Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bezetmelder

Gestart door Jos L zaterdag 13 juni 2020, 12:48:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelder
Lid sinds: 2006

offline
Bezetmelder
Al jaren lang werkt de combinatie Koploper - MRdirect zonder één enkele fout. Echter ongeveer een jaar geleden werkte een willekeurige stopmelder niet met als gevolg een fikse aanrijding. Langzaam maar zeker trad de fout op diverse plaatsen steeds meer op. Als eerste heb ik de 4 S88's vervangen door eigenbouw met Atmel Mega8. Dit gaf geen verbetering dus weer alles vervangen nu door 4 Arduino's. Dit gaf ook geen resultaat.
Onnoemelijk veel dingen geprobeerd maar niets hielp.
De lol was er helemaal af en ik heb maanden lang niets meer met de hobby gedaan. Ook gezien mijn leeftijd wordt dat kruipen onder de baan ook steeds moeilijker.
Heeft iemand nog enig idee in welke richting ik moet zoeken.

PS
Ik heb dit ook op Beneluxspoor.net geplaatst.
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bezetmelder
Heb je de bezetmelders al eens ( blok voor blok) getest door eenvoudig weg de spoorstaven kort te sluiten. Dan weet je in ieder geval of de bezetmelders goed detecteren.

Volgende stap zou kunnen zijn door een likje rond te laten rijden en te kijken of de bezetmelders reageren.

Kun je nagaan / reconstrueren of de fout aan een bepaalde loc te wijten is, die mogelijk slecht contact maakt ( niet waarschijnlijk, immers dan zou de loc niet goed rijden ). Overigens is goed reinigen van de baan en de locwielen een absolute aanbeveler!

Ik heb geen ervaring met MR direct, maar het lijkt er op dat het probleem in die richting ligt. Hetzij komen de S88 bezetmeldingen daar niet goed aan, hetzij worden ze niet goed doorgegeven aan koploper.

Eerst maar eens de bezetmelders testen.

Mvrgr
Robert

Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bezetmelder
@citaat testen word lastig als het maar af en toe gebeurt.
Heb je in de tijd tussen goed werken en fouten iets veranderd of iets geupdate?
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bezetmelder
Soms kan ik 50 minuten foutloos rijden met 3 treinstellen gelijktijdig. Een andere keer is het na enkele minuten al raak.
Het gebeurt met alle treinstellen en het is ook op alle plaatsen dus het is niet een of meer bezetmelders.
Echt grote veranderingen hebben niet plaatsgevonden. Het enige wat echt is verandert zijn de wisselaandrijvingen met servo's.
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bezetmelder
Treden er ook wisselfouten op? Zijn het de bezetmelders die niet goed functioneren, of de besturingsoftware die niet of niet tijdig een wissel aanstuurt?

Het klinkt als een zachte fout. Mogelijke oorzaken:

1. S 88 overspraak,
2. Slecht contact S88 kabel
3. Timing problemen in besturingsoftware / S88 verwerking / wisselaansturing

Zoals in eerder bericht aangegeven: beginnen met gestructureerd storingzoeken.

Heb een vergelijkbaar probleem gehad met een loszittend bezetmeldcontact.....

Mvrgr
Robert
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bezetmelder
Het is geen wisselprobleem want die staan goed als de fout optreed.
Het lijkt net of de bezetmelders op het moment dat het fout gaat helemaal niet meer werken want het treinstel dat doorrijd stopt pas als hij een ander stel tegenkomt en dat is soms meerdere blokken verder dan waar hij moest stoppen.
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelder
Kan er een slecht contact zitten in één van de S88 "draden", voeding, massa, data, opvragen, reset, een slecht contact kan ook een beginnende breuk zijn in een koperbaan op een print of, als je van die 6 polige "stekkers"gebruikt een draad die nauwelijks nog contact maakt.

Groet, Anne W

Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bezetmelder
Afgaande op het verschijnsel, lijkt het er op dat Af en toe alle S88 meldingen niet goed door komen. Wijst op een gemeenschappelijke oorzaak: s88 verbindingskabel / stekerverbinding?

Mvrgr
Robert
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bezetmelder
Na controle van de diverse aansluitingen en stekers rond de S88's ging het weer mis en door de aanrijding werd er een wissel beschadigd. Deze wissel zit ook nog op een moeilijk te bereiken plaats.
Op mijn leeftijd wordt het ook steeds moeilijker om onder de baan te kruipen.

Al met al heb ik helaas besloten om een eind aan deze hobby te maken!

Iedereen bedankt voor de moeite.

Wel zijn tips voor de verkoop van de diverse onderdelen en treinen van harte welkom.

Met vriendelijke groet, Jos
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Bezetmelder
Jammer maar begrijpelijk dat je deze keuze maakt.

Verder zijn er verschillende manieren om je baan kwijt te raken je kunt het compleet verkopen en laten ophalen(minste werk voor jou maar leverd ook het minste op)in kavels verkopen(wat meer werk en een wat hogere opbrengst)of per stuk verkopen(leverd het meeste op maar kost je ook de meeste tijd)

Ook in de manier van verkoop zit nog verschil bvb marktplaats(jij bepaald waar het voor weg gaat) of Catawiki en Ebay(hier kun je een minimum prijs hanteren of mensen gewoon laten bieden)
Re: Bezetmelder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bezetmelder
Hoi Jos,

Jammer om te lezen dat je de hobby vaarwel moet zeggen.
Ik zag dat u in Heerhugowaard woont dus dacht ik gelijk aan Huider, die heeft misschien wel interesse?

Anders via dit forum.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelder
Beste Jos,

Jammer dat je zo ver weg bij mij vandaan woont anders kwam ik eens langs met mijn Raptor en LDT booster en eens testen of het terugmeldsysteem echt slecht werkt of dat het in het MR systeem zit.

Geen bekende in de buurt die een keer bij je kan komen kijken?

Groet, Anne W
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2018

offline
Re: Bezetmelder
Huider en gebruikte spullen? Vergeet het maar.
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bezetmelder
Beste Jos,

Spijtig om te horen dat je de hobby opgeeft. Ik zouter toch nog eens een nachtje over slapen. Misschien kan een forumlid dat bij jou in de buurt woont je helpen om het probleem op te lossen.

Mvrg
Robert
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bezetmelder
Marco Roede geestelijk vader van MRDirect is niet voor niets overgestapt naar een echte centrale, en gebruikt zijn eigen geesteskindje niet meer. Precies om dezelfde problemen.

Groetjes.
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2015

offline
Re: Bezetmelder
Citaat van: Sprinter op maandag 22 juni 2020, 20:35:09
Marco Roede geestelijk vader van MRDirect is niet voor niets overgestapt naar een echte centrale, en gebruikt zijn eigen geesteskindje niet meer. Precies om dezelfde problemen.

Groetjes.

Hallo Wim,
Bij nader inzien toch niet dezelfde problemen. Bij mij kwamen de (stop)bezetmelders veel te laat binnen of beter gezegd het stopcommando van Koploper kwam soms veel te laat op de baan.
Bij Jos wordt de stopmelder gemist en rijdt de trein gewoon door.
Volgens mij heeft Jos een probleem met het S88lpt interface, de S88 bekabeling od de S88-units.
Volgende week stuur ik mijn S88lpt interface naar Jos, dan gaat hij opnieuw testen.
Tot zover weer "bijgepraat".
Groet, Marco

Ps: door deze discussie denk ik dat MRdirect tav het baansignaal nog wel geoptimaliseerd kan worden (voor mijn probleem).
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Bezetmelder
Hallo Jos,
Loont het de moeite om nog iets voor te stellen of heb je het écht opgegeven?

Om het idee van Robert "spoorstaven kort te sluiten"  gebruiksvriendelijk te maken:
2 krokodil klemmen,
2 laaaaaange draden,
1 drukknop
Je zet die krokodil klemmen op de spoorstaven, ga dan aan je centrale / PC zitten en drukken maar op die drukknop.
Hopelijk zal je zien dat een bepaald deel van je baan meer probleem heeft dan een ander.
Daar dan misschien S88 module en / of kabel vervangen.

Ik weet niet hoe je die Arduino aangesloten hebt, maar ik gebruik een Mega als "I/O centrale"
Schema van mijn terugmelders HIER
Ik geef toe dat ik slechts in "experimenteer" fase zit, dus geen echte baan, wel wat sporen om het een het ander uit te testen.
Melders hebben tot op heden nooit gefaald.

Wat je ook zou kunnen doen is een paar nieuwe modules en kabels kopen en deze in je baan zetten waar de melders durven falen.
Wanneer je nog problemen hebt, kan je de originele modules terug zetten en die nieuwe naar een volgende locatie verplaatsen.
Wanneer je geen problemen meer hebt, denk ik dat je vééééél kans hebt de foutieve module(s) / kabel(s) gevonden te hebben.

En wat beteft "onder de baan kruipen" misschien is DIT een oplossing  >:-D

Vriendelijke groeten
Alain
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bezetmelder
Hallo, Alain,

Ik ga nog wel wat door, vooral omdat Marco Roede mij te hulp schiet met raad en daad door onder andere het opsturen van zijn S88lpt interface.
Vermoedelijk zit daar ergens fout.
Aan de  S88's zal het niet liggen want de fout trad op met het " oude vertrouwde"  model, later met zelfbouw Atmel mega8 en nu met Arduino's.
Dus ik ga nog eventjes verder met testen en verwisselen van onderdelen.
Het is een mooi ding voor onder de baan te werken maar daar wacht ik toch nog maar even mee.

Mvg, Jos
Re: Bezetmelder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Bezetmelder
 @citaat :thumbup: :thumbup: