Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

SBB BDe 4/4-II

Gestart door Jan22 woensdag 17 juni 2020, 00:13:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SBB BDe 4/4-II
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
SBB BDe 4/4-II
In de 3railwiki staat hij: SBB BDe 4/4-II.
Er waren er maar twee van in het grootspoor. De 1301 (voorheen 881) met stuurstand (981) en de 1302 (voorheen 882) met stuurstand (982). Märklin zou 'm kunnen maken, met weinig moeite, door mallen-herbruik.

De samenstelling van dit treinstel is als volgt:


Tussen Motorrijtuig BDe 4/4-II en stuurstand ABt, past een 10-tal Leichtstahl-rijtuigen, en om te kunnen pendelen
mogen die rijtuigen niet zijn van het type met de deuren in het midden (want die ondersteunden de pendelbesturing niet en zij ondersteunden alleen generatie I locomotieven).
Maar bijvoorbeeld Märklin rijtuigen uit de set  26534 mogen wel,want  die waren voorbereid op pendelen, en ondersteunden ook generatie II (Re 4/4-II en III, RBe 4/4, en RABDe 12/12)

Generatie II voertuigen hadden een maximale snelheid van 125 Km/u op een spoorbaan waar tijdens de bouw maar maximaal 100 km/u gereden mocht worden. Die hele generatie II is uiteindelijk buiten gebruik geraakt voor personenvervoer (op de aangepaste spoorbaan mocht je voortaan 140 km/u, en dat haalden ze niet).

Er is geen schaalmodel van bekend. Wel tekeningen op schaal
(te vinden in het draadje Zwitserland Makies AG Gettnau:



Märklin heeft de beste kansen om deze als model te maken, want zij hebben de mal van de ABt voor Märklin en voor Trix. Als je een Märklin ABt 43410 ontdoet van decalls, er een dakopbouw op plaatst met pantograaf, en een bagagedeur en (compartiment) inbouwt, dan ben je er, zie bijlage SBB BDe 4_4-II(2xm43410).jpg
Motor erin, andere decalls en hopatee!

Dat plaatje is in 5 minuten in elkaar geflanst met paint dot net, dat zullen ze in de fabriek wel beter kunnen.

Ik heb de bouwtekeningen van de RABDe 12/12 er ook maar even aangehangen. Dat treinstel bestond uit 3 rijtuigen (of meer), namelijk stuurstand, motortussenrijtuig (met pantograaf) en stuurstand, een tamelijk ongebruikelijke samenstelling misschien.

Dat zijn 2 aparte bijlages omdat ze op twee pagina's van een tijdschrift stonden.
Want qua model vertoont het grote verwantschappen. Het model reed in dezelfde tijd: groen in de jaren '60, rood (mirage, jaren '80 ) en nog later in de bekende vlaflip kleuren.


Re: SBB BDe 4/4-II (motorrijtuig en verschillen met Märklin ABt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: SBB BDe 4/4-II (motorrijtuig en verschillen met Märklin ABt)
Zoals je kunt zien aan de tekening, heb ik gisteravond niet helemaal goed gekeken bij dat "tekenen".
Let op het aantal ramen en op de positie van de pantograaf boven de bagagedeuren van het motorrijtuig:





Wat je ziet (bij het motorrijtuig):
-de pantograaf op de bouwtekening zit recht boven de bagagedeuren
  in m'n ontwerpschets zit te pantograaf teveel naar de rand (dakopbouw loopt te ver richting balg)

-er zijn op de bouwtekening 6 ramen tussen bagagedeuren en passagiersdeuren
in m'n ontwerpschets zitten daar maar 4 ramen, en jeetje, er zitten nog 2 ramen tussen deur en cabine

-er zit op de bouwtekening tussen passagiersdeuren en cabine maar 1 raam (en dat zit aansluitend aan de cabine)
in m'n ontwerpschets zitten daar twee ramen met een brede dichte ruimte (dus niet aansluitend aan cabine)

Nu de ABt  zelf nog even nader inspecteren ....
Re: SBB BDe 4/4-II (stuurstand en verschillen met Märklin ABt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: SBB BDe 4/4-II (stuurstand en verschillen met Märklin ABt)
Met kritische ogen kijken naar de Märklin ABt en de SBB BDe 4/4-II
(want daar gaat het al fout):




Van balg naar stuurstand:
-dat kleine rechthoekige raampje op het balkon klopt

-in de bouwtekening volgen 3 ramen en dan de deur
in de Märklin ABt zitten 2 ramen en dan de deur !

-in de bouwtekening zitten 6 ramen tussen de deuren
in de Märklin ABt zitten 4 ramen tussen de deuren !

-in de bouwtekening zit 1 raam tussen passagiersdeur en cabine
in de Märklin ABt zitten 2 ramen tussen passagiersdeur en cabine !

De Märklin ABt lijkt er veel op maar is toch ongelijk aan de SBB BDe4/4-II ABt.
Jammer, hoor. Hun mal is toch niet direct bruikbaar.

Anderzijds, als ze net zo te werk gaan als HAG deed, dan is de mal 3d-druk van een CAD tekening. Dat is namelijk de enige manier om te zorgen dat je een strakke mal krijgt. Als ze de CAD-tekening nog hebben, dan is aanpassing weinig werk, maar het procédé om een nieuwe mal te maken desondanks duur. Ze zullen er dan minimaal 200 moeten verkopen om uit de kosten te komen.

De RABDe 12/12 kunnen ze dan schudden, want die heeft 5 in plaats van 6 ramen tussen de passagiersdeuren, en vergt dus een ander CAD-ontwerp.
Maar die RABDe 12/12 is attractiever om te maken dan de BDe 4/4-II omdat er minimaal 3 kleurstellingen van zijn geweest (groen, rood en blauw-wit), en een groot aantal exemplaren op meerdere Zwitserse lijnen heeft rond gereden. En omdat er evenmin een schaalmodel van te koop is.
Op die manier kun je meer varianten aanbieden, en dat maakt de serie beter verkoopbaar.
Re: SBB BDe 4/4-II (en de Märklin ABt details)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: SBB BDe 4/4-II (en de Märklin ABt details)
Met de Märklin ABt is nog iets bijzonders aan de hand, en dat heb ik in 2015-2016 uitgezocht (en bijkans vergeten).
Wat ben ik blij dat ik de foto's van hag-info.ch heb opgenomen, want dat forum is veranderd, en verwijzing naar hun draadjes werkt vaak niet meer anno 2020.

Citaat van: Jan22 op maandag 13 juni 2016, 14:55:55
ABt:
A= 1e klas
B= 2e klas
t =stuurstand
i= met open platform (balkon)

Het stuurstandrijtuig, besproken in dit draadje, is gebaseerd op de EW-I rijtuigen, die gekenmerkt worden door een rechthoekig raam tussen balg en passagiersgedeelte. Dat is een doorloopruimte, met vaak aan een kant een klapbank, en aan de andere kant een wc. De Märklin, Roxy en prototype ABt hebben alle drie zo'n rechthoekig raampje. Metropolitan maakte in de jaren '80 messing h0-modellen, volgens het betalen-bij-voorintekening model.

Märklin 43410, SBB ABt 50 85 38-33 930-2 uit Märklinset. Leverbaar geweest van 2008-ongeveer 2010. Heeft NEM schacht en kortkoppelingsmechanisme, groen uitgevoerde stuurcabine, warmwitte leds, wisselende lichten bij wisselen rijrichting, b2b=266 mm. Uitvoering tijdperk IV, en nieuw logo (voor tijdperk IV).

Foto Brunigbahn Bron, Klikkie doen Datum: donderdag 26 februari 2015, BLS Südrampe Bouwverslag.


Gezien de dubbele deuren e.d. is de  Märklin 43410 (ABt) een Leichtstahlwagen.
Gezien het rechthoekige raampje bij de overloop is het model afgeleid van EW-I wagons.

Rijtuigsamenstelling  Märklin 43410 (ABt) :
bron quote: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=25776#p264014
Citeersolche Steuerwagen waren in Zuege von Re 4/4I oder BDe 4/4 gezogen/geschoben.
Diese Steuerwagen koennten nicht mit Re 4/4II operieren.

Er is ook een Trix uitvoering, catalogus nummer Trix 23345.
De Märklin  Abt heeft bedrijfsnummer: 50 85 38-33 930-2
De Trix ABt heeft bedrijfsnummer: 50 85 38-33 933-6

Vandaar dat het Trix model soms wordt omgebouwd.
Andersom schijnt niet voor te komen.

Er bestaat nog een Marklin uitvoering; die verscheen in 2013 als eenmalige serie op de markt en is desondanks reeds uitverkocht. Modern logo, rode neus: Marklin ABt 43389-06 SBB Leichtstahl Steuerwagen, bedrijfsnummer onbekend. Deze is verschenen in een set met Leichtstahl wagons, en ook los. In 2013 zou deze ABt zijn aangeboden voor minder dan ? 80,- . Hij kwam langs maar ik bood te laag.


en de hele set Marklin 43389:


Over de inhoud van set 43389 zijn sommige Marklin gebruikers kritisch
CiteerThe set comes with a baggage car, similar to the already released 43401. It also comes with one first class coach (43361), one second class coach with four doors (43371), two second class coaches with two doors (middle) (43381) and a second class coach converted into pilot coach (steuerwagen) with first and second class sections (43410).

According to Marklin.com, the 37045 Re 4/4I is the correct locomotive for the consist.

The Re 4/4I (37044/37045) were not designed to be used for push-pull operation and were not normally used with pilot coach.
The appropriate lok for a push-pull train using coaches from this set would be the 39420 or 39421 green or red Re 4/4I of the first series. The coaches that could be used in such a push-pull consist would be the baggage, first class, second class (four doors) and the pilot coach. The second class coaches with middle doors were not equipped for push-pull operation.

Kort gezegd: Niet alle rijtuigen uit de set zijn geschikt voor trek-duw pendeltreinen. En ook de meeste Re 4/4-I locs waren daarvoor ongeschikt. Met name de 2e klas rijtuigen (met de deur in het midden) zijn ongeschikt.

Ander set-punt: Deze ABt's reden vrijwel uitsluitend op de Gotthard en op de lijn Bern-Zurich, elders in Zwitserland totaal niet. De rijtuigen uit de set, daarentegen, bleven nog heel lang dienst doen op talloze regionale lijnen, ook toen ze op de Gotthard allang niet meer reden.

De Märklin  Abt wordt hier besproken. Foto's en tekeningen zijn te vinden op hag-info.ch


M.a.w. De Märklin  Abt is een stuur(stand)wagen, maar mogelijk niet-compatibel met de "Vielfach-Steuerung".
Het rechthoekige raam bij de balg geeft aan dat de wagon is afgeleid van het type EW-I.
Dit type stuur(stand)wagen had oorspronkelijk een loc Re 4/4-I of BDe 4/4 nodig om mee te kunnen rijden.

Echter: de loc Re 4/4-I miste de "Vielfach-Steuerung" om te kunnen pendelen,
en dat maakt een stuurstandwagon bij die loc tamelijk zinloos in die configuratie.

Het origineel van het Märklin model is gereviseerd tot een model tijdperk IV.
Zeer waarschijnlijk is bij revisie van Re 4/4-I en van deze stuurstand pendelen wel mogelijk geworden;
maar dat is (nog) niet gedocumenteerd.
Bij veel revisies werden de vernieuwingen van de Vielfach-Steuerung zover mogelijk ook door gevoerd.