Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 30 november 2019, 07:39:47
Het is niet dat meegebogen wissels niet gewenst zijn. Ik heb er in totaal vier liggen verdeeld over de 2 schaduwstations. Alleen vind ik ze niet passen in het zichtbare deel van de baan aangezien het eigenlijk twee bochten 2221 zijn.
De meegebogen wissels die ik gebruik in de schaduwstations zijn ook een compromis. Op deze manier wordt het schaduwstation niet zo breed.
Ik ben even de draad kwijt: je geeft aan alle 2221 vervangen te hebben door 2231, en de 2231's door flexrails,
dus ook in dit plaatje:
BronBronMaar nu blijkt dat de 2269 (boogwissel 2x 2221 is), en daarom gebruik je die alleen als je niet anders kunt.
(Net als ik dus)
En toen was er Peco (en Pico-A), beide code 100, net als k-rails: kijk even mee.
De bouw van Hero's baan / nieuwe wisselstraat schaduw station. Reactie #1348, gemaakt met
ST-244: H0 - Code 100 - Gebogen wissel rechts - 11,25° - met geïsoleerd puntstuk. ANW Artikelnummer: PEP-ST244, alleen heeft hij ze in Great Brittain gekocht, want goedkoper. Bij Aliexpress en Banggood worden ze nu (soms) ook aangeboden, en nog veel goedkoper, maar dan zogenaamd zonder merknaam (of een Chinese naam).
Die Peco meegebogen wissel ST(=streamline)-244 heeft een aantal voordelen. Een ervan is dat hij in de buitenboog past.
Kijk maar bij Hero. Maar vergis je niet: Piko-A mengt verrassend goed met k-rails.
Let op de plaatsing van het wisseltongscharnier, en op de wisselhoek.
Bij Peco liggen de scharnieren op een andere plek dan bij Piko-A.
Het scheelt millimeters, maar net teveel als een loc of wagon een sleper heeft.
De stelbiels van de wisseltong ligt bij Peco op de 4e biels vanaf de wortel,
en bij Pico-A op de 3e biels vanaf de wortel van een wissel.
Dat alles heeft gevolgen voor de effectieve wissellengte, en daarmee voor de positie van de sleper.
Er zijn nog al wat gebruikers die overtollige bielsen bij de wisselwortel (en niet alleen daar) verwijderen
om een wissel passend te krijgen in een plan. Dat merk je als je wissels 2ehands koopt.
Ik kijk er op beurzen altijd naar. Zo vond ik een paar verkorte, slanke Peco-wissels voor ? 4,-.
Altijd weer goed om wat puko's onder te plakken, en daar niet te zwaar aan te tillen.
Er bestaat een meegebogen Piko-A wissel R2/R3 (b.v. 55223 rechts) met geisoleerd puntstuk.
Om te beginnen is de Peco R2 ongelijk aan de Piko-A R2, en Peco R3 ongelijk aan Piko-A R3.
Peco R2/R3 wisselhoek is 11,25°, Piko-A wisselhoek is dat niet. Maar wat het wel is, weet ik niet.
De lengte van de binnenboog van de Peco ST 245 is ongelijk aan de lengte van de binnenboog van de Piko-A R2/R3.
Alle wissels van Piko-A hebben een boog van exact 30°, deze heeft 2 bogen van 30 °.
Bij Peco zijn wisselbogen nooit standaard 30 °.
Let op de wisseltongscharnieren.
Bij Peco raakt een middenrailsleper het scharnier niet.
Bij Piko-A raakt een middenrailsleper het scharnier wel (gaat er frontaal overheen bij de binnenboog).
Als je 3-rail rijdt, zul je daar bij Piko-A last van krijgen: dat komt omdat deze wissels in een holle biels een verbinding hebben zitten tussen de buitenspoorstaven en de binnenste. Dat heeft volgens Piko als voordeel dat als de wisseltong niet goed aansluit op de spoorstaaf, er toch rijspanning staat op de binnenste spoorstaaf.
Piko-A heeft het hele railplan opgezet op basis van een vaste hart-op-hart afstand (61.9 mm) en boogstukken van 7,5 ° of 30 °.
Op R9 na: exact 15 °.
Zie Piko-A railgeometrie. R1=360 mm, R2=421.88 mm, R3=483.75 mm, R4=545,63 mm
Peco heeft alles veel minder vastgetimmerd, je kunt er naar vrijheid mee rommelen, en hart-op-hart afstanden van 50 mm zijn er mee haalbaar, al komt het meeste in praktijk uit op hoh-54 mm. Peco wissels gaan er van uit dat je de rest er met flex-rails aan rommelt tot het je bevalt. Dat kun je ook doen met Piko-A, en dan blijken wissels verrassend goed combineerbaar met de K-rails geometrie (mits je de nare trekjes bestrijdt, want het is natuurlijk niet dezelfde kwaliteit).
Piko maakt uitsluitend geisoleerde wissels, bij Peco SL-serie is keus tussen wel of niet geïsoleerde puntstukken, de Peco ST-serie biedt die keus niet.
Meegebogen wissels (PECO-ST serie en Piko-A) hebben een geïsoleerd puntstuk. Onder het puntstuk lopen twee stripjes.
Die zorgen ervoor dat de buitenste spoorstaven na het puntstuk in verbinding staan met de binnenste spoorstaven.
Dat kan bij slanke wissels een probleem geven met een sleper.
Er is door Piko alles aan gedaan om te voorkomen dat een 2-rail loc op dit wissel door storing tot stilstand komt. Door het dwarsverband tussen buitenste en binnenste spoorstaaf tussen wisselscharnier en puntstuk.
Als je, zoals Hero, een Peco ST-244 meegebogen wissel van pukkeltjes voorziet, dan kan een dremelsneetje aan de onderkant in de binnenste spoorstaven in de buurt van het puntstuk handig zijn om de door de sleper te kruisen spoorstaaf te polariseren. Hij heeft dat niet gedaan, dus komen zijn pukkeltjes net boven de spoorstaaf uit.
Bij Piko-A ben je er dan nog niet. Je moet de holle biels vinden (is van onderen te zien), en de verbinding verwijderen, om kortsluiting boven het wisselscharnier te vermijden. Het alternatief van zagen is ook hier de pukkeltjes iets boven de spoorstaaf te laten uitsteken (vals spelen met de normbladen).
Mijn conclusie: als je K-rails meegebogen wissels in je hart een crime vindt, dan bestaat er een uitwijk. De pukkeltjes kun je op een aantal manieren aanbrengen duur (weichen walter), goedkoper (Peco SL 17 en/of SL18), nog goedkoper: zelfklevend kopertape (met wat ondersteuning). Vroeger deed ik dat bij Roco meegebogen wissels met aluminium profiel zonder koper, nu zou ik denken styreen met zelfklevend, geleidend kopertape erop.
Overigens is het nikkelzilver van Peco meer nikkelkleurig (geeltint), terwijl het nikkelzilver van Piko-A meer een zilverkleurige RVS-look heeft.