Ik heb mijn baanplan ontworpen met Drail / Anyrail. Althans, daarmee heb ik ze getekend.
Het echte ontwerp is een denkproces, waarbij 'doelstelling' en 'ambitieniveau' een dominante rol speelden ( althans in mijn geval ).
Mijn eerste baan was een testbaan, waarbij ik met maximaal 4 locs kon rijden en rangeren. Doelstellingen hierbij waren als volgt.
1. Als 'herintreder' bekend raken alle facetten van automatisch rijden.
2. Ervaring opdoen met indeling in blokken / secties.
3. Ervaring opdoen met de digitale componenten.
4. Ervaring opdoen met Windigipet ( ik gebruikte de gratis download versie) en kijken of dit mij beviel.
5. Programmeren van automatisch rijbedrijf.
6. Programmeren van automatisch rangeerbedrijf.
Mijn tweede baan is gebaseerd op het ambitieniveau dat ik geadopteerd heb voor mijn huidige baan, de Waldbrunn baan ( zie elders op het forum ). Dat was en is als volgt.
1. Automatisch rijden en rangeren, waarbij het programma circa 1,5 uur moet kunnen rijden.
2. Deutsche Bahn epoche 3, diesel en stoom, personen- en goederenverkeer.
3. Verzorgingsemplacement (Locloods, bekoling en bezanding) om van daaruit locwissels te doen.
4. Voldoende afmetingen om een beetje 'nette' treinlengtes te kunnen realiseren.
5. Een schaduwstation dat voldoende plaats biedt aan de locomotieven die ik graag wilde hebben.
6. Een kopspoor in het hoofdstation voor 'Triebwagen / Railbussen'.
7. Baanplan van niet al te grote afmetingen om alle wensen te accommoderen en toch een beetje interessant
en variabele treinenloop te realiseren.
Het ontwerp van de Waldbrunn baan heeft denk ik zo'n 70 varianten gekend. Zo voel al in een vroeg stadium mijn keuze op het Station Waldbrunn van Faller, dat niet al te groot is en de mogelijkheid heeft om een bijpassend perron aan te bouwen. Hetzelfde perron gebruik ik ook voor het parallelspoor, edoch dan zit je wel aan d beresterk van het perron vast, hetgeen een ontwerpuitdaging vormde.....
De ervaring met het perron zette zich door naar de rest van de baan, bijvoorbeeld ook naar de ( dubbele ) locloods voor de stoomlocomotief waarbij de afstand tussen de sporen maatgevend was. Feitelijk heb ik zo alle huisjes / bouwwerken in de ontwerpfase meegenomen. Het ontwerpproces heeft al met al zo'n twee jaar geduurd, waarbij ik veel ervaring heb opgedaan met de testbaan.
De Waldbrunn baan is uiteindelijk 360 x 124 cm groot geworden en kent 3 etages. Alle wensen zijn geaccommodeerd. De baan is inmiddels in bedrijf. Het programma loopt bijna een uur en ik ben bezig dat uit te breiden. Inmiddels Is loc nummer 17 gearriveerd, de br 94.5. Er is nog ruimte in het schaduwstation voor 2 triebwagen en een railbus.....
De komende periode ga ik mij op de aankleding van de baan storten! Al met al, al weer 10 jaar modelspoorplezier!
Mvrgr
Robert