Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op

Gestart door AlbertG maandag 15 juni 2020, 14:13:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
De TT-DEC draaischijfdecoder heeft het altijd goed gedaan.
's Morgens heb ik de draaischijf nog laten draaien zonder problemen. Ik heb de baan spanningsloos gemaakt, en 's avonds weer aangezet en sindsdien doet de decoder het niet meer.
De rode led op de TT-DEC knippert niet bij het inschakelen van de voeding, zou volgens de handleiding wel moeten.
Er staat 18V op de voedingsingang (eerste 2 aansluitingen), heb ik gecontroleerd met een multimeter.
Als ik de programmeerknop indruk gaan de rode en gele led branden, daarna gaat de gele led uit.
Ook de zelftest (programmeerknop 4 seconden ingedrukt houden) werkt niet.

Wissels, treinen en terugmelding werken verder prima.
Iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Albert.
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
Wat er mis is gegaan zal ik waarschijnlijk nooit achterkomen. Ik heb de decoder gereset en nu doet hij het weer.
De draaischijf heeft inmiddels beide kanten op een rondje van 360 graden gemaakt.
Nu nog de sporen opnieuw programmeren maar dat gaat wel lukken.

Groeten,
Albert.
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
 :thumbup:

groet
Harald
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
Bitje verkeerd gevallen, een zwakheidje in de PIC...

Groet, Anne W
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
Albert.

Ik heb dat probleem ook eens gehad.
Na wat speurwerk kwam ik er achter dat een draadje van de draaibrug los was gegaan, (waarschijnlijk door lang gebruik warm geworden) dat weer vast gesoldeerd.
Daarna ging weer alles in werking.
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
@Bert,
Ik kan me voorstellen dat in jouw geval de draaischijf niet meer werkt. Bij mij waren alle controle lampjes van de TT-DEC uit.
Ik was even bang dat hij overleden was.

@Anne,
Is dit een bekend probleem van de TT-DEC?

Groeten,
Albert.
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Draaischijfdecoder TT-DEC houdt er plotseling mee op
Beste Albert,

Bij de MSG/Den Bosch "verloren" de PIC's van de wisseldecoders nog wel eens hun programma en dus hun adres, moesten we een nieuwe PIC kopen.

Ik heb twee Märklin Railbussen, MFX/Motorola decoders, sound en sds motoren, één is van de DB de andere is van de ÖBB, dat zijn volgens mij de enige verschillen, echter er is nog één verschil, bij de DB valt ook geregeld een bitje om, dan lopen alle sound- en lichtfuncties door elkaar heen

Vanmiddag was het nog vreemder: ik kreeg een laatmelding: lok 62 verlaat in de rijweg B4U naar SN3U, ik stond op om hem een duwtje te gaan geven, maar hij kwam op kruipsnelheid aanrijden, echter zonder geluid en zonder licht en hij reageerde niet op instructies.

De enige remedie is in dit soort gevallen de motorwagen 10 seconden van de rails, puntcontacten halen en weer terug zetten, dan is alles weer normaal, jouw geval heeft hier wat van weg, volgende keer de voeding van de decoder eens los maken (dat is wat anders als het systeem uitschakelen)

Het allerraarste is dat de ÖBB heeft nergens last van.........., boodschap: de wegen van de computertechniek en programmeur zijn soms onnavolgbaar.

Groet, Anne W