Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor

Gestart door pitsar woensdag 10 juni 2020, 20:13:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
dag,

heb hier een Märklin 37261 NS 1720 die op het programmeerspoor van mijn Ecos staat. Ik heb adres 6 hardwarematig ingesteld met de dipswitches. Zoekopdracht in de Ecos levert idd een lok op adres 6 op. Analoog bedrijf in de centrale uitgeschakeld voor deze lok. Als ik spanning op de baan zet, trekt de trein onafhankelijk van de ingestelde rijrichting op. De stand van de rijregelaar heeft geen invloed op de lok, deze is onbestuurbaar en ik moet de spanning van de baan halen om de lok te stoppen  :D .

Op spoor gevoed met mijn MS1 gebeurt hetzelfde: de lok begint meteen op te trekken. Als ik de lok dan nieuw invoer in de MS1 onder adres 6 valt de lok stil en is vervolgens adequaat te besturen vanuit de MS1.

Weer terug op mijn programmeerspoor is de lok dood. Ik doe een zoekopdracht en de Ecos geeft nu aan dat de lok adres 8 heeft. Ik wijzigde de dipswitches niet.


Update: de lok is in de Ecos bestuurbaar onder adres 8, de dipswitches staan zoals gezegd op 6.


Wat kan de oorzaak zijn van deze merkwaardige storing, of meer nog: wat kan het verhelpen?

Dank en groet, Patrick 
Re: Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
Zit je op het juiste protocol?
Re: Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
dag Laurent,

hoe check ik het door de Ecos gebruikte protocol in de aansturing?

Het dataformat is Motorola 14 en het decoderprofiel onder 'lok bearbeiten' is Motorola.

dank, groet, Patrick
Re: Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
Adres 6 en 8 is 1 switch verschil, weet je zeker dat ze goed ingesteld staan?

Of een contactprobleempje. Misschien een paar keer heen en weer schuiven?

Koen
Re: Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
hoi Koen,

gebruikte zojuist jouw site om de dipswitches dan maar op 8 in te stellen   :thumbup: :D . Ik rommelde ze allen een paar keer heen en weer. Lijkt te helpen inderdaad.

Is het een bekend verschijnsel dit? En vaker oplosbaar door die switches ff door mekaar te rammelen?

Groet, Patrick
Re: Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 37261 NS 1720 in digitaal bedrijf: lok giert er vandoor
Ja, dan zijn de contacten wat vervuild.