Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wat is dit?

Gestart door Adjebelle zondag 14 juni 2020, 09:51:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat is dit?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Wat is dit?
Gisteren kwam ik op mijn fietstocht bij Rilland Bath dit tegen. Kan iemand me vertellen wat dit is, want ik heb echt geen idee.
Re: Wat is dit?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat is dit?
Deuren ter afsluiting bij hoge waterstand. Naast het spoor zie je haaks erop de dijk liggen. (Hoog gras)
Re: Wat is dit?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wat is dit?
Dat heet een Dijkcoupure of kortweg: coupure. Bij een calamiteit moet deze snel dicht kunnen. Daarom staan bij het spoor deuren. Bij andere coupures gebruiken ze planken / betonelementen / staalelementen om de boel af te sluiten. Soms met een vulmiddel van zand / mest / grond.

Groet Ronald.
Re: Wat is dit?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat is dit?
Alles wat hier boven staat.
Is in Zeeland, daar gaat een stuk spoor door de Kruiningenpolder.
Die polder die liep vroeger nog al eens onder is langs de N289 de Oude Rijksweg tussen Krabbendijke en Stationsbuurt.
Staan mooie foto's op internet.

groet
Harald
Re: Wat is dit?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wat is dit?
Op deze plek heeft in de jaren 80 van de vorige eeuw een ernstig treinongeluk plaatsgevonden...

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/106108/Wie-herinnert-zich-dit-nog-Het-bizarre-treinongeluk-bij-Rilland-Bath-van-dertig-jaar-geleden
Re: Wat is dit?
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wat is dit?
en als ik het goed heb, heeft er eerder een ongeval plaatsgevondne met deze deur zelf.
Trein raast tegen stormdeur: 22 gewonden
Noodweer stagneerde spoor- en wegverkeer Enorme ravage in Zeeland
KRABBENDIJKE — Een, vermoedelijk als gevolg van het noodweer dat zich dinsdagavond boven Zeeland ontlastte, losgeslagen stormdeur is er de oorzaak van geweest, dat de machinist van de intercity-trein van Vlissingen naar Amsterdam en twee passagiers in het ziekenhuis van Goes moesten worden opgenomen. Aan negentien andere passagiers moest eerste hulp worden verleend. De voorste wagon van de trein ontspoorde en het treinverkeer op de lijn Vlissingen-Bergen op Zoom werd volledig gestremd. Het wonderbaarlijk goed afgelopen ongeluk gebeurde, toen de om 17.58 uur uit Vlissingen vertrokken trein onder Oostdijk, nabij Krabbendijke, met een snelheid van bijna 130  km tegen de stormdeur botste, die vlak voor de neus van de aanstormen de trein moet zijn dichtgeslagen.
Deze stormdeur, die aangebracht is op de plaats waar de spoorbaan een dijk kruist, is normaal geopend en wordt slechts gesloten als een eventuele noodtoestand het noodzakelijk maakt ook de spoorbaan af te sluiten. Aangenomen wordt, dat het slot van de tonnenzware deur door het noodweer is losgeslagen, waarna de deur dichtvloog. Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/52278c5b38f14580f5ec9a8aac4f478d
Re: Wat is dit?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Wat is dit?
Ben blij dat ik de foto geplaatst heb. Behalve dat ik nu weet wat het is, zit er dus ook nog een heel stuk geschiedenis aan gekoppeld. Dat hier zulke verhalen achter schuilen had ik anders ook nooit geweten.
Wat een foto al niet teweeg kan brengen!
Allemaal dank voor de reacties hierop!

Groet,
Ad
Re: Wat is dit?
Lid sinds: 2007

Rotterdam

offline
Re: Wat is dit?
Als ik naar de Sloehaven rij vanaf de Kijfhoek kom ik er een stuk of 7 van deze Dijkcoupure tegen. De eerste ligt bij station Lage Zwaluwe. En de laatste even buiten Goes, hier liggen balken die ze kunnen gebruiken.

Bij station Rotterdam zuid aan de kant van Stadion liggen ook balken om een dijkcoupure te vormen.

Op het lijntje van de SGB bevinden zich ook een aantal dijkcoupure.


Gr Mike