is al duur genoeg.

Wil je toch een vergoeding voor geven, dan doe je donatie aan dit forum desnoods onder vermelding van de database.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Ik heb enkel het voornemen deze database zelf te gebruiken voor oplijsting van mijn eigen spullen .
Alvast dank
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Dames en Heren,

Het duurt wat langer dan verwacht, bepaalde codes zijn uitzoek werk en sommige toevoegingen ook. 
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Doe maar rustig , Het eindproduct zal zo meer perfect zijn .
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
je data base heeft me aan het werk gezet
alles fotograferen en benoemen das weer meer als een week of wat werk

maar het bevalt goed

dank je

gr Ed
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Vandaag de laatste hand gezet aan de codes van de database. Hij gaat ter controle naar Henk en vanuit daar zie ik even verder.

Wat ik bedoel met codes zijn de knoppen en bepaalde functies van locomtieven en wagonnen. Om het voor jullie dus makkelijk te maken.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat

Ik heb de database binnen en ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Mooi Henk, ben benieuwd en zeker nieuwsgierig ....   ;)

groet
Harald
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Ik heb Tony weer van een aantal op- en aanmerkingen en suggesties voorzien.  >:-D

Geef hem even de tijd om dit allemaal te verwerken.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat Ik begrijp dat er contact opgenomen is met Stichting Correlatie.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat
Mwah, daar komt het wel op neer.  >:-D >:-D >:-D
Ongeveer... :D
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat
Even serieus:
ik ben met Tony begonnen om de tabellen door te nemen, te controleren en aan te passen.
Gaandeweg kwamen daar een aantal ideeën bij die doorgevoerd zijn.
Een van de ideeën leidde ertoe dat Tony de database is gaan herschrijven.

Citaat van: Hitmaan op donderdag 04 februari 2021, 20:21:20
Voor iedereen die wacht op de database of geïnteresseerd is in de volgende versie.

Ben nu bezig met een soort van herziening van de database. Hij blijft wel redelijk gelijk op een paar dingen na, maar onderliggend krijgt hij heel veel codes.
Het invullen van de database wordt dan iets makkelijker gemaakt. Ook voor de mensen die analoog rijdenof analoge spullen hebben zal je een verbetering zien.

De basis, de tabellen, moeten goed zijn om de goede rapporten te kunnen maken en afgelopen dagen heb ik een eerste blik op de rapporten geworpen en Tony daar weer een aantal ideeën aan de hand gedaan.
Verder was ik op zoek naar de optie om de database te splitsen en die heb ik gevonden.
Voor alle duidelijkheid, access bestaat uit twee programma's:
- de database zelf met alleen de tabellen met de gegevens
- het database management systeem die ervoor zorgt dat d.m.v. queries (vraag en antwoord) de database "overzichtelijk" wordt met formulieren en rapporten.

Het voordeel hiervan is dat je de tabellen in stand houdt en het managementsysteem kunt aanpassen zonder verlies van gegevens.
Als het Tony lukt om dit goed voor elkaar te krijgen kunnen we de database beschikbaar stellen en toch onderhoud en vernieuwing toepassen.

Dus nog even geduld, Tony doet het zware werk.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat
O ja, dat vergeet ik nog.
Ik ben aan het zoeken of het mogelijk is om excelbestanden in te lezen.
Dat kan wel, maar dan maakt hij er een nieuwe tabel in de database.
En dat is geen oplossing voor wat wij willen, want wij willen gegevens toe voegen aan de bestaande tabellen.

Wordt vervolgd....
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat
Is het een idee om via een ODBC-koppeling (systeem DSN) een excel-bestand in te lezen?

Groeten,
Ton.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat
Ik heb het voor elkaar gekregen om een excelbestand in te lezen maar dat werd in een nieuwe tabel geplaatst ipv dat het aan de bestaande tabel werd toegevoegd.
Het gevolg is dat dan de rapporten niet werken.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Ik denk dat je dan eerder aan een kruistabel moet denken om die dmv update-querie bij te werken met de laatste gegevens uit het Excel bestand? Heb er zelf geen ervaring mee, maar denk dat je in zo'n richting moet denken om dit te realiseren.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat Of even de grote vriend Google gebruiken ;)
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat

Heb ik gedaan, maar ik kom (nog) steeds op de officiele sites van Microsoft uit.

Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat

Dank je wel!
Vooral de laatste link spreekt mij aan omdat hij lijkt op het importeren van een tab- of komma gescheiden bestand in excel.

Nu maar duimen dat Tony er wat mee kan.

Ik denk wel dat wij (lees Tony) met een voorbeeld excelbestand zullen moeten komen en dat ieder forumlid zijn gegevens daarin kopieert en dan imorteert.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Heb het laatste bekeken en ja, het gaat mogelijk werken. Ik heb wel als het kan een voorbeeld van excel nodig. Dan kan ik er mee spelen.

Tevens zijn de laatste wijzigingen doorgevoerd op de database. Henk heeft de laatste wijzigingen ook doorgekregen.

Dank tevens iedereen voor het meedenken om deze database zeer mooi te maken.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat

Ik stuur je mijn excelbestand wel even.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Ben nieuw hier en zeer benieuwd naar de database. Ben zelf begonnen met het samenstellen van een database in access, maar is toch niet zo eenvoudig om de juiste tabellen samen te stellen. hoeveel tabellen telt de database waarmee jullie werken?
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
9 Tabellen op main en 25 search Tabellen.

Verschillende onderwerpen hebben meerdere tabellen nodig.
Vergeet niet dat een database een pokkewerk is om te maken. Voor de huidige database die hier nu staat ben je gewoon meer als een week mee bezig voor de basis. Voor de rest tel daar nog maar 3 weken voor bij.
De voorkant is niet alles, heel veel dingen zitten ook aan de achterkant. Klik je op 1 ding dan kan je iets anders veranderen in een andere tablad.

Mocht je de database willen hebben, wij zijn nog even bezig met bepaalde dingen.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
het probleem met het maken en werken met een database, is dat men altijd nieuwe velden wil toevoegen, lol. er is altijd wel nieuwe info die men wil toevoegen aan de database.
het verwonderd mij trouwens dat er heel weinig databasen te vinden zijn op internet die niet commercieel zijn. Hoewel treinbanen al heel lang bestaan..
Ik vind het in ieder geval een heel mooi initiatief van u om dit te delen met iedereen.

Grt
Crispr
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat
De Hoofdreden is waarom ik dit heb gedaan is omdat er niet zo veel is op het internet. En wat er is is betaald en of verouderd.  Was officieel ook mijn oorspronkelijke vraag hier.

Mijn eerste database aan het begin was ook gemaakt m.b.t. de verzekering doeleinden. Daarin was ik wel geslaagd, maar gezien ik het wel leuk vond om te maken en sommige de wens uitspraken om er ook meer in te stoppen en ik tijd over had is dit het geworden.
En waarom zoiets voor je zelf houden. Een Hobby is er om te delen. Gegevens horen daar een maal nu bij.

Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Citaat van: Hitmaan op woensdag 17 maart 2021, 19:23:07

De Hoofdreden is waarom ik dit heb gedaan is omdat er niet zo veel is op het internet.


Gisteren zag ik deze: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97768.0

En er zijn er nog wel wat meer want velen zijn door de jaren heen aan het database prutsen geslagen. Maar dat doet niets af aan waar jij mee bezig bent.

Gr, Ben.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Even een update van de werkzaamheden aan de database.

- Verbeterde rapporten
- Maatschappij Afkortingen toegevoegd
- Codes aangepast zodat je later beter dingen kan toevoegen.

Fouten Opgelost:
- Printen van formulieren werkt zoals het moet.
- Taal fouten

Er zitten nog wat dingen aan te komen. Nog even geduld dus.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Gisteren tot laat bezig geweest met een update:

- Het hoofd menu is aangepast. Dit wegens uitbreiding. Het paste gewoon niet meer.

- Er zijn verschillende rapporten gemaakt en toegevoegd. Je kan nu een overzicht krijgen van alle type wagons en alle type locs.
- Land code is toegevoegd.
- Optie toegevoegd om aan te geven tot welk Tijdperk een loc reed.
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat

En hij wordt toch een partijtje mooi!
Oei, oei oei. :D
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon
 @citaat
Oei, oei oei ben ik toch een partijtje nieuwschierig ........   8)
:D

groet
Harald
Re: Database voor modelspoor - Update comming soon, Yes, Nearly There
Vandaag was ik bezig om mijn verzameling van 1FC Märklin in de wiki op te voeren. Afgezien dat dat goed is gelukt had ik weer eens een idee.
Waarom niet een optie geven of een wagon/loc te maken heeft met bv kerst uitgave, Insider uitgave of een museum wagon is.

Gezien ik vond dat ik het idee moest invoeren in de database bevat mijn database nu 2 opties er bij.

- Speciale Loc of Wagon = Kun je aangeven of deze bij een bepaalde iets hoort.
- Jaar van Uitgifte = Uit welk jaar komt je loc/wagon

Natuurlijk weer aangevuld met mooie formulieren voor een overzicht.

En voor de mensen die vragen wanneer ik deze online zet.
Wij zijn nu zover beland dat wij de database binnen 1 tot 2 weken beschikbaar stellen voor mensen die hem willen zien en willen gaan testen/verbeteringen aan kunnen doorgeven.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Dames en Heren,

De Update is nu online.

https://we.tl/t-PmVlC1lttB

Ontwerper en Maker: Tony
Tester en info: Henk

Gezien wij er veel aan hebben gedaan is het soms mogelijk dat wij wat fouten hebben gemaakt.
Je kunt deze database zien als een soort test wat wij nu online gooien. Dus testen en fouten doorgeven. Ook kom maar op met je opmerkingen. Wij ontvangen ze graag.

Edit: Gezien het een Access Database is en omdat hij vol met codes zit, niet gelijk bij het openen van een formulier op een knop drukken. Even 2 a 3 seconden wachten en dan kun je los gaan. Geef het even tijd om alles te verwerken.

Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
hi, nice initiatief! Wat is de gedachte mbt content en updates op de data ? Moet je dan die hele datase opnieuw importeren ? Of komen er incrementals ?  ? Of een cloud versie zodat je niet zelf hoeft te installen ? Of snap ik het niet kan ook

Sterkte !

mvg koen
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Tony bedankt.  :arrow: :thumbup:
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 @citaat @citaat

Wij willen gaan kijken naar het importeren van de data en het exporteren.

Updates zal moeilijk gaan. Het is en blijft Access.  Tuurlijk kan je deze database gebruiken. Je mag hem ook zelf aanpassen als je wilt. Als wij mogelijk een nieuwe versie gaan maken, dan wil dat later mogelijk alleen via export en import. Maar daarin testen wij ook.
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
waarom niet gewoon ergens hosten (bij een provider of op de synology in je meterkast) ,  via web query iface aanbieden , hoef je niks te distribueren, is ie altijd up to dat voor de gebruikers etc
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
Graag zou ik ook deze database willen bekijken, maar het lukt me nog niet om deze te openen. Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat ik op enen Apple computer werk en niet met Windows. Ook beschik ik niet over Access.
Heeft iemand een tips voor mij hoe ik deze database op een Macbook en met Libreoffice kan openen?
Re: Database voor modelspoor - Update is nu Online!!!
 Dit is een heel mooie database hoor. mooi initiatief en vele uren werk, maar het resultaat mag er absoluut zijn. Wat ik graag nog zou toevoegen zijn extra velden voor foto's.
Nu ga ik kijken hoe ik mijn eigen oude database gegevens kan overzetten naar de nieuwe. grt