Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Teveel olie weghalen met wasbenzine?

Gestart door Meine dinsdag 12 februari 2008, 18:55:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Marklinisten,

De 'vrije' wielen van mijn SBB krokodil lopen traag. Het is net alsof er stroop tussen de assen zit.
De wielen draaien wel maar vertraagd ze glijden als het ware over de rails.

Nu denk ik dat er oude olie tussen zit.

Mijn vragen:

1. Hoe haal ik de oude olie er tussen uit? Om de wielen los te maken zie ik niet zitten.

2. Kan ik het gehele stel in een badje met wasbenzine zetten?

3. Tast dit het plastic ook aan?

4. Hoelang moet het wasbenzine intrekken?

5. Iemand nog tips?

Meine
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Hallo Meine,

Ik heb geen krokodil dus ik heb er geen goed zicht op maar kan je er niet bij met een wattestaafje met wasbenzine  :?:

Als je plastic ik de wasbenzine zet krijg je er een "witte" waas op. (ik gebruik het bij het verouderen van gebouwen)

groetjes Fulco
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Hallo,

Uit eigen ervaring:
Als je die neus uit elkaar haalt, zo veel nmogelijk stript van alle onderdelen en dan het frame met daaraan alleen nog de wielen en de drijfstangen een tijdje in de wasbenzine laat weken zou het moeten lukken om alle olie op te lossen. Daarna kun je uitproberen of hij dan lekker licht rolt, zo niet dan nog wat langer weken.
Volgens mij zitten er geen plastic delen in/aan dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Dan moet je er dunne olie in doen. zeker niet de dikke olie zoals van Märklin of naaimachine olie, dan ben je weer terug bij af. Beter siliconenolie of desnoods kruipolie als je niks anders hebt.

Rob


Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
ALTIJD olie gebruiken die hars en zuurvrij is!! Dit is wel te verkrijgen bij de lokale ijzerhander
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 13 februari 2008, 08:57:41
ALTIJD olie gebruiken die hars en zuurvrij is!! Dit is wel te verkrijgen bij de lokale ijzerhander
Is de Marklin olie ook niet hars en zuurvrij? :(

Gr. Ronald
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Ik heb het plastic onderdeel er af gehaald.... pfff dat waslastig met een klikverbinding waar ik bijna niet bij kon.
En wasbenzine met een kwastje aangebracht.

hoe lang met dit blijven zitten en hoe krijg ik de wasbenzine er weer af ?

Meine
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Citaat van: TurboGat op woensdag 13 februari 2008, 10:09:29
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 13 februari 2008, 08:57:41
ALTIJD olie gebruiken die hars en zuurvrij is!! Dit is wel te verkrijgen bij de lokale ijzerhander
Is de Marklin olie ook niet hars en zuurvrij? :(

Gr. Ronald

Ronald,

Zeker wel alleen het is in vergelijking duur qua prijs/hoeveelheid. Aangezien ik nog wel eens onderhoudpleeg voor anderen gaat het bij mij hardstikke rap met zo'n tubetje
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Die wasbenzine verdampt dus die hoef je niet te verwijderen. Alleen of wat aanbrengen met een kwastje voldoende is betwijfel ik. Normaal gebruik je de wasbenzine tot alle olie weg is.
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Het beste is om de loc in een bakje met bv 2 cm wasbenzine te zetten en de loc daar zachtjes heen en weer in bewegen, wielen laten draaien, dan worden de wielassen en wielbussen pas echt goed schoon, daarna alle assen aan 2 kanten een drupje olie geven.

Mvg Gert
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Wat ik ook wel eens doe, alle bewegende delen ruim inspuiten met spuitbus elektronica cleaner, Loc goed uit laten druppelen, drupje olie en gaan met die banaan :D

Voordeel vam elektronica cleaner is dat het geen stroom geleidt.

Mvg Gert
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
CiteerVoordeel vam elektronica cleaner is dat het geen stroom geleidt.

:shock: De cleaner zelf zal wel geen stroom geleiden. Maar als je het gebruikt hebt dan zullen de assen juist wel goed stroom gaan geleiden. En dat is toch ook juist de bedoeling? Ik neem aan dat je met elektronica cleaner de de zgn Kontaktspray bedoeld?
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met kontaktspray op de vrije wielen van krokodillen. Als ze een tijdje stil hebben gestaan dan gaan ze meer glijden dan draaien. Ook de massa (voor de decoder) wordt zeer gebrekkig. Ik spuit dan deze wielen even in met kontaktspray, je hoeft dan niets te demonteren. Het plastic wordt niet aangetast. Nasmeren met olie hoeft in principe ook niet als je een beetje vettige kontaktspray gebruikt. (deze is helaas wel minder geschikt voor reinigen van rails weet ik uit ervaring).
Na het inspuiten even de wielen goed rondraaien met de hand, daarna een half uurtje laten 'uitlekken', en dan gaat de krokodil weer als een trein.
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Meine,

Ik heb laatst een Marklin E  94, 3722 gekocht.
Deze had nooit gereden en het motorblok stond helemaal moervast.
Bleek dat alle olie was uitgehard, de lok is zo'n 10 jaar oud.
Ik het motordrijfstel geheel gedemonteerd, motor er ook uit.
Daarna in een bakje met wasbenzine geplaatst en heb ik zo'n injectiespuit gepakt die je in die inktnavulstjes voor inktjetprinters vind.
Met die spuit heb ik telkens wat wasbenzine uit het bakje tussen alle bewegende delen gespoten.
Dus tussen de wielen en tandwielen en telkens de boel proberen te draaien, totdat alles weer soepel draaide.
Daarna goed laten drogen met keukenpapier en een nachtje laten staan,zodat ook alle wasbenzine tussen de as en asbussen verdampt is.
Daarna alles van een drupje Marklinolie voorzien, niet teveel, als het draait dan verdeelt de olie zich wel.
Ik zou gewoon Marklin olie gebruiken en zeker geen kruipolie, want die is veel te dun en die heeft geen smerende werking.

Maar btw wat bedoel je met "vrije" wielen? Die voorloopwielen?
Die hebben wel een koperen verend plaatje tegen de asjes tegen ontsporen en voor extra massacontact.
Deze kun je met één schroef verwijderen en schoonmaken.
Maar door het koperen plaatjes worden de wielen wat tegengehouden wat misschien op traag lopen lijkt.
Misschien is, in dat geval, zo'n uitgebreide operatie niet nodig.
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Citaat van: Kappa op vrijdag 15 februari 2008, 16:18:22

Maar btw wat bedoel je met "vrije" wielen? Die voorloopwielen?

Kappa,

Ik bedoel met de vrije wielen, de kant waar de motor niet zit. Deze liepen niet mee met de andere wielen (motorwielen) Ze draaiden wel rond maar zoals in slow motion. Als je er aan draaide dan voelde je weerstand.

Ik schijf met opzet in de verleden tijd. Even de raad opgevolgd van Gert, Even een bakje met 2 cm wasbenzine en binnen no time was de weerstand weg. Ideaal, Dit had ik eerder moeten doen Hij loopt weer alsof hij nieuw is.

Nu nog wat olie erop.
Mag dit WD40 zijn? er staat alleen op dat deze siliconen vrij is. hars en zuurvrij staat er niet op

Meine
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Ik denk niet dat wd40 een goede keuze is voor te smeren...
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
hallo  kroko man
daar ik nog al wat krokodillen verzamel
kan ik je uit de droom helpen met dit probleem.
als je de kappen er afhaald en je had dan de lok boven de aanrecht spuit je met ELECTROclaener tussen de wielen bij de assen je laat hem even 5 min drogen en zet hem dan op de baan en je zult zien alles draait weer zoals het hoort daarna heel licht olieen met keramische olie en je hebt nooit meer last.
ik hoop je zo geholpen te hebben deze claener tast geen plastic aan.
vrg.Hans.
KROKO-04
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Ik heb heel goede ervaring bij het reinigen van locs met rookolie.
Klinkt mischien gek maar het werkt verschrikkelijk goed.

Groetjes Bert
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Citaat van: baureihe 103 op zondag 17 februari 2008, 21:28:34
Ik heb heel goede ervaring bij het reinigen van locs met rookolie.
Klinkt mischien gek maar het werkt verschrikkelijk goed.

Groetjes Bert

Die rookolie kan ook als ontvetter worden gebruikt.
Ik heb ook nog zo'n fles staan, maar met wasbenzine gaat het het best en is ook veel goekoper dan die rookolie.

Citaat van: KROKO-04 op zondag 17 februari 2008, 21:18:57
daarna heel licht olieen met keramische olie en je hebt nooit meer last.
En smeren zou ik gewoon met Marklin olie doen, of wat lagervet, maar dat trekt weer stof en vuil aan.
Keramische olie lijkt mij meer voor keramische delen, vandaar de naam keramisch!  :o
Maar ik kan het ook mis hebben.  :?
Ik heb geen idee wat die keramische olie op den duur met metaal en kunststof doet.
En siliconenvet is, dacht ik, meer voor  kunststof delen.

Je kunt er ook babyolie op doen, maar of dat nu zo verstandig is!?  :mrgreen: :wink:
Re: Teveel olie weghalen met wasbenzine?
Citaat van: KROKO-04 op zondag 17 februari 2008, 21:18:57
hallo  kroko man
daar ik nog al wat krokodillen verzamel
kan ik je uit de droom helpen met dit probleem.
als je de kappen er afhaald en je had dan de lok boven de aanrecht spuit je met ELECTROclaener tussen de wielen bij de assen je laat hem even 5 min drogen en zet hem dan op de baan en je zult zien alles draait weer zoals het hoort daarna heel licht olieen met keramische olie en je hebt nooit meer last.
ik hoop je zo geholpen te hebben deze claener tast geen plastic aan.
vrg.Hans.
KROKO-04

Vele wijsheden die ik hier ventileer komen van m'n leermeester 8)

Mvg Gert