Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Berkelbaan ontwerp

Gestart door kloppie donderdag 11 juni 2020, 15:04:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Berkelbaan ontwerp
mijn oude baan gaat eraan geloven.  ik rij marklin c rail, CS2 , Itrain en wil een U baan met landschappen. technisch niet te ingewikkeld.
ik heb een idee gemaakt en zou graag positief en opbouwend commentaar ontvangen, om tot een leuke baan te komen.
Ik vind scenery belangrijk(er) dan rijden.
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Dag kloppie,

Misschien is het handig om nog iets meer details te geven over de maat van de baan of ruimte die je tot je beschikking hebt.
Is moeilijk te zien op de afbeelding.

Tijdperk?
Lengte van het materieel? (Ivm lengte station)

Dan kunnen we iets beter mee denken ;)

Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Eens met de vorige reactie. Iets meer info helpt ons ook.

En ik zie nu al wel wat bezwaren in het groene stukje spoor.  Ik denk dat de hellingen veel te steil zijn.  Ook het gebruik van R1 (36cm straal) is beter te vermijden, zeker als je nog tegenbogen gaat leggen met deze radius.
Tot slot mis ik focus op iets spannends. Daarmee bedoel ik een aardig station, een brug over een 'diep dal', een haventje, you name it. In wezen kan er niet zo veel meer dan een rondje rijden, terwijl je wel een aardige ruimte tot je beschikking lijkt te hebben. Als ik het goed zie, is het ook slechts mogelijk van een kant het station (als dat het is) in te rijden; via de keerlussen kan maar in een richting gekeerd worden en niet meer terug.

Wat een baan tot een leuke baan maakt is voor mij een beetje consistentie in thema, periode, plaats in de wereld. En het mooiste is als er nog een beetje gedacht is waarheen de treinen rijden en waarvan ze weer vandaan komen. Natuurlijk smokkelen we daar vreselijk mee, want ze komen de kamer niet eens uit! maar het gaat om het idee.

Groet,

Peter


Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Goed idee! De lange poot is 4,5 meter, kan naar 5 meter. Breedte achter 3 mtr, links lengte 2,5 mtr.  Breedte U poten 80 cm
Rij met duitse treinen en maximaal 5 vrachtwagons. Rosoft decoders
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Blikken Tinus je bent erg behulpzaam als je eens wat aan mijn baanontwerp aanpast, ik ben niet erg kreatief hiermee.  Station wil ik op de lange lengte, en 4 sporen . Ik excerseer wat in wintrack maar weet niet goed hoe dit programma functioneert.  Daarom het ' eenvoudige ' ontwerp
Dus kom maar op met hulp
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Ik wil er met alle plezier eens naar kijken. Had alleen last met internet, modem stuk en heb ineens nogal drukke werkzaamheden.
Hopelijk heb ik dit weekend een verloren uurtje. Overigens gebruik ik een oude versie van Scarm en smokkel ik altijd door met flexibele rails te tekenen. Dan past alles. Dat wordt dus klussen met wintrack als je met C-rail wilt rijden en alles van tevoren wilt uitmeten (da's wel handig, maar ik ben daar weer niet bekend mee en wil het niet worden ook ;))

Groet,

Peter
Re: Berkelbaan ontwerp
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 11 juni 2020, 22:46:33
smokkel ik altijd door met flexibele rails te tekenen. Dan past alles.
Het past toch ook maar met flexibele rails als je ze op maat zaagt? Dat kun je net zo goed met C-rails toch?
Het voordeel van flexibele rails zijn de grotere boogstralen die je er kunt mee leggen, passen doet het met op maat gezaagde c rails net zo goed.
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
 @citaat Zagen gaat alleen niet zo lekker op de computer... In Scarm tekent het wel lekker met flexrail. En ja, bij het uitvoeren kun je alles ook aan C-rail verzagen wat je wilt. Maar dat vindt niet iedereen prettig om te doen.
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
En omdat het modem toch ging sneller werken dan het geval leek, en het idee om ter ontspanning iets te schetsen ook wel even leuk is, volgt hierbij een snelle eerste schets.
Vanuit het station verdwijnen de sporen naar beneden. Ze kunnen daar aan elkaar geknoopt maar één spoor kan ook verder dalen om onder het andere uit te komen en zo twee schaduwstations met keerlus te kunnen maken boven elkaar. Ik heb geen idee hoe hoog het kan worden.
Het thema is een enkelsporige hoofdlijn met station in een periode naar keuze. Daarbij zijn er een paar opstelsporen die desgewenst weg kunnen, vervangen door een locomotievendepot of wat je maar wilt. Rechts heb ik wat frutsels neergelegd. Kan een steengroeve of kleine mijn worden. Er is de mogelijkheid voor empties-in-loads-out-verkeer.
Het gaat even om het idee.

Groet,

Peter
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
dit is al een eerste idee, waar ik eens op ga broeden. ik kom hierop terug
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2019

Robots are taking over!

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Nog even een tip.

Als je een aanpassing maakt in wintrack kun je je laatste save bestand (.track) plaatsen in een post als bijlage. Ik en sommige andere formleden kunnen dan ook makkelijk je ontwerp aanpassen / uitbreiden met ideeën.



Re: Berkelbaan ontwerp
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 11 juni 2020, 23:27:25
@citaat Zagen gaat alleen niet zo lekker op de computer... In Scarm tekent het wel lekker met flexrail. En ja, bij het uitvoeren kun je alles ook aan C-rail verzagen wat je wilt. Maar dat vindt niet iedereen prettig om te doen.
Ah, lees afzagen dan als inkorten hé, uiteindelijk teken je letterlijk toch ook niet met flexrails zoals jij het uitdrukt  ;)
Mijn opmerking ging meer over wat je zei over de geometrie van c rails die je niet kent en niet wil kennen, wel ik wil ze al evenmin kennen, ik heb nog nooit een baanontwerp volgens de standaard geometrie gezien die mij zint, maar ik teken er wel mee, in Wintrack gaat dat prima, je kunt alles aanpassen zodat het ook altijd past en je er zelfs zeker van bent dat het achteraf te bouwen is.
Wat jij doet in volledig vrije stijl doe ik nog altijd met potlood en papier  :)
Re: Berkelbaan ontwerp
Citaat van: kloppie op donderdag 11 juni 2020, 15:04:55
technisch niet te ingewikkeld.
Wat bedoel je daar precies mee?
Bedoel je dat het elektrisch niet te ingewikkeld mag worden, dat er niet teveel rails mogen liggen, niet te veel wissels, of dat het houtwerk makkelijk moet te bouwen zijn?
Moet er een schaduwstation zijn? Zo ja, voor hoeveel treinen? Mag het schaduwstation onder de baan liggen (dat wordt al wat ingewikkelder om te bouwen) of liever op hetzelfde niveau van de baan, bijvoorbeeld in een berg of onder een stad?

Als ik je baanafmetingen zie en lees dat je veel landschap wil denk ik al direct aan iets à la Brandl, je zou bijvoorbeeld een enkelsporig baantje met zo groot mogelijke bogen kunnen laten slingeren over de ganse lengte van de baan in een prachtig landschap en vanuit een op de achtergrond liggend schaduwstation je treinen 1 per 1 traag tuffend door dat landschap kunnen sturen zonder poespas van zichtbaar station en vele wissels, dat is zeer mooi en zeer technisch zeer eenvoudig. Brandl is daar een meester in: https://tinyurl.com/y774ur2j
   
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Ik probeerde een nieuwe grondplaat in scarm te tekenen zoals er boven werd voorgesteld. Dit met de nieuwe maten welke na de reacties bij mij opkwamen borrelen.
In wintrack ging mij dit ook niet goed af. vraag:

blikkentinus: welk programma is het meest eenvoudige om tot een goed resultaat te komen? volgens mij tekende u in scarm

Antonv  ik wil geen schaduwstation, de baan niet vol geladen met rails, niet alles vlak rijdend op een plaat, ruimte voor scenery.
alvast dank voor reacties
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Ik heb inderdaad Scarm gebruikt, een van de laatste gratis versies. Ik vind het best goed werken. Ooit ben ik begonnen met DRail, dat later AnyRail werd. De bogen in de flexrails vond ik daarin iets moeilijker te leggen dan in Scarm, maar het is grafisch iets mooier.
Met Scarm de basisplaat tekenen is een beetje moeizaam. Het makkelijkst is het om eerst een vierkant te tekenen. Het sluiten van het hele figuur gaat bij mij soms mis en dan ben ik ineens alles kwijt.
Heb je een sluitend figuur, dan kun je punten toevoegen en het ontwerp oprekken zoveel je wilt. Voor de rest vind het programma vrij intuïtief. En er zijn trouwens tutorials op de site van Scarm  of YouTube te vinden.

Groet,

Peter
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2006

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Ik ben in Scarm ( free download ) aan de slag gegaan en nu heb ik de posities bereikt en vraagt met een pakket te kopen, hebben jullie allen dat pakket gekocht of is er ergens een volledige gratis versie beschikbaar?
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2018

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Koop dat ding nou gewoon even, het kost maar $30 en je steunt er de ontwikkelaars mee.
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
of je het de moeite vindt het te kopen is aan jezelf, een gratis versie is niet legaal verkrijgbaar. Misschien dat een forumlid nog een oude versie heeft of dat dat überhaupt zo uit te wisselen is weet ik niet.

Groet, Mathijs
Re: Berkelbaan ontwerp
Lid sinds: 2017

offline
Re: Berkelbaan ontwerp
Een volledig gratis versie heb ik nog wel.
Alleen heb jij daar niets aan.
Wanneer je eenmaal contact hebt gelegd met de website van scarm voor het downloaden en gebruiken de demoversie, dan wordt er een niet te traceren bestand op je pc geïnstalleerd.  Dat bestand blokkeert deze gratis versie onmiddellijk.
Er zijn meerdere forumleden met di ervaring.
Bovendien is de bibliotheek met railbestanden niet actueel. Bij C-rail ontbreken onder meer de slanke gebogen wissels. rail 24315 en de nieuwe draaischijf

Cees