Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Help bij schakelschema

Gestart door Jan Remmerde maandag 25 januari 2021, 16:34:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Help bij schakelschema
Lid sinds: 2015

offline
Help bij schakelschema
Goedemiddag,
Ben een leek op het gebied van elektronica, nu is mijn vraag of dit schema correct is.
Wil daar een sein mee aansturen
Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Help bij schakelschema
Eens kijken ... oftewel even 180 graden draaien. Bijna goed.  :thumbup:

Erm hoe bedoel je  "een sein mee aansturen"? Die twee leds zijn toch al het sein?
Of zie ik dat te simpel?

Als ik het goed begrijp, gebruik je de bruggelijkrichter om de leds elk apart met 1,5 KΩ DC te voeden,
maar het relais schakel je met AC, waarom?

Heb je dat relais al? En staat daarom voor jou de pin-configuratie al vast?


Stel het relais is een Hongfa HFD3/24, dan werkt het schema niet omdat het relais DC is, en omdat de pinconfiguratie niet klopt.
Stel het relais is een Hongfa HFD2/24, dan werkt het schema niet omdat het relais DC is, en omdat de pinconfiguratie niet klopt.

Je moet dus iets meer weten van de relais-kenmerken, om zo'n tekening op waarde te schatten.
In ieder geval bistabiel (latched), want anders blijft een led niet aan, en in ieder geval 24 volt, want je wilt een Märklin trafo gelijkrichten (en gezien de tekening een digitale trafo, en geen analoge trafo, en of dat nou zo verstandig is ...).

Je tekening houdt zich niet aan de Märklin draadkleurcode, daardoor valt voor mij (als analoogrijder) niet af te leiden  welke stroom je gelijk gaat richten: meestal is 18 volt digitaal, en 16 volt analoog. Analoog is van belang dat je de gele aansluitbus gebruikt (lichtstroom, geen rijstroom), opdat je nooit per ongeluk een stroomstoot door de draad jaagt (naar relais en leds) als je een omschakelpuls geeft aan de treinbaan.

Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2010

offline
Re: Help bij schakelschema
De min van je gelijkrichter moet in ieder geval los van de trafo ( massa) lijn.

I.p.v. naar massa mag de min van je leds naar de min van de gelijkrichter.

En relais ook voeden vanaf de uitgang van je gelijkrichter.
Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Help bij schakelschema
Er worden weer heel veel aannames gedaan waarmee de vraagsteller overspoeld wordt met info.

Vraag 1 aan Jan Remmerde: is je trafo/voeding wissel- (conventionele Märklin-trafo) of gelijkstroom ("digitaal")?
Vraag 2 wat voor relais heb je? Wissel- of gelijkstroom?

Er staan wel overal plusjes en minnetjes bij (dus gelijkstroom) maar klopt dat wel?
In dat geval heb je helemaal geen gelijkrichter nodig en kan die vervallen.

Bij wisselspanning moet, zoals Hero al aangeeft: de min van de gelijkrichter naar de min van de Led's en niet verbonden met de voedingsmin of massa, of nul.
Re: Help bij schakelschema
Goedenavond,
fijn jullie reacties.
Ik had moeten melden dat ik analoog rijdt de oude blauw trafo gebruik,
Gebruik de gele Bus als stroom
Ik heb een bi stabiel relais Takamisawa RALD24W-K waarop staat aangegeven2A,30VDC RES  0,5A ,60VDC/120VAC RES.



Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Help bij schakelschema
Oké, een blauwe trafo geeft wisselspanning  die + en - moeten daar dus weg. Beter om dit L en N te noemen.
Datasheet van relais leert dat de spoelen gemaakt zijn voor 24Vdc en al werken bij 16,1Vdc; gelijkspanning dus.
Voor zowel de Led's als het relais moet je dus de wisselspanning die uit je trafo komt gelijkrichten; dit kan met één en dezelfde gelijkrichter, mogelijk nog met een elco'tje erover om de gelijkgerichte spanning af te vlakken waarmee hij wat hoger wordt.
Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Help bij schakelschema
Een plaatje zegt waarschijnlijk meer dan al die woorden ;).
Het relais heeft 2 schakelcontacten, dus is ook gelijk je rijspanning schakelbaar (rode circuit).
Hopelijk is t duidelijk zo, succes. :Dh
Re: Help bij schakelschema
Ja daar heb je gelijk in ,ga gelijk vandaag dat in een proef opstelling maken,
ik gebruik hier moment druk knop schakelaars maar is dit ook mogelijk met de blauwe kastjes van marklin
hartelijke dank voor het schema

Mvg Jan
Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Help bij schakelschema
Ook dit schema is bijna goed (het helpt echt als je een datasheet raadpleegt).

Toevallig heb ik die zelfde TAKAMISAWA relais (RALD12W-K, dus 12vDC ipv 24 vDC).
Ze schakelen net zoals het Hongfa HFD2 relais.

Rechts staan 2x 3 pinnen (3 pinnen per stroomkring), pin 4,6,8 en pin 9,11,13:
De middelste pin (pin 6 en pin 11) is de bron waartegen je die stroomkring schakelt,
en de standen zijn A en B; daaraan hangen dus de leds (resp. de rijspanning).

Opmerking:
Ik noem de 3 pinnen (per stroomkring) gemakshalve A-bron-B (waarbij A en B de twee bistabiele standen zijn)
uiteraard kun je die pinnen ook gebruiken als bronA-(gemeenschappelijk doel)-bronB.
Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Help bij schakelschema
Citaat van: Jan22 op dinsdag 26 januari 2021, 12:04:35
uiteraard kun je die pinnen ook gebruiken als bronA-(gemeenschappelijk doel)-bronB.

Een truc die je daarmee kunt uithalen is

bronA=0,7 volt DC
bronB=rijspanning, AC

Nu kun je b.v. met die 0,7 vDC checken of, als het sein rood staat, of de stopplaats bezet is of vrij.
(Met wat extra hardware)
Re: Help bij schakelschema
En waarom niet zonder relais?
KISS oplossing met dubbelpolig schakelaartje  ;)
Waarom gemakkelijk doen als het moeilijk ook gaat...
Re: Help bij schakelschema
goedenavond,
Heb de proef opstelling vandaag gemaakt (zie foto's)
En het werk morgen de rail aansluiting doen.
Zag nog een andere mogelijk van Anton wat dubbelpolig schakelaartje ,is dat  2polig aan-uit-aan met middenstand  (5A/28V DC ,5A/120V AC) ?
Re: Help bij schakelschema
Neen, dat is een dubbelpolige omschakelaar, dus geen middenstand, aan-aan.
En voor deze toepassing is elk schakelaartje wel bruikbaar, ongeacht wat er op staat.
Re: Help bij schakelschema
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Help bij schakelschema
@ Jan 22: volgens mij klopt de tekst in je eigen schema ook niet en moet t niet A-bron-B zijn maar bron-A-B (als je met bron het P-contact bedoelt).
Anyway, het werkt bij de topicstarter en da's t belangrijkste.

@ AntonV: klopt helemaal, zo doe ik t zelf ook maar dat was niet de vraag van Jan R.

@ Jan R: leuk dat t werkt! Je kan ook de blauwe kastjes gebruiken, maar dan niet in combinatie met wissels op t zelfde kastje. Je gebruik t nu als gemeenschappelijke aansluiting (die aan de zijkant van t kastje) de gelijkspanning + , en als je wissels schakelt dan sluit je daar de nul van de wisselspanning op aan. Niet zondermeer te combineren dus, maar je kan er wel 4 seinen op deze manier mee schakelen.

Het mag een gewoon 2-polig wisselschakelaartje aan-aan zonder middenstand zijn.
Edit: maar dat antwoordde AntonV ook al terwijl ik aan t typen was.
Re: Help bij schakelschema
Het dubbelpolige schakelaartje heeft bovendien het voordeel dat je aan de stand kunt zien wat de stand van het sein is, de terugmelding zit ingebakken, aan de drukknopjes zie je niks als je het sein zelf niet kunt zien...
En waar je het sein nooit ziet, bijvoorbeeld in schaduwstations is een enkelpolig schakelaartje al voldoende.
Re: Help bij schakelschema
Eerst nogmaals  dank voor alle tips en schema's .
Heb van dag het schema van hans afgemaakt en het werkt.
kan ik deze schakeling van Hans ook gebruiken bij  twee  schaduwsporen schakelen met schakel rails
dus met twee seinen.
De schakeling met tuimelschakelaar wil toe passen in mij station