Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Analoge besturing Märklin modelspoorbaan

Gestart door Märklin_mannetje2001 maandag 15 juni 2020, 14:06:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Märklin_mannetje2001
gast

Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag waar ik al best wel héél erg lang mee zit. Dus wilde ik jullie graag vragen of jullie misschien nog tips/ideeën hebben hoe ik de besturing, kan gaan regelen.

Ik heb namelijk een kleine modelspoorbaan en ik ben nogal perfectionistisch, waardoor ik de besturing van mijn baan misschien zelfs wel té netjes wil maken. Ik moet een 6631 trafo en een aantal 7072 schakelkastjes kwijt in de hoek op de foto die ik ga proberen bij dit bericht te voegen, maar dit hoekje is eigenlijk net te klein waardoor het net wel, net niet past, maar niet heel erg netjes lijkt, dus als jullie nog oplossingen hebben, hoor ik die graag
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Hier is de foto. Even ter informatie er zit onder de rand ook nog een lat van ongeveer 7 cm breed, waar ik liever niet in zou willen boren of zagen, oid.
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
ik heb een kleine lade gemaakt onder de baan. Die schuif je dicht als je niet met de baan bezig bent.

klik hier

groet,
Roel
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Hoi,
Je schrijft dat je ook nog een lat hebt van zo'n 7 cm om rekening mee te houden, dan wordt het wel erg krap voor die trafo. Ikzelf heb net zo'n hoekje en heb boven het spoor een plek ingericht voor de trafo en schakelkastjes. Heb daar even geen foto van bij de hand maar denk dat jij daar onvoldoende hoogte voor hebt.
Wat je wel zou kunnen overwegen is een losse module te maken met daarop de trafo en schakelkastjes. E.e.a. slim bedraden met wat connectors, die heb je in veel soorten. Wil je rijden dan even inpluggen en gaan.
Groet, Robert
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Een trafo butler van Leen Bakker?
M'n PC (met alle randapparatuur) staat op zo'n butler.
Dat is een karretje op 4 draaibare rolwieltjes met houten planken tussen de poten.
Maat 42 breedx48 langx60 hoog, of zoiets. Kun je alle kanten op rollen.

Neem als een connector 29 pins (van een printer of zo) of 54 pins (scsi kabel),
en je kunt er alle kanten mee op.
In het simpelste geval neem je gewoon 3 draadjes (B O L) van trafo naar tafel.
Dan staan de trafo('s) op de butler, en de rest op die tafelhoek.
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
hallo allemaal, bedankt voor de reacties en ik heb de keuze gemaakt om een lade onder mijn baan te maken, kan ik hier ook video's plaatsen?
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Ik heb ook een los bedieningspaneel wat onder de tafel gereden kan worden.
Groet,
Henk
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Ik heb even een vraag, hoe maken jullie de foto's qua bestandsgrootte zo klein, want mij lukt het maar niet om scherpe foto's kleiner dan 1024 kb te maken
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Meestal gebruik ik daarvoor Microsoft Office Picture Manager. Dat is al een ouder programma, maar nog steeds gratis te downloaden bij Microsoft, zie hier.
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
meestal gebruik ik Paint.

Op het eerste tabblad staat de optie "formaat wijzigen". Dan optie Pixels en de grootste waarde onder 1600 brengen (dan komt de grootte meestal onder 1024 Kb, anders naar 1500 brengen).

groet,
Roel
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Ik gebruik al jaren het (gratis) programma PIXresizer. Daarmee kan je zelfs kiezen tussen 1 foto of een ganse reeks foto's te resizen.
Is op vele computerwebsites terug te vinden zoals bvb hier https://pixresizer.en.softonic.com/download
Succes ermee.
Guy
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Ik gebruik irvanvieuw. Gratis download.
Voor het verkleinen dien je wel een extra plugin te gebruiken, maar die is ook gratis.
Je kunt de foto's makkelijk verkleinen voor webplug in en de kwaliteit is verwaarloosbaar. Ziet er bijna net zo uit als je gewone foto.
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Met Irfanview kan je zelfs een hele "batch" ineens aanpassen. Leuk programma !
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Hier ook een Irfanview-fan. Extra plug-in is volgens mij niet noodzakelijk: control-R (Resizen uit het Image menu) en je kunt je plaatje in pixels, cm of percentage verkleinen.
(Ik heb 'm op Engels ingesteld, maar Nederlands is ook in te stellen).
Groet, Paul
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Lid sinds: 2020

Van A naar B, op de elektrische fiets

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Hoewel deze post al een paar maanden oud is, toch nog even een reactie.
Ik ben ook al bezig met het bedenken van oplossingen voor bedrading, schakelkastjes en meer van dat soort faciliteiten.
Om alles OP de baan te verwerken, vindt ik niet handig, ook vanwege de beperkte ruimte.

Ik heb het volgende bedacht, mijn toekomstige baan komt op de zolder, op een plek waar voorheen een aantal computers en video apparatuur stond. Nu heb ik een computertafeltje, met zo'n uitschuifbare plaat voor toetsenbord, en die ga ik proberen ONDER de treintafel te plaatsen, zodanig dat ik er makkelijk bij kan als er wat aan de bedrading en/of schakelkasten gedaan moet worden.....  :idea:
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Hoi,
Ik lees nu pas je vraag.
Ik vond het zonde om een deel van mijn tafel te gaan gebruiken voor de 'bediening' van de baan. Ik heb een soort lade onder de tafel gemaakt. Hiervoor heb ik 2 rails van een keukenla gebruikt. Het bedieningsplatform kan onder de baan geschoven worden en ook zover uitgetrokken worden, dat alle 4 de trafo's te bedienen zijn. Met alle bedrading heb ik rekening gehouden met een beweegbaar plateau.
Het werkt. Misschien een idee voor jouw probleem.

Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Hallo allemaal,

Ik was dit topic al weer helemaal vergeten, maar bij deze even een foto van hoe ik het heb opgelost, met jullie hulp!
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Bedankt voor de terugkoppeling. Mooi resultaat!  :thumbup:
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Analoge besturing Märklin modelspoorbaan
Ik gebruik Microsoft Picture Manager om meerdere foto's tegelijk te verkleinen, een andere naam met opeenvolgende nummering te geven of om de kwaliteit te verbeteren.
Voor het verkleinen van aparte afbeeldingen gebruik ik GIMP