Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dieselrangeerlocomotief V 65

Gestart door speeltmettreintjes woensdag 17 juni 2020, 23:34:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dieselrangeerlocomotief V 65
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Dieselrangeerlocomotief V 65
Bij mijn herstart ging het me in de eerste plaats om het spelen met de treintjes. Dat doe ik nog steeds, maar zo langzamerhand begint het ook een beetje op verzamelen te lijken. En als je eenmaal begint met verzamelen, wil je het compleet hebben, nietwaar?

Inmiddels heb ik een aantal verschillende kleine diesels van de Deutsche Bundesbahn die veel op elkaar lijken. Ze hebben allemaal een cabine bovenop, níet op het eind. Ik ben maar eens op onderzoek gegaan wat er allemaal voor types zijn geweest. Dit zijn ze:

V 60
V 65
V 80
V 90
V 100

Sinds vandaag ontbreekt er nog eentje in mijn verzameling: een V 65. Liefst een uitvoering volgens periode III, ergens in de 60-er jaren. En een telex aan beide kanten zou mooi zijn, da's handig bij het rangeren.

Afgaande op de product database heeft Märklin deze eeuw nog geen enkele V 65 uitgebracht. Ik heb trouwens ook geen oudere gevonden, dus vraag ik me af of er überhaupt ooit een Märklin model is geweest? Andere fabrikanten hebben ook maar weinig V 65's uitgebracht, dus zal er ongetwijfeld wel een markt zijn voor een nieuw model.
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Roco wel, zie https://wiki.3rail.nl/index.php/Bouwserie_V_65#Modellen . Daar zijn ook AC-uitvoeringen bij.
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
 @citaat
Ja, dat was een van die
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 17 juni 2020, 23:34:57Andere fabrikanten hebben ook maar weinig V 65's uitgebracht

Dat roco model is al wat ouder, heeft geen telex en als ik de informatie op de Roco site goed begrijp zit er zelfs geen decoder in. Dat vormt geen enkele concurrentie voor een nieuw uit te brengen model.
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
En de V20 en V36.
De V100 is geen echte rangeerlocomotief. Werd ze pas in haar nadagen.
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Heljan heeft de 650D in zijn programma . pas een jaar of 2 oud . naast de standaard scandinvische versie's zijn ook drie privatbahn uitvoeringen ( KBE,TAG,OHE ) Standaard voor M* met sound zo'n 340 euro .

V20 : Lima ( nieuw ) heeft/had een v20 in programma , ziet er goed uit , digitaal . een probleem de lichten zijn erg wit . Ik heb er een van .
V36 : Lenz/Brawa , beide modellen zijn optisch en technisch zeer goed

Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 17 juni 2020, 23:57:41
@citaat
Ja, dat was een van die
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 17 juni 2020, 23:34:57Andere fabrikanten hebben ook maar weinig V 65's uitgebracht

Dat roco model is al wat ouder, heeft geen telex en als ik de informatie op de Roco site goed begrijp zit er zelfs geen decoder in. Dat vormt geen enkele concurrentie voor een nieuw uit te brengen model.

Volgens mij zitten bij de Roco v 65 AC wisselstroom modellen er altijd standaard af fabriek een decoder in.
De gene die ik heb staan in iedergeval wel.
Decoder met 8 polige stekker.

Groet jan
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Naast Roco levert ook Hobbytrain een V65 AC model. Er staat er nog een te koop op ebay https://www.ebay.at/sch/i.html?_odkw=v65&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=v65+ac&_sacat=0
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
De V 20 en V 36 staan niet in mijn rijtje omdat de cabine op het eind zit, daarmee hebben ze niet hetzelfde karakteristieke uiterlijk. Wat overigens niet wegneemt dat ik ze wel mooi vind.

Als het te lang duurt voordat er een Märklin model van de V 65 uitkomt dat me aanspreekt vind ga ik misschien nog wel eens vreemd, maar voorlopig heb ik nog wel wat geduld. Roco, Heljan en Hobbytrain moeten nog even wachten.
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
En de V45? Hij heeft aan de ene kant nog een heel kort neusje, dus past hij eigenlijk wel in het rijtje.
Hier als 245 van NPE:
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
ff iets info over deze aparte serie :

In 1955 gekocht Eisenbahnen en Saarlandes ( EdS ) en gebasseerd op de SNCF Y9100 .
gebouwd in 10 eenheden met 400 pk en Vmax van 50 km/h . 1 machine is museal behouden in neuenmarkt ( DDM )
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Citaat van: Jan 1212 op donderdag 18 juni 2020, 14:27:18
Volgens mij zitten bij de Roco v 65 AC wisselstroom modellen er altijd standaard af fabriek een decoder in.
De gene die ik heb staan in iedergeval wel.

Ik heb nog eens beter op de site van Roco gekeken en zag dat de 63999 geen decoder heeft maar de 69999 wél. Dat had ik eerder gemist. Ik zie echter niets over een telex en hij heeft geen geluid. Bovendien zijn deze modellen allang uitverkocht. Sommige potentiële kopers zijn misschien blij met de beide Heljan modellen, maar hoewel ze nog niet zo oud zijn, zijn die ook al op.  Daarmee zijn al deze modellen nauwelijks concurrentie voor een eventueel nieuw uit te brengen model, zeker als dat een complete uitvoering met telex en/of geluid is.

Een paar dagen geleden heb ik Märklin maar eens een mailtje gestuurd met de suggestie om zo'n nieuwe DB V 65 te ontwikkelen. Het antwoord kwam snel:

Citaat van: MärklinVielen Dank für diese Anregungen, die wir in unsere interne Liste mit Neuheitenwünschen unserer Kunden aufgenommen haben. Diese Liste ist eine der Grundlagen, die wir bei der Festlegung der Neuheiten für die nächsten Jahre zu Rate ziehen.

Kortom, als jullie ook een V 65 willen, vráág er om, dan weten ze in Göppingen dat er interesse is.
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Een AC locomotief heeft altijd een decoder. Hoe zou een AC locomotief van richting kunnen veranderen zonder decoder? De tijd van het mechanische omschakel relais is nu toch wel al een tijdje voorbij...
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Citaat van: Jan 1212 op donderdag 18 juni 2020, 14:27:18
Volgens mij zitten bij de Roco v 65 AC wisselstroom modellen er altijd standaard af fabriek een decoder in.
De gene die ik heb staan in iedergeval wel.
Decoder met 8 polige stekker.
Volgens mij zijn Roco AC-modellen jaren achtereen uitgebracht met een 8-pologe stekker zonder decoder, dat heette  digitaal voorbereid. De reden daarvan was dat Roco het de gebruiker vrijliet een eigen decoder te kiezen, en bij 2-rail was analoog rijden toen nog de norm. Digitaal voorbereid hield twee dingen in: een 8-polige stekker en een "brugje".
Dat brugje maakt dat de loc analoog rijdt. Brugje eruit, decoderstekker erin, en rijden maar.

Pas na faillissementen en overnames is dat beleid veranderd en hebben Roco AC-modellen een decoder tenzij anders vermeld in de catalogus. Roco levert nog steeds analoge AC-modellen (digitaal voorbereid, dat wel), onder aparte artikelnummers, maar minder dan voorheen gebruikelijk.
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65
Hallo

Oude rocomodellen hadden een elektronische omschakelaar.
Met alleen een brugje is er nooit geweest.

Heb zelf de V65 gehad. Heeft gewoon een decoder. Reed op zich goed, maar had (zoals toen gebruikelijk) erg gele led verlichting.
Drijfstangen hebben een rare construktie, met pennen aangegoten die in de drijfwielen vallen.
Telex zit er niet op, en het wordt een heel avontuur om dit aangesloten te krijgen. Verlichting van de lok is met erg gevoelige foliegeleiders. Kap eraf is groot risico dat er een stuk gaat.

Over de V65 van dingler en de Mak van heljan...afblijven. Rommel!

Bart
Re: Dieselrangeerlocomotief V 65