Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Spitzkehrenbahnhof

Gestart door antonv dinsdag 09 juni 2020, 22:03:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spitzkehrenbahnhof
antonv
gast

Spitzkehrenbahnhof
Ik heb geen idee of er een Nederlands woord voor is, maar ik wil een kopstation bouwen waar 2 verschillende spoorlijnen samen komen, een zogenaamd Spitzkehrenbahnhof.
De combinatie van weinig plaats en veel treinstellen/railbussen/keertreinen te hebben wekt mijn interesse voor een kopstation.
Bovendien is daar als bediener veel meer in te doen dan in een doorgangsstation waar de treinen door razen en hooguit eens kort stoppen.
De 2 spoorlijnen waarvan ik er maar een zou elektrificeren maken een heel afwisselend treinverkeer met lokwissels mogelijk en zelfs noodzakelijk.
Dat het bescheiden BW niet vanaf alle sporen makkelijk te bereiken valt is niet erg, het is enkel bedoeld voor kleine stoomlocomotieven die af en toe een goederentrein brengen.
Reizigers treinen zullen vooral diesel en elektrische treinstellen zijn die automatisch zullen rijden en ondertussen kan ik dan als bediener loks laten omrijden of wisselen van de getrokken treinen.
Het grootste deel van de baan is schaduwstation met keermogelijkheid.

Zo zou het er ongeveer moeten uit zien, een 6-sporig laag gelegen station en een hoger gelegen stad waar het ontvangstgebouw via een voetgangersbrug uitgeeft op de perrons.   
En daar achter het schaduwstation. 

Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2016

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Mooi en goed doordacht ontwerp, Anton. Een Spitzkehre is zeker leuk, want je kunt treinen weer laten vertrekken naar het spoor waar ze vandaan kwamen, maar ook naar het andere spoor laten gaan. Eventueel kun je nog van tractie wisselen. Van E-loc naar diesel of stoom voor de 'doorgaande' trein op het (nog) deels geëlektrificeerde traject.
Ik denk dat dit veel rijplezier maar veel bouwplezier gaat geven.
Je zou de stad nog groter kunnen maken. Door afneembare delen te gebruiken, kun je het schaduwstation bereikbaar houden. Maar wat je nu bedacht hebt, gaat zeker ook werken.

Veel succes en laat ons zien hoe het gerealiseerd wordt!

Groet,

Peter
Re: Spitzkehrenbahnhof
Voor mij zijn meerdere treinbewegingen tegelijk belangrijk, dus 2 tegelijk vertrekkende of aankomende treinen of 1 vertrekkende en 1 aankomende trein, en daarom heb ik er veel aandacht aan besteed om, desondanks de zeer beperkte ruimte, het schaduwstation zo in te richten dat dit mogelijk is, zowel voor treinstellen als voor getrokken treinen.
Slanke wissels  in het station zijn daarvoor ook essentieel want 2 treinen die tegelijk hun weg zoeken over de wisselstraten ziet er echt niet uit op korte wissels, de uitslagen zijn daarbij veel te groot.
Omdat er bij een kopstation maar langs 1 kant een uitgebreide wisselstraat nodig is lukt dat ook op beperkte ruimte.
Nadeel van de C-rails is wel, en dat laat zich heel goed gevoelen, dat er geen slank engels wissel beschikbaar is, het is en blijft dus een beetje behelpen en keuzes maken welke logische rijwegen gekozen worden en welke weggelaten moeten worden.
Moest er een slank engels wissel komen, wat na al die jaren heel onwaarschijnlijk is, zou ik het zeker toepassen, maar ik denk dat ik (na heel veel proberen) een goed compromis heb gevonden.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Hoi Anton,

Mooi, goed doordacht plan weer! Zo'n Spitzkehrenbahnhof heeft zeker erg leuke elementen  :thumbup:. Zelf heb ik er ook al mee zitten stoeien, maar ik wil er persé een draaischijf in hebben én werken met makkelijk hanteerbare modules. Dat stoeien gaat nog wel even door  ;).

Wat betreft de slanke Engelse wissel: wellicht is Laurent's creatie iets voor jou?

Tot slot: ligt het schaduwstation lager dan het Bahnhof? Anders gaat het station niet passen, zo te zien...

Groeten,
William

Re: Spitzkehrenbahnhof
Ik ken de creatie van Laurent niet, ik zoek het nog wel even op, maar als het gebaseerd is op een slank K-wissel, wat bijna niet anders kan, dan ben ik zeker niet geïnteresseerd, de railstaven van een 50 jaar oud railsysteem zijn voor mij veel te lomp, om van de wissel puko's van het k-rail systeem nog maar te zwijgen. Mijn keuze voor C met al zijn beperkingen is net omdat ik K rail compleet uit de tijd vind, ik vind het persoonlijk ronduit lelijk, zeker in combinatie met C zal dat de elegantie die een slanke C wisselstraat zit volledig teniet doen. Maar nogmaals, dat is louter mijn persoonlijke mening.

Alle rails liggen op dezelfde hoogte, maar de stad en het ontvangsgebouw liggen hoger dan de sporen, de verbinding tussen perrons en ontvangstgebouw is langs de voetgangersbrug.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Hoi Anton,

Daar heb je helemaal gelijk in. Echter, hij heeft 'm gebaseerd op Peco-code 100, met daarin de puko's van de slanke C-kruising. Ziet er, in mijn ogen, prima uit!

Groeten,
William
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Hierbij de link naar het draadje van Laurent. Scheelt weer wat zoeken. https://forum.3rail.nl/index.php?topic=70234.msg1222199#msg1222199
Re: Spitzkehrenbahnhof
De creatie van Laurant is inderdaad top! Dat ga ik zeker eens nader bekijken.

Omdat het platte beeld niet duidelijk weergeeft waar ik naar toe wil een zeer rudimentair 3D plaatje:
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Leuk plaatje, dat geeft toch een duidelijker beeld dan een 2D-ontwerp.

Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 09:11:23
Nadeel van de C-rails is wel, en dat laat zich heel goed gevoelen, dat er geen slank engels wissel beschikbaar is, het is en blijft dus een beetje behelpen en keuzes maken welke logische rijwegen gekozen worden en welke weggelaten moeten worden.

Tot dusver had ik nog niet begrepen wat voor soort rails het zou worden maar ik zag wel dat de sporen heel dicht naast elkaar lagen. Makkelijk met K-rail, maar met C-rail zit de bedding in de weg, zo dicht naast elkaar gaat niet zomaar. Ben je van plan een stukje van de bedding van de slanke wissels af te halen?
Re: Spitzkehrenbahnhof
Zo dicht bij elkaar is wel fraai, ik ga dat toch ook eens doen met de rails hiero...
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Leuk ontwerp!

Ik heb ook min of meer hetzelfde concept (zie handtekening), maar dan heb ik de daadwerkelijke splitsing van spoorlijnen achter de tunnel bedacht.
Vanuit je onder (zuidelijk) gelegen lijn kom je inderdaad niet bij het bw. Dit is dan bij uitstek de lijn voor diesel en of electrische tractie, zodat het bw alleen het noordelijke spoor bedient.

Ben benieuwd naar de bouw.

Groeten,
Jelmer
Re: Spitzkehrenbahnhof
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 10 juni 2020, 15:17:41
Ben je van plan een stukje van de bedding van de slanke wissels af te halen?
Ja, uiteraard. Rails zijn voor mij bouwmateriaal en dat moet je altijd op maat maken. Ook het hout voor de dragende structuur moet op maat gemaakt worden, met hele latten, balken en platen kom je er toch ook nooit, je moet alles verzagen. En dat moet met rails evenzeer om tot een aanvaardbaar ontwerp te komen, er worden kilometers flexrail op maat gezaagd, waarom zou je dat met C rails niet doen? Ik ga mij zelfs niet beperken tot de plastiek bedding, ik ga alleen met de goedkoopste volle rails werken en alle passtukjes daar ook uit maken. Märklin promoot dat zelfs, al van de eerste dag leveren ze passende railverbinders voor afgezaagde rails. Dat is toch juist het voordeel van een vaste baan, je kunt de rails zelfs zonder die railverbinders netjes aan elkaar zetten door ze op de ondergrond te verlijmen, en zelfs tapijtrijders kunnen rails inkorten met behoud van het kliksysteem.
En na wat ik gezien heb van Laurent ga ik zeker enkele slanke engelse wissels maken  ;)
Re: Spitzkehrenbahnhof
Citaat van: Jelmer op woensdag 10 juni 2020, 15:29:49
Ik heb ook min of meer hetzelfde concept (zie handtekening), maar dan heb ik de daadwerkelijke splitsing van spoorlijnen achter de tunnel bedacht.
Mis je het niet dubbele treinbewegingen te zien? Ik vind het juist zeer mooi als 2 treinen tegelijk het station in of uitrijden of elkaar daarbij kruisen, zowel in model als bij het grootspoor.
Net daarvoor heb ik gekozen voor een spitzkehrenbahnhof.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Met slanke engelse wissels zou ik er dit van maken:
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
@citaat Dan stap je toch over op K-rail? Daarmee kan dit met slechts kleine aanpassingen aan de rails. Er bestaat een K-rail slanke engelsman, je hoeft niets van de van de wissels af te halen om de sporen op ±56 parallelafstand te kunnen leggen en er is flexrail waarmee je de stationssporen gemakkelijk passend kunt maken.

Het enige probleem is dat de kruising 2259 de verkeerde hoek heeft om te combineren met slanke wissels, maar daar valt wel een mouw aan te passen. Bijvoorbeeld door zelf een paar flauwe bochtjes van 6,4º te maken, of vier flauwe bochtjes van 3,2º.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 10 juni 2020, 23:25:02
Dan stap je toch over op K-rail
Ik denk dat je iets gemist hebt, ik stap juist af van K-rail, dat is er sinds 1969, dat mag voor mij met pensioen  :)
Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 09:36:06
de railstaven van een 50 jaar oud railsysteem zijn voor mij veel te lomp, om van de wissel puko's van het k-rail systeem nog maar te zwijgen. Mijn keuze voor C met al zijn beperkingen is net omdat ik K rail compleet uit de tijd vind, ik vind het persoonlijk ronduit lelijk, zeker in combinatie met C zal dat de elegantie die een slanke C wisselstraat zit volledig teniet doen. Maar nogmaals, dat is louter mijn persoonlijke mening.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Ah, inderdaad, dat had ik niet goed gelezen.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2010

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 09:52:45
...
Omdat het platte beeld niet duidelijk weergeeft waar ik naar toe wil een zeer rudimentair 3D plaatje:


Hallo Anton,
Wat jij een 'rudimentair plaatje' vindt, zie ik als een heel gaaf plaatje van een mooi ontworpen kopstation. In je eerste bericht schrijf je 'Bovendien is daar als bediener veel meer in te doen dan in een doorgangsstation waar de treinen door razen en hooguit eens kort stoppen.' en ik vroeg mij af of je er al eens voor bent gaan zitten om alle loc en/of wagon bewegingen in je kopstation virtueel uit te voeren/uit te zoeken? Zelf ben ik ook een tijd bezig geweest met het ontwerpen van een kopstation en door het op papier zetten van alle mogelijke treinbewegingen -en bijdragen van forumleden- is mijn ontwerp diverse malen aangepast om het speelplezier te kunnen vergroten ;) Ik heb jouw ontwerp echter nog niet op deze manier bekeken, dus nog geen tips...

Mvrgr,
Rob.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Om eerlijk te zijn ben ik van plan dit te bouwen om er vooral mijn treinstellen, railbussen en trek/duwtreinen (60+) op te gebruiken.
Dat is makkelijk, ze rijden binnen op een gekozen station spoor (in functie van lengte, beschikbaarheid, toelating en al of niet geëlektrifceerd )en weer buiten op 1 van de 2 mogelijke lijnen (in functie van al of niet geëlektrificeerd).
Een groot deel van de wissels ligt er om toch af en toe een getrokken trein, goederen of personen, te kunnen behandelen en zullen niet veel gebruikt worden. Maar het is leuk om ze er te hebben.
Testen doe ik bij alle ontwerpen die ik maak door ze in te voeren in Koploper. Je merkt dan direct wat kan en niet kan, je kunt er dan eigenlijk al net hetzelfde mee doen dan als het gebouwd is.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Citaat van: ROMiJo op donderdag 11 juni 2020, 11:31:39
ik vroeg mij af of je er al eens voor bent gaan zitten om alle loc en/of wagon bewegingen in je kopstation virtueel uit te voeren/uit te zoeken?
Ik heb dit zeker al bekeken en niet alleen de bewegingen in het kopstation maar ook in het schaduwstation, en vooral, de interactie tussen de 2:
Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 09:11:23
Voor mij zijn meerdere treinbewegingen tegelijk belangrijk, dus 2 tegelijk vertrekkende of aankomende treinen of 1 vertrekkende en 1 aankomende trein, en daarom heb ik er veel aandacht aan besteed om, desondanks de zeer beperkte ruimte, het schaduwstation zo in te richten dat dit mogelijk is, zowel voor treinstellen als voor getrokken treinen.
Zoals daarnet al gezegd, door alles in te voeren in Koploper.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2006

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Hoi Anton,

zag jouw vraag nu pas.
Ik heb helaas niet de ruimte om treinbewegingen gelijktijdig te laten maken.

Groeten,
Jelmer

Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 21:56:05
Citaat van: Jelmer op woensdag 10 juni 2020, 15:29:49
Ik heb ook min of meer hetzelfde concept (zie handtekening), maar dan heb ik de daadwerkelijke splitsing van spoorlijnen achter de tunnel bedacht.
Mis je het niet dubbele treinbewegingen te zien? Ik vind het juist zeer mooi als 2 treinen tegelijk het station in of uitrijden of elkaar daarbij kruisen, zowel in model als bij het grootspoor.
Net daarvoor heb ik gekozen voor een spitzkehrenbahnhof.
Re: Spitzkehrenbahnhof
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 23:37:52
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 10 juni 2020, 23:25:02
Dan stap je toch over op K-rail
Ik denk dat je iets gemist hebt, ik stap juist af van K-rail, dat is er sinds 1969, dat mag voor mij met pensioen  :)
Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 09:36:06
de railstaven van een 50 jaar oud railsysteem zijn voor mij veel te lomp, om van de wissel puko's van het k-rail systeem nog maar te zwijgen. Mijn keuze voor C met al zijn beperkingen is net omdat ik K rail compleet uit de tijd vind, ik vind het persoonlijk ronduit lelijk, zeker in combinatie
Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 23:37:52
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 10 juni 2020, 23:25:02
Dan stap je toch over op K-rail
Ik denk dat je iets gemist hebt, ik stap juist af van K-rail, dat is er sinds 1969, dat mag voor mij met pensioen  :)
Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 09:36:06
de railstaven van een 50 jaar oud railsysteem zijn voor mij veel te lomp, om van de wissel puko's van het k-rail systeem nog maar te zwijgen. Mijn keuze voor C met al zijn beperkingen is net omdat ik K rail compleet uit de tijd vind, ik vind het persoonlijk ronduit lelijk, zeker in combinatie met C zal dat de elegantie die een slanke C wisselstraat zit volledig teniet doen. Maar nogmaals, dat is louter mijn persoonlijke mening.
Volgens mij heb je het over K rails met hol profiel, inmiddels zijn die verbeterd en zijn nu massief. Maar ieder moet doen wat hij zelf wil.
Re: Spitzkehrenbahnhof
De massieve railstaven vind ik even lelijk, ze zijn veel te hoog en de puko's, zeker op de wissels buiten alle proporties  ;)
Re: Spitzkehrenbahnhof
Hoi Anton,

Vraagje: heb jij al wel eens de zaag/ dremel in slanke wissels gezet? Ik ben benieuwd hoe een verzaagde combi eruit ziet. Mocht je wat kunnen delen: alvast bedankt! Anders ga ik zelf een "offer" brengen  ;).

Met vriendelijke groet,
William
Re: Spitzkehrenbahnhof
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
William, wat wil je proberen? Peter Geluidsman heeft wel de zaag in e.e.a. gezet voor een Hosenträger.

Citaat van: antonv op woensdag 10 juni 2020, 22:18:21
Met slanke engelse wissels zou ik er dit van maken:

Hier heb je maar 1 volle Engelsman voor nodig, de andere 2 zou je als halve Engelsman kunnen uitvoeren, tenzij je tussen de wissels met zwergsignalen lokwartegleisen wilt nabouwen.

Wissel 1 zal sowieso een halve engelsman zijn, een volle heeft daar geen toegevoegde waarde.
Wissel 2 zou een volle kunnen zijn als je het onderste stukje van het spoor ernaast een lokwartegleis zou maken. Gezien het feit dat de lok dan nergens naar een perron kan, lijkt mij dat niet zinnig.

Is het niet zinnig om bij meerdere sporen de omloopwissels weg te houden? Bij het bovenste set sporen snap ik ze, met de kopspoortjes aan het einde, bij de middelste met de langste sporen zijn ze ook logisch, maar bij de onderste zie ik het nut er niet van in.

Heb je er verder bij stil gestaan dat je vanaf de middelste 2 sporen en het bovenste spoor van de onderste twee geen enkel opstelspoor kan bereiken?

Laurent
Re: Spitzkehrenbahnhof
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Spitzkehrenbahnhof
Ook ik heb de zaag in een aantal wissels gezet, misschien kun je hier iets mee.

Hosenträger is eindelijk klaar ( veel foto's ).


Mvg,

Peter Degeluidsman