Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?

Gestart door R.C.Grootveld zaterdag 13 juni 2020, 10:20:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen ?

Heb je het vooraf tot uit den treuren, al dan niet met behulp van een sw pakket uitgetekend ?

of

Ben je gewoon begonnen met rails uit te leggen op je onderbouw onder het motto 'we zien wel' ?
Prototyping zeg maar, met een jeukwoord Agile genoemd ....

Noot:
Uitgangspunt is dat je wel in grote lijnen weet wat je wilt.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Ontwerpen doe je met je hoofd, tekenen met een software pakket. Er er zijn er inderdaad die denken dat ze kunnen ontwerpen met een softwarepakket, maar veel komt daar niet van terecht 😀
En je moet altijd de tussenstap nemen met potlood en papier om je eerste gedachten te visualiseren, dat doet iedere ontwerper zo, of het nu een archtect is die een huis ontwerpt of een modeontwerpster die een jurk ontwerpt, altijd eerst potlood en papier.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
kijken naar verschillende plannen en daar de delen uithalen die je bevallen.Dan kan je met een tekenprogramma aan de slag om ze netjes samen te voegen.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Eat, Draw (met Anyrail), Sleep (dromen van track layout), Repeat!

And repeat, and repeat, and repeat... :D

Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Hoi,

Met Winrail 9.0, denken, kladjes maken, tekenen, slapeloze nachten ;}  Veel op forum gekeken naar voorbeelden eerdere / andere ontwerpen.

Als eerste een wensen lijst gemaakt;
- minimale lengte perron
- draaischijf ja/nee
- schaduwstation ja/nee
- etc etc

succes Matje
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Ik heb gezocht naar een bestaand echt plan wat ik leuk vond. Echte stations hebben geen wissel te veel, alles is zeer doordacht. Dit in wintrack gezet.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Ik heb mijn baanplan ontworpen met Drail / Anyrail. Althans, daarmee heb ik ze getekend.

Het echte ontwerp is een denkproces, waarbij 'doelstelling' en 'ambitieniveau' een dominante rol speelden ( althans in mijn geval ).

Mijn eerste baan was een testbaan, waarbij ik met maximaal 4 locs kon rijden en rangeren. Doelstellingen hierbij waren als volgt.

1. Als 'herintreder' bekend raken alle facetten van automatisch rijden.
2. Ervaring opdoen met indeling in blokken / secties.
3. Ervaring opdoen met de digitale componenten.
4. Ervaring opdoen met Windigipet ( ik gebruikte de gratis download versie) en kijken of dit mij beviel.
5. Programmeren van automatisch rijbedrijf.
6. Programmeren van automatisch rangeerbedrijf.

Mijn tweede baan is gebaseerd op het ambitieniveau dat ik geadopteerd heb voor mijn huidige baan, de Waldbrunn baan ( zie elders op het forum ). Dat was en is als volgt.

1. Automatisch rijden en rangeren, waarbij het programma circa 1,5 uur moet kunnen rijden.
2. Deutsche Bahn epoche 3, diesel en stoom, personen- en goederenverkeer.
3. Verzorgingsemplacement (Locloods, bekoling en bezanding) om van daaruit locwissels te doen.
4. Voldoende afmetingen om een beetje 'nette' treinlengtes te kunnen realiseren.
5. Een schaduwstation dat voldoende plaats biedt aan de locomotieven die ik graag wilde hebben.
6. Een kopspoor in het hoofdstation voor 'Triebwagen / Railbussen'.
7.  Baanplan van niet al te grote afmetingen om alle wensen te accommoderen en toch een beetje interessant
    en variabele treinenloop te realiseren.

Het ontwerp van de Waldbrunn baan heeft denk ik zo'n 70 varianten gekend. Zo voel al in een vroeg stadium mijn keuze op het Station Waldbrunn van Faller, dat niet al te groot is en de mogelijkheid heeft om een bijpassend perron aan te bouwen. Hetzelfde perron gebruik ik ook voor het parallelspoor, edoch dan zit je wel aan d beresterk van het perron vast, hetgeen een ontwerpuitdaging vormde.....

De ervaring met het perron zette zich door naar de rest van de baan, bijvoorbeeld ook naar de ( dubbele ) locloods voor de stoomlocomotief waarbij de afstand tussen de sporen maatgevend was. Feitelijk heb ik zo alle huisjes / bouwwerken in de ontwerpfase meegenomen. Het ontwerpproces heeft al met al zo'n twee jaar geduurd, waarbij ik veel ervaring heb opgedaan met de testbaan.

De Waldbrunn baan is uiteindelijk 360 x 124 cm groot geworden en kent 3 etages. Alle wensen zijn geaccommodeerd. De baan is inmiddels in bedrijf. Het programma loopt bijna een uur en ik ben bezig dat uit te breiden. Inmiddels Is loc nummer 17 gearriveerd, de br 94.5. Er is nog ruimte in het schaduwstation voor 2 triebwagen en een railbus.....

De komende periode ga ik mij op de aankleding van de baan storten! Al met al, al weer 10 jaar modelspoorplezier!

Mvrgr
Robert
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Citaat van: Maarten op zaterdag 13 juni 2020, 11:25:47
Ik heb gezocht naar een bestaand echt plan wat ik leuk vond. Echte stations hebben geen wissel te veel, alles is zeer doordacht. Dit in wintrack gezet.
Op echte stations veranderd ook wel een wat dus ook daar worden wel een wissels of zelfs rijstroken weggehaald.

Citaat van: antonv op zaterdag 13 juni 2020, 10:42:50
Ontwerpen doe je met je hoofd, tekenen met een software pakket. Er er zijn er inderdaad die denken dat ze kunnen ontwerpen met een softwarepakket, maar veel komt daar niet van terecht 😀
En je moet altijd de tussenstap nemen met potlood en papier om je eerste gedachten te visualiseren, dat doet iedere ontwerper zo, of het nu een archtect is die een huis ontwerpt of een modeontwerpster die een jurk ontwerpt, altijd eerst potlood en papier.
Hier ben ik het niet mee eens ik heb een creatieve geest en maak het in mijn hoofd en tekenen het dan met een ontwerpprogramma om te zien of het ook past,pen en papier gebruik ik alleen om maten te noteren.

Maar veruit de beste methode is leg gewoon de rails neer veel mensen zijn visueel ingesteld en moeten het zien.

Verder denk ik niet dat je je modelbaan als een werk project moet zien wat er hier wel veel doen ;)
Maar door gewoon te doen in de praktijk daar leer je van theorie niet zoveel dat is meer een start basis welke je ook kunt overslaan.

Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 13 juni 2020, 15:11:01
...
Op echte stations veranderd ook wel een wat dus ook daar worden wel een wissels of zelfs rijstroken weggehaald.
...

Zeker, maar er worden geen sporen neer gelegd omdat er nog een kruiswissel op voorraad ligt. Of omdat het er mooi uitziet. Ik bedoel dat er altijd een verhaal achterzit waarom er een sein staat, of juist niet (!). En sporen worden ook weer afgebroken, of uitgebreid, maar ook daar zit weer een verhaal aan vast. Ik ben daarom altijd erg geintereseerd waarom zoiets gebeurd. Je begrijpt dan ook wel dat spagetti banen me niet boeien. ;)
Maar gelukkig is dit alles een hobby, waar de creativiteit en fantasie de beperkingen zijn bij het ontwerp. (en natuurlijk ruimte, tijd en geld.   :D  )
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Ik heb eerst nagedacht wat ik allemaal wil met m'n baan.
Daarna op papier wat schetsen gaan maken.
Vervolgens dit in AutoCAD gaan uitwerken.

Resultaat vind je in dit topic.

Nav input van anderen heb ik vervolgens nog de nodige zaken aangepast.

Koen
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Ik heb nu baan 3 , alle ruimtes in huis gehad, nu nokverhoging dus 3 definitief ruimte 20 m2. Ik heb altijd, dus ook nu met baan 3 alles gewoon volgeplempd met rails  :P, alles moest op de baan staan, nu helft in vitrine en per kwartaal verdwijnt er nu na 20 jaar een rangeer/opstel spoor (heb geen schaduw station), om ruimte te maken voor scenery, hoe gek kan het verkeren. :-) Scenery is nu 99 % autootjes van kleinzoon Noah van bijna 3 jr, ja daar doe je dus alles voor. O:-D Mvg Gert
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Eerst globaal getekend in scarm. Hierna rails uitgelegd en dan blijkt dat er vaak kleine wijzigingen nodig zijn om e.e.a. wat vloeiender te laten verlopen. Tenslotte het scarmontwerp aangepast aan de inmiddels liggende sporen.


gr Gerard
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Ik had een idee in mijn hoofd en op papier getekend.
Dan gekeken in het Marklin boek en op het internet naar de nummers van sporen voor de wisselcombinaties.
Alle spoornummers bij mijn schets geschreven en zo beginnen te leggen tot het allemaal uitkomt.
Geen software gebruikt.
Ik heb geen grote baan en alles plat , dat maakt het wel wat gemakkelijker.
Wel heb ik verschillende kranen waarmee ik kan " spelen " zoals de oude Marklin kraan en de Faller portaalkraan.
Nu ben ik de Faller containerterminal aan het bouwen.
Ik  spits me echt toe op het rangeer werk , dat doe ik ook in het dagelijks leven .
Rangeermachinist.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Mijn uitgangspunt was een oud baanplan Marklin Folge 39 in  K-rails. Uit alle beschikbare kant en klaar bouwplannen van M vond ik dat de mooiste. Dat heb ik in Scarm gezet en ben gaan bouwen. Helaas kwam e.e.a. met betrekking tot de hellingen die ik op max 3% wilde hebben absoluut niet uit. Later heb ik gelezen dat dit vaak het geval is bij M baanplannen: hellingen echt veel te steil. Omdat je voor Scarm moest gaan betalen en ik geen beste ervaringen daarmee had qua passing in de praktijk overgeschakeld op AnyRail. Daarom hele plan opnieuw ontworpen met langere hellingen. In de praktijk bleek dat grote stoomlocs toch moeite hadden om naar boven te komen. Daarom 360 gradenbogen in het hele baanplan vervangen door 424,6 of groter. Ik miste nog een dubbelspoor paradebaan die hoog boven alles diagonaal over alles heen liep (heeft ooit een foto van in een M brochure gestaan met heel veel bruggen en dat was me altijd bijgebleven). Tenslotte recent het hele plan van rangeerterrein met BW aangepakt want daar klopte echt helemaal niks van. Sporen schaduwstations en doorgangsstation liggen. Ben nu bezig om alle wissels aan te sluiten, bezetmeldingen aan te sluiten en testen, bedrading netjes in boekbinders te leggen, etc. Dan ga ik na de zomer verder met het rangeerterrein + BW en de parradebaan met helixen. Stapje voor stapje ga ik dus verder en kijk ik in de praktijk hoe het e.e.a. wat je op papier uitgedacht heb bevalt. Er zal vast nog wel een keer wat gaan veranderen dus......(maar het blijft echt hartstikke leuk om te doen; dat is het mooie van onze hobby)!
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Hoe ik het doe? Eerst opmeten wat de beschikbare ruimte is. De plannen zijn altijd groter dan de ruimte die je tot je beschikking hebt  :) Dan een thema kiezen en vervolgens gaan schetsen op papier. Hier zijn de bogen altijd krapper dan kan en ook de wisselstraten zijn op een klein oppervlak mogelijk. Papier is geduldig, maar een tekentool niet  ;) Als het basisontwerp eenmaal is getekend dan volgt de periode van schaven en treinbewegingen op papier uitwerken. Zie ook mijn topic Bärenfels https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78843.0
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Ben nu al zestig jaar bezig met deze hobby en heb in die tijd ..tig banen gebouwd. Net klaar dan gingen we weer verhuizen dus de volgende baan werd gebouwd. Heb het niet bijgehouden hoe vaak ik verhuisd ben maar soms om het jaar. Tja kan gebeuren nietwaar. Ondertussen heb ik dus wel geleerd hoeveel ruimte een H0 baan nodig heeft. Als kleine vuistregel hanteer ik dan 50x50cm voor een kwartcirkel. De ontwerpen werden tot voor kort altijd uitsluitend met potlood en (ruitjes)papier gemaakt, daar heeft nooit veel aan bijgeschaafd hoeven te worden. Sinds enkele jaren gebruik ik nu Anyrail. Het grote voordeel hiervan is dat je tussentijds een ontwerp kunt visualiseren met het 3D aanzicht.

Omdat ik al bijna vijftig jaar de skeletbouw gebruik wordt een ontwerp eerst helemaal uitgewerkt, kompleet met bedrading en scenery, voordat er een spaan hout verbruikt wordt. Dan kun je de baan systematisch opbouwen. Deze ontwerpfase duurt bij mij hooguit twee maanden.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Allen dank voor het delen van de ervaringen en aanpak, er zitten zeker bruikbare tips tussen.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Wat denk ik belangrijk is dat je eerst je wensen inventariseert.
Wat wil ik?
- veel sporen zodat ik veel rijdende treinen zie
- een zo realistisch mogelijke weergave van een spoorse situatie, meestal een station met randgebeuren
- rangeren, dus fabrieksaansluitingen of wellicht havensporen
- rond rijden of heen en weer?

Mijn wens was een station waar treinen van 2 kanten binnenkomen en vertrekken, perrons waar treinen aan kunnen staan van een lengte lok + 6 rijtuigen, weergegeven alsof het in werkelijkheid zou kunnen bestaan.
Naar verloop van tijd kom je er dan achter dat dit kan, maar dat de baan dan ook alleen dát wordt en er geen ruimte meer is voor andere onderwerpen.
Perrons van 2,5 meter met daar buiten nog de wisselstraten maakt het geheel al zo'n 4 meter.
Dat wordt nog langer als je meer sporen op je station wil hebben, want dan worden de wisselstraten langer.

Daarnaast is er nog het ontwerp van het niet zichtbare gedeelte. Daar wil je zoveel mogelijk sporen hebben om maximaal veel treinen op je baan te hebben.
Idealiter in beide richtingen een keerlusmogelijkheid zodat treinen weer kunnen terugkomen uit de richting waar ze naar toe vertrokken.
Dat kan wel een puzzel zijn, maar hangt af van hoe het zichtbare gedeelte is vormgegeven.

Het begint dus met wat wil je op de voet gevolgt door hoeveel ruimte heb je?

Tekenen kan met een railprogramma, maar ook met passer en lineaal mits je goed op schaal tekent, dat maakt niet zo veel uit. Wat je zelf prettig vindt.
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Terechte vraag, de ideeën zijn er wel:
- Grensgebied D/CH
- Heuvels/bergen
- Deels rondrijdend, met wat speel opties (kopstation, Bw)
- Ruimte: 5.40 x 2.80 (op h100) met schuin dak over de lange kant
- Deur in lange kant, maar die is al omgedraaid, dus zit niet in de weg
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
Dag Rob,
Even op je hoofdvraag terugkomend. Ik denk dat er verschillen zijn tussen hoe mensen een baan ontwerpen. De mogelijkheden heb je al in je vraag neergezet.

Zelf ben ik niet van het neerleggen en zien waar het schip strand. Dat heeft meerdere redenen:
- 1 ik werk met een open frame en meerdere lagen, dus dat is al niet 1 op 1 uit te leggen
- 2 ik kan niet zo goed werkenderwijs ontwerpen
- 3 ik vind het slecht voor de K-rails/verbindingen om deze steeds in en uit elkaar te moeten halen
(4: en om dit te doen moet je je hobbyruimte al af hebben......)

Dus daarom vooral eerst ontwerpen met pen en papier (voordat er software tekenprogramma's waren), hetgeen zeker bij uit de losse pols tekenen vaak tot frustratie leidt, omdat getekende bogen op papier vaak veel te scherp waren en daardoor alles altijd past(e). Met sjabloon was realistischer, maar meer werk.

Daarom nu graag met software (Winrail en later Wintrack). Daarbij is ontwerpen voor mij een belangrijk deel van de hobby en is 'papier'  geduldig. Ik leg mijn ontwerpen vaak enige tijd (weken) weg, om ze vervolgens opnieuw kritisch te bekijken. Hierdoor is mijn doorlooptijd van de ontwerpfase altijd lang (veel langer dan bij modelbouwers die andere aspecten van deze hobby leuker vinden).

Dus jij moet vooral gaan doen wat bij jou past.

gr. Gertjan

Re: Hoe hebben jullie je baanplan ontworpen?
bij mij ios het zo gegaan:
1 een plan hebben
2 er achter komen dat e ruimte te klein is
3 begonnen met wat ideeen om te zetten in wintrack (veel ruzie met de software ivm gebrek aan geduld)
4 mijn timmer en zaagskills zijn toch niet nauwkeurig genoeg
5 beginnen met bouwen
6 constateren dat het toch net anders wordt dan in de software
7 software aanpassen aan realiteit
8 volgende deel erbij  ontwerpen
9 nu nog steeds moed aan het verzamelen om de laatste keerlus te maken, maar dan moet er eerst een andere plek gevonden worden voor een paar jaar tijdschriften.
10 zo blijf je van de straat B)