Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Database voor modelspoor - Gewijzigde Database Online 09-10

Gestart door Hitmaan donderdag 18 juni 2020, 15:22:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Database voor modeltreinen - Bezig met Nieuwe Database
In feite is dat van Microsoft vooral een mapping programma.
Aangezien je de structuur van de database helemaal veranderd hebt, zul je hier weinig aan hebben. Voor al de velden met selectiekeuzes staat er sowieso niets in de oude database, dus je zult toch veel zaken opnieuw moeten selecteren/toewijzen.
Dat is nu eenmaal niet anders, maar zeker de moeite waard voor hen die zelf lokaal een goede database willen hebben.
Bepaalde velden (zeker met veel tekst) kun je denk ik best copy en paste van de oude naar de nieuwe database.
Dat zal nog het snelste werken. Daarna nog wat selecties maken (en dat gaat nu heel erg snel) en dan heb je in no time een nieuwe gevulde database hoor. Ik zie het probleem niet in elk geval. Gewoon doorgaan met het goede werk!

Re: Database voor modeltreinen - Bezig met Nieuwe Database
Het Startpakket tabel is vrij groot geworden. Functies van de locomotief kan ik er niet in zetten.
Echter wel een groot tekst veld aangemaakt waarin het wel kan. Moet keuzes maken, dit is er 1 van.
Re: Database voor modeltreinen - Controleer fase
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen - Controleer fase
De database is wel af denk ik. Mits iemand nog een toevoeging weet.
Anders een vraag wie even een controle wil uitvoeren. Ik zet hem dan online. Moet wel iemand zijn die bereid is dat te willen doen. En niet een week wachten of zo.


Hier nog wat foto's. De stukken van wensen lijst en Boeken heb ik met rust gelaten aangezien dit een klein onderdeel is.

Deel 1

Re: Database voor modeltreinen - Bezig met Nieuwe Database
Deel 2
Re: Database voor modeltreinen - Bezig met Nieuwe Database
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Database voor modeltreinen - Bezig met Nieuwe Database
Tony,

Citaat van: Hitmaan op woensdag 18 november 2020, 20:41:11
Het Startpakket tabel is vrij groot geworden. Functies van de locomotief kan ik er niet in zetten.
Echter wel een groot tekst veld aangemaakt waarin het wel kan. Moet keuzes maken, dit is er 1 van.

kun je het niet zo oplossen door de lok in de de tabel lokomotief op te voeren en deze dan met een pulldown menu in het startpakketscherm op te nemen?
Zo blijven de sorteer- en selecteer functies behouden.

Citaat van: Hitmaan op donderdag 19 november 2020, 20:24:27
Anders een vraag wie even een controle wil uitvoeren. Ik zet hem dan online. Moet wel iemand zijn die bereid is dat te willen doen. En niet een week wachten of zo.

Ik zou je dolgraag willen helpen maar de tijd ontbreekt mij.
Het zou mogelijk weken blijven liggen.  :-(
Re: Database voor modeltreinen - Bezig met Nieuwe Database
De lok opnemen in de locomotieven lijst kan wel, maar dan is het doel van het start pakket ook weg.  Wil namelijk een goede overzicht creëren.

Jammer dat je niet kan helpen, maar er zijn er vast meer.
Re: Database voor modeltreinen - Tester gezocht nieuwe database
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Database voor modeltreinen - Tester gezocht nieuwe database
Vervanging

Met 2 g 's

Antisleepbandjes  => anti-slipbandjes

- Locomotief hoofdsoort.... =>
In mijn database heet dat "Moedermodel". Dat is het eerste model wat is gemaakt van een nieuw uitgebracht type. Tabel bestaat uit de vaste gegevens die gelijk blijven bij afgeleide modellen. Zoals bouwserie, lengte, materiaal boven/onderbouw, loctype, asindeling. Het ID wordt gevormd door catalogusnr; bv 3058.
Onder elk moedermodel hangt een aantal afgeleide modellen, waaronder het eerste model. Hier krijgt deze het ID 3058.1 (opgemaakt als tekst) In deze tabel komen de aanvullende gegevens zoals bedrijfsnr, maatschappij, (ID) land, (ID) kleurstelling, enz.  Ook technische gegevens.
Bij een aankoop wordt een uniek ID aangemaakt. Bv: jjjjmmddxx- ofwel 1e aankoop van vandaag: 2020112001-. Hieraan wordt het ID van loc/rijtuig/goederenwagen/rails gekoppeld, en andere ID's, zoals verkoper, plaats aankoop, en verder prijs, staat, registratie, verpakking en nog wat zaken.
Mijn database bevat een enorme bibliotheek van locs, rijtuigen en goederenwagens en omvat toch wel 70% van de uitgebrachte Marklin vanaf de jaren 70 tot heden.
Even tot zo ver.

Mvg. Marcel
Re: Database voor modeltreinen - Tester gezocht nieuwe database
Ik heb er wel even over nagedacht om de nieuwe database te testen, maar zie er toch vanaf om volgende redenen:
1.   Ik zal 'm niet zal gaan gebruiken. Ik heb eerder dit jaar veel tijd gestoken in het maken van mijn eigen database en die voldoet prima voor hetgeen ik wil en kleine aanpassingen/aanvullingen zoals nu met die onderhoudsartikelen erbij voegen staan er in een mum van tijd in
2.    De structuur van je database staat me persoonlijk niet zo aan omdat jouw uitgangspunt is geworden om een treinsamenstelling te laten zien, waarvoor je alle stamdata dan in 1 tabel propt. Je voorziet denk ik zeer zeker wel in een behoefte hiermee voor velen die niet digitaal rijden.
Ik houd vast aan locomotieven, wagens en overigen met alle details die nodig zijn (in feite alles wat jij nu ook in je database laat zien) + functies per item.
De treinsamenstelling vind ik zelf helemaal niet interessant voor de database, vandaar dat het me niet aanspreekt. Die zet ik in iTrain en dan heb ik ook alle gegevens van de trein in 1 oogopslag. (samenstelling, functies, opties, routes, permissies en memo). Ik heb zelfs hierin de dienstregeling van de Riviera Express in opgenomen uit 1959...
3.   Ik ga weer verder met het bouwen aan mijn baan, want dat blijft toch prioriteit 1

Succes met de verdere ontwikkeling van je database in elk geval!
Re: Database voor modeltreinen - Tester gezocht nieuwe database
De uitgangspunt van mijn database blijft het zelfde als eerst. Een overzicht creëren voor de verzekering. Daarmee was ik in de eerste database geslaagd. Echter bevatte deze wat minder informatie dan deze. Hier werd ook nagevraagd om er meer info in te doen. Eerste reactie was ook dat dit niet ging gebeuren. Echter had ik tijd over en leek het voor mij zelf een leuk project om hem wat uit te breiden.
Het deel van de treinsamenstelling moet denk ik nog wat aan gebeuren maar zie het als een onderdeel van het totale pakket. Is geen hoofdzaak waarvoor ik het doe.

De datebase is nu ingericht dat je alle informatie er neer kan zetten wat je wilt. Het is geen wiki pagina, maar puur iets voor je zelf en je verzameling. Wie het wil gebruiken is vrij daarin toe. Zolang deze maar niet commercieel wordt aangeboden en er geen geld voor wordt gevraagd.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database
Hierbij de nieuwe Database.

Het kan zijn dat er nog fouten in zitten, graag doorgeven.

Info pagina is ook bewerkt. Instelling zijn iets anders geworden.

https://we.tl/t-rqVgqzzKuk
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Je hebt me hiermee verrast Martin!
Even heel snel wat zaken bekeken en het ziet er wel heel netjes uit hoor.
Zelfs grootspoor en functies ontbreken niet meer....mooi opgelost zo.
De opzet is nu voor iedereen wel bruikbaar lijkt me.
Ik ga 'm wel een keer vullen met mijn gegevens, maar kan wel even duren. Een deel van de tabellen is met copy/paste wel te vullen, maar alle keuzevelden zal ik wel opnieuw in moeten vullen. Gelukkig heb ik twee beeldschermen dus kan ik de juiste gegevens vanuit mijn database zo in deze zetten. Moet redelijk snel te doen zijn. Ik laat het t.z.t. wel weten wat mijn bevindingen zijn. Dank en groet, Ad

Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Ik heb hem ook maar gedownload, het ziet er indrukwekkend uit  :thumbup:
Bij locomotieven kun je linksboven aangeven of de loc analoog of digitaal is. Misschien ook een idee om daar het protocol te kunnen selecteren? (Is maar een idee, kan het zelf niet aanpassen omdat ik Access runtime gebruik)
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
 @citaat

Dank voor je reactie. Protocol vond ik niet dat die op het hoofdpagina hoorde. Heb hem vermeld op het 3e tabblad.

Wat zal eventueel de reden zijn om dat daar te laten plaatsen. Het digitale adres staat er namelijk al wel.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Zelf al wat kleine fouten gevonden.

Bij de knoppen, tekst klopt niet helemaal
Tekstueel foutjes.

Grootste fout is dat functie 33 niet werkt bij tabblad locomotieven en dan de functies.
Dit alles in mijn versie verbeterd. Zal morgen even kijken of ik deze dan online kan zetten.

Voor de mensen die hem al hadden gedownload, geef fouten even door. Zo maak je mij en anderen blij.

Tevens zat ik er aan te denken om bij wagons een extra pagina aan te maken voor de functies van de wagon. Is daar behoefte aan. Ik lees het morgen wel.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Ook ik heb hem gedownload.
Was al langere tijd bezig om een database samen te stellen, maar deze overtreft toch mijn probeersels, al was ik dan wel met excel aan de slag gegaan. Deze ziet er vele malen beter uit.
:thumbup: :thumbup:

Wat ik wel in mijn database had opgenomen zijn een aantal gegevens die ik ook in iTrain moet invoeren,
zoals:
Terugmelder-offset
Traagheidssimulatie
Reactievertraging
Zichtkant.

Het is maar een idee, ik weet niet als deze gegevens voor andere stuurprogramma's nuttig zijn.

Ik ga deze database zeker en vast eens met mijn treingegevens invullen en ga deze dan verder ook wel willen gebruiken ipv met excel te werken.
Ziet er veel belovend uit. Dank voor het delen ervan. :thumbup:

Grts Freddy
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 21 november 2020, 00:19:22
@citaat

Dank voor je reactie. Protocol vond ik niet dat die op het hoofdpagina hoorde. Heb hem vermeld op het 3e tabblad.

Wat zal eventueel de reden zijn om dat daar te laten plaatsen. Het digitale adres staat er namelijk al wel.

Persoonlijke voorkeur, het was ook maar een idee  :)
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
 @citaat @citaat

Heb itrain ook even bekeken om het klopt dat zij om deze gegevens vragen. Echter de reden daarvan is om het treinverloop te bepalen. Itrain weet bijvoorbeeld niet of een loc maar 1 zicht zijde heeft. Hij kan namelijk niet nadenken. Voor de goede richting op een baan is het wel beter dat hij het kent, vandaar de gegevens. Voor een database niet erg interessant om te weten.
Zelfde geld voor traagheids simulatie en reactie vertraging. Terugmelder offset heeft denk ik te maken met een bepaalde lengte tussen wiel en buffer.

Ik sta open voor opties om iets toe te voegen, maar het moet wel een logische verklaring hebben. Mocht je nog een idee hebben dan hoor ik het graag.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Citaat van: Hitmaan op zaterdag 21 november 2020, 12:01:01
Terugmelder offset heeft denk ik te maken met een bepaalde lengte tussen wiel en buffer.
Klopt.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
 @citaat
En is van belang voor de stoppositie.
In iTrain kun je loks/treinen exact op een bepaalde positie laten stoppen en daarbij is het van belang om te weten welke as van de locomotief als eerste gedetecteerd wordt.

Tony,

Citaat van: Hitmaan op donderdag 19 november 2020, 22:48:30
De lok opnemen in de locomotieven lijst kan wel, maar dan is het doel van het start pakket ook weg.  Wil namelijk een goede overzicht creëren.

Wat ik hiermee bedoel is het voorkomen van dubbele gegevens in de database en zorg je ervoor dat de lokgegevens uniek blijven.
Door de lok op te voeren in de tabel locomotieven kun je ook alle functies opnemen (eventueel in een aparte tabel en door middel van een pulldown menu toe te voegen) en door de selectie in het startpakket staat de lok er ook als een onderdeel van het startpakket in de database.
Als ik een overzicht van mijn locomotieven wil hebben wil ik ook de locs hierin hebben die in het startpakket zitten.
En hetzelfde voor een overzicht van wagons en rijtuigen.

Henk

PS: ik was niet in de gelegenheid om eerder te reageren
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
Ben nieuwsgierig hoe dit er uit ziet, dus even gedownload. Ik gebruik Linux, waar kan ik deze mee openen?
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database :)
 @citaat
MDB Tools

Probeer dat eens. Even op de bekende zoekmachine zoeken.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database versie 2
Nieuwe versie:

Weer wat toegevoegd en de verbeter punten opgenomen.
Functies bij wagons is de grootse wijziging.
Op verzoek van trainhenk 2 opties bij de hoofdpagina geplaatst voor opname locs en wagonnen in lijst van locs en wagonnen.

https://we.tl/t-OijDhkaopt
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Update is 19x gedownload, de eerdere versie 44 x.

Iemand nog opmerkingen. Of het is perfect geworden  :P
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Zelfde versie , nieuwe link

31 keer gedownload,

Geen reacties over problemen, dank voor het verder vertrouwen.

https://we.tl/t-KgghldpSCu
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Tony,

Ik hoop binnenkort toch eens serieus naar de database te kunnen kijken.
Wel heb ik steeds alle versies gedownload.

Henk
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Lid sinds: 2018

Economie is een geitenpad langs de moraal

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Beste Tony,

Ik wil jouw db ook wel proberen, heb nu een vlug in elkaar geflanst *.doc maar wil die van jouw wel serieus proberen.
zou je 'em opnieuw online willen zetten?
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Aan verzoek voldaan

https://we.tl/t-sHufnox9mL

Geen wijzigingen mbt eerdere versies. Puur het verzoek van bovenstaande.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Is deze database nu niet meer te downloaden? zou zeer jammer zijn, ben net iets te laat.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
 @citaat "we transfer" is verlopen. Is voldoende aangekondigd in de computerbladen. Andere tool gebruiken...
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Computerbladen, andere tool ??

Simpel: WeTransfer downloads hebben een bepaalde geldigheid. Dus die moeten regelmatig opnieuw aangemaakt worden...

Koen
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
@citaat Ik dacht gelezen te hebben dat "we transfer" er mee ophield. Kennelijk ben ik abuis...
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Link weer gemaakt
Kleine verandering.
Formulier afdrukken bij wensenlijst is aangepast.

Voor mensen die het zelf willen doen.
Gewoon in ontwerpmodus en de lengtes van de tekstvelden aanpassen.

https://we.tl/t-utZLpGkjv9
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Bedankt Tony.  :arrow: :thumbup:
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
wederom bedankt Tony.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Tony,

Zou je de DB nog een ster beschikking kunnen stellen aub ?
Ben een tijdje niet meer op het forum geweest en We Transfer van 17 december was al verlopen....
Met vriendelijke groeten
Dirk
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Dag Tony,

Vandaag eindelijk naar de database gekeken en ik moet zeggen dat het er goed uit ziet.
Wel heb ik nog steeds een zeer sterke wens om de wagons en rijtuigen te scheiden en in aparte tabellen op te slaan.
Ik vindt de eigenschappen van de wagons en rijtuigen teveel verschillen om dat in een overzicht te plaatsen.
Deze week hoop ik de database nog een paar keer te bekijken en te gaan vullen.

Henk
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Citaat van: Starter99 op maandag 28 december 2020, 17:05:50
Zou je de DB nog een ster beschikking kunnen stellen aub ?

Hier nog iemand met deze vraag ;)
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Bij deze het verzoek voldaan
https://we.tl/t-B5zV7xsFT3
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Ben bezig met updates op de database. Iemand van dit forum (Henk )heeft er naar gekeken en op en aanmerkingen geplaatst. Die probeer ik er in te verwerken waar het kan.
Zij ook kleine foutjes opgelost die niet echt netjes waren.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie 2 :)
Heren,

Bij deze weer een nieuwe versie.  Mede ondersteund van iemand van dit forum. Trainhenk

https://we.tl/t-LTirI8mb91

Er zijn taal verbeteringen.
Er zijn dingen aangepast zodat je wat beter kan klikken en zoeken. (onderliggende Codes)
Er is een extra formulier toegevoegd. Je kunt nu rails apart opgeven en er een formulier van uitdraaien.
Mocht je een startset hebben en je hebt deze loc opgenomen in je locomotieven lijst dan kun je binnen de startset formulier hiernaar toe verwijzen. Dit geld niet voor wagons. (Tabel kon het niet meer aan. )

Veel plezier er mee.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel :)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel :)
Dag Tony,

Database gedownload.

Ik ga morgen proberen te kijken.

Citaat van: Hitmaan op vrijdag 29 januari 2021, 23:55:46
Mocht je een startset hebben en je hebt deze loc opgenomen in je locomotieven lijst dan kun je binnen de startset formulier hiernaar toe verwijzen. Dit geld niet voor wagons. (Tabel kon het niet meer aan. )

Wat bedoel je hier precies mee? Tabel kon het niet meer aan?

Henk
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel :)
Schijnbaar is er een max wat betreft het aantal regels en dingen wat een tabel kan hebben. Ik kan er niks meer bij zetten. Krijg dan een foutmelding.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel :)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel :)
Tony,

@citaat

ik heb je een mail gestuurd.

Henk

Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel :)
Vanwege fouten de download verwijderd. Komt er vandaag weer op te staan als het lukt.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel :)
Database bijgewerkt.

Fouten er uitgehaald.
Verwijzing naar wagons in startset zit hier ook bij in.

https://we.tl/t-Hv7fxPLT5n

Veel plezier er mee.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
ook gedowload
ga het eens proberen
\
gr ed
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Ook weer gedownload.
Morgen kijken.
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Ook weer gedownload maar volgende week pas tijd.

groet
Harald
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Tony,

Ik heb je weer een mail gestuurd.

Henk
Re: Database voor modeltreinen - Nieuwe Database Versie zoveel en nog meer:)
Database wordt weer aangepast. Link weer verwijderd. Hij is bijna perfect aan het worden.