Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Vervangingsledjes voor E5.5 fitting

Gestart door GTIBert zaterdag 13 juni 2020, 16:52:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Ik ben mijn treinen de 3000 en de 3003 en ook nog de 3065 van analoog naar digitaal aan het maken.
Nu zitten in deze treinen van die E5.5 fitting met lampjes van 19 volt
Deze zou ik willen vervangen met LEDlampjes. Bestaan deze?
En misschien ook nog met een duoled?

Ik hoor het graag.


Mvg Bert
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Een mogelijkheid kan je vinden bij conr..d
https://www.conrad.be/p/51907-led-lamp-warmwit-e55-19-v-403414
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Hm, de tekst "Beveiligd tegen verkeerde polariteit" suggereert m.i. dat deze lampjes voor gelijkspanning bedoeld zijn...
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
@citaat Dat is meestal zo met LED's. En zo erg is dat toch niet als er toch een ombouw naar digitaal wordt gedaan.
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Citaat van: NL-modelspoor op zaterdag 13 juni 2020, 22:45:40
Dat is meestal zo met LED's.

Niet altijd! Ik heb ooit op MP een handvol leds met 5.5mm fitting gekocht, die expliciet voor AC bedoeld waren. Denk dat er een diode in zit. Niet aan te bevelen trouwens, de lampjes passen nl. niet in de fittingen van de oude Märklin locs...
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Vaak heb je ook niks aan die leds omdat de stralinghoek verkeerd is,zorg dat je minimaal 33n stralinghoek van 140⁰ hebt 180⁰ of meer is nog beter.
Ze hebben trouwens ook houders die in de 5,5 fitting passen dan kun je een steekfitting gebruiken.
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Ik heb die led lampjes van conr..d al meermaals gebruikt als vervanging van een gewone gloeilamp. Voor mij voldoen ze prima (alleen heb je ook dat flikkeren net zoals bij een gloeilamp). Ik gebruik ze gewoon als een 1 op 1 vervanging (dus geen polariteitsprobleem)
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
als je via de massa van de behuizing gaat hou je dat knipperen bij gloeilampen valt het minder op maar met led plus en min moet je via de decoder gaan en dan eventueel via een powerpack en je bent knipper loos ;)
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Of als je het signaal van je Ecos2 op maximaal asynchroon zet, dan valt het knipperen ook wel mee (zie een van de set-upschermen van je Ecos).

Groet, Paul
Re: Vervangingsledjes voor E5.5 fitting
Als je een duoled wilt gebruiken, zul je losse led's moeten plaatsen.  Het witte licht is namelijk 3 lampen, rood is normaal gesproken alleen de onderste twee.  Meestal worden er dan printplaatjes gebruikt met smd-leds.  Voor deze locs heb ik ze echter nog niet gezien. 

Ik heb zelf ook al een aantal locs omgebouwd waarbij ik een passend stukje lichtgeleider in het gat in de kap plaats, met een krimpkousje eromheen.  In het krimpkousje zit dan ook een 0603 smd-led.